Datorn har virus - hjälp?

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Ort
Vejbystrand
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
Hur formaterar man en dator ? :va

Slänga ut allt ur lådan eller ? :va

Trodde det var hårdiskar man formaterade.. :hihi :tungan
 

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Quaya skrev:
Mavve det Putte menar är:
Eftersom jag inte råkat ut för det så vet jag inte riktigt hur man gör faktiskt.

Tryck på start --> "Kör" ---> sen skriver du "shutdown -a" där tydligen.
Efter det så avbryter du de där sekunderna som tickar ner om när din dator kommer startas om.

Och efter detta så laddar du alltså ner dem programmen som han gav länkar till.

Snackade med någon om detta när detta var som värst och han berättade att han hade fått MSBlast på sin dator och det gick inte formatera datorn eller något, kan även ha hänt med dig så du får köpa ny hdd och en bra sådan ligger väll på ca 1000:-

Så det du försöker med är om de första inte funkar:
-Det putte sa
-Formaterar datorn
sen får du köpa ny hdd... OCH fråga någon här på forumet, mig eller likande vad du ska köpa så gå inte till affären då plockar dem bara fram förvisso bra grejor men för onödigt mycket pengar.

// mvh Q
Inte för att vara sån, men att MSBlast förstör HDn så att den inte går att formattera är inte sant. För att MS blast skall köras så måste Windows vara igång, så om du sätter i WinXp eller 2000 skivan och startar med den, formatterar inneifrån installationsprogrammet så funkar det alldeles utmärkt.

Min tjej fick detta viruset och det var inte svårt att får bort det, bara att dra ner de patchar som behövs och programmet som tar bort viruset, sen är datorn som ny igen. :)

/Jocke
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Prexis. Formatera HDn går alltid. men ibland är det lite trixigare, men då finns ju alltid patrition magic :hihi

Klart, har den verkligen gått sönder fysisk så går det ju inte för oss vanliga dödliga. Har man info på den som är värd mer än 15000 kan man ju skicka den till det där Norska företaget som kan läsa trasiga diskar (De har en Svensk filial oxå).
Har för mig att de tar 10.000 för att bara titta på den och uppskatta skadan.! :eek:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det precis vid kvarterspolisen?? :)
("Centrumet"...)

En av Helsingborgs längsta och bästa wheelie gator, och så ligger det en Polisstation mitt i den... :mad: :kocko :D
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
jockesoft skrev:
Inte för att vara sån, men att MSBlast förstör HDn så att den inte går att formattera är inte sant. För att MS blast skall köras så måste Windows vara igång, så om du sätter i WinXp eller 2000 skivan och startar med den, formatterar inneifrån installationsprogrammet så funkar det alldeles utmärkt.

Min tjej fick detta viruset och det var inte svårt att får bort det, bara att dra ner de patchar som behövs och programmet som tar bort viruset, sen är datorn som ny igen. :)

/Jocke

Inte det jag menade, jag menade att även om man formaterar så finns den fortfarande på Hd'n. Möjligt att han trodde det var MSBlast fast de vart något annat för de va så att han hade köpt en dator för några dagar sen så hade detta hänt honom och han hade inte tagit någon garanti på datorn heller så han kunde inte göra ett skit istället för att köpa en ny hdd.

Mycket möjligt att du har rätt för jag har själv inte fått det som sagt men jag har svårt att tänka mig att det bara är att göra så som du säger, det är ju inga nybörjare som sitter och göra dessa virusen..
men men, orkar inte disskutera det..... de viruset är historia nu.

// mvh Q
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Asso, formaterar man hårddisken så försvinner ALLT. Även det värsta tänkbara virus (som finns idag). :fakta

Har man flera partitioner så kan ju viruset naturligtvis ligga på någon av dem. Och då finns det ju kvar även om man formaterar "c:\"
En del diskar kommer med en liten (ej synligt) partition, den kan säkert bli smittad den oxå. Men tar man bort allt sådant tjafs så försvinenr även viruset. :fakta
(oftast är det en "märkes" dator som är konfigurerad på detta sättet)

Skulle det vara ett minnesresident virus så formatera, stäng av datorn (låt vara avstängd 15 sekuner) starta datorn installera OS och lev lyckligt till nästa virus... :D

Kvittar hur bra man kan programera, formatera funkar alltid. Men problemet är att hur ofta är att formatera om ett val??
Bara skitsnack att det inte skulle fungera. :fakta

Jag har pillat med datorer i 18 år, och har aldrig råkat på ett virus som inte gått att ta bort, mer eller mindre jobbigt.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
PutteLiten skrev:
Asso, formaterar man hårddisken så försvinner ALLT. Även det värsta tänkbara virus (som finns idag). :fakta


Det finns ett par st bootsector virus som inte försvinner bara vid en omformatering!!!:fakta

Dock om du tar bort partitionen så försvinner det!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mmm, dem glömde jag... :p

Men MSblast är inget sådant...
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
PutteLiten skrev:
Mmm, dem glömde jag... :p

Men MSblast är inget sådant...

Nej det är det inte!
Men precis som du säger så finns det inget virus som kan paja en hd utan bara informationen som finns på den!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Så jag ska formatera om HDn?

KAJLYL!!! Månad kommer du hit o så kan vi kela lite.

Putte: menar du blåkullagatan utanför RIMI så är det INTE en bra sträcka att wheela på. menar du grönkullagatan är det inte heller en bra sträcka att wheela på då det finns miljoner farthinder där ;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mave, jag tänker nog på Drottnighögsvägen (den som skiljer Fredriksdal och Drottninghög).

Farthinder är kul att wheela över :tungan
(Med XRen...)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Mavve skrev:
Så jag ska formatera om HDn?

Nej, patcha lite så fixar det sig. Om det är MSBlast eller liknandedvs.

Det MSBlast gör, är att via internet angripa via RPC så att vissa filer som används vid uppkopplingen crashar och startar om datorn. Detta händer inte om du inte är ansluten via internet. Här finns lite tips:

Patch för att täppa igen RPC-hålet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;823980#WinXP

Info om MSBlast:
http://www.microsoft.com/security/incident/blast.asp

Microsofts borttagningsvektyg för MSBlast:
http://www.microsoft.com/downloads/...FamilyID=e70a0d8b-fe98-493f-ad76-bf673a38b4cf

edit: Att några säger att formatering inte hjälper är dessvärre sant. Inte så att det ligger kvar trots formatering, men så fort du ansluter till internet finns risken att MSBlast hittar hålet i din RPC åsså är vi tebax på ruta 1.
 

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Skalman skrev:
edit: Att några säger att formatering inte hjälper är dessvärre sant. Inte så att det ligger kvar trots formatering, men så fort du ansluter till internet finns risken att MSBlast hittar hålet i din RPC åsså är vi tebax på ruta 1.
Exakt, det viruset är hemskt, det var väl nån som testade när det var som värst och det tog 6 sekunder att få viruset med en opatchad dator eller nåt åt det hållet. Så se till att ha patchen nerladdad, eller skaffa en brandvägg. :fakta

/Jocke :hej
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ni pratar ju grekiska...

Kanyl: jag menade måndag.... imorgon asså.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Någon här inne som jobbar på någon datoraffär i Helsingborg?

Behöver nämligen någon att felsöka min dator, min bror håller på och fixa med den nu men han har även svårt att hitta vad det är så jag behöver någon lite mer hjälp som helst jobbar med grejorna, har varit på dem flesta ställena men alla säger bara att dem har för mycket att göra och kan inte ta emot den... Kanske du kan hjälpa mig att ta med den på jobbet kanske så vore du en gud till mig!

Säg vart ni jobbar och om ni kan hjälpa mig så kommer ni förmodligen få PM..
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Quaya skrev:
Någon här inne som jobbar på någon datoraffär i Helsingborg?

Behöver nämligen någon att felsöka min dator, min bror håller på och fixa med den nu men han har även svårt att hitta vad det är så jag behöver någon lite mer hjälp som helst jobbar med grejorna, har varit på dem flesta ställena men alla säger bara att dem har för mycket att göra och kan inte ta emot den... Kanske du kan hjälpa mig att ta med den på jobbet kanske så vore du en gud till mig!

Säg vart ni jobbar och om ni kan hjälpa mig så kommer ni förmodligen få PM..
Martin nilsson(fd. 9b) har startat datorbolag! skicka ett mail o kolla med han.. det kostar men han kommer nog hem oandra sidan

www.nirodata.se
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
de låter som om du har blaster viruset, polare hade sånt å datorn startade om lite när den ville typ, har du tillgång till internet å så...? isf tanka ner blastfix och kör det programmet, det tar bort blaster...men ett antivirus skydd vore väl ändå ngt :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top