Datorn har virus - hjälp?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
jaha.. då har man vart och kollat på burken! efter som han har Win2000pro så tror jag inte det är blaster(det infekterar väl inte win2000!?) sen kommer det inte heller upp någon nedräknings ruta, utan efter ca 30sec i windows så startar datorn om... Den klarar sig dock i felsäkert läge, så vi satte igång norton2003 men det tar/tog nog ca 10 timmar o kolla igenom hela datorn :3freak

ajaja... någon som har nån idee?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
kom hit nu kanyl - den e klar nu tror jag.

8 infected files.

fixa please :)
 

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Blaster infekterar Win2000, ladda ner verktyget att ta bort den från http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.html

Se sen till att köra Windows Update så är ju problemet ur världen. Eller egentligen ladda ner patchen till Windows och kör den först annars kommer ju bara blaster in igen.

Kawa_GPX600R skrev:
Lite overkill om det är ett virus som är känt, det finns alltid sätt att bli av med skiten utan att behöva formattera.

/Jocke
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
kajlyl skrev:
jaha.. då har man vart och kollat på burken! efter som han har Win2000pro så tror jag inte det är blaster(det infekterar väl inte win2000!?) sen kommer det inte heller upp någon nedräknings ruta, utan efter ca 30sec i windows så startar datorn om... Den klarar sig dock i felsäkert läge, så vi satte igång norton2003 men det tar/tog nog ca 10 timmar o kolla igenom hela datorn :3freak

ajaja... någon som har nån idee?

Riv av locket och kolla om kondensatorerna på moderkortet är hela.

Min dator hängde sog och när jag startade om den så fortsatte den med attstarta om sig konstant, det visade sig att fyra kondingar hade svällt och två stycken hade spruckit. Baraatt handla nytt moderkort :(
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
kajlyl skrev:
jaha.. då har man vart och kollat på burken! efter som han har Win2000pro så tror jag inte det är blaster(det infekterar väl inte win2000!?) sen kommer det inte heller upp någon nedräknings ruta, utan efter ca 30sec i windows så startar datorn om... Den klarar sig dock i felsäkert läge, så vi satte igång norton2003 men det tar/tog nog ca 10 timmar o kolla igenom hela datorn :3freak

ajaja... någon som har nån idee?



Blaster smittar även Win2000. Det är i princip samma OS som XP...


Hmm, startar inte om i flesäkert läge? :va

Ladda ner patchen :fakta, funkar inte det så installera om... MS patentlösning... :lol

Prova först dock med att bara köra en "repair" (eller vad det nu heter på svenska OSet...).
Brukar funka bra på XP, men lite mer osäker på hur W2k var på den punkten. Mitt W2k strulade aldrig så jag behövde aldrig prova den funktionen...

Kan vara som Blue säger, något med moderkortet.
Kolla så att ALLT sitter fast som det ska.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Blue skrev:
Riv av locket och kolla om kondensatorerna på moderkortet är hela.

Min dator hängde sog och när jag startade om den så fortsatte den med attstarta om sig konstant, det visade sig att fyra kondingar hade svällt och två stycken hade spruckit. Baraatt handla nytt moderkort :(
Det var de första jag tänkte också! detta måste vara hårdvarufel, glapp eller nått sånt! ...men visst borde den starta om i felsäkert läge då också!?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
kajlyl skrev:
Det var de första jag tänkte också! detta måste vara hårdvarufel, glapp eller nått sånt! ...men visst borde den starta om i felsäkert läge då också!?

Min startade var femte gång i felsäkert läge, men den blev inte igång speciellt länge!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
kajlyl skrev:
Det var de första jag tänkte också! detta måste vara hårdvarufel, glapp eller nått sånt! ...men visst borde den starta om i felsäkert läge då också!?


Kan vara grafik, ljudkortet eller nätverkskort som sitter löst, de drivrutinerna laddas inte om man startar i felsäkert läge, och då startas ju inte devicen och felet uppstår inte.
Vilket leder till att dete kan vara så enkelt som felaktiga drivrutiner på något.
Fick en drivrutin via Windows update en gång, krashade datorn, så jag accepterar ALDRIG de driver uppdateringar som kommer via Windows update. Jag är endast intresserad av security patcharna. :)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag blir helt cp på den kanyl.

Den står på dygnet runt och väsnas som ett lokomotiv.
Kom hit på fredag o fixa den :)

Du kan få kröka med oss.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Mavve skrev:
Jag blir helt cp på den kanyl.

Den står på dygnet runt och väsnas som ett lokomotiv.
Kom hit på fredag o fixa den :)

Du kan få kröka med oss.
freda passar nog dållit ska köra till elmia o sen kröka i tylösand :p

men vi kan höras så får vi se när jag kan :)
 

galning

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
påarp
Hoj
ktm
¨gur r kBG n kaN HJAG KNA JAMMN GFKÖ ATYILLÖ ELLMIN

mavve n at gajllingjing konatio
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Om nån är i behov av ett garage så får ni låna min plats hur länge ni vill om ni kan fixa min dator!!!!

Fan - blir helt cp på denna skitburken..........

KAJLYL!!!!!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
kajlyl skrev:
jaha.. då har man vart och kollat på burken! efter som han har Win2000pro så tror jag inte det är blaster(det infekterar väl inte win2000!?) sen kommer det inte heller upp någon nedräknings ruta, utan efter ca 30sec i windows så startar datorn om... Den klarar sig dock i felsäkert läge, så vi satte igång norton2003 men det tar/tog nog ca 10 timmar o kolla igenom hela datorn :3freak

ajaja... någon som har nån idee?


Jo blaster infekterar Win2000.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top