"Debatt" nyss

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vete fan. Jag slangar hem musik och spel och lite film. Jag kommer att fortsätta men kan inte försvara det på nåt vis.

Tycker att "Jens Of Sweden" och han från Piratbyrån hade väldigt lite att komma med. De jämställde i princip Sverige med USA som är en ofantligt mycket större marknad.

Vad tycker ni andra? Jag slangar hem men har noll bra argument varför jag ska få göra det (gratis och utan att de får en cent av mig). Jag köper kanske nån skiva då och då pga av att jag hört nåt nytt bra men kids lär ju inte köpa en enda skiva.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Var hittar man annars osignade band? Nya produktioner som säkerligen absolut inte kommer till Swe?

Tycker att Henrik Tomténs uttalanden inte grundar på speciellt mycket vettigt...

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Nicke skrev:
Vete fan. Jag slangar hem musik och spel och lite film. Jag kommer att fortsätta men kan inte försvara det på nåt vis.

Tycker att "Jens Of Sweden" och han från Piratbyrån hade väldigt lite att komma med. De jämställde i princip Sverige med USA som är en ofantligt mycket större marknad.

Vad tycker ni andra? Jag slangar hem men har noll bra argument varför jag ska få göra det (gratis och utan att de får en cent av mig). Jag köper kanske nån skiva då och då pga av att jag hört nåt nytt bra men kids lär ju inte köpa en enda skiva.

Priserna är för höga 180 kr för ett album :kocko

Varför inte göra en light version som du kan beta hem på nätet för t.ex 20 spänn. Där du får musiken o inget annat.

Sen om du köper skiva så får du nån värsting variant cd med t-shirt eller nåt annat som lockar för en lite högre penning.

Eller nåt liknande....

MEn nåt nytt måste de komma

sandstream

Guest
Fan också!
Missade programmet, kollade en DVD-rip av Oceans 12 :D

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Tyckte Jens medverkande var värdelöst. Han är där enbart för att visa sig i media och för att kunna sälja sina mp3-spelare. Det var ganska tydligt att han ville uppröra en yngre publik, tyckte han var lika genomskinlig som ett glas explorer.

Film-muppen var väldigt kunnig då han VISSTE att ALLA VILLE GÅ PÅ BIO. Nog diskussionens mest korkade inlägg. Han var iofs ute o cyklade mest hela tiden.

Debatten var alldeles för kort och intetgivande. Men det kommer ju aldrig att sluta laddas ner, det är ju en sak som är säker.

Tycker film o musikbranschen skall vara lite kreativa och satsa pengarna på att tjäna pengar istället för att bötfälla människor.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Nicke skrev:

Det är ju inte konstigt att det inte säljs lika många skivor med de priserna som är.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Men nu var det så att ladda hem saker var inget brott, utan det som är ett brott är att dela ut saker.

Så ladda hem ni hur mkt som helst, men dela fan inte ut det :tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jo, men kan du förklara varför du ska tanka ner t.ex. Megadeths senaste platta gratis? Jag kan inte komma på varför själv. För att det går känns inte som nåt bra svar.

hållundan skrev:
Var hittar man annars osignade band? Nya produktioner som säkerligen absolut inte kommer till Swe?
Tycker att Henrik Tomténs uttalanden inte grundar på speciellt mycket vettigt...

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Nicke skrev:

Killen från SF menade ju att hans största problem var att folk inte går på bio. OM man vill se en film på bio så gör man det oavsett om man kan ladda hem den eller inte. Det gör iaf jag.

Jag kanske räknas till kids.. :rolleyes: jag köper inte mycket skivor har aldrig gjort, en polare till mej hittar musik via nerladdnings prg och sedan köper han skivor. Jag tror faktiskt det är flera som gör på detta sett...

Och för nya band som försöker slå sig egenom musikbranchen tror jag internet är ett otroligt smidigt sätt att sprida sin musik.. yep! Låt oss ladda!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tycker ändå det är märkligt att det är sånt rabalder nu. Vaffan, var du än är i Asien (såg även en hel del ställen i Östeuropa)finns försäljningsstånd på gatorna som öppet säljer piratkopierat material helt i vinstsyfte. Det är väl en rätt het potatis. Okej, förekommer väl inte allt för mycket här i Svedala, men ändå. "Alla" som laddar ner använder väl det i princip för privat bruk. Okej, delar ut för att komma in på hubbar osv, men det är ju inte speciellt ofta i vinstsyfte.

Skit samma, detta inlägget gav inte speciellt mycket. Henrik Tomtén kan inte stoppa "piratkopieringen", han kanske kan göra livet surare för en och annan, men långt ifrån stoppa spridningen.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nicke skrev:
Jo, men kan du förklara varför du ska tanka ner t.ex. Megadeths senaste platta gratis? Jag kan inte komma på varför själv. För att det går känns inte som nåt bra svar.
Så sätt. Gratis är gott. Det är mitt svar. Vill jag ha skivan köper jag den. Jag hade ändå lagt in den på datorn som MP3 om jag hade köpt den. Orka feppla med CDskivor...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Grejen är väl att många nöjer sig med att den var bra och så förlorade man en skiv/mp3-köpare. Och en film lär man inte köpa om den inte var extremt bra. Jag är kluven, fattar vad många inkl. jag själv tycker - det är ju grymt nice med massor av gratis material. Skulle väl vara betydligt tråkigare om det var ens levebröd som man ser bjudas ut gratis...

Thundercat skrev:
För att provlyssna, är den bra så köper du den.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
rozen skrev:
Killen från SF menade ju att hans största problem var att folk inte går på bio. OM man vill se en film på bio så gör man det oavsett om man kan ladda hem den eller inte. Det gör iaf jag.

SF killen sa lite imot sig. Han menade på att folk vill gå på bio!
Men varför gör inte folk de då? Om dom så gärna vill de?

Jo en anledning är att de går kolla hemma till ett mycket billigare pris (gratis)

Men detta måste ju vara perfekt för SF egentligen.

Sälj filmvisningen på nätet för en mindre pennig typ som en Big Mac eller nåt.

Dom slipper lokaler, personal, matrial m.m.

Jag skulle gärna pröjsa för en film o kunna se den hemma.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Nicke skrev:
Grejen är väl att många nöjer sig med att den var bra och så förlorade man en skiv/mp3-köpare. Och en film lär man inte köpa om den inte var extremt bra. Jag är kluven, fattar vad många inkl. jag själv tycker - det är ju grymt nice med massor av gratis material. Skulle väl vara betydligt tråkigare om det var ens levebröd som man ser bjudas ut gratis...

Jag tror inte att det är någon nackdel att musik ligger ute. Folk köper de skivorna som de vill ha ändå.

Angående film så får de väl börja med hembio, du laddar filmen och ser den på din hemmabioanläggning och betalar halva priset (uppskattning). Detta finansieras genom att det inte behövs några stora dyra biograflokaler mitt i centrala stan, ingen drift, inget underhåll, ingen personal. På så sätt får filmaren sina pengar. Den stora förloraren blir ju biograferna, men om det är på det här sättet som konsumenten vill se film så får det bara rätta sig efter det. handlar om tillgång och efterfrågan.

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
MHK skrev:
SF killen sa lite imot sig. Han menade på att folk vill gå på bio!
Men varför gör inte folk de då? Om dom så gärna vill de?

Jo en anledning är att de går kolla hemma till ett mycket billigare pris (gratis)

Men detta måste ju vara perfekt för SF egentligen.

Sälj filmvisningen på nätet för en mindre pennig typ som en Big Mac eller nåt.

Dom slipper lokaler, personal, matrial m.m.

Jag skulle gärna pröjsa för en film o kunna se den hemma.

"Film är bäst på bio"

Men jag håller med dej tycker det är en bra idé. Debatter är roliga... Min egen åsikt ang film hemma... om man ska se film hemma så kan jag vänta tills den kommer ut på hyrfilm och se den då... :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
rozen skrev:
"Film är bäst på bio"

Men jag håller med dej tycker det är en bra idé. Debatter är roliga... Min egen åsikt ang film hemma... om man ska se film hemma så kan jag vänta tills den kommer ut på hyrfilm och se den då... :tummenupp
Fråga "Sandstream" vad han tycker om det ;)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Men om du redan har tankat hem den så är väl risken/chansen att du sedan köper den på CD och bränner nya mp3-filer obefintlig?

Bara för att det är immateriell egendom (upphovsrätt etc.) så känns det som att man knappt "tar det". Jag ser ingen jättestor skillnad mot om nån skulle klippa låsen på min hoj, köra hela dan och sen ställa tillbaka den och säga tack. Förvånad skulle man bli men skillnaden i "stöldfaktor" är inte stor.

hållundan skrev:
Så sätt. Gratis är gott. Det är mitt svar. Vill jag ha skivan köper jag den. Jag hade ändå lagt in den på datorn som MP3 om jag hade köpt den. Orka feppla med CDskivor...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
rozen skrev:
"Film är bäst på bio"

Om det nu är sån jättekris i biografbranschen, varför byggs det just i detta ögonblick en ny jättebiograf i Göteborg? :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln