"Debatt" nyss

Solid snake

Guest
hållundan skrev:
Dom däringa kan man väl köpa på Rocks, utan problem. Butiken heter ju till och med Rocks. Eller? Nä, inte det :3freak

Iofs kan du garanterat köpa dem på www.skivhugget.se, men ändå...

Darkthrones 15 år gamla skivor för 180 spänn stycket, aldrig i livet.

Soulside journey är dessutom en nyutgåva.

Dom har inte alla Mayhems.

Sjukt, dom ska ha lika mycket för dom gamla skivorna som för nya skivor.
I vanliga fall så kostar så gamla skivor inte ens 100 spänn.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Solid snake skrev:
jag hittar aldrig dom skivorna jag vill, aldrig.

Säg var jag kan köpa alla dessa gruppernas album
Hittade följande på iTunes Store !
Du kan ju själv ladda ner det och gå in i Music Store, man kan ine köpa som sagt än i Sverige men du kan provlyssna och se om du får tag i de låtar du vill ha.

Immortal
Dimmu borgir
Slayer
Korn
Dissection
Arch enemy
Carcass
Death
Sepultura
Satyricon
Napalm death

Solid snake

Guest
Eureka skrev:
Hittade följande på iTunes Store !
Du kan ju själv ladda ner det och gå in i Music Store, man kan ine köpa som sagt än i Sverige men du kan provlyssna och se om du får tag i de låtar du vill ha.

Immortal
Dimmu borgir
Slayer
Korn
Dissection
Arch enemy
Carcass
Death
Sepultura
Satyricon
Napalm death

Jag har alla nerladdade, jag vill ha dom i original jue! :4skrika

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Solid snake skrev:
Jag har alla nerladdade, jag vill ha dom i original jue! :4skrika

peka -> titta ett exempel på att fildelning är bra om killen hittar skivorna orginal köper han dom... se se se...

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
som 10 åring hade jag 30 kronor vecko peng. Räkte inte till musik. Spran ute och köpte inget.

Som 17 årng börja bredbandet komma jag tankade masor musik. Lyssnar på mycket artister och utvidgas hela tiden. Som 18 åring spendera jag 11 000 på ett år i musik. Hade aldrig hänt om jag inte fått nyss om musik och alla underbara artister genom internet.

Samma med film. Glodde inget var mest ute med moppe/125a försöker köpa alla jag gillar nu. Målet är en komplett samling med orginal filmer och musik.

Skulle jag vara artist skulle jag skita i om folk tanka och mer bry mig om moralen att få folk betala när dem kan för det dem verkligen gillar.

Kan ju dra en gämförelse med att om du köper en tavla så glor du inte på en liten bild på 0.5cm x 0.5cm och hoppas den ser bra ut i helet. Utan du ser på hela granskar den och köper den för famtida beskådning.

Har samma syn på musik/film. Jag vill gärna granska innan jag köper och vill inget annat än sponsra den konsten jag gillar. Gör även allt jag kan för att köpa dem bästa artisternas skivor direkt men är svårt när man blir ruinerad med dagens priser.

Solid snake

Guest
rozen skrev:
peka -> titta ett exempel på att fildelning är bra om killen hittar skivorna orginal köper han dom... se se se...

Lutar faktiskt åt att köpa dom fast dom e svindyra, vill ju ha dom som fan. :(

Köper nästa lön. :D

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
hulkenstrong skrev:
Som 17 årng börja bredbandet komma jag tankade masor musik. Lyssnar på mycket artister och utvidgas hela tiden. Som 18 åring spendera jag 11 000 på ett år i musik.

11.000kr???????????????????

För mig obegripligt som spenderat max 450kr i hela mitt liv på musik, men alla har väl olika intressen.

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Mavve skrev:
11.000kr???????????????????

För mig obegripligt som spenderat max 450kr i hela mitt liv på musik, men alla har väl olika intressen.

köpte 75 skivor alla ~140 kr styck = 11000

har över 130 skivor nu och när man får jobb kommer det börja rulla in ca 10 i månaden igen. Älskar musik och vill inget annat än att stödja dme jag lyssnar på.

Men fick ju priorietar förra sommaren hehe 8 mån knappt 6 skivor och inga helg nöjen men 45 000 sparade och slösade på en fin ny hoj :)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
hulkenstrong skrev:
köpte 75 skivor alla ~140 kr styck = 11000

har över 130 skivor nu och när man får jobb kommer det börja rulla in ca 10 i månaden igen. Älskar musik och vill inget annat än att stödja dme jag lyssnar på.

Men fick ju priorietar förra sommaren hehe 8 mån knappt 6 skivor och inga helg nöjen men 45 000 sparade och slösade på en fin ny hoj :)

Precis så det ska va :tummenupp

Pengar ska rulla :mattias

Solid snake

Guest
McB skrev:
Det låter som en förlustaffär, eller får du bra pris?

Skiter jag i, vill ha skivorna jue.. :gnissla

Vissa köper ju sporthojar för 130k, lite väl i överkant för en maskin.
Kan skippa mc för musik lätt, musik e viktigare för mig.

(Fast jag har ju gärna hoj också.)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Solid snake skrev:
Jag har en hyfsad anledning till att ladda ner iaf, jag hittar aldrig dom skivorna jag vill, aldrig.

Säg var jag kan köpa alla dessa gruppernas album, inte remastrade eller nyutgåvor, utan som det var tänkt från början:

Darkthrone
Immortal
Mayhem
Dimmu borgir
Slayer
Cannibal corpse
Korn
Dissection
Arch enemy
Carcass
Death
Sepultura
Satyricon
Napalm death

Just nu kommer jag inte på mer, men om jag rotar bland dom jag har laddat ner så kommer jag få skriva hur mycket som helst.

Det där är ju vanliga skivor, visserligen är många remastrade men de finns i vilken skivbutik som helst, eller på nätet. Vad är det för fel på remastring förresten? 95% av det som finns att tanka hem är ju ändå de remastrade versionerna......

Vill du ha originalutgåvorna med sämre ljud och dassigare bokklets är de fortfarande ganska enkla att hitta, ett par sjyssta second hand butiker så hittar du det mesta.

Jag hittar skivor som utgick på 70-80 talet och då är jag sällan på mässor och liknande.....

Solid snake

Guest
Chris Ash skrev:
Det där är ju vanliga skivor, visserligen är många remastrade men de finns i vilken skivbutik som helst, eller på nätet. Vad är det för fel på remastring förresten? 95% av det som finns att tanka hem är ju ändå de remastrade versionerna......

Vill du ha originalutgåvorna med sämre ljud och dassigare bokklets är de fortfarande ganska enkla att hitta, ett par sjyssta second hand butiker så hittar du det mesta.

Jag hittar skivor som utgick på 70-80 talet och då är jag sällan på mässor och liknande.....

Om dom nu är så lätta att hitta, varför hittar jag dom inte i vanliga affärer som säljer musik?

Typ folk & rock o dom andra skitaffärerna.

Jag vill ha originalutgåvorna för jag tycker det är snyggare att ha allt i originalutgåva, remastrat e skit, dessutom lägger dom till ett par spår på remastrade.

Detta är vad jag tycker.
Sen Cannibal corpse, alla deras omslag ska ju tydligen vara censurerade, jag vill inte ha censurerade omslag där det står "censored edition" på.

Jag vill inte ha second hand skivor, jag vill ha nått som nån annan inte har lagt sina flottiga fingrar på.

Btw, dom releaserna jag tankar hem, det är inte dom remastrade, det är såkallade originalreleaser.

Du kommer in i det om du kommer in på en seriös hubb...

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jag anser att på programsidan så är det massor med kopior på svindyra Adobeprogram och autocad och liknade som florerar, dessa skulle ändå inte ha sålts.
Jag tror vidare att de studenter och andra intresserade som lärt sig programmen via dessa piratkopior sedan kommer föreslå att dessa program inköps på de företag de senare börjar jobba på, det blir som reklam för programmen.

När det gäller spel och musik är det svårare, men jag tror inte man kan kvitta antalet olagliga nerladdningar mot de som skulle sålts i annat fall.
Mer kommer säljas utan om inte piratkopior förekom men inte så mycket som antalet kopior utan då kommer många att inte köpa något alls.

När det gäller musik framhålls ofta att musikerna drabbas, medans många av dem själva säger tat det är på turnérandet de gör sina pengar främst, pengarna för skivorna hamnar i bolagen.

Ja jag tycker många spel är ren skit och knappast värt att köpa ändå, jag vet inte om de hafsar ihop skräpet bara för att det kommer kopieras, chansen för dessa spel att sälja några mängder är ju ändå låga om folk måste välja sina spel noga.

Jag har alltid haft piratkopior, det får jag erkänna, det är heller inget nytt utan så länge programmen har funnits har det funnits kopior av dem, kanske ännu mer förr i tiden, man kan tex undra hur många commodore 64 spel som egentligen såldes:lol
Men det var ju samma där 90% var bara skit.
Nej, det är inget försvarstal för kopiering bara ett konstaterande att man förstår varför kopior finns.

Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Solid snake skrev:
Skiter jag i, vill ha skivorna jue.. :gnissla

Vissa köper ju sporthojar för 130k, lite väl i överkant för en maskin.
Kan skippa mc för musik lätt, musik e viktigare för mig.

(Fast jag har ju gärna hoj också.)

Fram för piratkopierade hojar som man kan ladda ner gratis:lol

-=Daemon=-

Medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
VFR 750 & NX 650
Artister vars musik spelas på TV/Radio får pengar via STIM,,,
Så lite pengar får de allt trots att musik laddas ner via Internet.

(Rättfärdigar inte nedladdning, men ingen annan har ju tagit upp det :) )

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Solid snake skrev:
Lutar faktiskt åt att köpa dom fast dom e svindyra, vill ju ha dom som fan. :(

Köper nästa lön. :D
men mp3:eek:r är sökert bättre än original eller remastered skivor?:)

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Ähh...

Det är redan kört... "vanligt" folk har redan tekniken för att sprida data så det spelar ingen roll hur de försöker få bot på problemet.. försvinner eller förbjuds fildelningsprogrammen så kommer datan att spridas på andra vägar.. ftp är bara ett exempel..

Det är liksom som med ketchup och lika så med införsel av alkohol.. det har redan startat o när det väl börjat finns inget stopp...

Solid snake

Guest
Ravetrancer skrev:
men mp3:eek:r är sökert bättre än original eller remastered skivor?:)

Nja, jag vill ju ha snygga omslag o så ju. :D

Fast remastered brukar ha nya omslag, annars hade jag inte brytt mig så mycket.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln