Jag anser att på programsidan så är det massor med kopior på svindyra Adobeprogram och autocad och liknade som florerar, dessa skulle ändå inte ha sålts.
Jag tror vidare att de studenter och andra intresserade som lärt sig programmen via dessa piratkopior sedan kommer föreslå att dessa program inköps på de företag de senare börjar jobba på, det blir som reklam för programmen.
När det gäller spel och musik är det svårare, men jag tror inte man kan kvitta antalet olagliga nerladdningar mot de som skulle sålts i annat fall.
Mer kommer säljas utan om inte piratkopior förekom men inte så mycket som antalet kopior utan då kommer många att inte köpa något alls.
När det gäller musik framhålls ofta att musikerna drabbas, medans många av dem själva säger tat det är på turnérandet de gör sina pengar främst, pengarna för skivorna hamnar i bolagen.
Ja jag tycker många spel är ren skit och knappast värt att köpa ändå, jag vet inte om de hafsar ihop skräpet bara för att det kommer kopieras, chansen för dessa spel att sälja några mängder är ju ändå låga om folk måste välja sina spel noga.
Jag har alltid haft piratkopior, det får jag erkänna, det är heller inget nytt utan så länge programmen har funnits har det funnits kopior av dem, kanske ännu mer förr i tiden, man kan tex undra hur många commodore 64 spel som egentligen såldes
Men det var ju samma där 90% var bara skit.
Nej, det är inget försvarstal för kopiering bara ett konstaterande att man förstår varför kopior finns.