"Debatt" nyss

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
sandstream skrev:
Fan också!
Missade programmet, kollade en DVD-rip av Oceans 12 :D
Jag såg en DVD-rip av Oceans 12 i helgen och fyfan vilken dålig film, hade jag betalat pengar för att se Julia Roberts spela en kvinna som i filmen ska föreställa Julia Roberts på bio så hade jag gråtit mig till sömns.

Tack vare piratkopiering så slapp jag den sorgen och det enda som drabbade mig var en svag känsla av att ha blivit mentalt våldtagen av regissören, men tack och lov utan att det kostade mig ett öre :).

Sensmoral: Oceans 12 är den sämsta filmen just nu och piratkopiering är bra :D

Coola Ola

Guest
Thundercat skrev:
Affärer som säljer begagnade filmer och skivor, de säljer ju upphovsrättskyddatmaterial utan artisten tjänar på det? Eller? :va

Artisten har ju fått betalt när skivan såldes ny. Eftersom den sålda skivan endast sprids vidare i ett exemplar, på ett fysiskt medium, är det bara den som köpte skivan ny som får igen lite av pengarna han säljer den. Mp3-filer kan ju spridas till ett teoretiskt oändligt antal personer i och med att de inte är kopplade till en plastbit (cd-skiva).

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Coola Ola skrev:
Artisten har ju fått betalt när skivan såldes ny. Eftersom den sålda skivan endast sprids vidare i ett exemplar, på ett fysiskt medium, är det bara den som köpte skivan ny som får igen lite av pengarna han säljer den. Mp3-filer kan ju spridas till ett teoretiskt oändligt antal personer i och med att de inte är kopplade till en plastbit (cd-skiva).

Men om du köper en skiva, kopierar den och säljer till en kompis. Det är ju nästan samma sak.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Film- och musikbranschen (med flera) säger att de tappar kunder och vinst pga. fildelningen, men det tror jag inte på. I alla fall inte i den utsträckningen som de försöker påskinna. Jag tror att majoriteten av de som laddar ner ett album gör så för att det är gratis, om det inte hade varit gratis hade de helt enkelt avstått.

Detsamma gäller också film. Jag går t.ex. aldrig eller väldigt sällan på bio, men det är inte för att jag kan få tag på filmerna genom internet, det är för att det känns omständigt och är dyrt. Hade åtkomsten av filmer minskat via internet hade jag helt enkelt inte ens sett filmerna.

Dessutom tror jag att den snabba spridningen och den enkla åtkomsten av filmer faktiskt kommer de stora bolagen till gagn i längden. Jag vet många kompisar som samlar både på musik och film som själva säger att deras samlingar inte hade varit i närheten lika stora utan den möjlighet att "provsmaka" som Internet ger.

Frågan är när bolagen ska inse det här, och inte bara se varje nedladdning som en förlorad inkomst.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Coola Ola skrev:
Mp3-filer kan ju spridas till ett teoretiskt oändligt antal personer i och med att de inte är kopplade till en plastbit (cd-skiva).

Det finns inte ett oändligt antal personer, så det där funkar inte ens i teorin. ;)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Thundercat skrev:
Affärer som säljer begagnade filmer och skivor, de säljer ju upphovsrättskyddatmaterial utan artisten tjänar på det? Eller? :va

Nu är du ute och seglar.

Artisten har ju vid första försäljningstillfället fått sina pengar. Aight?

Inte fan skickar du pengar till Volvo när du sålt din V70 begagnad, eller? :tungan

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Coola Ola skrev:
Artisten har ju fått betalt när skivan såldes ny.

Meh! Tänk om han KOPIERAT DEN och desutom sålt skivor?

Piratkopiering rocks, köper skivor gör jag, av små svenska grupper som Kalle baah :)
Att turnera tjänar dom fet deg på, gör det och sluta muttra...

Om man vänder på steken, jag skulle ALDRIG ha köpt all den musik jag laddat
hem, var det omöjligt så kunde man lyssnat på radio, MTV osv...
Men nu går det ju...
Däremot tycker jag väldigt illa om sånna som säljer skivor till ovetande, inte många äldre som vet att det är olagligt tex :död

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
NoicE skrev:
Meh! Tänk om han KOPIERAT DEN och desutom sålt skivor?

Piratkopiering rocks, köper skivor gör jag, av små svenska grupper som Kalle baah :)
Att turnera tjänar dom fet deg på, gör det och sluta muttra...

Om man vänder på steken, jag skulle ALDRIG ha köpt all den musik jag laddat
hem,
var det omöjligt så kunde man lyssnat på radio, MTV osv...
Men nu går det ju...
Samma här. Hur mycket olika artister som helst jag aldrig hade hört talas om innan internet kom till byn.

Tänk om man vart tvungen att lyssna på MTV och ZTV hela dagarna :näsblod :död :( :4skrika :brinnerup

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
abstruse skrev:
Nu är du ute och seglar.

Artisten har ju vid första försäljningstillfället fått sina pengar. Aight?

Inte fan skickar du pengar till Volvo när du sålt din V70 begagnad, eller? :tungan

Skämt åsido, de vill ju komma åt att de missar inkomster. Min poäng var om de skulle börja jaga begagnataffärer. Artisten missar ju en inkomst när skivan säljs en andra gång. Hårklyverier. :tungan

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
"I hear what you are saying" men det är fan superknepigt att försvara. Jämför med att peta i sig godis medan man handlar lösgodis. Om man "snattar" en god godis så är väl chansen att man köper flera om den var god. Det skulle inte funka i alla fall.

Jag tror många laddar ner allt möjligt. Bra som dåligt = man betalar inte ens för det som är bra.
McB skrev:
Jag tror att majoriteten av de som laddar ner ett album gör så för att det är gratis, om det inte hade varit gratis hade de helt enkelt avstått.

Jag känner ingen, däremot skryter många "hamstrar" på jobbet om hur många GB film de har.
McB skrev:
Dessutom tror jag att den snabba spridningen och den enkla åtkomsten av filmer faktiskt kommer de stora bolagen till gagn i längden. Jag vet många kompisar som samlar både på musik och film som själva säger att deras samlingar inte hade varit i närheten lika stora utan den möjlighet att "provsmaka" som Internet ger.

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Efter kollat på debatten har jag konstaterat 2 grejor!
Jens of Sweden = vilken mes.
Vi har ett problem :)

Jag är själv musiker och sliter hårt för att komma in på de stora bolagen, när man väl sålt in sin själ och kropp så får du 5 kr / såld skiva !
Av 180 kr förstår ni att det inte är mkt.. Att tillägga bör att.. produktionen av musiken är gjord av mig och har inte kostat bolagen ett skit.. men ändå är det de som tjänar på det och inte "jag" som skapat skiten.

Att min stackars låt som jag jobbat på i flera år kopieras och sprids via nätet skulle vem som helst som har det som levebröd förstå och tycka at det är fanimej inte rätt.

Att det behövs en förändring är en sak som står klart !
Apple har gjort ngt som är en av historiens viktigaste och den bästa lösning som visat sig väldigt lyckad att på ett lagligt sätt ladda ner musik och inte behöva köpa ett album när kanske bara 1-2 låtar på ett album är bra, varför köpa hela då ? Här köper man bara de låtar man vill ha och man kan provlyssna på varje och se bilder mm.
Denna tjänst är nu lanserad i 15 länder och fler ansluts.. snart även Sverige!
Över 300 miljoner nedladdningar har gjorts !! En låt ligger på runt 7 kr/st.

Detta är framtiden !!

Det jag hoppas på är att okontrakterad musik läggs upp och att man skall kunna sälja sin musik utan inblandning av bolag för en mindre summa till konsumenten men det blir ändå en större summa för upphovsmannen eftersom inga mellanhänder finns!
De som gillar musiken = köper den.

Likaså kan man göra med filmer !! Och på ryktesvägar har jag hört att det är på G med ngt liknande.

Det är ingen rätt att inte betala för sig, så är det!
Men det är ingen rätt att bolagen skall sitta med sina feta löner och bestämma vad ni konsumenter tycker är bra och inte och att ni skall betala för deras feta löner, när upphovsmannen inte får en krona!

iTunes finns för både PC & MAC och jag länkar till iTunes för er som inte hört talas om det.
Som sagt det är bara några veckor kvar tills vi i Sverige också får tillgång till att på ett enkelt sätt få musiken lagligt till sin dator för en billigare peng.

http://www.apple.com/se/ilife/itunes/

Tack för mig ! :rofl

Last edited:

Solid snake

Guest
Jag har en hyfsad anledning till att ladda ner iaf, jag hittar aldrig dom skivorna jag vill, aldrig.

Säg var jag kan köpa alla dessa gruppernas album, inte remastrade eller nyutgåvor, utan som det var tänkt från början:

Darkthrone
Immortal
Mayhem
Dimmu borgir
Slayer
Cannibal corpse
Korn
Dissection
Arch enemy
Carcass
Death
Sepultura
Satyricon
Napalm death

Just nu kommer jag inte på mer, men om jag rotar bland dom jag har laddat ner så kommer jag få skriva hur mycket som helst.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag tycker att hon mörka tjejen hade bra åsikter!

Skiv/filmbranschen har halkat efter. Det är dags att hitta nya sätt att tjäna pengar innan saker som "illegal" nedladdning hinner bli för stort.

Kolla på gratistidningarna!! Ingen trodde väl att man skulle kunna få läsa en gratis morgontidning för femtio år sedan! Inte har morgontidningarna gått omkull för det i den omfattningen. Dom anpassade sig.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Solid snake skrev:
Jag har en hyfsad anledning till att ladda ner iaf, jag hittar aldrig dom skivorna jag vill, aldrig.

Säg var jag kan köpa alla dessa gruppernas album, inte remastrade eller nyutgåvor, utan som det var tänkt från början:

Darkthrone
Immortal
Mayhem
Dimmu borgir
Slayer
Cannibal corpse
Korn
Dissection
Arch enemy
Carcass
Death
Sepultura
Satyricon
Napalm death

Just nu kommer jag inte på mer, men om jag rotar bland dom jag har laddat ner så kommer jag få skriva hur mycket som helst.
Dom däringa kan man väl köpa på Rocks, utan problem. Butiken heter ju till och med Rocks. Eller? Nä, inte det :3freak

Iofs kan du garanterat köpa dem på www.skivhugget.se, men ändå...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
juha01 skrev:
Jag tycker att hon mörka tjejen hade bra åsikter!

Skiv/filmbranschen har halkat efter. Det är dags att hitta nya sätt att tjäna pengar innan saker som "illegal" nedladdning hinner bli för stort.

Kolla på gratistidningarna!! Ingen trodde väl att man skulle kunna få läsa en gratis morgontidning för femtio år sedan! Inte har morgontidningarna gått omkull för det i den omfattningen. Dom anpassade sig.
Jag tycker hon snackade hur mycket blaj som helst.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln