Diskuterade ämnet lite med frugan igår kväll med blandat resultat.
Helt klart är det för dyrt med musik-skivor.
Vi köper kanske en skiva i månaden, och om vi laddar hem en skiva som vi verkligen gillar, köper vi den oxå.
Däremot våra ungdomar, som helt klart har större och mer aktivt musikintresse kan inte köpa musik.
De pratar/lever/äter/sover med musik i lurar/högtalare/telefoner.
Visst finns här underlag för musikbranschen att skapa sig intäkter på ett effektivare sätt.
När en skiva kostar nästan halva månadspengen, och de även ska ha helsyntetisk tvåtaktsolja till hojen (farsan smygtankar, men oljan får de stå för själva), så återstår sedan bara att stjäla gottepåsen till fredagsnöjet i närmsta snabbköp.
Hade en skiva varit MYCKET billigare, och det kanske fanns möjlighet att få en billig prenumeration/streaming eller nåt annat via nätet så hade det inte varit "tvunget" för ungdomarna att ladda hem skivorna.
Filmer då?
Ja, vi har tidigare shoppat 3 filmer i månaden, slutade med det och köpte satellit-kanaler istället. Numera kan man ju tanka hem filmer som faktiskt funkar med rätt ok kvalitet i dvd-spelaren.
MItt argument till frun var att... Filmerna jag inte tankat hem, skulle jag ändå inte sett på bio.
Hur använder jag mina filmer egentligen? Jo, jag pendlar 2 tim på tåget och sitter där och slö-glor på film. Hade jag köpt filmer till detta? Nepp, hade tagit en bok istället.
Hennes argument var, ifall jag inte kunnat ladda hem filmerna så hade vi nog haft tresiffrigt med DVD-filmer i hyllan. Dizzad!
Hon har rätt, hade jag inte kunnat ladda hem filmerna hade jag nog gått med i nån filmklubb eller så...
Jag är en skurk...
Fast..90% av filmerna jag laddat hem hade jag ändå INTE köpt..faktiskt.
Men ändå, jag är en liten skurk som plockar hem 200 gig filmer per år (varav en stor del inte funkar eller är riktigt dålig kvalite
), men jag kan inte se att ungdomarna som hämtar sina låtar är skurkar i större omfattning, det är systemfel.
Var och varannan radio-kanal flödar över med reklam, men inte verkar de intäkterna generera mer pengar till musikbranschen, eftersom skivorna ff är så dyra.
//Linus