"Debatt" nyss

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Eureka skrev:
...gå in i Music Store, man kan ine köpa som sagt än i Sverige ...


Men det är väl det som är en (stor) del av problemet. Samma mentalitet som ville förbjuda radion, kassettbandet och videoapparaten missar återigen vad folk vill ha, och försöker styra konsumenters beteende.


Träskallar. (inte du alltså, dom)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Missar du inte problemet? Du tycker att du ska få "ta" exakt vad du vill utan att upphovsmannen ska få nåt för det. Om man var artist eller musiker skulle det nog vara rätt surt. De som är etablerade missar säkert stora inkomster samtidigt som andra får en chans att bli kända.

Exakt vad tycker du är fel med att man försöker stoppa dig och mig från att ladda ner musik och film gratis? Jag tycker också att det är kanon med att det är gratis men det är inte mer rätt för det. Vad menar du att folk vill ha? Gratis film och musik är väl knappast nåt skiv- och filmindustrin kan ställa upp på.

t-rex skrev:
Men det är väl det som är en (stor) del av problemet. Samma mentalitet som ville förbjuda radion, kassettbandet och videoapparaten missar återigen vad folk vill ha, och försöker styra konsumenters beteende.
 

ListKid

Pysslar oxå med www.ripamfk.com
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
XJ 900 Diversion
Jag är en skurk!

Diskuterade ämnet lite med frugan igår kväll med blandat resultat.

Helt klart är det för dyrt med musik-skivor.

Vi köper kanske en skiva i månaden, och om vi laddar hem en skiva som vi verkligen gillar, köper vi den oxå.

Däremot våra ungdomar, som helt klart har större och mer aktivt musikintresse kan inte köpa musik.
De pratar/lever/äter/sover med musik i lurar/högtalare/telefoner.
Visst finns här underlag för musikbranschen att skapa sig intäkter på ett effektivare sätt.

När en skiva kostar nästan halva månadspengen, och de även ska ha helsyntetisk tvåtaktsolja till hojen (farsan smygtankar, men oljan får de stå för själva), så återstår sedan bara att stjäla gottepåsen till fredagsnöjet i närmsta snabbköp.

Hade en skiva varit MYCKET billigare, och det kanske fanns möjlighet att få en billig prenumeration/streaming eller nåt annat via nätet så hade det inte varit "tvunget" för ungdomarna att ladda hem skivorna.



Filmer då?
Ja, vi har tidigare shoppat 3 filmer i månaden, slutade med det och köpte satellit-kanaler istället. Numera kan man ju tanka hem filmer som faktiskt funkar med rätt ok kvalitet i dvd-spelaren.

MItt argument till frun var att... Filmerna jag inte tankat hem, skulle jag ändå inte sett på bio.

Hur använder jag mina filmer egentligen? Jo, jag pendlar 2 tim på tåget och sitter där och slö-glor på film. Hade jag köpt filmer till detta? Nepp, hade tagit en bok istället.

Hennes argument var, ifall jag inte kunnat ladda hem filmerna så hade vi nog haft tresiffrigt med DVD-filmer i hyllan. Dizzad!

Hon har rätt, hade jag inte kunnat ladda hem filmerna hade jag nog gått med i nån filmklubb eller så...
Jag är en skurk...


Fast..90% av filmerna jag laddat hem hade jag ändå INTE köpt..faktiskt.

Men ändå, jag är en liten skurk som plockar hem 200 gig filmer per år (varav en stor del inte funkar eller är riktigt dålig kvalite:)), men jag kan inte se att ungdomarna som hämtar sina låtar är skurkar i större omfattning, det är systemfel.
Var och varannan radio-kanal flödar över med reklam, men inte verkar de intäkterna generera mer pengar till musikbranschen, eftersom skivorna ff är så dyra.

//Linus
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nicke skrev:
Missar du inte problemet? Du tycker att du ska få "ta" exakt vad du vill utan att upphovsmannen ska få nåt för det. Om man var artist eller musiker skulle det nog vara rätt surt. De som är etablerade missar säkert stora inkomster samtidigt som andra får en chans att bli kända.

Exakt vad tycker du är fel med att man försöker stoppa dig och mig från att ladda ner musik och film gratis? Jag tycker också att det är kanon med att det är gratis men det är inte mer rätt för det. Vad menar du att folk vill ha? Gratis film och musik är väl knappast nåt skiv- och filmindustrin kan ställa upp på.

Nej.

Jag tycker inte man ska få ta saker utan att betala. Däremot står industrin återigen på perrongen och tittar medans tåget går.

Det fanns en (fungerande) betallösning för napster, men industrin var inte intresserad av det utan sänkte hela tjänsten. Följden blev naturligtvis nya piratmöjligheter.

Piratkopiering kommer aldrig att försvinna, det är väl helt klart men att försöka gå in och styra konsumenter istället för att utveckla de tjänster de efterfrågar är bara puckat.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Solid snake skrev:
Skiter jag i, vill ha skivorna jue.. :gnissla

Vissa köper ju sporthojar för 130k, lite väl i överkant för en maskin.
Kan skippa mc för musik lätt, musik e viktigare för mig.

(Fast jag har ju gärna hoj också.)

Du förstod nog inte riktigt vad jag menade. Läs mitt inlägg en gång till, och i synnerhet det jag citerade.

När det gäller skivköp så har jag inget att invända mot. Jag har själv en stor skivsamling.
 

sandstream

Guest
Jag har precis sett Debatt på www.svt.se och medvetet låtit bli att läsa hela tråden för att kunna skriva mina åsikter utan att vara färgad.

Vet inte om jag ska skratt eller gråta men film- och skivbolagen lever i en svunnen tid som de desperat försöker hålla sig kvar i.
Den största tomten jag hört uttala sig inom ämnet piratkopiering på senaste tiden är Anders Nilsson som var med i debatten.
Inte enbart för att han vill att folk ska gå på bio (vilket går stick i stäv med mitt företags affärsidé) utan för att han inte är ett dugg intresserad av vad de som ska förse honom med lönen han vill ha.
Karln sitter och påstår att folk vill gå på bio och att diskussionen kan sluta där.
Han påstår också att de som skapar film inte tjänar något på DVD-filmer vilket oavsett om det är sant eller inte enbart är självförvållat.

Jag förespråkade redan för flera år sedan (bland annat på min egen sajt www.minhembio.com) att filmerna som går upp på bio ska göra det samtidigt över hela världen och att man ska kunna köpa filmerna på DVD samma dag.
Med dagens teknik vore det inga problem att tanka hem nya filmer och bränna dem själv.
Problemet är som jag nämnde tidigare att bolagen lever i en svunnen tid i stället för att ta till sig de nya teknikerna som skulle kunna generera ännu mera pengar.

Att producera en DVD kostar pengar, inget snack om den saken, men är de DVD-filmer vi kan köpa i butikerna det vi vill ha?
Den frågan verkar inte filmbolagen ens ha funderat på.
De tvingar på sin kunder en produkt och ger dem inga alternativ.
Kunden får då själv skapa sig ett alternativ och i dagsläget är det att tanka hem filmerna från nätet.
Tänk om filmbolagen istället sålde själva filmen i ett digitalt format till kunden direkt via sina egna sajter.
De skulle slippa dyra produktionskostnader för den fysiska disken, fodralet samt distributionen och olika mellanhänder som bara fördyrar produkten.
Jag kan bara tala för mig själv men om jag hade möjlighet att köpa de senaste biofilmerna för tex 49:- via en laglig sajt så skulle jag göra det direkt.

Musikbolagen har samma problem som filmbolagen i grund och botten.
De säljer en produkt vi inte vill ha.
Vi vill inte köpa 10 låtar med tex U2, vi vill ha 1 eller 2 låtar från deras senaste skiva.
I USA finns massor av exempel på tjänster där man kan komponera sina egna "skivor" och bara betala för det man vill ha.

Vet att Jens Of Sweden fått en del kritik för sina uttalanden i frågan om piratkopiering men efter att ha sett honom i Debatt tycker jag att han har helt rätt.
Film- och musikbolagen MÅSTE komma med bra, lagliga och framförallt billiga alternativ till piratkopieringen.

Det finns bara ett sätt att stoppa piratkopieringen och det är att sänka priserna och ge oss bättre sätt att få hem det vi vill ha.

Jag brukar förespråka att man ska följa lagar och regler men i den här frågan tror jag att det enda sättet att få en framtid med bra filmer och musik är att bryta mot lagarna.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ListKid skrev:
Diskuterade ämnet lite med frugan igår kväll med blandat resultat.

Helt klart är det för dyrt med musik-skivor.

Vi köper kanske en skiva i månaden, och om vi laddar hem en skiva som vi verkligen gillar, köper vi den oxå.

Däremot våra ungdomar, som helt klart har större och mer aktivt musikintresse kan inte köpa musik.
De pratar/lever/äter/sover med musik i lurar/högtalare/telefoner.
Visst finns här underlag för musikbranschen att skapa sig intäkter på ett effektivare sätt.

När en skiva kostar nästan halva månadspengen, och de även ska ha helsyntetisk tvåtaktsolja till hojen (farsan smygtankar, men oljan får de stå för själva), så återstår sedan bara att stjäla gottepåsen till fredagsnöjet i närmsta snabbköp.

Hade en skiva varit MYCKET billigare, och det kanske fanns möjlighet att få en billig prenumeration/streaming eller nåt annat via nätet så hade det inte varit "tvunget" för ungdomarna att ladda hem skivorna.



Filmer då?
Ja, vi har tidigare shoppat 3 filmer i månaden, slutade med det och köpte satellit-kanaler istället. Numera kan man ju tanka hem filmer som faktiskt funkar med rätt ok kvalitet i dvd-spelaren.

MItt argument till frun var att... Filmerna jag inte tankat hem, skulle jag ändå inte sett på bio.

Hur använder jag mina filmer egentligen? Jo, jag pendlar 2 tim på tåget och sitter där och slö-glor på film. Hade jag köpt filmer till detta? Nepp, hade tagit en bok istället.

Hennes argument var, ifall jag inte kunnat ladda hem filmerna så hade vi nog haft tresiffrigt med DVD-filmer i hyllan. Dizzad!

Hon har rätt, hade jag inte kunnat ladda hem filmerna hade jag nog gått med i nån filmklubb eller så...
Jag är en skurk...


Fast..90% av filmerna jag laddat hem hade jag ändå INTE köpt..faktiskt.

Men ändå, jag är en liten skurk som plockar hem 200 gig filmer per år (varav en stor del inte funkar eller är riktigt dålig kvalite:)), men jag kan inte se att ungdomarna som hämtar sina låtar är skurkar i större omfattning, det är systemfel.
Var och varannan radio-kanal flödar över med reklam, men inte verkar de intäkterna generera mer pengar till musikbranschen, eftersom skivorna ff är så dyra.

//Linus

Alla snackar om 180 kr, hur många köper skivor för 180 kr? Jag köper sällan för mer än 79 kr, som de kostar nåt år efter att de varit fullpris (149kr)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Sen vet jag inte om det per definition kan jämföras med stöld av egendom?
Egentligen finns det ju inget man stjäl för någon, dvs inget försvinner, det är ju inte som om jag tog någons hoj.
Utan det är ju bara enbart ifall man anser att varenda digitala grej som laddas ner är lika med förlorad försäljning för företagen som det går att jämföra.
Bara en tanke.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Solid snake skrev:
Om dom nu är så lätta att hitta, varför hittar jag dom inte i vanliga affärer som säljer musik?

Typ folk & rock o dom andra skitaffärerna.

Jag vill ha originalutgåvorna för jag tycker det är snyggare att ha allt i originalutgåva, remastrat e skit, dessutom lägger dom till ett par spår på remastrade.

Detta är vad jag tycker.
Sen Cannibal corpse, alla deras omslag ska ju tydligen vara censurerade, jag vill inte ha censurerade omslag där det står "censored edition" på.

Jag vill inte ha second hand skivor, jag vill ha nått som nån annan inte har lagt sina flottiga fingrar på.

Btw, dom releaserna jag tankar hem, det är inte dom remastrade, det är såkallade originalreleaser.

Du kommer in i det om du kommer in på en seriös hubb...

Jaja, man gör ju allt för att rättfärdiga sitt beteende..... :rolleyes:
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Hahaha! Sitter och tittar på debatten nu, och asgarvar åt den där filmregissören Anders Nilsson eller vad han heter. Om man kan säga att "piratsidan" leder, så gör ju inte han det bättre för film- och musikbranschen. :rofl

Pinsamt!
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
Hur tror dom att att ungdomar ska gå och köpa tex ett "mix-album" för 150kr?!
Där är ju redan alla låtar producerade och bränna själva skivan kan inte kosta mycket för bolagen! (eller har jag missat nåt?)
Det är ju sjukt då. nog laddar man hellre ner låtar till ett eget "mix-album" som man tycker om alla låtar på.

Men det där som nån talade om att köpa låtar för 7kr st det kan ju vara nåt. då får man ju ett bra ex. på en gång.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
mp3-Jens och övriga i pirat-panelen har ju helt rätt. Det handlar inte om att folk tvunget vill ha tag på saker gratis, det handlar om att man vill ha tag på det på ett enkelt och smidigt sätt i hög kvalitet, och i dagsläget är piratkopierat material den enda vägen.
 

sandstream

Guest
McB skrev:
mp3-Jens och övriga i pirat-panelen har ju helt rätt. Det handlar inte om att folk tvunget vill ha tag på saker gratis, det handlar om att man vill ha tag på det på ett enkelt och smidigt sätt i hög kvalitet, och i dagsläget är piratkopierat material den enda vägen.
Japp, så är det! Pungt slut! :tummenupp
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Nej, det är nog dax att de ser över vad som kostar och börjar skära i detta i stället.
Jag antar att vinsten är rätt rejäl för de stora bolagen på musik?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Motfråga:

Även om det kommer ett billigt, bra, enkelt, säkert och schysst alternativ som medger "lagligt" förvärv av musik, program, filmer osv. Kommer folk att använda det?!

Personligen tror jag inte att fildelningsprogrammen kommer att kunna stoppas, men visst, Pontén och grabbarna kommer väl jobba lite hårdare efter den 1 juli, sätta dit några fler, men ett slut? Nej, tror inte det. Personligen är det tveksamt om jag skulle använda detta utomordentliga system (som inte finns i Sverige, tydligen) ändå.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Nja, men de måste ju ändra nåt själva för att försöka?
Det blir ju lite som statens alkoholpriser annars, dvs de vill inte sänka priserna fast allt fler börjar handla på andra håll, de liksom tvärvägrar inse att det gamla spelat ut sin roll och att det är dax för nya tankar.
 

sandstream

Guest
Jag skulle lätt betala om det fanns ett enkelt och billibt sätt att ladda hem musik och film med bra kvalitet.
Med bra kvalitet menar jag CD-kvalitet eller bättre för musik och hela dual layer DVD:er (inget rippat och krympt skit).
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
hållundan skrev:
Motfråga:

Även om det kommer ett billigt, bra, enkelt, säkert och schysst alternativ som medger "lagligt" förvärv av musik, program, filmer osv. Kommer folk att använda det?!

Personligen tror jag inte att fildelningsprogrammen kommer att kunna stoppas, men visst, Pontén och grabbarna kommer väl jobba lite hårdare efter den 1 juli, sätta dit några fler, men ett slut? Nej, tror inte det. Personligen är det tveksamt om jag skulle använda detta utomordentliga system (som inte finns i Sverige, tydligen) ändå.

Nej, man kan aldrig stoppa piratkopieringen helt och hållet. Däremot tror jag att den förlust i intäkter som film- och musikbranschen talar om kommer att vända om ett lagligt alternativ finns, där du garanteras film eller musik i hög kvalitet. De behöver inte bara anamma den marknad som finns, de måste konkurrera på den också.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
sandstream skrev:
Med bra kvalitet menar jag CD-kvalitet eller bättre för musik och hela dual layer DVD:er (inget rippat och krympt skit).

Precis! Branscherna måste anamma det hela och konkurrera med piratkopieringen på samma marknad.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tycker att filmkillen (hetsade upp sig för mycket), Aisha (eller vad hon hette), killen från Piratbyrån och Jens of Sweden inte platsade i debatten. Enda som höll sig lugn och inte kändes som "vi har ingen lokal" var Pontén. Sen att jag inte riktigt håller med om vad han håller på med är en annan sak.

McB skrev:
Hahaha! Sitter och tittar på debatten nu, och asgarvar åt den där filmregissören Anders Nilsson eller vad han heter. Om man kan säga att "piratsidan" leder, så gör ju inte han det bättre för film- och musikbranschen. :rofl
Pinsamt!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top