Deklaration; Vad kan man göra för avdrag?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det här känns som ett ganska naivt sätt att se på pensionen som egen företagare... om nu inte dessa klumpsummor är ganska stora.
Som egen företagare finns det ingen annan som sätter in pensionspengar till dig, dvs ingen som ser till att du får något annat än din garantipension och den är inte särskilt grym.
Så mitt tips (om du nu inte redan har en bra strategi) är att du sätter dig in lite i hur det funkar med pension och gör en långsiktig plan för det, för ju tidigare du börjar ju bättre får du det senare.
Nja, där har du fel. Som företagare får man mer än garantipension förutsatt man deklarerat en hyfsad inkomst. Däremot får man ingen tjänstepension vilket de flesta anställda får.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nja, där har du fel. Som företagare får man mer än garantipension förutsatt man deklarerat en hyfsad inkomst. Däremot får man ingen tjänstepension vilket de flesta anställda får.

Ok, erkänner villigt att jag inte är jätteinsatt i det då jag hade egen firma bara i ett år men det jag fick höra då samt det man får höra ofta från diverse rådgivare är att om man är egen företagare så är det extra viktigt att faktiskt ha en plan för pensionen eftersom det inte är någon annan som betalar in till den.

Nu är jag en glad anställd som får tjänstepension och lite extra plus att jag sätter av pengar själv...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ok, erkänner villigt att jag inte är jätteinsatt i det då jag hade egen firma bara i ett år men det jag fick höra då samt det man får höra ofta från diverse rådgivare är att om man är egen företagare så är det extra viktigt att faktiskt ha en plan för pensionen eftersom det inte är någon annan som betalar in till den.

Nu är jag en glad anställd som får tjänstepension och lite extra plus att jag sätter av pengar själv...

Grudpensionen (orange område) är baserad på din taxerade inkomst och där spelar det ingen roll om du är företagare eller anställd. Men den blå delen dvs tjänstepension får du ingen utan det får du sätta av till själv som företagare...

Pensionssystemet_pyramid.jpg

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Bra tråd. Har lite funderingar på ett par utbildningar och licenser jag lagt upp om man kan dra av för sånt. Har aldrig dragit av för något förr så är helt oinsatt vad man får och inte får dra av för.

Har betalt en OLF kurs "offshore kurs" en Rope access kurs och 2 st svetslicenser.
Dem 2 kurserna har ju varit i en vecka styck så då är det boende och resor som tillkommer.

summan på allt är ju runt 50 lax så de e ju rätt mkt pengar.

Kan man dra av för sånt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Bra tråd. Har lite funderingar på ett par utbildningar och licenser jag lagt upp om man kan dra av för sånt. Har aldrig dragit av för något förr så är helt oinsatt vad man får och inte får dra av för.

Har betalt en OLF kurs "offshore kurs" en Rope access kurs och 2 st svetslicenser.
Dem 2 kurserna har ju varit i en vecka styck så då är det boende och resor som tillkommer.

summan på allt är ju runt 50 lax så de e ju rätt mkt pengar.

Kan man dra av för sånt?

Nej du kan inte dra av för utbildningen i sig.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Grudpensionen (orange område) är baserad på din taxerade inkomst och där spelar det ingen roll om du är företagare eller anställd. Men den blå delen dvs tjänstepension får du ingen utan det får du sätta av till själv som företagare...

View attachment 356955

Men då är jag inte helt ute och cyklar.

mittendelen är den som småföretagare oftast missar om jag förstått det hela rätt, det är ju en hyffsat substantiell bit.
Sen brukar man ju som egen företagare försöka lägga så mycket man kan på företaget så man minskar den taxerade inkomsten då man betalar så mycket avgifter och skatter för det lilla man får ut... i alla fall vad jag hört från de jag känner som kör eget.

Så med andra ord är det inte helt korkat att som egen företagare faktiskt ta sig en rejäl funderare kring det här med pension och se över situationen. Är man osäker så kan säkert kontaktpersonen på banken hjälpa till med ett vettigt upplägg.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

mittendelen är den som småföretagare oftast missar om jag förstått det hela rätt, det är ju en hyffsat substantiell bit.
Sen brukar man ju som egen företagare försöka lägga så mycket man kan på företaget så man minskar den taxerade inkomsten då man betalar så mycket avgifter och skatter för det lilla man får ut... i alla fall vad jag hört från de jag känner som kör eget.

Så med andra ord är det inte helt korkat att som egen företagare faktiskt ta sig en rejäl funderare kring det här med pension och se över situationen. Är man osäker så kan säkert kontaktpersonen på banken hjälpa till med ett vettigt upplägg.

Men även om man binder kapitalet i företaget så är värdet kvar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Men även om man binder kapitalet i företaget så är värdet kvar.

Visst gör det det... men poängen är ju fortfarande att har man ingen långsiktig plan för kapitalet så är det lätt att man sitter där med skägget i brevlådan när det är dags för pension.

Som sagt, jag är långt ifrån någon expert i området och kommer aldrig påstå att jag är det när det gäller att driva eget bolag, finns anledning till varför jag gav upp det efter ett år bara.
Men av allt jag läste, hörde och även nu efteråt är att man bör vara noga med att ha en plan för pengarna och speciellt pensionen som egen företagare vilket väldigt många missar enligt de flesta jag pratade med.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag tror att det bästa är att prova sig fram.
Prova att gå till ditt lokala skattekontor och se vad de säger om du drar av byxorna!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det samma om man har ab?

Ett AB får givetvis dra av kostnaden för utbildning av sina anställda. Som privatperson får du dock inte lov att i deklarationen dra av för utbildning. Det man kan tänka sig är att kostnader för förtjänstens förvärvande är avdragsgilla och då tex arbetskläder eller piloter som behöver läkarutlåtande för att få flyga. Att däremot gå en utbildning för att få ett visst jobb lär inte gå igenom...

Jag rekommenderar alla att gå in på http://www.skatteverket.se/privat/deklarera2012/avdragslexikon/u.4.71004e4c133e23bf6db800028390.html och läsa från A-Ö

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Någon som förresten vet hur det numera fungerar med uppskov för vinst vid försäljning av bostad? Jag fick uppskov med en rejäl summa från 2006 års deklaration efter att ha sålt lgh 2004 (två års glapp?). Nu om jag säljer och med ny vinst, går det att skjuta upp beskattning ännu mera eller blir det till att skatta för all vinst (nya regler)?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Någon som förresten vet hur det numera fungerar med uppskov för vinst vid försäljning av bostad? Jag fick uppskov med en rejäl summa från 2006 års deklaration efter att ha sålt lgh 2004 (två års glapp?). Nu om jag säljer och med ny vinst, går det att skjuta upp beskattning ännu mera eller blir det till att skatta för all vinst (nya regler)?

Du kan bara skjuta upp en vinst och gör du nytt uppskov är det begränsningar vilket det inte var förr.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal

Nej, helt var du inte ute och cyklade, men tillräckligt. ;-)

Kunskap är fortfarande makt och är man egen företagare bör man sätta sig in i ämnet. Det har du helt rätt i. Sedan är egen kunskap bättre än bankens "rådgivare"(=säljare). Banken är ju i första hand intresserade av en lösning som gynnar dem. Nästan alltid finns det billigare alternativ än storbankernas.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ett AB får givetvis dra av kostnaden för utbildning av sina anställda. Som privatperson får du dock inte lov att i deklarationen dra av för utbildning. Det man kan tänka sig är att kostnader för förtjänstens förvärvande är avdragsgilla och då tex arbetskläder eller piloter som behöver läkarutlåtande för att få flyga. Att däremot gå en utbildning för att få ett visst jobb lär inte gå igenom...

Jag rekommenderar alla att gå in på http://www.skatteverket.se/privat/deklarera2012/avdragslexikon/u.4.71004e4c133e23bf6db800028390.html och läsa från A-Ö

Fasen, trodde svaret avsåg enskild företagande.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fasen, trodde svaret avsåg enskild företagande.

Spelar ingen roll...
Är du enskild företagare måste du ha uppdrag i enlighet med eventuell vidareutbildning. Är du rörläggare så kan bolaget få bekosta utbildning till certifierad våtrumspucko men att starta bolaget Skäggos Petroleum för att ta offshorecert är att anse som privat levnadsomkostnad.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Spelar ingen roll...
Är du enskild företagare måste du ha uppdrag i enlighet med eventuell vidareutbildning. Är du rörläggare så kan bolaget få bekosta utbildning till certifierad våtrumspucko men att starta bolaget Skäggos Petroleum för att ta offshorecert är att anse som privat levnadsomkostnad.

Men om jag reggar Skäggots fiffel&båg AB kan jag gå colingulus-kurser utan problem?

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Frågan är varför man i moderaternas högborg vill göra avdrag? Vore inte det bästa att avskaffa eländet. Jag vill inte att mina skattepengar går till fifflande bidragstagare(avdrag)...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping