Den här borde jag väl klara av =)

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
KÖP hojen...
Förövrigt så har jag problem åt andra hållet, 196 cm lång.
Men det är bara o vinkla ihop sig lite. Och den enda skilnaden jag upplevde i somrast när jag provade garagepolarens mille r, var att mina knän fick plats i "urtagen" på tanken bättre än på min gixxer :) Annars tyckte jag det kändes rätt lika.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Upp med tårna på fotpinnarna och bak med rumpan. Det kommer gå fint, de är mjuka i fjädringen och rätt inställd kommer den lätt att följa minsta vink. Sänk den bara inte för mycket fram (mer än 5mm utan att sänka bak) då tycker du nog att den är riktigt nervös. Vilket iofs är "manligt" och coolt....
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
MagnusK skrev:
Upp med tårna på fotpinnarna och bak med rumpan. Det kommer gå fint, de är mjuka i fjädringen och rätt inställd kommer den lätt att följa minsta vink. Sänk den bara inte för mycket fram (mer än 5mm utan att sänka bak) då tycker du nog att den är riktigt nervös. Vilket iofs är "manligt" och coolt....


5 mm? Det låter lite lite... Jag tänkte trycka upp gaffeln i styrkronan, iallafall en 15-20 mm och sedan kompensera med en sänkning i hundbenet.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Maria1980 skrev:
5 mm? Det låter lite lite... Jag tänkte trycka upp gaffeln i styrkronan, iallafall en 15-20 mm och sedan kompensera med en sänkning i hundbenet.

Sänk den inte mer än 5mm fram förhållande till bak. Sen vet jag inte hur chassiegeometrin blir om du sänker den riktigt myckte fram och bak men sålänge du har samma förhållande inom rimliga gränser så är det nog lungt. Köp platåboots annars, du kör lika bra på den som den är. Stanna är ju ett senare problem :hihi
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
hur många av dina hojjar du var sugen på har du testat att provsitta på,
har du gett alla en chance nu så du är riktigt säker och inte bara hugger första du kollat på,för då kommer du göra bort dig kanske //M
 

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Ort
..
Hoj
..
Såklart en skönhet som du ska köra Italienskt! så KÖP på! ;)
(om du inte råkar snubbla över en Ducce till ett najs vinterpris förståss :tuttar )
 

Bananen

Guest
Bara köp!
Man ska köra den hoj man vill ha.
Man lever bara en gång och den gången ska man ha roligt.

Trevlig hemsida föresten. :tummenupp

Mvh Bananen :banana
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
mojjsan skrev:
hur många av dina hojjar du var sugen på har du testat att provsitta på,
har du gett alla en chance nu så du är riktigt säker och inte bara hugger första du kollat på,för då kommer du göra bort dig kanske //M

De flesta har jag provsuttit, men denna lockar mest...
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Maria1980 skrev:
5 mm? Det låter lite lite... Jag tänkte trycka upp gaffeln i styrkronan, iallafall en 15-20 mm och sedan kompensera med en sänkning i hundbenet.
Du vet väl att du förändrar hojens egenskaper ganska mycket med sådana stora förändringar. Du når ju redan ner så varför sänka?

Mer oroande tycker jag avståndet från sadel till styre verkar. Når du båda handtagen vid fullt styrutslag?
 

Dr.Bike

Guest
Nå?
Tomten undrar hur det blev?

(Du hade bara fram till lunch eller vad det var sa du att bestämma dig)

*tap tap* Sååå... ;)
 

MC Doktorn

Guest
Maria 1980: Jag tror inte RSV:n är rätt hoj för dig när du börja prata om att justera hundben etc.

Som Buster påpekade så verkar den väl stor.


Sorry men jag ville bara säga det inget ifrågasättande :)
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Hmm vet inte hur lång du är men min 929:a känns mycket lägre samt lätthanterligare eller hur man säger än polarens rsv mille.. Jag är inte så lång 170cm och polaren är 187cm..
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Maria1980 skrev:
Jag menar, så stor är den väl inte?
Cykeln är jättefin och säkert görkul att köra, men t o m jag med mina högst begränsade MC-kunskaper tycker att hojen ser för stor ut för dig. Om jag jämför med de hästkrafter jag kan bättre än så länge så verkar samma fenomen gälla MC också - varför små människor på för stora fordon?

OBS! Jag menar inte att vara elak, bara ärlig.
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Buster skrev:
Du vet väl att du förändrar hojens egenskaper ganska mycket med sådana stora förändringar. Du når ju redan ner så varför sänka?

Mer oroande tycker jag avståndet från sadel till styre verkar. Når du båda handtagen vid fullt styrutslag?

Hehe, jag når inte ner... Hojen har ju stödet i backen, när hojen står upprätt så når jag inte med någon tå alls.

Fullt styrslag fungerar bra =) Jag rätar upp ryggen på bilden och tittar ner i displayen, så det ser nog mer ansträngt ut än vad jag upplevde det.

Det som oroar mig är avståndet till backen, måste sänka en bra bit. Det är rätt hög markfrigång så ett par centimeter ska jag nog få till det utan att sabotera hojen.

Maran skrev:
Cykeln är jättefin och säkert görkul att köra, men t o m jag med mina högst begränsade MC-kunskaper tycker att hojen ser för stor ut för dig. Om jag jämför med de hästkrafter jag kan bättre än så länge så verkar samma fenomen gälla MC också - varför små människor på för stora fordon?

OBS! Jag menar inte att vara elak, bara ärlig.


Problemet är att alla sporthojar över 700 kubik är stora -för mig.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Maria1980 skrev:
Jag menar, så stor är den väl inte?

Kommer säkert att fungera men jag tror att du får roligare på en modern 600.

Men köp den cykel du vill ha, går alltid att byta om det visar sig att det inte fungerar som du vill.
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Maria1980 skrev:
Problemet är att alla sporthojar över 700 kubik är stora -för mig.
Jo, jag har förstått det utifrån din andra tråd om hojköp. Jag är ganska lång och nog inte så klen (för att vara tjej), men har ändå insett att det finns sånt jag inte har de fysiska förutsättningarna för att klara på ett säkert och/eller bekvämt sätt. Alltså får jag rätta mig efter det. Det var liksom den poängen jag försökte få fram.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Om du inte hade varit ute efter en större hoj än 600cc så hade jag rekommenderat R6. Anledningen är att avståndet mellan styre och sadel är ganska kort så man ligger inte så mycket över tanken.

Som det är nu så vet jag inte riktigt vad jag ska rekommendera. När jag körde GSX-R 750 -00 så upplevde jag att avståndet mellan styre och sadel var klart längre än på R6:an. Dock är det ju möjligt att Millen är ännu "värre". Mitt råd är att provsitta GSX-R 750 innan du bestämmer dig.
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Maran skrev:
Jo, jag har förstått det utifrån din andra tråd om hojköp. Jag är ganska lång och nog inte så klen (för att vara tjej), men har ändå insett att det finns sånt jag inte har de fysiska förutsättningarna för att klara på ett säkert och/eller bekvämt sätt. Alltså får jag rätta mig efter det. Det var liksom den poängen jag försökte få fram.


Jodå, det kopplade jag. Men man måste försöka först, inte bara se begränsningar. Envis som jag är så kommer jag köpa den och prova. Fungerar det inte så säljer jag den =)

Lyckans ost, jag hade gärna varit ett par centimeter till..
 

Maran

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ska bli
Visst ska man försöka och se möjligheter istället för begränsningar. Ibland kan det ju faktiskt funka. Det är väl jag som är luttrad efter att ha sett ekipage där personen ifråga har resonerat ungefär som du och där det inte funkar. Tyvärr inser sällan personen det. Därmed sagt att du inte har/får den insikten om det blir nödvändigt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top