Den här lille gynnaren satt på mitt skrivbord i morse

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
:D :D :D
Victor skrev:
Haha, jag gjorde en liknande ska när jag bodde på Mallis. Fast där var problemet kackelackor. Det är jävligt svårt att trampa ihjäl de jävlarna och de kommer ifrån... underjorden typ.
Hursomhelst så lyckades jag få fyr på gardinerna när jag skulle elda en femcentimetres kackelacka. Då fick jag ge upp eldningen och springa ut till köket för att hämta en hastrull med vatten istället.
:D :D :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hade en gräslig spindel i min lägenhet förra hösten. Satt på muggen och plötsligt ser jag någon fä förbi i pereferin. Reser mig upp och greppar SIF-tidningen (enda gången jag haft hjälp av Facket) och stirrar på den. Den stirrar tillbaka. Vi står så i ungefär 10 sekunder varpå djuret gör ett utfall mot mig. Jag slog sönder honom (bokstavligen talat). Samlade ihop delarna i en liten kokainpåse (jag vet inte vad de heter men de florerar flitigt i svenska kriminalfilmer) och spar delarna. Fotar lite med kameramobilen och tittar på jättekaktusen som jag nyligen införskaffat. Bestämde mig för att gå till botten med det hela och kontaktade Skansen, de hänvisade mig till Naturhistoriska Riksmuséet. Fick tag på en "Överintendent" inom aktuellt område och jag postade sedan påsen till honom. Fick till svar att det var svårt att bedöma ras då den var så illa tilltygad (Markus vs Spindel 1-0) men att det sannolikt var en vanlig Svensk husspindel... Den hade en kropp som var ungefär 1cm, 2mm tjocka, håriga ben, och benen var ca 3cm långa. Jag sov inte gott den natten jag hittade odjuret, men nu börjar det gå över.

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Markus skrev:
Jag hade en gräslig spindel i min lägenhet förra hösten. Satt på muggen och plötsligt ser jag någon fä förbi i pereferin. Reser mig upp och greppar SIF-tidningen (enda gången jag haft hjälp av Facket) och stirrar på den. Den stirrar tillbaka. Vi står så i ungefär 10 sekunder varpå djuret gör ett utfall mot mig. Jag slog sönder honom (bokstavligen talat). Samlade ihop delarna i en liten kokainpåse (jag vet inte vad de heter men de florerar flitigt i svenska kriminalfilmer) och spar delarna. Fotar lite med kameramobilen och tittar på jättekaktusen som jag nyligen införskaffat. Bestämde mig för att gå till botten med det hela och kontaktade Skansen, de hänvisade mig till Naturhistoriska Riksmuséet. Fick tag på en "Överintendent" inom aktuellt område och jag postade sedan påsen till honom. Fick till svar att det var svårt att bedöma ras då den var så illa tilltygad (Markus vs Spindel 1-0) men att det sannolikt var en vanlig Svensk husspindel... Den hade en kropp som var ungefär 1cm, 2mm tjocka, håriga ben, och benen var ca 3cm långa. Jag sov inte gott den natten jag hittade odjuret, men nu börjar det gå över.

:skrämd

// Lena

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tycker du ska vara snäll mot spindeln så länge den är snäll mot dig. Väldigt få spindlar är agressiva utan att bli provocerade. Och de som är det ändå är oftast inte giftiga.
Ta en burk och peta ner den i den och släpp ut den i nån buske eller så.
Om det inte vore för att tjejen hatar spindlar så skulle jag ha några stycken här hemma, har alltid varit fascinerad av spindlar. Har dock bara haft närkontakt med ett as till spindel en gång och det var maffigt. Då hade jag handen på botten i ett terrarium och lät spindeln krypa över handen. Det kändes väldigt läskigt när man insåg hur tung spindeln var och vilka bett det skulle bli av gaddarna. Det var väldigt länge sedan så jag har glömt bort vad arten hette, men den var från sydamerika iaf och var inte giftigare än ett bi, men det kunde göra väldigt ont om den skulle attackera.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Faktum är att fågelspindlar är väldigt känsliga och kan dö om man tappar dem från några centimeters höjd. Bakkroppen spricker helt enkelt.
Det är även extremt stor skillnad i temperament, de snällaste spindlarna är nästan som hundar, de biter inte ens om de blir kraftigt provocerade, möjligen krafsar de av lite hår och kastar på dig (vilket iofs är extremt oskönt säger de som vet). Fast att hålla en sån i handen är jäkligt mäktigt och väldigt skrämmande, trots försäkringarna om hur snäll den är.

Skulle gärna ha lite spindlar om jag hade tid med dem.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hmm det verkar som alla vill döda det de inte förstår. Spindlar är en viktig del av vår natur.
För att den är giftig behöver man inte "ta en bok och smasha den..."

Fånga den och släpp ut den. :tummenupp

Om man vet hur man ska handskas med de finns ingenting och oroa sig för.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Måna fågelspindlar hoppar väl som jag har förstått det, hur kan de då vara så ömtåliga? Det kan väl inte gälla alla arter av fågelspindlar?
Angående håret, kan de "kasta" håret också? Har hört att det ska svida och bränna som fan om du kommer åt dem på håret och de släpper, typ som brännässlor fast mycket värre.

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Ravetrancer skrev:
Tar av mig tofflan och drämmer till den, gött tänker jag, här e det jag som bestämmer :)
Men nej då, vad händer då??? Joooo hundratals små jävla spindlar börja rusa runt under min toffla, dom var fan överallt.

Det där har jag också varit med om, fast med en liten "vanlig" spindel. Även om dom som kom ut var extremt små så var det ganska äckligt. Nästan lite overkligt.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Dee_cati skrev:
Måna fågelspindlar hoppar väl som jag har förstått det, hur kan de då vara så ömtåliga? Det kan väl inte gälla alla arter av fågelspindlar?
Angående håret, kan de "kasta" håret också? Har hört att det ska svida och bränna som fan om du kommer åt dem på håret och de släpper, typ som brännässlor fast mycket värre.

Nej hoppar gör de inte,inte som jag hört talas om iaf. Däremot finns det trädlevande arter. Killen med spindlarna förklarade att dessa är ganska jobbiga att ha hemma eftersom de kan klättra på terrariefönstret och eftersom det är halt så trillar de gärna ner och slår sig fördärvade och i värsta fall dör. Dessutom så rymmer de lätt då de inte behöver mycket springa för att klämma sig ut.

Möjligt att det finns stora spindlar som hoppar men att det är fågelspindlar ställer jag mig skeptisk till.

Vad gäller håret så kan de kasta det och det är tydligen riktigt farlig att få i ögonen. Det blir en form av brännskada.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dioxin skrev:
Hmm det verkar som alla vill döda det de inte förstår. Spindlar är en viktig del av vår natur.
För att den är giftig behöver man inte "ta en bok och smasha den..."

Fånga den och släpp ut den. :tummenupp

Om man vet hur man ska handskas med de finns ingenting och oroa sig för.

Ingen rädsla är rationell... Jag handlade instinktivt, det var cro magnonen i mig som tog över. (Skämt ang att det händer frekvent uppskattas). Jag har haft ormar, och var inte ett dugg rädd för dem men nu för tiden drömmer jag mardrömmar om ormar ibland. Jag tror det ligger i vårat undermedvetna att inte uppskatta dessa varelser.

Matte72

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Husqvarna WR250
Blade skrev:
Som jag tidigare berättat är jag i Mexiko och denna krabat satt på mitt skrivbord när jag kom till jobbet i morse. Den hade spunnit väv överallt så ha hade varit aktiv under natten.
Kännarna sa att det är en elak jäkel, dvs en giftig.
Någon som vet vad det är?

Den där var djävligt lik min svärmor! :hihi

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Matte72 skrev:
Den där var djävligt lik min svärmor! :hihi

:D :D
Inte min. Hon är fetare :D :D

Vi har taranetellor här oxå och de är större än den här men ser betydligt snällare ut än den här lebbiga saken!

Höll oxå på sätta mig på en skorpion här om dagen. Men de är ganska små här så det gör mest ont när de hugger och är inte så gifiga.

Skall oxå säg att vi stoppade den i en burk och tog ut den, för att lugna er spindelälskare1

Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Hehe!

Mins en gång när jag klippte gräset med åkgräsklipparen och såg en långben-spindel, slängde bort den. Fortsatte att klippa och efter nån minut kollade jag ner och såg "hundratals" smålångben-spindlar krypa upp för mina ben!!! :skrämd :hihi
Snacka om panik, bokstavligen talat hoppade av klipparen och lät den rulla, sprang in och duschade :rofl

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag ska aldrig flytta till Mexico........ Är tillräckligt livrädd för de spindlar som finns i Sverige, det är det enda jag är riktigt rädd för och har fobi för. Blir som ett litet barn med spindlar i närheten. Jag hade bytt jobb!!!!!

/ S. Pindelfobi3

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
Blade skrev:
Som jag tidigare berättat är jag i Mexiko och denna krabat satt på mitt skrivbord när jag kom till jobbet i morse. Den hade spunnit väv överallt så ha hade varit aktiv under natten.
Kännarna sa att det är en elak jäkel, dvs en giftig.
Någon som vet vad det är?

nepp.. det är svårt o säga vad det är för en rackare :) jag trodde först att det var en vanlig brunspindel men det är det inte. Den bits säkert o e nog isof, jobbig mene de flesta spindlar är inte aggresiva. Jag själv har haft ett par genom mina dar men jag gjorde mig av med mitt sista ex i somras. Stoltast är jag över ett exemplar av Atrax robustus, Funnelweb spider även kallad trattminörspindel! australisk och jävligt aggresiv. Jag tyckte det var en utmaning eftersom den lever i speciell miljö(i jordsprickor i marken) o att den är argsint samt mkt mkt giftig. Den rymmde så många ggr att det inte var roligt längre + att ingen ville komma hem till mig pga den svarta otäckingen.
Tänk er åsynen av att hitta sitt husdjur i tvättkorgen o när han blev upptäckt så reste han alltid frambenen o växlade med huggtänderna o fräste o gjorde utfall.. hmm nåt o mysa med i höstmörkret... nähee..
/flemming :hihi

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Dom som får köttet att ruttna va... Efter en viss tid.... typ en dag till 10 år senare? Har jag hört och sett på TV.

Kom järna med info om den. Stämmer det jag hört?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
RSV_R skrev:
Dom som får köttet att ruttna va... Efter en viss tid.... typ en dag till 10 år senare? Har jag hört och sett på TV.

10 år senare har hela du ruttnat bort......

Det finns ju vissa djurgifter som ger riktigt ruggiga vävnadsskador. Det mest klassiska exemplen är den asiatiska kobran och den nordamerikanska skallerormen. De som sett bilder på bett från dem vet vad jag pratar om. En hel arm kan tappa huden och blottlägga långsamt ruttnande kött....

Har ingen aning om trattminörspindeln har ett liknande gift. Den har dock ett av de farligaste betten bland spindlar.

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
RSV_R skrev:

Det stämmer delvis, spindlars gift är i vissa fall komplext och går ut på att få vävnaden att kollapsa till en sörja som spindeln sen kan suga i sig. I vissa fall går giftet även på nervsystemet med katastrofala följder. Just trattminören har så kraftiga tänder att den kan bita igenom en pekfingernagel! coolt ! :)
Det värsta med knepiga kryp från världens ände är att det går faan inte o få tag på serum härikring.. så om skadan är skedd så är det "kiss goodbye" DIREKCT..
/flemming :hihi

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...