Den här lille gynnaren satt på mitt skrivbord i morse

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
flemming skrev:
Det stämmer delvis, spindlars gift är i vissa fall komplext och går ut på att få vävnaden att kollapsa till en sörja som spindeln sen kan suga i sig. I vissa fall går giftet även på nervsystemet med katastrofala följder. Just trattminören har så kraftiga tänder att den kan bita igenom en pekfingernagel! coolt ! :)
Det värsta med knepiga kryp från världens ände är att det går faan inte o få tag på serum härikring.. så om skadan är skedd så är det "kiss goodbye" DIREKCT..
/flemming :hihi

Ja den ser ju inte precis rolig ut att ha o göra med :hihi

Pilgiftsgrodor är också intressanta.
Dom producerar ett nervgift som pumpas ut på deras rygghud genom kanaler när den känner sig hotad. Den som får giftet på sig kommer inte att må särskillt bra kan jag tala om för er :hihi
Giftet tränger in genom hud, och kan ge livshotande skador. Får man en droppe gift av giftet på sig kan man säga god bye, adjö osv... Giftet förlamar nervsystemet och det gör att hjärtat stannar :banana
Den giftigaste sorten heter "Phyllobates terribilis".

Den här lilla krabaten är med rätt häftig (spindeln till höger)

"The female is bigger and more poisonous. Its poison is 15 times stronger than the poison of the rattlesnake. The bite causes a little red spot, which disappears quickly. In 10-15 min occurs a strong sharp pain accompanied by vomiting, fever, tingling of the limbs, dizziness, panicking, shortage of breath, and seizures. The face turns blue, the pulse gets arrhythmic and the urine contains albumen/ proteins and blood. If no treatment is received, the bitten one dies within 1-2 days."

Bifogat

• Atrax.jpg
    Atrax.jpg
    30.8 KB · Visningar: 292
  • 2_2poi1.jpg
    2_2poi1.jpg
    21.5 KB · Visningar: 1,811
  • latrodectus.bishopi.redwidowtop.jpg
    latrodectus.bishopi.redwidowtop.jpg
    35.2 KB · Visningar: 156
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Stora spindlar är vackra tycker jag. Jag har inte gärna dem i lägenheten men de är fina att se på. Hade en kompis på gymnasiet vars farsa hade spindlar som hobby. När jag var i huset hade han ett trettiotal av nästan lika många arter. Bland annat kommer jag ihåg en elak jävel, som han kallade "King Baboon", den var stor som inihelvete (något mindre än en middagstallrik ungefär) och helt rostbrun. Det var den enda han själv var rädd för, inte pga av storleken(han hade en Blondi också) utan för att den var aggressiv som inget annat. När man satte handen mot terrarieglaset så anföll den vilt huggande med sina 2 centimetersgaddar och väste som en orm! Ett tvättäkta monster...

Fy fan vad vidrigt!!!

Hur kan man ha en sådan varelse i sitt hem????

:4skrika :dummer :jisses

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Markus skrev:
Jag hade en gräslig spindel i min lägenhet förra hösten. Satt på muggen och plötsligt ser jag någon fä förbi i pereferin. Reser mig upp och greppar SIF-tidningen (enda gången jag haft hjälp av Facket) och stirrar på den. Den stirrar tillbaka. Vi står så i ungefär 10 sekunder varpå djuret gör ett utfall mot mig. Jag slog sönder honom (bokstavligen talat). Samlade ihop delarna i en liten kokainpåse (jag vet inte vad de heter men de florerar flitigt i svenska kriminalfilmer) och spar delarna. Fotar lite med kameramobilen och tittar på jättekaktusen som jag nyligen införskaffat. Bestämde mig för att gå till botten med det hela och kontaktade Skansen, de hänvisade mig till Naturhistoriska Riksmuséet. Fick tag på en "Överintendent" inom aktuellt område och jag postade sedan påsen till honom. Fick till svar att det var svårt att bedöma ras då den var så illa tilltygad (Markus vs Spindel 1-0) men att det sannolikt var en vanlig Svensk husspindel... Den hade en kropp som var ungefär 1cm, 2mm tjocka, håriga ben, och benen var ca 3cm långa. Jag sov inte gott den natten jag hittade odjuret, men nu börjar det gå över.

Ha ha, snacka om att du engagerade dig i den där spindeln. Postade den till överintendenten. Kul!

:tummenupp

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
ääh schlå sönder den! nakcskåt direkct!!! :kulspruta

Nä spindlar är ganska söta små djur egentligen, inget o vara rädd för, de livnär sig ju inte direkt på människor vanligtvis!

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Har hört att en människa som bor i Sverige i genomsnitt sväljer 7 spindlar i sömnen under hela sin livstid :mattias . Så ni som är lite skraja för spindlar, :trött med munskydd. Fast i och för sig, det man inte vet har man inte ont av, så :notme

Solid snake

Guest
Om man sover med munnen stängd då? :va

Kryper dom in i näsborrarna då? :skrämd :hihi

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Superbee skrev:
ääh schlå sönder den! nakcskåt direkct!!! :kulspruta

Nä spindlar är ganska söta små djur egentligen, inget o vara rädd för, de livnär sig ju inte direkt på människor vanligtvis!

Visst, dom är roliga så långe man vet var dom är :rolleyes:

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
PollySmurf skrev:
Visst, dom är roliga så långe man vet var dom är :rolleyes:

:) jaa.. när man vet var dom är! Det är roligt att se att många här på forumet är så intresserade av knepiga kryp och att intresset som alltid kretsar kring FARLIGHETEN med dom. Jag har intresserat mig för lite knepigar arter som är sällsynta härikring utan att för den delen vara utrotningshotade arter. Myndigheterna gillar ju inte direkt vad man har hemma i garderoben :hihi heller.. Jag har blivit utskälld typ 100 ggr av folk hemma i lägenheten när man självklart matat terrariet när man haft folk på besök :D typ orm vs. vit mus..= ormen vinner alltid! ögonen ploppar ut när ormen drar åt kring musen t ex.. o det e magstarkt för vissa. Bästa är nog när jag la en korallorm på soffstödet utan att de som satt där såg o så sa jag kolla där o pekade bakom dom o de vände sig om för att se nyfiket :lol hehe de fick titta rakt in i ett ormfejs... Utskällning igen & 1-0 till flemming :lol

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
flemming skrev:
/.../ Bästa är nog när jag la en korallorm på soffstödet utan att de som satt där såg o så sa jag kolla där o pekade bakom dom o de vände sig om för att se nyfiket :lol hehe de fick titta rakt in i ett ormfejs... Utskällning igen & 1-0 till flemming :lol

Och det är roligare att driva med folk & deras fobier istället för att hjälpa dom att bli av med fobierna??? :va
Kul kille du är... :rolleyes:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Forsberg skrev:
Har hört att en människa som bor i Sverige i genomsnitt sväljer 7 spindlar i sömnen under hela sin livstid :mattias . Så ni som är lite skraja för spindlar, :trött med munskydd. Fast i och för sig, det man inte vet har man inte ont av, så :notme

Sånt här skriver man inte... :fatta!

Nu blir det att knapra sömnpiller om man nånsin ska kunna somna... :ätapiller

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Nada...just nu.
Usch....Australien bor en släkting till mig och hela hans hus och trädgård vimlar det med spindlar och gift ormar.Han vill att jag ska komma och hälsa på men jag har ju spindelfobi :skrämd .Jag skulle vilja åka men.......vetskapen att det lurar farliga djur överallt så skulle jag nog bli helt hispig:galen .

En annansak:
Jag fattar inte hur man kan ha spindlar,ödlor och ormar som husdjur dom är ju inte ens keliga.Men det är väll ett intresse och så kanske man inte tål pälsdjur så skaffar man dessa djur.Min syrra har en Leguan på 1,25 m som heter Rex som är för mig äcklig och stor....och inget kul alls.Men hon älskar sin ödla som sin lilla goseplutt :kär .Det är tur att man är olika att man har olika intressen och djursmak. :)

Diversion

Guest
RSV_R skrev:
Dom som får köttet att ruttna va... Efter en viss tid.... typ en dag till 10 år senare? Har jag hört och sett på TV.

Kom järna med info om den. Stämmer det jag hört?

Nja du tänker nog på den Bruna fiolryggen som gör ont att bli biten av(har figurerat på Discovery). Ja vävnaden löses upp av dess gift men det börjar några dagar efter bettet, 10 år är nog en skröna. Har skett ett antal dödsfall främst bland barn i USA. Verkar vara vida "farligare" än den överreklamerade svarta änkan.

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
fan, jag som ska till fiji, australien och nya zeeland om 15dagar..jag har inte tänkt på att det finns vidriga djur som dessa där...blir till att införskaffa sig en sån där skyddsdräckt alla rymddräckt så jag kan traska omkring och känna mig säker.....

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
jag kom på att jag har ju en spindel..som jag fått nångång när ja va liten..den är helt ofarlig..i alla fall nu..men vad är det är sort?föredrar helt klart den sista, större typens rovdjur :)

Bifogat

• spindel.jpg
    spindel.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,935
  • spindel1.jpg
    spindel1.jpg
    54.4 KB · Visningar: 163
  • spinky.jpg
    spinky.jpg
    96.5 KB · Visningar: 140

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
På tal om spindlar, har ni sett sveriges största spindel, kärrspindeln, nån gång? Den rätt tuff, ca 10 cm stor om man räknar in benen. Lever ofta intill vatten. Inte helt ovanligt att honan käkar upp hannen efter parning... I princip helt ofarlig för människan i övrigt.

pisauridae_Dolomedes_plantarius_F1j3.jpg

Axeru

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
Nystulen korvomobil!
mb skrev:
På tal om spindlar, har ni sett sveriges största spindel, kärrspindeln, nån gång? Den rätt tuff, ca 10 cm stor om man räknar in benen. Lever ofta intill vatten. Inte helt ovanligt att honan käkar upp hannen efter parning... I princip helt ofarlig för människan i övrigt.

såg en sådan när jag var och fiskade häromveckan, rätt stor, typ 6-7 cm med benen, helt svart och äcklig. satt på en båtmotor och solade...
:7peta

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...