Ja, de kan va mörkare ibland. Typ så här:Axeru skrev:såg en sådan när jag var och fiskade häromveckan, rätt stor, typ 6-7 cm med benen, helt svart och äcklig. satt på en båtmotor och solade...
Jag tycker de är störtsköna
Ja, de kan va mörkare ibland. Typ så här:Axeru skrev:såg en sådan när jag var och fiskade häromveckan, rätt stor, typ 6-7 cm med benen, helt svart och äcklig. satt på en båtmotor och solade...
intrepid skrev:fan, jag som ska till fiji, australien och nya zeeland om 15dagar..jag har inte tänkt på att det finns vidriga djur som dessa där...blir till att införskaffa sig en sån där skyddsdräckt alla rymddräckt så jag kan traska omkring och känna mig säker.....
RSV_R skrev:Dom som får köttet att ruttna va... Efter en viss tid.... typ en dag till 10 år senare? Har jag hört och sett på TV.
Kom järna med info om den. Stämmer det jag hört?
Chris Ash skrev:10 år senare har hela du ruttnat bort......
Det finns ju vissa djurgifter som ger riktigt ruggiga vävnadsskador. Det mest klassiska exemplen är den asiatiska kobran och den nordamerikanska skallerormen. De som sett bilder på bett från dem vet vad jag pratar om. En hel arm kan tappa huden och blottlägga långsamt ruttnande kött....
Har ingen aning om trattminörspindeln har ett liknande gift. Den har dock ett av de farligaste betten bland spindlar.
Dom bär sin avkomma på ryggen/bakdelen ofta, det var nog så det va!Ravetrancer skrev:Hoppas det gick bra att smasha den. Det gjorde det inte för mig när jag var i Mexico i vintras.
Kommer ut från hotellrummet och skall ner till stranden, utanför dörren ser jag en jättespindel. Den va fan stor, inte som en tarantella men ganska stor o obehaglig
Tar av mig tofflan och drämmer till den, gött tänker jag, här e det jag som bestämmer
Men nej då, vad händer då??? Joooo hundratals små jävla spindlar börja rusa runt under min toffla, dom var fan överallt. Visade sig att denna spindeln på nått sätt födde sina spindlar inne i sig själv. Jag trodde dom la ägg typ.
Fick fan nästan panik, dom var ju skitsmå o skulle bli lika stora som denna så småningom, så man kände hur nackhåren reste sig.
Sansa mig lite o sprang in på hotellrummet och hämtade frugans kingsize hårsprayflaska.
Sen gick jag lös på dom med eldkastaren
Det var gött o döda alla. Efter det hade vi alltid en handuk under dörren till hotellrummet
Har du stött på en kärrspindel någon gång när du har badat? Det har jag och dom är fan inte gulliga heller, trots att de lever i SverigeP@trik skrev:Ibland känns det skönt att va i sverige,även om det är kallt och jävligt..
såg inte det riktigt det var lite dunkelt i korridoren, men hur fick dom plats på s, dom var ju så jääävla många.....hur som , man rös iaf till nä man såg dom överalltHultan skrev:Dom bär sin avkomma på ryggen/bakdelen ofta, det var nog så det va!
pho skrev:Det stämmer nog inte så bra
kobra = giftsnok = nervgit
skallerorm = huggorm = hemotopiskgift
Ormgifter verkar i princip på tre olika sätt:
Hemotoxiner, det vill säga gifter som spränger (hemolyserar) de röda blodkropparna eller påverkar blodets förmåga att levra sig (koagulera).
Neurotoxiner, det vill säga gifter som i synnerhet förlamar nervförbindelserna till musklerna, och i värsta fall förlamar svalg- och andningsmusklerna.
Cardiotoxiner, det vill säga gifter som har en direkt skadlig verkan på hjärtat och leder till cirkulationskollaps och chock.
Chris Ash skrev:Förklara gärna vävnadsskadorna som uppstår (för det gör de) vid bett av tex asiatisk kobra.
Chris Ash skrev:Förklara gärna vävnadsskadorna som uppstår (för det gör de) vid bett av tex asiatisk kobra.
En grym liten rackare.
Hoppas det gick bra att smasha den. Det gjorde det inte för mig när jag var i Mexico i vintras.
Kommer ut från hotellrummet och skall ner till stranden, utanför dörren ser jag en jättespindel. Den va fan stor, inte som en tarantella men ganska stor o obehaglig
Tar av mig tofflan och drämmer till den, gött tänker jag, här e det jag som bestämmer
Men nej då, vad händer då??? Joooo hundratals små jävla spindlar börja rusa runt under min toffla, dom var fan överallt. Visade sig att denna spindeln på nått sätt födde sina spindlar inne i sig själv. Jag trodde dom la ägg typ.
Fick fan nästan panik, dom var ju skitsmå o skulle bli lika stora som denna så småningom, så man kände hur nackhåren reste sig.
Sansa mig lite o sprang in på hotellrummet och hämtade frugans kingsize hårsprayflaska.
Sen gick jag lös på dom med eldkastaren
Det var gött o döda alla. Efter det hade vi alltid en handuk under dörren till hotellrummet
En grym liten rackare.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |