Den här lille gynnaren satt på mitt skrivbord i morse

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Axeru skrev:
såg en sådan när jag var och fiskade häromveckan, rätt stor, typ 6-7 cm med benen, helt svart och äcklig. satt på en båtmotor och solade...
:7peta
Ja, de kan va mörkare ibland. Typ så här:

Do-planC.jpg

pisauridae_Dolomedes_plantarius_F2j4.jpg

Jag tycker de är störtsköna :yoparty

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
intrepid skrev:
fan, jag som ska till fiji, australien och nya zeeland om 15dagar..jag har inte tänkt på att det finns vidriga djur som dessa där...blir till att införskaffa sig en sån där skyddsdräckt alla rymddräckt så jag kan traska omkring och känna mig säker.....

Nya zeeland är lugnt, där finns inte en endaste giftig varelse som inte är importerad. Tror inte ens det finns giftiga växter där, möjligtvis brännässlor eller liknande. Värre är det ju med australien...

mrhuhta

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Inget
RSV_R skrev:
Dom som får köttet att ruttna va... Efter en viss tid.... typ en dag till 10 år senare? Har jag hört och sett på TV.

Kom järna med info om den. Stämmer det jag hört?

Då skall jag som färsking komma in och hjälpa/försvara dig :) .

Spindeln du tänkte på (antar jag) är nog "Brown Recluse"..
De som har blivit bitna har oftast inte märkt det övht..Innom några dagar så börjar bettet att svälla och sedan går det över till förruttnelse.
Det verkar inte finnas nått riktigt vettigt att hjälpa de bitna med utan de ruttnar ganska illa och några av de bitna kan långt efter bettet få nya ställen som blåssar upp och börjar ruttna. Såg ett program om detta och någon tjej som hade blivit biten på handen..Det första symtomen var inte alls så grova eller mycket, men senare så blossade det upp på andra ställen och det gick värre..Hon hade fått vävnadsskador på andra handen och fått amputera flera fingrar, det hade även blåssat upp på hennes ben nån gång..Varför det kunde ligga latent i kroppen fick man ingen förklaring på i den dokumäntären jag såg..Spindeln är tydligen väldigt vanlig i USA(nästan en husspindel) och långt ifrån alla vet att den är farlig.

En LÄNK till en sida som har ganska många historier ang denna gulliga varelse:)

En bild på ett bett nedan:
brown7.jpg

PS: SOV GOTT :rofl

Gräddnos

Guest
Den där var det vidrigaste...! :skrämd

Jag som precis dammsög upp en jättestor, äcklig sak... Ska nog tejpa igen hela dammsugaren så den inte kommer ut! :eek:

pho

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
CBR900RR
Chris Ash skrev:
10 år senare har hela du ruttnat bort......

Det finns ju vissa djurgifter som ger riktigt ruggiga vävnadsskador. Det mest klassiska exemplen är den asiatiska kobran och den nordamerikanska skallerormen. De som sett bilder på bett från dem vet vad jag pratar om. En hel arm kan tappa huden och blottlägga långsamt ruttnande kött....

Har ingen aning om trattminörspindeln har ett liknande gift. Den har dock ett av de farligaste betten bland spindlar.

Det stämmer nog inte så bra
kobra = giftsnok = nervgit
skallerorm = huggorm = hemotopiskgift

Ormgifter verkar i princip på tre olika sätt:
 Hemotoxiner, det vill säga gifter som spränger (hemolyserar) de röda blodkropparna eller påverkar blodets förmåga att levra sig (koagulera).

 Neurotoxiner, det vill säga gifter som i synnerhet förlamar nervförbindelserna till musklerna, och i värsta fall förlamar svalg- och andningsmusklerna.

 Cardiotoxiner, det vill säga gifter som har en direkt skadlig verkan på hjärtat och leder till cirkulationskollaps och chock.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Ravetrancer skrev:
Hoppas det gick bra att smasha den. Det gjorde det inte för mig när jag var i Mexico i vintras.
Kommer ut från hotellrummet och skall ner till stranden, utanför dörren ser jag en jättespindel. Den va fan stor, inte som en tarantella men ganska stor o obehaglig:)
Tar av mig tofflan och drämmer till den, gött tänker jag, här e det jag som bestämmer :)
Men nej då, vad händer då??? Joooo hundratals små jävla spindlar börja rusa runt under min toffla, dom var fan överallt. Visade sig att denna spindeln på nått sätt födde sina spindlar inne i sig själv. Jag trodde dom la ägg typ.
Fick fan nästan panik, dom var ju skitsmå o skulle bli lika stora som denna så småningom, så man kände hur nackhåren reste sig.
Sansa mig lite o sprang in på hotellrummet och hämtade frugans kingsize hårsprayflaska.

Sen gick jag lös på dom med eldkastaren :):):)
Det var gött o döda alla. Efter det hade vi alltid en handuk under dörren till hotellrummet:)
Dom bär sin avkomma på ryggen/bakdelen ofta, det var nog så det va!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
P@trik skrev:
Ibland känns det skönt att va i sverige,även om det är kallt och jävligt..
Har du stött på en kärrspindel någon gång när du har badat? Det har jag och dom är fan inte gulliga heller, trots att de lever i Sverige :skrämd

Honan kan bli stor som en handflata, jag har för mig att det är den största spindelarten i Sverige, men jag kan ha fel. Inte trevlig dock. Kolla in den här mysiga närbilden och ha den i åtanke nästa gång ni badar i en liten skogssjö :D

Edit: Fan också, mb hade redan skrivit om kärrspindeln såg jag nu. Nåväl, den är äcklig som fan.

Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Hultan skrev:
Dom bär sin avkomma på ryggen/bakdelen ofta, det var nog så det va!
såg inte det riktigt det var lite dunkelt i korridoren, men hur fick dom plats på s, dom var ju så jääävla många.....hur som , man rös iaf till nä man såg dom överallt:)

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
brunspindeln är inte särskilt farlig och det du visade är inte bettet från en brunspindel, har sett den där bilden många gånger i många olika sammanhang, däremot så ser ett riktigt bett ut så här http://medlem.spray.se/folkblom/venomweb/images/wounds/bigbites/14.gif vilket inte heller är särskilt fresh. Trodde aldrig jag skulle säga det men jag blir hellre biten av en spindel än en orm. Ni kan ju kolla på bilderna nedan:

:4skrika Varning för äckliga bilder. :4skrika

http://medlem.spray.se/folkblom/venomweb/images/wounds/bigbites/25.gif
http://medlem.spray.se/folkblom/venomweb/images/wounds/bigbites/22.gif
http://medlem.spray.se/folkblom/venomweb/images/wounds/bigbites/7.gif

Skallerorm, kobra och kobra. I den ordningen.

Edit: förövrigt så ruttnar väl inte köttet utan det löses väl upp av giftet så man bör väl knappast oroa sig för att ruttna bort efter några år

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
pho skrev:
Det stämmer nog inte så bra
kobra = giftsnok = nervgit
skallerorm = huggorm = hemotopiskgift

Ormgifter verkar i princip på tre olika sätt:
 Hemotoxiner, det vill säga gifter som spränger (hemolyserar) de röda blodkropparna eller påverkar blodets förmåga att levra sig (koagulera).

 Neurotoxiner, det vill säga gifter som i synnerhet förlamar nervförbindelserna till musklerna, och i värsta fall förlamar svalg- och andningsmusklerna.

 Cardiotoxiner, det vill säga gifter som har en direkt skadlig verkan på hjärtat och leder till cirkulationskollaps och chock.

Förklara gärna vävnadsskadorna som uppstår (för det gör de) vid bett av tex asiatisk kobra.

Diversion

Guest
Chris Ash skrev:
Förklara gärna vävnadsskadorna som uppstår (för det gör de) vid bett av tex asiatisk kobra.

Även spindlar har olika typer av gift. Änkan har ett nervgift som gör att man får kramp i mellangärdet några timmar efter bettet(beroende på dosens storlek och spindelns ålder) även andningssvårigheter. Själva bettet syns dock nästan inte.

Brown recluse(Fiolryggen) har visst ett hemotoxin(som en del ormar, vet dock inte om kobran hör till dem) som innehåller en del enzymer som orsakar vävnadsskador, man slipper dock andnöd.

Änkan påstås vara den mindre farliga då symptomen normalt går över efter ett par dagar. Den kan dock vara farlig för små barn och äldre människor med t.ex. hjärtproblem.

pho

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
CBR900RR
Chris Ash skrev:

Eftersom Nervgift (Neurotoxiner) angriper nerverna eller nervbanor men efter lite mer läsande om det står det ger stora vävnadskador borde inte bero på giftet meg jag är inte en läkare.
Kan ju bero på infektioner vid bettet, var inställd på gifttypen därav svaret.

Mvh / pho

Glömde länk http://medlem.spray.se/folkblom/venomweb/asiatisk_kobra.htm

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hoppas det gick bra att smasha den. Det gjorde det inte för mig när jag var i Mexico i vintras.
Kommer ut från hotellrummet och skall ner till stranden, utanför dörren ser jag en jättespindel. Den va fan stor, inte som en tarantella men ganska stor o obehaglig:)
Tar av mig tofflan och drämmer till den, gött tänker jag, här e det jag som bestämmer :)
Men nej då, vad händer då??? Joooo hundratals små jävla spindlar börja rusa runt under min toffla, dom var fan överallt. Visade sig att denna spindeln på nått sätt födde sina spindlar inne i sig själv. Jag trodde dom la ägg typ.
Fick fan nästan panik, dom var ju skitsmå o skulle bli lika stora som denna så småningom, så man kände hur nackhåren reste sig.
Sansa mig lite o sprang in på hotellrummet och hämtade frugans kingsize hårsprayflaska.

Sen gick jag lös på dom med eldkastaren :):):)
Det var gött o döda alla. Efter det hade vi alltid en handuk under dörren till hotellrummet:)

fy i helvete!:skrämd jag hade fan fått aspanik! hade ju känts som hydran (kapa ett huve, tre nya växer fram) fast värre!:skrämd gött att du hade sinnesnärvaro nog att komma på ett sätt att döda alla de små jävlarna!:tummenupp

:yoparty

En grym liten rackare.

skönt lyft:D

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!