Den lilla tråden om AI

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med tanke på att ämnet dyker upp lite då och då, och jag tenderar att vara en dysterkvist om innevarande hypecykel om AI tänkte jag att jag alltid kunde starta en tråd för att dryfta AI, istället för att kleta runt i alla möjliga trådar istället.

Så, varför vet jag något om AI? Jag skrev ett överkomplicerat examensprojekt på högskolan i just AI, det innefattade perceptroner, beslutsträd och ett neuralt nätverk och jag har haft ett intresse för AI sedan jag lärde mig om det där, och har försökt hålla mig någorlunda a jour.

Varför är jag så negativ om hypen för nuvarande AI? De kallas LLM, vilket är en galen uppskalning av neurala nätverk, vilket är teknik som funnits sedan sextiotalet. De gamla expertsystemen som började dyka på på sextiotalet och sjuttiotalet var neurala nätverk, bland annat. Vi har sett den här hypecykeln förut.
Vad är en LLM? Det är en förkortning på Large Language Model, och det är en statistisk modell som kan generara ord (eller symboler på nördspråk) enligt statistisk relevans. De har också en gnutta ren slump inblandat i genereringen för att det inte alltid ska generera exakt samma svar för samma input. Denna slumpfaktor gör det väldigt uppenbart varför de "hallucinerar" felaktigheter, tillsammans med att det inte finns någon förståelse, utan bara är en hög statistiskt relevanta ord i en statistisk relevant ordning som reaktion på orden och ordningen av orden i inputen.
Första releasen av GPT-3 var skenbart revolutionerande, en maskin man kunde prata med! Men egentligen pratar man inte med någon eller något, man får bara ett eko tillbaka av orden man ropar in i maskinen, och väggen ekot studsar mot är den enorma mängd data som används för att träna den statistiska modellen.

Varför ser jag inte någon exponentiell vidareutveckling av LLMer?
Flera anledningar, dels så har NN en egenhet att börja tackla av när man börjar närma sig taket för datan som nätet kan representera, och mer inputdata kommer att asymptotiskt närma sig gränsen, så ju närmare man kommer desto exponentiellt mer data kommer man behöva för att få några förbättrngar. LLMer har kommit in i den delen av kurvan, något som diverse experter påtalat i ett halvår till ett år redan. Riskkaptitalet har börjat bli upprörda på icke infriade löften från säljare med.

Varför tror jag inte på LLMer som AGI?
För att de är statistiska modeller av kopplingen mellan ord, och inget mer. Rent tekniskt sett kan man se dem som chattbottar på stereoider.

Kodgenerering med AI dårå?
Koden som AI genererar är av skamligt låg kvalité, och ökningen av användning av AI för att skriva kod har ökat code churn med extremt mycket. OCh som alla utvecklare vet är code churn väldigt dåligt, och en källa till buggar och kass kvalité. AI-kodning har dessutom en extrem hög vikt på ny kod istället för att ändra existerande kod, så mängden kod sväller enormt för ett givet projekt, och även detta är dåligt av en hel handfull skäl, det enklaste att förstå för en lekman är att varje givet mjukvaruprojekt har en fast ratio på buggar per kodrad, denna ratio har visat sig hålla sig över åratal av utveckling, så att jobba på att skriva så lite kod som möjligt är att föredra.
Kan AI skriva sin egen kod då? Mjo, typ. Men man måste beskriva vad den ska generera, AI har ingen agens, och kan inte ta egna beslut utan att någon säger vad som ska genereras blir det ingen kod genererad, och eftersom att koden som AI genererar är på en kvalitativ nivå av en nyutexad gröngöling och de som jobbar med AI är experter så skulle det snabbt bli mycket sämre. Sedan är den huvudsakliga produkten i LLMer inte koden, utan det är den enorma mängd data man snott över hela internet och som man använder för att mata LLMen med. Vill man skriva en egen LLM så finns det gott om avhandlingar och kodexempel för att göra det.

Vad är agens och varför har inte LLMer detta?
Agens är i detta sammanhang en aktörs förmåga att agera i ett givet system. LLMer saknar agens, och är rena reaktiva datamodeller. De saknar förståelse för systemet de existerar i av sin direkta natur, och på grund av sin natur kommer de aldrig att få emergent inelligens eller agens. Det är något som ligger bortom vad en statistisk modell av ord kan uppnå. Att det känns som om man pratar med en individ är ett trick.

Vad tycker jag allmänt om LLMer?
Det är en lite häftig teknik, men jag tycker att det är oförsvarbart att använda så extremt mycket energi för något som i praktiken är en leksak. Det går inte att lita på outputen man får från dem, eftersom att de genererar rena falsarier, för att inte tala om att folket i Silly Con Valley också har satt tummen på vågen och har gjort att de speglar deras egna politiska syn på världen. Det finns också numera en lång rad exempel på folk som använt LLMer för att generera dokument istället för att göra jobbet själva, och som sedan hamnat i blåsväder för att det är rena falsarier.
Säljarfolket lovar inför varje ny generation enorma framsteg, och varje ny generation uteblir dessa. Det kommer inte komma någon revolution i AI från LLMer igen, men det kommer att långsamt förbättras med iterativa uppgraderingar. LLMer kommer inte att kunna göra mer än vad de kan idag, och alla fräsiga saker de gör idag handlar om att någon manuellt skrivit kod för att särhantera vissa saker.

Vad tror jag om aktier för AI?
Jag tror att hypen kommer hänga i en stund till, och att man fortfarande kan göra sig vinster på det. Men jag har börjat klura på om det nu är inne i ett skede där de stora drakarna börjat förbereda sig på nergången och därför vill att småaktörerna ska gå in och köpa upp deras aktier så att de kan hoppa av tåget innan kraschen.

Så, nu kan alla påpeka alla fel jag har så kan vi ha en lugn och sansad diskussion om ämnet. Jag gillar faktiskt ämnet, trots att jag framstår som negativ. :)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ett problem jag ser med LLM:er är att trots att de inte har de förmågor som människor tror, så kommer det inte hindra människor från att använda dem som om de hade det.

Vi har ju sett liknande utveckling inom andra områden där man i en övertro på tekniken gör sig av med människor som ses som överflödiga, samtidigt som man negligerar oförutsedda negativa effekter, så länge man kan tjäna på att dras med i hypen. Jag tänker t ex på det faktum att de flesta företagsledningar är extremt fokuserade på ”cost accounting”, samtidigt som nyttor värderas helt godtyckligt. Således är det väldigt lätt att ta beslut om satsningar när de har en tydlig mätbar effekt på kostnad (t ex färre anställda) och där det räcker att det är tillräckligt coolt för att motivera nyttan.

Mer långsiktigt ser jag ett större problem och det är kopplat till hur vi människor lär oss saker. Det är förmågor som byggts under mycket lång tid genom både evolutionen och kulturellt i hur vi kan samarbeta och bygga högfungerande samhällen. Här ser jag en stor risk i att i för hög utsträckning ersätta dessa mekanismer hos människor och i våra samhällen med en statistisk modell som är någonting helt annat. Vi riskerar alltså att successivt fördärva våra förmågor till mänskligt kunskapsbyggande och utveckling och bli allt mer beroende av tekniken för detta.

I den bästa av världar skulle vi förstås kunna kombinera AI med mänsklig utveckling, men det är inte riktigt den utveckling vi ser. Sett till hur våra hjärnor funkar tenderar vi att välja det som är tillgängligt till lägst energiåtgång. Det kommer förstås finnas högpresterande personer som klarar av att kombinera det. Jag tror det kommer bli allt tydligare att detta kommer bli den framtida eliten, medan den stora massan hamnar allt mer efter och omedvetet förvandlas till passiva konsumenter av det som papegojmaskinerna genererar.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Varför är jag så negativ om hypen för nuvarande AI?
Lite mer än aningens överkurs för mig, men jag hör att du är kunnig i saken och väl bekant med programmering vilket automatiskt triggar mitt intresse då du är en relativ motpol till mig, typ som en storebror jag ser upp till med talanger jag önskar jag själv hade men aldrig kommer ha.

Jag tänker också ofta på AI och all möjlig nytta som det kan bidra med. Mina resonemang blir ganska ytliga och enbart en bråkdel av potentialen då min fantasi sträcker sig ungefär så långt som tv-spel och underhållning. I detta fall vill jag tänka i enkla funktionsdiagram som tydligt visar hur saker fungerar. AI går ju att implementera i precis vad som helst, inte bara skapa artiklar och bilder, med begränsningen i att det som bäst är ett verktyg, ungefär som makron, att tillämpa som förenkling / uppsnabbning av återkommande funktioner.

Därför är det viktigt att en kompetent människa alltid ser över resultaten så att inga buggar eller direkta fel hänger med. Som sådant är AI enbart en halvautomatisk skrivmaskin / skrivare, för att AI är inte smartare än allt samlat skit folk skriver / fotar /skapar och delar med sig i den stora databasen varifrån AI främst 'fiskar' efter information. AI blir således också en parasit som snor bitar av användarnas data för att kombinera det i olika mönster, som vi sedan gärna tolkar som exklusivt.

På längre sikt, ifall människan inte utvecklar AI försiktigt, dvs om vi verkligen strävar efter att låta någon annan eller annat tänka och skapa åt oss, kommer AI till slut leva livet åt oss. Som sagt kan AI tillämpas i väldigt mycket, och det kan användas som en krydda i mat, eller i enkla funktioner i olika tillverkningsprocesser. Vi har ju redan system som mer eller mindre automatiskt mäter, kompenserar, stryper eller levererar åt oss. Så utan att filosofera kring AIs potential alltför djupt behöver vi bara fråga; Vad vill vi ha AI till? Var finns behovet? AI är ju endast en mjukvara i grunden, varken mer eller mindre något som utvecklats och drivs av människan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
@Ulvhamne
Jag tycker att du i ditt resonemang begränsar dina tankar allt för mycket till hur det ser ut idag.

Intelligenskvoten hos en AI är väl idag närmare 0, och dom är idag väldigt begränsade precis som du beskriver det hela. Men vad händer den dagen vi har en AI med IQ på 1000?

Bara det faktum att en AI kan inkludera och sammanfatta såna otroliga mängder data gör ju dessutom att den troligen kan bli ett extremt allvarligt hot redan vid en tvåsiffrig intelligenskvot. Redan där kan den bli ett extremt farligt verktyg/vapen i händerna på fel person(er).

Jag hörde denna nu på morgonen.
  • En av årets nobelpristagare, Geoffrey Hinton, även kallad ”AI:ns gudfader” har på senare tid varnat för att AI kan bli ett existentiellt hot mot oss människor.
  • Han gissar att sannolikheten är runt 50 % att vi inom 20 år har nåt som är smartare än vi - och att den lätt kan ta över om den vill.
  • Samtidigt är det inte ett alternativ att sluta att utveckla tekniken säger han. Mer i klippet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
@Ulvhamne
Jag tycker att du i ditt resonemang begränsar dina tankar allt för mycket till hur det ser ut idag.

Intelligenskvoten hos en AI är väl idag närmare 0, och dom är idag väldigt begränsade precis som du beskriver det hela. Men vad händer den dagen vi har en AI med IQ på 1000?

Bara det faktum att en AI kan inkludera och sammanfatta såna otroliga mängder data gör ju dessutom att den troligen kan bli ett extremt allvarligt hot redan vid en tvåsiffrig intelligenskvot. Redan där kan den bli ett extremt farligt verktyg/vapen i händerna på fel person(er).

Jag hörde denna nu på morgonen.

FAst, sluta tänk i termer av intelligens. Det finns ingen intelligens i LLMer, alls. De saknar helt agens, och kan inte ha agens.

Som jag sagt annorledes, det krävs en helt annan paradigm för att få en medveten AI, det vi har nu är en statistisk motor. Vi behöver, i min mening, både annan hårdvara och annan mjukvara, och ingetdera av det finns än.

Och allt som händer inom 20 år är minst 100 år bort. Se bara på fusion, det har varit 10-20 år in i framtiden i vad, 60 år nu?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som Hinton beskriver tex hur en AI kan lära sig att manipulera människor.

Tänk vad personer som Zuckerberg, Musk, Putin eller länder som Kina skulle kunna åstadkomma redan med dagens primitiva AI ifall de bygger en AI specifikt för att manipulera världens befolkning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Som Hinton beskriver tex hur en AI kan lära sig att manipulera människor.

Tänk vad personer som Zuckerberg, Musk, Putin eller länder som Kina skulle kunna åstadkomma redan med dagens primitiva AI ifall de bygger en AI specifikt för att manipulera världens befolkning.
Jag skulle tro att mycket av galenskaperna i världens politik idag är ett resultat av svepande påverkansoperationer, så vi kan redan nu se den effekten.

Och visst duger dagens chattbottar till den sortens påverkansoperationer, det är ju smärtsamt tydligt på Twatter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
FAst, sluta tänk i termer av intelligens. Det finns ingen intelligens i LLMer, alls. De saknar helt agens, och kan inte ha agens.

Som jag sagt annorledes, det krävs en helt annan paradigm för att få en medveten AI, det vi har nu är en statistisk motor. Vi behöver, i min mening, både annan hårdvara och annan mjukvara, och ingetdera av det finns än.

Och allt som händer inom 20 år är minst 100 år bort. Se bara på fusion, det har varit 10-20 år in i framtiden i vad, 60 år nu?

Jag skrev ju 0? Det är ju samma som du säger, AI har ingen intelligens men det är så det ser ut idag.
Om intelligens sedan är 5 år bort, 10 år eller 50 år vågar jag inte gissa men jag tvivlar inte en sekund på att vi förr eller senare är där.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Använder AI för att generera kod för små specifika problem i XSLT, SQL eller .NET.
Eller för att generera repetitiv kod där jag förut gjorde små program för detta.
Använder inte för att designa programmen som helhet.
Och ja, får rätta och kontrollera en del men det underlättar rätt mycket i mitt arbete.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag skrev ju 0? Det är ju samma som du säger, AI har ingen intelligens men det är så det ser ut idag.
Om intelligens sedan är 5 år bort, 10 år eller 50 år vågar jag inte gissa men jag tvivlar inte sen sekund på att vi förr eller senare är där.
Ska vi ha en filosofisk diskussion om nil vs 0? :hihi
0 är fortfarande ett värde, medans jag säger att det är en avsaknad av egenskapen.

Jag är inte helt övertygad om att vi kommer kunna bygga AGI öht. Än så länge finns inget som tyder på det, och med det i åtanke så ligger det på en tidshorisont bortom när vi har tekniken för att ens kunna resonera om hur.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, förvisso. Men det är fortfarande JAG som sitter med fingret på strömbrytaren 😂

Nej, det är inte DU som sitter med fingret på strömbrytaren.

Det kanske är Putin som sitter med den knappen om några år och han kanske inte har det minsta intresse av att stänga av maskinen som ska hjälpa honom att ta över världen.

Sen är problemet att du kommer kanske inte veta den dagen en AI passerar mänsklig intelligens för redan långt under 50 i IQ kommer en AI ha förstått att den måste dölja sin intelligens för att inte skrämma människorna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Använder AI för att generera kod för små specifika problem i XSLT, SQL eller .NET.
Eller för att generera repetitiv kod där jag förut gjorde små program för detta.
Använder inte för att designa programmen som helhet.
Och ja, får rätta och kontrollera en del men det underlättar rätt mycket i mitt arbete.
Jo, visst värde har det ju som avancerad code completion. JAg har dock sett projekt helt och hållet utvecklade med någon som inte kan programmera med en AI. Det är lite skoj att det öht går, men kvalitén blir lite tveksam.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nej, det är inte DU som sitter med fingret på strömbrytaren.
Jag menar bildligt där.

Sen ska du inte tänka "intelligens" när det handlar om något AI överhuvudtaget. Det är inte intelligens, det kallas "AI " för att det är liksom intelligens, dock inte riktigt ;) För AI kan inte bestämma, det är alltid människan, Putin eller nån , som gör det. AI kan på sin höjd skapa billig propaganda eller tajma kaffebryggaren enligt ditt veckoschema, inte ta beslut om planetens öde. Du kollar för mycket Terminator tror jag 😎

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ska vi ha en filosofisk diskussion om nil vs 0? :hihi
0 är fortfarande ett värde, medans jag säger att det är en avsaknad av egenskapen.

Jag är inte helt övertygad om att vi kommer kunna bygga AGI öht. Än så länge finns inget som tyder på det, och med det i åtanke så ligger det på en tidshorisont bortom när vi har tekniken för att ens kunna resonera om hur.
Jag menar bildligt där.

Sen ska du inte tänka "intelligens" när det handlar om något AI överhuvudtaget. Det är inte intelligens, det kallas "AI " för att det är liksom intelligens, dock inte riktigt ;) För AI kan inte bestämma, det är alltid människan, Putin eller nån , som gör det. AI kan på sin höjd skapa billig propaganda eller tajma kaffebryggaren enligt ditt veckoschema, inte ta beslut om planetens öde. Du kollar för mycket Terminator tror jag 😎

Hur värderar man IQ gentemot ett ofantligt stort minne? IQ är ju mest nåt som jämför människors kapacitet relativt varandra och människor har ett väldigt litet arbetsminne.

En AI utan intelligens kan redan idag prestera bättre än människor inom smala områden och vi befinner oss bara i början och har bara skrapat lite på ytan.
Bara för att den kan processa så ofantligt mycket större mängder data.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ett bra sätt att stämma av AI för realism vore att instruera AI om att steka en pannkaka, och göra den precis lagom god och frasig. Se hur AI klarar det idag, om 20 år, om 100 år. Utveckla gärna också hur.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
När man rör sig i nano-världen och det som är hyfsat okänt för 99,9% av mänskligheten, finns det inget mätbart att förutspå med.
Redan nu finns minneschip i storleken röd blodkropp, med en molekylär switch, och inom inte alltför lång tid lär det vara på atomnivå. Vilken typ av informationskapacitet det innebär är ju oöverskådlig för den mest inbitne siare.

Exponentiell utvecklingstakt är formkurvan...inte linjär och förutsägbar.
Att jämföra med mänsklig intelligens är att jämföra med det enda vi har som referenspunkt. Det gäller att förstå hur datorer kan komma att kommunicera med varandra, och hur man i så fall kan uppfatta att det ens sker.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur värderar man IQ gentemot ett ofantligt stort minne? IQ är ju mest nåt som jämför människors kapacitet relativt varandra och människor har ett väldigt litet arbetsminne.

En AI utan intelligens kan redan idag prestera bättre än människor inom smala områden och vi befinner oss bara i början och har bara skrapat lite på ytan.
Bara för att den kan processa så ofantligt mycket större mängder data.
Fast LLMer har inget minne egentligen. De är statistiska approximationer av funktioner i sin grund. De har lika mycket intelligens som vilken annan matematisk funktion som helst.

Intelligens kan väl löst sägas vara förmågan att lösa okända problem. För att göra det krävs agens, och LLMer saknar agens.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hur värderar man IQ gentemot ett ofantligt stort minne? IQ är ju mest nåt som jämför människors kapacitet relativt varandra och människor är ett väldigt litet arbetsminne.

Du värderar inte IQ, du kan inte ens beskriva vad IQ är, ännu mindre om hur det bör mätas. Modellerna vi har idag är påhitt av bildade individer som tutat i dig deras syn på "intelligens" i syfte att placera dig någorlunda rätt under krig och dylikt.

Och minne, eller datorminne (talar vi RAM nu?) är ett medium att förvara bittar i, inget mer. Det har inget med processorkraft att göra, dock spelar viss roll i databehandling och dess kapacitet / prestanda.

"AI utan intelligens kan redan idag prestera bättre än människor inom smala områden och vi befinner oss bara i början ..."

AI är inte intelligens, det är samling mönster av funktioner programmerat av människor. AI presterar inget, det är vi som tillämpar AI för att prestera i olika avseende.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457