Den lilla tråden om AI

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag har ett till exempel från 1990, SEGAs Bonanza Bros.

Lägg märke till hur man behöver ta sig fram, plocka skatter, och undvika att bli sedd av vakterna. Med mycket enkel form av AI har man gjort ett tjuv & polis spel som är skitkul. Nästan så man kan kalla snutarna 'dumma' 😁

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
VAd jag säger är att AI inte är "artificiell intelligens" utan mer av en "mekanisk turk", och att man inte ska lyssna på vad marketing säger.

Det är ett verktyg som vad det verkar för närvarande mest är en "force" multiplier för påverkansoperationer på antisociala nätverk, då det kan generera deep-fakes, användas för att generara stora mängder asn-poster med specifik politisk inriktning.
Som vi sett i fallet Ryssland på Twatter så har det används för att elda på båda sidorna av den politiska debatten där.
Så redan nu kan man väl säga att det är ett verktyg som kan göra stor skada.

Så AI är redan ett verktyg som kan göra stor skada men AI utgör inte något hot i framtiden?

Jag tycker det är lite för stor diskrepans mellan de två påståendena för att bägge ska gälla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så AI är redan ett verktyg som kan göra stor skada men AI utgör inte något hot i framtiden?

Jag tycker det är lite för stor diskrepans mellan de två påståendena för att bägge ska gälla.
JAg har väl snarare bara sagt att AI inte är vad det heter, inte kommer revolutionera något, och är ett ganska kasst verktyg i nästan alla fall?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
JAg har väl snarare bara sagt att AI inte är vad det heter, inte kommer revolutionera något, och är ett ganska kasst verktyg i nästan alla fall?
Jag tycker precis så. Det är alldeles för mycket rabalder kring just namnet "... intelligens", och det skrämmer många.

Ulv. Jag tycker att du ska dra en liten crash-course med 2-stroke i programmering. Då kanske vi kan lugna honom lite på den fronten.

Jag får kusliga bilder på hornhinnan. Vad är värre; en kontorist med maskingevär i händerna, eller en soldat med ett tangentbord? 😏

... och tråden heter "Lilla tråden om AI" 😂 och den bara växer.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tycker precis så. Det är alldeles för mycket rabalder kring just namnet "... intelligens", och det skrämmer många.

Ulv. Jag tycker att du ska dra en liten crash-course med 2-stroke i programmering. Då kanske vi kan lugna honom lite på den fronten.

Jag får kusliga bilder på hornhinnan. Vad är värre; en kontorist med maskingevär i händerna, eller en soldat med ett tangentbord? 😏
Det tycker jag låter onödigt och lite nedlåtande.
Han har ju lyft flera vettiga punkter.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det tycker jag låter onödigt och lite nedlåtande.
Han har ju lyft flera vettiga punkter.
Jag kan ha varit aningens klumpig, och för det ber jag i så fall om ursäkt. Men jag tycker fortfarande att du kunda hålla en liten CC i programmering, då hade jag själv kanske hakat på och lärt mig lite. Och förresten så kan 2-stroke tala för sig, jag upplever honom som en bra kollega, möjligtvis aningens nojjig, men med gott hjärta och skarpt sinne.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag kan ha varit aningens klumpig, och för det ber jag i så fall om ursäkt. Men jag tycker fortfarande att du kunda hålla en liten CC i programmering, då hade jag själv kanske hakat på och lärt mig lite. Och förresten så kan 2-stroke tala för sig, jag upplever honom som en bra kollega, möjligtvis aningens nojjig, men med gott hjärta och skarpt sinne.
Hah, jag är sällsynt grinig när det gäller programmering. :hihi Och erkänt värdelös som lärare.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hah, jag är sällsynt grinig när det gäller programmering. :hihi Och erkänt värdelös som lärare
Det är lugnt. Jag gick faktiskt en onlinekurs i C och C++ när det var på tapeten, det var innan C#. Så jag är väl bekant med principer och strukturer inom högnivåprogrammering, dock inte lika haj på lägre nivå som ASM1 och sånt. Men det förstår jag används inte lika mycket dessa dagar av prestanda i hårdvaran. Det jag behöver är tålamod och ett syfte, nåt projekt som måste göras.

Jag tror min nostalgiska förtjusning av programmering ligger dom gamla demo-tävlingarna. Då satt dom i rader och programmerade, tre dagar i sträck. En kompis tog koffeintabletter tills han fick näsblod och hämtades med ambulans. Det var tider det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

... och tråden heter "Lilla tråden om AI" 😂 och den bara växer.

Jag kan eller har åtminstone kunnat programmera både Pascal och C++, jag har modifierat befintliga C++ program för att anpassa dom för mina egna önskemål.
Vilket verkar vara mer erfarenhet än dig.

Samt så har jag redan för över 10 år sedan tillämpat maskininlärning. Min kollega, doktorand i matematik ska dock ha störst kredit för det jobbet.

Den ointelligenta datorn hittade saker som var tvärtom vad jag skulle ha gissat mig till eller ens kommit på tanken att testa. Väl med facit på hand kunde det ju betraktas som logiskt. Men inte intuitivt.

Om vi ska övärgå till att vädra våra fördomar mot varandra så tycker jag dock att du verkar tänka mer som en dator och varken kreativt eller abstrakt
.

Tror du att ett maskingevär är farligare än ett tangentbord? Eller vad var poängen med den meningen?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag kan eller har åtminstone kunnat programmera både Pascal och C++
Jamen då är du ju i alla fall en fd programmerare. Jo, jag har en hel del fördomar om ganska mycket. Inga direkt onda fördomar, men jag hade nog inte gissat att du hade en programmerarbakgrund. .. Så nu får jag helt nya fördomar om dig 😁
Nja, du får ta det med lite salt. Jag är inte elak, kanske lite nyfiken bara. Vi har trots allt mycket att prata om, eller hur. Yes, jag tänker som en dator. Kan bero på möjlig Asperger, inget fastställt men säkert nån slags autism som lurar där i lillhjärnan.

Tror du att ett maskingevär är farligare än ett tangentbord? Eller vad var poängen med den meningen?
Jag vet inte. Det var bara en scen jag fick framför mig. Får jag skylla på onda andar och demoner? Min mamma var med JW och brukade skrämma mig med sånt. Kanske därför jag har en överdriven fantasi.

.. så jag har alltså TVÅ programmerare här på tråden nu? Ulv och 2-stroke? Det är nu jag glömmer bort alla frågor jag har om just programmering, och bara njuter av stunden ;)

Har ni gjort nåt spel, nån gång?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folk tar ju redan vad Chatt-Gepetto säger på fullstänfigt allvar.
Dagens AI sammanställer bara en massa data från Internet jättesnabbt och presenterar det som en egen koherent tanke.
Även om den misslyckas ibland och säger emot vad den själv påstår lite längre ner i texten.

Någon tidig AI som hade tjuvtränats på en massa internetforum var ju kraftigt positiv till "den slutgiltiga lösningen" enligt gammal tysk modell...
Det visade sig att ett av forumet den hade tränat på/hämtade data ifrån var ett forum för nynassar med annat namn...

Sedan kan man styra svaren man får genom hur man ställer frågan, omformulerar man sig det minsta kan man få motsatt svar.

Jag såg två stycken youtubers som satt och ställde samma frågor på varsin dator och chattade med varandra under tiden, och dom fick väldigt olika svar.

Ett annat klipp jag såg var en persom som skapade ett spel där en AI fick i uppgift att med två armar, två ben, en kropp och ett huvud skapa en figur som tog sig från punkt A till punkt B på snabbast sätt, för att se om AI skulle bygga en hund eller en människa och lära den att gå på två eller fyra ben.

AI staplade alla kroppsdelar på varandra och föll framlänges för att bryta mållinjen....

Japp, dom kommer att ta över världen

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Även om den misslyckas ibland och säger emot vad den själv påstår lite längre ner i texten.
Hade jag inte vetat bättre hade jag sagt att bibeln var skriven av AI.

Någon tidig AI som hade tjuvtränats på en massa internetforum var ju kraftigt positiv till "den slutgiltiga lösningen"
Och nu tänker jag på filmen Wargames.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jamen då är du ju i alla fall en fd programmerare. Jo, jag har en hel del fördomar om ganska mycket. Inga direkt onda fördomar, men jag hade nog inte gissat att du hade en programmerarbakgrund. .. Så nu får jag helt nya fördomar om dig 😁
Nja, du får ta det med lite salt. Jag är inte elak, kanske lite nyfiken bara. Vi har trots allt mycket att prata om, eller hur. Yes, jag tänker som en dator. Kan bero på möjlig Asperger, inget fastställt men säkert nån slags autism som lurar där i lillhjärnan.

Jag vet inte. Det var bara en scen jag fick framför mig. Får jag skylla på onda andar och demoner? Min mamma var med JW och brukade skrämma mig med sånt. Kanske därför jag har en överdriven fantasi.

.. så jag har alltså TVÅ programmerare här på tråden nu? Ulv och 2-stroke? Det är nu jag glömmer bort alla frågor jag har om just programmering, och bara njuter av stunden ;)

Har ni gjort nåt spel, nån gång?

Jag är inte någon programmerare. Men du blir inte ingenjör utan en kurs i programmering vilket på min tid var Pascal. Sen var jag mer eller mindre tvungen att läsa en kurs i C++ för att kunna hantera programvaror i labbet. Dock motvilligt då jag om möjligt outsourcat såna jobb till kollegor.

Alltså precis som jag har gått någon svetskurs också men det gör mig inte till någon svetsare.

Att göra enkla spel ingår ju i programmeringskurserna men det är ju på nivån luffarschack.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Fast där simulerade den ju alla scenarion och utfall korrekt och kom fram till att enda sättet att vinna var att inte spela spelet.
Ja, men det visste ju inte gubbarna i kostymerna, i alla fall inte från början. Dom sket ju nästan på sig.

Att göra enkla spel ingår ju i programmeringskurserna men det är ju på nivån luffarschack.
Aha. Då har du rätt struktur i tänket, ingenjör mm. Du ska definitivt inte vara orolig för nåt AI.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
*Trådstart*

Ja, ungefär så ...

Tyvärr så betyder ju inte avsaknaden av intelligens och medvetenhet att det inte kan komma ett domedagscenario.
Problemet är när man ger den döda koden outputs med riktiga konsekvenser i det fysiska världen. Till exempel krigsvapen, där det kommer en stritsspets istället för en dålig vits som utfunktion av data som trycks in.

Grejen är den att ett dataprogram trots dess tillkortakommanden kan vara väldigt effektivt på att trycka på avtryckaren, sikta och hitta mål etc.
Den kan alltså skjuta bort mänskligheten helt utan att vara medveten om att den gör det, eller att varken vi eller den existerar, eller nånting alls för den delen.

Skit in = skit ut, heter det ju.....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Aha. Då har du rätt struktur i tänket, ingenjör mm. Du ska definitivt inte vara orolig för nåt AI.

Det man ska vara orolig för är folk som låter AI bestämma saker.

"Chat-Gepetto, Ska vi anfalla ryssland med Atombomber?"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Problemet är när man ger den döda koden outputs med riktiga konsekvenser i det fysiska världen. Till exempel krigsvapen, där det kommer en stritsspets istället för en dålig vits som utfunktion av data som trycks in.

Det påstås ju att både USA och Soviet utvecklade andraslagsförmåga med "döda-handen system" helt utan att blanda in AI
Sovjets skulle ha varit aktivt 24/7/365 även i fredstid, medans USA skulle slå på sitt vid behov.

Wargames (filmen) var ju byggd på det

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...