Den Mystiska tråden!

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Sådant brukar jag få, tror det är samma sak IAF. Men jag brukar prata med folket som springer omkring i rummet och de svarar oftast också. Jag vet inte om jag verkligen pratar eller om det är tanken som rusar och jag bara mumlar. Värst var det en gång när jag låg i feber. Då var det en fet negertant i rummet som aldrig höll käften, och samtidigt så var det typ 3 pers till där inne som höll på att tapetsera. Skumma syner hade jag, låg i sängen i 48h och halvsov med allt detta runt i kring mig.

Verkar lite mer vara rena hallucinationer du får? Har man riktig sömnparalys så är det något i REM-sömnen som har ballat ur och hänger kvar även vid uppvaknande. Du kan inte yttra ett ord eller röra en fena i det här tillståndet. Dessutom "drömmer" man vaken vilket förklarar de ganska konstiga hallucinationerna.

Fick jävligt sjuka drömmar som jag kom ihåg ganska tydligt när jag vakna också :gnissla

Har man hög feber så kan man ju "yra" en hel del :D

står en ganska klockren beskrivning av sömnparalys här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys

har även varit med om andnöds-fenomenet...inte heller trevligt

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
För jättelänge sedan käkade jag såna där svampar. Såg massa lustigt några timmar efteråt. :rock Har aldrig sett några spöken dock.. :gnissla

DiMoto

så det kan gå
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki 750 Gsx-R K1
Det här hände för 30 år sedan ca. Under gymnasietiden.

Vaknar en morgon och kommer ihåg vad jag drömt för en gångs skull. Är någon slags polis och blir skjuten i huvudet rakt framifrån. "Känner" hur blodet rinner i nerför ryggen och faller ihop pågatan. blir omhändertagen av en chey (givetvis) Hör även ambulansen komma.

Stiger ur sängen och drar handen genom håret, hittar 2 bitar vit plast. Skyddsplasten för klistret på plåster :skrämd . Mig veterligt hade jag aldrig haft plåster i det rummet.

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Några tjejkompisar hade haft 18årsfest i ett hus som dom hade hyrt.Dagen efter var jag hos en kompis och såg film då det ringde i telefon. Det hade varit inbrott i huset och dom ville jag skulle komma dit och kolla igenom huset.
Jag och en av tjejerna gick ner i källaren och kikade runt sen gick vi upp på övervåningen,låsta dörrar och en dörr upp till vinden som stod öppen,det var en trappa upp och lyset gick inte att tända så jag sket i att gå upp och drog igen dörren,inget mer med det.

Vi hade just gått nerför trappan då tjejen plötsligt vände sig om och såg helt förstörd och skräckslagen ut och sa "jag hörde nånting där uppe". Jag gick upp och då stod dörren till trappan upp på vinden öppen trots jag hade stängt den och handtagen till dörren hade ramlat "isär" jävligt märkligt iallafall:confused:
Jag hjälpte till att städa sen for vi därifrån.

En gång när jag var ute å körde skoter med min bror och hans kompis så hade vi stannat mitt på skoterleden,det var som en korsning och vi stod vid sidan av.
Då kom en skoter från ena hållet och körde,höll väll hyffsat tempo sen for han och vi såg han försvinna bakom en kurva då kläckte jag ur mig "nu smäller det" och bara nån sekund efter så hördes en djävla smäll och då hade han kört rakt in i ett träd. Vi skyndade oss dit och ringde ambulans och tog han upp till närmaste väg.Dom frågade hur jag kunde veta men jag har ingen aning,var väll slumpen..men oddsen för att det ska hända är ju väldigt liten:gnissla

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Jag och killarna i klassen (5 st) bestämde oss för att göra nått coolt/spännande. Vi hade hört talas om Vithatten sedan tidigare, Vithatten de 4:e mest hemsökta huset i Sverige. Det ligger 9.3 mil ifrån Skellefteå så vi bestämde oss för att fara dit på kvällen och se om vi såg något.

Vi han halva vägen sen vare det blixthalka och vi hade bara sommardäck så vi återvände. Vi ska dit på Haloween natten istället!! Dvs nu på Onsdag.

Här är en film på några som var dit i sommras, och lyckades få ett spöke på film! Och jag svär på att det inte är fejk!

http://www.saeys.se/fotoalbum/2002/07-12/20020915vithatten/imagepages/image012.html

Ja va ska man säga......jag hoppas ni såg spöket.:näsblod

Som tur är ska vi ta med oss en pistol, en bibel, ett halsband med vitlök och en kniv. Ifall det värsta händer, att inte bilen vill starta/har punka när vi ska därifrån och vi ser spöket på filmen så kan vi alltid kasta pistolen på spöket, springa till skogs, göra en brasa av bibeln, skära upp löken med kniven och grilla lök i några dagar.:tummenupp

Jag har flera kompisar som har varit där och tagit kort för att sedan granska kortet och sett ett ansikte (oftast i något fönster). :näsblod

Jag bjuder på trådlyftet!:yoparty

Edit. Självklart ska vi ha me oss minst en kamera per person och jag ska ha med mig en kamera med nightshot så att vi kan filma i mörker.:tummenupp Ser vi nått så lägger jag upp det här på SH.:)

Och historian bakom varför huset är hemsökt är att för länge sedan då det var en by i de området så frös en mamma och hennes barn ihjäl i de huset någon gång på vintern. Och jag tror att det är fullt möjligt att spöket på filmen kan vara mamman/barnet. :(

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Last edited:

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Mellanting mellan vakenhet och drömsömn (REM) är ännu vanligare. Under REM-sömnen vilar kroppen och man är "lam" från halsen och neråt. Så när personer berättar att de var "lamslagna av skräck", så har det faktiskt en mer direkt fysiologisk förklaring; de befann sig rent fysiskt sett i delar av REM-tillståndet.

Kul tråd! :tummenupp

Ganska jobbig känsla det där. Händer mig i perioder, ligger och ser upp i taket / väggen men kan inte röra mig.

Detta hände för ett par månader sen.
Ligger och ser upp i taket, lite halv grumligt. Ljust ute. Försöker vakna men det går inte, kan inte röra mig. Plötsligt hör jag hur ytter dörren låses upp. Dörren öppnas och stängs.

Vem f*n?

Är fortfarande helt paralyserad, ser men kan inte röra huvudet.
Hör hur tunga snabba fotsteg närmar sig sovrummet.

Vid det här laget försöker jag febrilt få kroppen att börja röra på sig. Vaknar till, och det är helt tomt. Ingen där.
Värsta var väl att det kändes så verkligt iom att jag kunde se under hela händelse förloppet. Hjärnan kan verkligen spela en spratt...

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag och en tjejkompis var ensamma hemma en lördagkväll hos hennes pojkväns föräldrar. (Varför vi var ensamma vetefan, men så var det.)

Hon har länge tjatat om att hon hört steg i trappan och sånt när hon varit i huset, men att där inte gått någon.
I vilket fall, så hördes de här stegen den kvällen också. De gick nerifrån och uppåt. Sen var det tyst i ungefär 20 sekunder, och så hörde vi en smäll uppifrån.
Jag gick upp för att kolla vad det var, och då var det badrumsdörren som sält igen. Inte nog med det - den var dessutom låst!
Jag satte mej i soffan utanför och väntade, tänkte att den måste ju låsas upp någon gång. Det gjorde den också. Efter någon minut låstes dörren upp, öppnades och stängdes igen. Såg handtaget tryckas ner och allting.

Behöver jag säga att jag sprang ner till kompisen igen och var likblek?

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Jag och killarna i klassen (5 st) bestämde oss för att göra nått coolt/spännande. Vi hade hört talas om Vithatten sedan tidigare, Vithatten de 4:e mest hemsökta huset i Sverige. Det ligger 9.3 mil ifrån Skellefteå så vi bestämde oss för att fara dit på kvällen och se om vi såg något.
Vi har stuga 1,5 mil därifrån ungefär så jag har varit dit några gånger.För ett tag sen bestämde sig jag och en kompis för att gå upp på toppen och ta några bilder en kväll,vi lämnade bilen vid huset.När vi hade tagit oss upp så började det vara mörkt så det gick ganska fort ner till bilen fega som vi är haha:D

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Allt nedan är helt sant med undantag för ”Anna” som i egentligen heter Charlotte.

Vi hade varit ute i linköping och som så många gånger förr, blivit för fulla för att ta oss hem till våra ordinarie hem och således bestämt oss för att övernatta i en viss klubbstuga i anslutning till vår gamla gymnasieskola. Det var jag, Martin, David och Anna som i vanlig sed, festat loss denna kyliga lönehelg i december. Martin och David är tvillingbröder och kom att bli mina nära vänner under gymnasietiden. De båda valdes efter mycket om och men till Natve-klubben på Katedralskolan där de läste. Det är synnerligen hedersfullt att väljas in i denna hemliga klubb vars verksamhet ingen obehörig varken får eller lär veta någonting om.

Vid de speciella och mycket hemliga invalen av nya medlemmar lär äldre föredettingarna även bjudas in. Detta är en mycket gammal tradition och det är enligt mina vänner inte ovanligt att medlemmar som passerat såväl de fyrtio som de femtio, och som har möjlighet att komma, dyker upp. Alla medlemmar som går ut gymnasiet, fortfarande som medlemmar i Natve, får behålla sin nyckel till lokalen.

Klockan hade blivit mycket och de sista bussarna hade redan åkt iväg. Trots saknaden av tillfredställande värme och riktiga sängar, förföll denna gamla klubblokal nu vara det bästa alternativet för natten. Efter en iskall tiominuterspromenad från stan’ kunde vi riktigt nöjt krypa ner med några filtar i de soffor och fåtöljer som fanns att tillgå. David gick in till grannrummet med hänglås för dörren som jag och Anna, trots många års god vänskap, absolut inte fick se och hämtade några stearinljus. Anna somnade i min famn ganska fort där vi låg i soffan. Själv låg jag vaken ett tag och kunde höra Martin och Davids snarkningar sakta men säkert ta vid tvärs över rummet.

Jag måste ha somnat, för plötsligt vaknade jag till och i samma stund som jag gjorde det, kände jag mig iakttagen och obekväm som aldrig förr. Både Martin och David hade slutat snarka, men skenet av de snart nerbrunna stearinljusen bländade mig och gjorde det svårt att se om de blundade eller ej. Anna sov fortfarande mot mitt bröst och det gav mig ro och mod att försöka somna om trots obehaget. Det tog inte många minuter innan jag sov igen.

När jag under denna natt vaknade för andra gången hade ljusen helt brunnit ner och Anna var borta. Månens sken var enda ljuskällan. Genom skenet från fönstret kunde jag, i mitten av rummet utan någon som helst osäkerhet, se ett rådjur. Det stod mitt på golvet och hade sitt huvud vridet åt höger tittandes mot mig. Jag hade såklart inte lätt att tro mina ögon men det rådde verkligen inget tvivel om saken. Över rummet kunde jag se Martin ligga klarvaken, även han stirrandes mot rådjuret. Efter en stund vred det sitt huvud från mina ögon, över rummet mot Martin och David. Jag ville agera, säga nånting eller sätta mig upp i sängen, men somnade nästan motvilligt liksom någon sövde ner mig.

Jag vaknade på förmiddagen av att det flyttades möbler runt om i rummet. Anna låg bredvid mig och verkade sova, men David och Martin hade vaknat och gjorde i ordning efter oss. Klockan var säkert elva, halv tolv och det var helt ljust ute. Då mindes jag händelsen mitt i natten. Jag fick samtidigt som jag började; ”va fan alltså vad var det som…” klart för mig att det måste ju har varit en dröm, och ändrade mig och förklarade att jag hade drömt nåt helt sjukt osv. - Såg du det också? frågade Martin med darr på rösten. De kommande minuterarna skulle gå åt till en intensiv diskussion mellan oss där vi pratade om vad vi hade sett under natten. Anna och David låg snart dubbelvikta av skratt när vi pratade om rådjuret i rummet. Martin mindes och pratade om händelsen som om han drömt men skärrades snart när han kom till insikt med att jag faktiskt hade sett samma sak. Han hade liksom jag somnat strax efter att han sett djuret vrida sin blick rakt mot honom. Anna invände när jag förklarade att detta hände under den tidpunkten då hon hade gått iväg på toaletten eller var hon nu gjorde. Inte hade hon lämnat soffan någon gång under natten! Återigen fick jag känslan av att det måste varit en dröm. Det föreföll ju vara den absolut troligaste förklaringen men nu hade ju Martin upplevt samma sak!? I snön utanför fanns inga spår, i alla fall inte som vi kunde se då det nu var ordentligt nedtrampat.

Ibland tar vi upp den här natten och pratar i timmar om det, jag och Martin. Men hur vi än vrider och vänder på det, förblir det en mystiskt och ryslig gåta.

Last edited:

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Vithatten bla bla bla

Har övernattat i huset :)

Min numera avlidna moster och hennes man och 2 barn köpte en gammal västerbottensgård trots varningar från massvis med grannarna om att det spökade där och var väl rätt nöjda med köpet. Från först dagen dom flyttade in saker så började dom höra ljud på övervåningen och antog att det var deras barn som hade vaknat, dom gick upp bara för att se leksaker utspridda på golvet och deras 2 barn i åldrarna 2 och 4 sovandes i sina sängar (modellen med trägaller runt) och dom kan omöjligt ha tagit sig ur sängarna. Detta händer än idag om man bygger om eller om det sker stora förändringar i huset. Dom hade en bekant på besök och sitter och ser tv, dom hör ljud på övervåningen varpå Klingan (deras kompis) säger att barnen är vakna, dom svarar med att "nä det är bara spöket" och Klingan garvar åt dom, gå upp och titta själv då säger dom, han kom ner efter ca 20sek tar tag i sin fru och åker hem :)

Var för många år sedan och raggade på ngn hästtjej och ska följa henne till stallet mitt i vintern, går in i stallet och inre dörren är öppen, bara 2 tjejer som har hand om hästarna där och den andra var bortrest, inne i stallet är det svinkallt pga att dörren stått öppen men ALLA hästarna är sjukt svettiga precis som om dom sprungit omkring som galningar. Massor med folk som säger att det spökar i stallet.

Marzz ni kan ju åka förbi där också om ni vill, det är stallet som står jämte bolidenvägen på motsatta sidan av dom där långhåriga kossorna borta vid mobacken, tror det sitter någon stor reklamskylt på sidan av stallet nu.

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag träffade förra midsommaren en tjej som påstod sig "se spöken" och kunna prata med dom och sådant. Jag tyckte hennes berättelser var spännande, men jag trodde inte på det. Jag har aldrig förnekat till hundra på spöken och liknande ting, men heller aldrig övertygat ATT det finns.

Hur som helst så vart det att hon följde med mig hem. Jag kastade av mig jackan när jag kom in, och gick sedan och pissade. När jag kom ut så satt hon i "skräddarposition", riktig attackposition, men såg väldigt avslappnad, nästintill uttråkad där hon satt. (ingen action än liksom). Hon säger till mig hur lugnt som helst "du vet att det finns spöken här va?"
"haha nej nej" svarar jag, fast jag har hört steg på övervåningen och i trappen. Vi har byggt huset från grunden så det är inga sådana "förra-döda-ägaren" konstigheter.

Vi lägger oss i sängen, båda är bra jävla hängiga. Hon berättar vidare om massa historier, och hon förklarar så gott hon kan hur man ska "göra" för visa att man känner sig osäker. Efter lite kramkalas ligger jag på mage med ansiktet emot henne. Hon ligger på rygg, lika avslappnad som vanligt. Jag är fruktansvärt trött där jag ligger. Och det känns helt plötsligt som dörren öppnas och någon kliver in i rummet och går fram till sängen och sedan ställer sig 2 centimeter ifrån sängen och ser ner på mig. Jag leker lite med tanken en stund, tills jag blir avbruten och hon säger : "Det står någon vid din säng." bestämt. Då reser sig håret i nacken, duktigt!
Jag vill fråga massor, men jag vågar inte ens prata.

Jag får känslan av att "denna" vänder sig om och går ut, utan att stänga dörren efter sig, varpå jag tittar och nog är dörren öppen. Jag tittar på henne och hon sa "Ja han gick nu." Jag försöker få ur henne vem det var, men hon påstår sig att det aldrig är bra att berätta. Och hon berättar igen hur man ska göra för att visa att man känner sig osäker. Och jag frågar om "denne" är arg eller något? Varpå hon svarar återigen väldigt bestämt.
"Tro mig. Du MÄRKER när dom är arga"
Det fick mig ändå att må bättre, att det är någon som tittar till mig. Fast sedan jag gjorde det hon sa för att visa att jag känner mig orolig och osäker, samt även bad henne göra sitt så har jag inte hört / upplevt någonting efter det.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Då har jag en historia från min väktartid:

I en gammal färgfabrik i Liljeholmen i Stockholm fanns en lokal som kallades kryptan efter att en man hängt sig där. Denne man blev efter sin död kvar på fabriken och ser till den. Så många har märkt av denne man att det till slut blev en utställning om honom. Tror den kallades 'Ett gott väsen' eller nåt i den stilen.

Bland historierna nämns följande: En väktare står i en spiraltrappa med gallersteg. Ni vet vad jag menar, vanligt på industrier med gallergångar och trappor man kan se rakt igenom.
Väktaren står på en mellanvåning när han hör steg i trappan ovanför sig och tittar upp genom gallret men ser ingen. Stegen fortsätter nedåt och passerar honom, och fortsätter sen vidare nedåt. Han såg ingen person över huvud taget.

Vid ett annat tillfälle låstes en stor port med fyra rejäla hänglås och därefter stängdes innerdörrar innanför porten. Bara någon sekund senare rasslar det till rejält och när väktaren öppnade innerdörren så låg alla fyra hänglåsen upplåsta på golvet.

Tydligen var det så att om väktaren missat ett öppet fönster på en våning eller nåt så blev han knackad på axeln (givetvis ingen person där) när han skulle lämna våningen. Då var det bara att gå tillbaka och kolla ordentligt.

Huset med 'kryptan' revs för några år sen och iom det har händelserna upphört vad jag vet men det är roligt att tro att mannen håller koll på fabriken än idag....

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Helvete... måste nog slå personen som lyfte upp denhär tråden..
Jag e så satans nyfiken så måste läsa, men det är heeelt fel tråd för en väktare att läsa asså :gnissla

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...