Den Mystiska tråden!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Med risk för att bli idiot-förklarad så har det hänt ett par saker genom livet som man funderat på hur i h-e det hänger ihop. Tar en story ivf, bodde i en och samma lägenhet i ca 6 år. Under den tiden så bodde jag med 2 olika tjejer i den lyan (under olika tidsepoker, snuskpellar), samt en och annan "övernattare". Något som var lite lustigt var att ena tjejen som jag bodde med hade en förmåga att vakna mitt i natten skrikandes. Hon förklarade att en kvinna lutade sig in över sängen, och sedan försvinner / tonar bort. Detta hände 1-2 ggr i månaden. Lite lustigt tyckte jag, men hon var verkligen vettskrämd. Ett tag efter att vi gjorde slut så flyttade en ny tjej in, allt var frid och fröjd, tills jag vaknar av att den nya tjejen gallskriker mitt i natten att ........ you guessed it ...... en kvinna lutar sig in över sängen och sedan tonar bort! Då börjar man fundera! När sedan en "kk" också börjar vakna mitt i natten och beskriva samma sak så blir man lite fundersam iaf. :va 3 av varandra oberoende kvinnor upplever samma sak, jag har själv "sett" siluetten, men alltid tyckt att nyvakna ögon ser så mycket lustiga saker och varit nöjd med det.

//D

Grymt ju! Du märker inget och när man fått hem ett nupp så skrämmer nå´n ande bort dom så man slipper dra den där grejen om att man har bandyträning tidigt på morgonen och hänger med dom ut för att så fort de gått runt hörnet springa hem och lägga sig igen.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag är lite kuslig själv iom att jag kan tajma saker nästan exakt utan att ens veta om det.
Ex. jag sitter på jobbet och har kastat in nåt i micron, jag sitter och löser korsord eller läser en tidning och så helt plötsligt "vet" jag att det är dags. Reser mit och går fram till micron och just innan jag tar i dörren så "plingar" den. Det kan inte vara slumpen varje gång och jag räknar inte sekunder varken medvetet eller omedvetet.
Inte så läskigt, men oförklarligt.
Hos syrran i borlänge så sov jag över första gången efter en grillkväll med hennes fästman m.m. Jag kunde verkligen inte få ro att sova, jag kände mig iaktagen hela tiden.
Sen några månader senare fick jag höra om vad dom upplevt, steg i trappan, olustkänslor i vissa delar av huset.
Jag upplevde inga ljud eller nåt utan bara kände mig olustig.
Samma som hennes fästman upplevde, i deras källare så fick han nästan panik. Samma sak hade jag upplevt innan han berättade det på samma ställe dessutom, jag hade panik, som om jag kände att jag var i fara ungefär.
Ingen har upplevt nåt konkret egentligen utan bara "känt" saker.

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Förra lägenheten jag bodde i på Kungsholmen spökade det.
Det började med att jag kände mig trängd, ni vet om man har en sambo i en etta eller en liten tvåa...det blir trångt på något vis och känns som om man trampar varandra på tårna hela tiden. Men jag bodde där själv då...

Sedan med tiden så började det slå i bordet i vardagsrummet...hörde några slag åt ggn sen kunde det vara lugnt i några dagar.

En kväll satt jag ner framför tv:n och käkade pizza. Då började det slå i bordet. Jag både hörde och kände smällarna...så det kunde jag faktiskt inte inbilla mig...så lite skraj vart jag. :näsblod

Droppen kom när jag en kväll skulle vila en stund innan jag skulle till jobbet (jobbar natt) Jag ställde klockan som jag alltid gör så man inte försover sig.

Men av en konstig anledning så ringde aldrig klockan den kvällen.

Jag ligger på rygg i soffan och sover som bäst när jag helt plötsligt vaknar till på ett sådan sätt som man ofta blir när man blir väckt av någon.

Jag slår upp ögonen och ser att en äldre herre i en genomskinlig skepnad svävar ovanför mig. Han är klädd i svart, rock med en hög hatt. Han pekar med långfingret mot sin klocka och försvinner.

Jag ligger kvar i någon min i soffan och undrar över händelsen, sov jag eller var jag vaken...som man alltid gör :)

Jag vänder mig om och ser att klockan är så pass att jag precis kommer hinna med T-banan om jag springer. :tummenupp

Någon dag efter händelsen ringde jag upp en bekant som säger sig kunna prata med andeväsen och utan att nämna några detaljer börjar hon berätta om en äldre herre som tidigare bott i huset. Han var klädd i svart med rock och en hög hatt, berättar hon. :näsblod

Han har hållt till hos mig ett tag för att han tycker att jag är lat och sover alldeles för mycket. :D

Ja...vad säger man...konstigt är det, finns det någon förklaring till detta? Ja kanske...men inte vad jag vet.

Last edited:

FreddaGädda

Guest
Minns ett tillfälle när jag var ca 10 år gammal. Polaren och jag satt nere i hans källare där datorn stod. Vi var, och detta är helt säkert, ensama i huset.
Plötsligt försvinner strömmen till datorn, den bara dör "pang, bom", varpå tydliga, knarrande steg hörs i trappen på väg nedåt. Vi ropar och frågar vem som är där, och vi får inget svar. Stegen närmar sig och vi bara flyger ur stolarna och springer för livet ut genom deras källardörr och ut på gatan.

Inget strömavbrott, och datorn var oskadd. Ingen var hemma och de hade inga djur.
Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.
Till och med så ögonen rinner när jag skriver om händelsen.

I tidigare år var jag även plågad av tydliga och "hackande" drömmar.
Drömmen hoppade fram och tillbaka till olika platser och tillfällen. Som taget ur vilken Hollywood-produktion som helst innehållandes syner.

Dagarna efter kunde jag känna till småsaker jag inte borde känna till.
Vad som står i dagstidningar, varför nån elev inte dök upp till skolan, vad folk skulle säga och vad någon annan skulle svara på det. Hela serier med händelser.
Déja Vu tänker man direkt, men vid 2-3 olika tillfällen hann jag reagera tillräckligt snabbt för att säga vad som komma skulle.
Jag drömmer dock inte längre. Jag sover för djupt.

Jag är inte religiös, men är övertygad om att universum inte är ofelbart vad det gäller tids- och rymdskonstanter. På nåt vis fungerar allt, och kanske kan vi snudda ett annat existensplan, eller själva nätet det är byggt på, i vissa sinnestillstånd. Kanske kan vi höra exsistensens bakgrundsbrus när hjärnan är tyst nog att inte överrösta det men vaken nog att höra det.

Eller, jag citerar Varan-TV:
"Föreställ dig en gaffel i nån slags eld. Den är varm och den glöder, men den finns kvar"

FemmeDeFatale

Guest
Jag har varit med om skumma grejer, som tex när vi var på besök i min pappas barndomshem (hans bror bodde kvar där)
Farfar hade dött i huset, samt att min pappas syster blivit mördad, dock ej i huset, när hon var 16 år.
Vi sov på övervåningen där det fanns 2st sovalkover (morsan o farsan sov i varsin alkov och jag på soffan i vardagsrummet)
På natten vaknar jag av en olustig känsla, som att luften var kvav och stog helt still, kändes nästan som att luften var tjock att andas...riktigt obehagligt.
Då hör jag hur det är nån som knallar omkring och ropar till morsan varför hon är uppe mitt i natten och får till svar att det är farsan, varpå han svarar innifrån sin sovalkov att han trodde att det var morsan, vilket det inte var.
Jag ligger helt blickstilla i soffan med täcket draget över huvet och är skitskraj. Plötsligt knarrar fåtöljen till, som stog brevid soffan jag låg i, det var nån som satte sig i den. Efter ett tag reser sig "personen" upp o knallar vidare omkring i vardagsrum och kök...jag blev skitskraj och ropade till morsan att hon skulle komma och hämta mig, men hon vågade inte, så till sist slängde jag mig ur soffan och sprang till hennes säng. När vi ligger i sängen ser både hon och jag hur det står en varelse brevid sängen och tittar på oss. Då sket morsan nästan på sig och drog täcket över huvet.
Det blev tyst i ett par timmar, men på morgonkvisten började det igen! Det började att knacka på dörren upp till övervåningen och farsan trodde att det var hans bror, så han ropade kom in, men ingen kom...efter några minuter knackade det igen och farsan gick och öppnade dörren, men det var ingen där. Detta upprepades ett par gånger till och ingen var bakom dörren.
Han frågade sin bror på morgonen om det var han eller nån annan i familjen som hade knackat på, men fick till svar att de sov den tiden och att ingen hade knackat på. De hade också hört vid ett flertal tillfällen att det var nån på övervåningen som knallade omkring...
Nästa gång vi åkte dit vägrade jag att sova på övervåningen, men nu när jag blivit äldre skulle jag gärna sova där och uppleva det igen om det fortfarande finns nån aktivitet...
Nu kanske det är ett jäkla liv där, för farfar, farmor, farsan, en bror och systern är döda...och huset ska säljas eftersom resten av syskonen vill ha ut sitt arv...
Har fler storys, men drar dom vid ett senare tillfälle...

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Har upplevt två väldigt mystiska grejer under min korta livtid, borträknat alla dejá vúer och två oförklariga hallucinationer.

Den första inträffade för runt 6 år sedan. Det är eftermiddag men ändå rätt mörkt (inträffar under hösten) och för att göra omgivningen lite läbbigare regnar det på sånt där typiskt skräckfilms sätt. I mitt rum finns det två stora fönster brevid varandra, och vid tidpunkten stog mitt skrivbord och dator precis framför dessa. Mitt uppe i Red Faction tittar jag upp en millisekund och ser blixten slå ned nästan horisontellt precis längs med min vy genom fönstret. Sekunden senare gick strömmen och jag satt ensam i mörkret :gnissla

En annan, inte lika ball, upplevelse inträffade något år senare. Hade tagit moppen ut till lokala sjön för att ta en riktig funderare längs stranden. Grejen är den att precis när jag satt och tvivlade om jag hade modet att göra en viss sak så kom en humla och satte sig mitt i min handflata. Han eller hon satt där i säkert 20 sekunder utan att sticka mig och flög sen i väg. Självklart såg jag det som ett tecken :D

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag var också jävligt nojig att vara själv i mörkret förut men det släppte rätt mycket när jag bodde i gäststugan hos mina föräldrar i några månader när jag var pank och var tvungen att gå in i stora huset för att gå på toa etc. Det var nån gång i februari/mars så det var ju oftast mörkt och det är dåligt med belysning på gången mellan stugan och huset. Bara för att testa mig själv brukade jag stanna upp där det var som mörkast och bara lyssna, titta på stjärnhimmelen eller höra hur fukten droppar från träden när det är dimma. Efter ett tag var det inte speciellt skrämmande utan mest vackert. Hörde iofs ett helt övernaturligt skrik uppifrån skogen en gång, det var ingen uggla eller hund, inte likt någ jag hört innan, då sprang jag in rätt fort kan jag säga..... Förmodligen var det väl bara en fågel iofs.

Det var nästan garranterat ett rådjur du hörde. Dom kan låta sjukt onaturliga när dom skäller, lite som en blandning mellan hund och uggla som du säger. Det kan låta nästan som en hes flicka/kvinna som blir överfallen och skriker på hjälp. Låg med fönstret öppet en natt i sommras och lyssnade på några rådjur som skällde. Var jäkligt läskigt tills jag kom på att det var rådjur, mellan Juli-Augusti så är det ju parnings tid för dem och då låter dem extra läskigt :va

:tummenupp

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
Har oxå upplevt det där bruset i huvudet när jag sover. Jag brukar vakna till, och känna att bruset är på väg. Sen kommer bruset, och ökar stegvis tills det når max frekvens. Sen slutar det. Känns väldigt obehagligt. Som tur är händer det inte alltför ofta.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
har inga självupplevda skumma historier, dock har min morsa & farsa en väldigt udda sänglampa...
För att tända den måste man klicka 5 ggr, den femte tänds den, den sjätte slocknar den. Detta gäller alltid, utan undantag och har varit så i 30 år.
Spelar ingen roll vilket uttag den sitter i, vilken glödlampa den har, vem som gör det, eller ens vilket hus den är i.

Dom har två likadana lampor, köpta samtidigt och det är bara den ena som gör detta. Vi har givetvis plockat isär båda och kollat & jämfört och det finns givetvis ingen synlig eller mätbar skillnad mellan dom...

En kul grej är det dock, inga tror på det förrän man demonstrerar :)
/Danne

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
En hel del olustiga tillfällen har inträffat i livet...

Det här var ett sånt tillfälle:
Jag skulle för några år sedan passa en gubbes gamla hus mitt i vintern.
Just den vintern var det c:a 20-25 minusgrader, så jag var tvungen att elda som en tok i kaminerna hela tiden..

En kväll runt 18-tiden efter att jag kommit dit efter jobbet, så sätter jag mig i köket , huset är så gammalt, så det till och med har bröd-ugn inbyggd i väggen vid spisen.
Sätter mig alltså framför kaminen i köket och riktigt Rå-eldar med ytterkläderna på mig..
Efter ungefär en halvtimme så har tempen stigit till runt 18 grader i huset, så det börjar bli varmt o gott, o ska precis lägga in mer ved när den ena dörren som står vidöppen och leder till farstun plötsligt slår igen med en sån skräll att koppar-pannorna hoppar av krokarna på väggarna o åker i golvet..

Betänk nu att det inte var dragigt, dörren stod vidöppen, och dörren var av massivt trä.

Hjärtat hoppade över några slag där..

Reste iaf på mig o öppnade igen, tittade till på termometern ute i farstun samtidigt och såg att den låg på 10 grader..

Lite konstigt när det satt en termometer på andra sidan väggen som visade runt 18 just då..

jag trodde att den ena var paj, så jag bytte plats på dem..

De ställde dock om sig.

farstun är isolerad, dörröppningen är ca 1,5 meter från kaminen..

Försöker slå detta ur tankarna, men gubbens kärring kraxar jämt om att hon sett en gammal gumma gå omkring i köket när ingen är hemma..

Sätter mig så vid kaminen igen, lägger in några fina björk-bitar och får upp värmen i köket till 24 grader efter en timme, blir sugen på att gå och lägga mig.

När då plötsligt känner jag en Riktigt Iskall hand läggas bak i nacken på mig, men ändå inte..
(alltså ingen fysisk kontakt men tänkte direkt "hand i nacken" vid känslan)
nån sekund efter så kommer ett kallt drag från farstun så att varenda hårstrå ställer sig upp på kroppen på mig.
Kändes som ett riktigt korsdrag, men alla fönster är stängda, välisolerat osv.

Vet inte riktigt vad jag tänkte på, men jag ställde mig upp sakta och började prata rakt ut i luften, mot farstun..
"Du behöver inte vara arg, jag försöker bara hjälpa till. och jag kommer att åka härifrån snart"

När jag sen satte mig ner igen, kände jag inget drag eller något konstigt..

Gick och la mig och försökte tvinga mig att sova, gick inget vidare dock.

Sovrumsdörren ligger i linje med dörren igenom köket och farstudörren, hela natten låg jag och stirrade stint på min sovrumsdörr som någon gång ibland öppnade sig 15-20 cm och sedan gled igen.. fram och tillbaka..
kl 4 ungefär så somnade jag ..

Spenderade aldrig en natt till ensam i det huset efter det.
Får fortfarande kalla kårar av att tänka på det där.

Fick senare reda på att den gamla gumman som haft huset innan (det hade varit övergivet ganska länge tydligen) hade dött i huset som änka strax efter sin man... I Farstun!!

Så, jo, en del saker har det allt hänt..
Finns mer att berätta men skrev alldeles för mycket som det är :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
min morfar har berättat om ett nånting som svävade ovanför hans hus. föremålet stod helt stilla för att sedan bara accelerera därifrån med en satans fart. han ringde runt en massa militära organisationer, modellflygfält och dylikt för att kolla upp det men ingen har kunnat ge en bra förklaring. verkar lite småskumt tycker jag...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Försöker slå detta ur tankarna, men gubbens kärring kraxar jämt om att hon sett en gammal gumma gå omkring i köket när ingen är hemma..

hur fan kan hon ha sett nånting i farstun om nu ingen var hemma?:tungan

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
2975431 när ingen annan e där menade jag jue :tungan

Edit: och rådjur låter helt overkliga när de skäller i parnings-säsongerna, låter verkligen som om ett barn eller kvinna håller på att bli mördade :jisses

Eller så är det en skogsrå :näsblod
den gången jag var som mäst rädd ihela mitt liv (känns det som iallfall) var när 2 grävlingar bråkade under mitt hus (jag har ett eget hus brevid mamma & pappas stora) så sjuukt obehagligt. såklart visste jag inte att det var grävlingar då.. det läs som om 2 kvinnor typ rev ihäl varran med bara naglarna eller nått :gnissla

en annan ganska oförklarlig sak är denna.

En tjejkompis låt sjuk i nån feberaktig sjuka. hennes far som är medium kom till henne för att "heala" henne efter att han är klar så blr dom 3 djuren helt vilda 2 katter springer runt benen på han (som annaras är väldigt slöa) å hunden gnäller å har sig.. helt klart nått konstigt med det där..

btw undrar om jag kommer kunna sova nått nu när ja läst hela tråden :gnissla

edit: det där med rumm som krymper när man ligger i feber händer jätteofta när jag har hög feber. .så sjukt obehagligt. å inget kan man göra häller, ligger som förstenad där.. fyfan

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
såg att det stod lite om sömnparalys här i tråden vilket kanske inte är så mystiskt men i natt hade jag en schysst "tripp"

...har råkat ut för det några gånger tidigare fast inte lika med lika starka hallucinationer.

"Vaknade" iaf till och märkte som vanligt i sömnparalysen att man är helt förlamad. Märker att det är något som går fram och tillbaka fort som fan brevid sängen och för en del oväsen. Blir livrädd och ryser i hela kroppen, vågar inte riktigt kolla och märker att mer och mer panik i kroppen uppstår. Börjar då fatta vad som hänt dvs att jag är i drömparalys och försöker slappna av och bara blunda...gissar att det tog ett par sekunder och sen var det borta.

Hade varit lite ballt om man kunde framkalla fenomenet på något sätt och på så sätt leka lite...synd att det inte går att snacka eller röra sig för det hade kunnat bli ordentligt skruvat :tungan
Vet att jag sovit dåligt iaf + druckit ett par öl...kanske borde testa igen :D

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
"Vaknade" iaf till och märkte som vanligt i sömnparalysen att man är helt förlamad. Märker att det är något som går fram och tillbaka fort som fan brevid sängen och för en del oväsen. Blir livrädd och ryser i hela kroppen, vågar inte riktigt kolla och märker att mer och mer panik i kroppen uppstår. Börjar då fatta vad som hänt dvs att jag är i drömparalys och försöker slappna av och bara blunda...gissar att det tog ett par sekunder och sen var det borta.

Sådant brukar jag få, tror det är samma sak IAF. Men jag brukar prata med folket som springer omkring i rummet och de svarar oftast också. Jag vet inte om jag verkligen pratar eller om det är tanken som rusar och jag bara mumlar. Värst var det en gång när jag låg i feber. Då var det en fet negertant i rummet som aldrig höll käften, och samtidigt så var det typ 3 pers till där inne som höll på att tapetsera. Skumma syner hade jag, låg i sängen i 48h och halvsov med allt detta runt i kring mig.

Skumma saker i huset... Det har vi inte så mycket, annat än att det är någon som buttar min sambo lite då och då. Hon känner det precis som att det är någon som tar tag i höften och buttar till henne, ibland så kraftigt att hon måste ta ett steg frammåt för att hålla balansen.

En annan häftig sak är att i grannbyn till byn jag växte upp i fanns det en som kunde stilla blod eller vad det heter. IAF. Farmor hade bitit av sig tungspetsen och gick omkring och blödde i säkert 1-1.5h. Tillslut blev dom tvungen att ringa till dena person som stillade blod och be honom komma dit. Konversationen löd som följer:
Farfar: Kan du komma hit och hjälpa "farmor", hon blöder väldigt mycket från tungan och det vill inte sluta blöda.
blodstillaren: Har besök just nu men kan jag få prata med henne i telefonen en snabbis.
Farmor fick telefonen och han pratade med henne i 20sek och sedan sade dom hejdå, tungan hade nu slutat blöda men farmor har inte en aning om vad han sade.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag har problem med att diskhögen växer och det blir dammigt i rummen även att man inte är där. Läskigt men framförallt jobbigt.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Nån mer än jag som ibland känner att man blir helt j*vla plottrig i huvet? Hjärnan får typ panik och man vill bara springa runt och skrika? Om man blundar och tänker på det så ser man nånting som växer och blir större och större, sen får man ännu mer panik :gnissla Men istället sitter man i sin stol och tänker att man ska ta det lugnt.
Hände mig senast igår på jobbet, tror det har någonting med att man sovit för lite, vätskebrist, syrebrist.

Tar ett glas vatten och nåra djupa andetag, sen läser man nånting så man får vila tankarna. Det brukar fungera :)

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...