En hel del olustiga tillfällen har inträffat i livet...
Det här var ett sånt tillfälle:
Jag skulle för några år sedan passa en gubbes gamla hus mitt i vintern.
Just den vintern var det c:a 20-25 minusgrader, så jag var tvungen att elda som en tok i kaminerna hela tiden..
En kväll runt 18-tiden efter att jag kommit dit efter jobbet, så sätter jag mig i köket , huset är så gammalt, så det till och med har bröd-ugn inbyggd i väggen vid spisen.
Sätter mig alltså framför kaminen i köket och riktigt Rå-eldar med ytterkläderna på mig..
Efter ungefär en halvtimme så har tempen stigit till runt 18 grader i huset, så det börjar bli varmt o gott, o ska precis lägga in mer ved när den ena dörren som står vidöppen och leder till farstun plötsligt slår igen med en sån skräll att koppar-pannorna hoppar av krokarna på väggarna o åker i golvet..
Betänk nu att det inte var dragigt, dörren stod vidöppen, och dörren var av massivt trä.
Hjärtat hoppade över några slag där..
Reste iaf på mig o öppnade igen, tittade till på termometern ute i farstun samtidigt och såg att den låg på 10 grader..
Lite konstigt när det satt en termometer på andra sidan väggen som visade runt 18 just då..
jag trodde att den ena var paj, så jag bytte plats på dem..
De ställde dock om sig.
farstun är isolerad, dörröppningen är ca 1,5 meter från kaminen..
Försöker slå detta ur tankarna, men gubbens kärring kraxar jämt om att hon sett en gammal gumma gå omkring i köket när ingen är hemma..
Sätter mig så vid kaminen igen, lägger in några fina björk-bitar och får upp värmen i köket till 24 grader efter en timme, blir sugen på att gå och lägga mig.
När då plötsligt känner jag en Riktigt Iskall hand läggas bak i nacken på mig, men ändå inte..
(alltså ingen fysisk kontakt men tänkte direkt "hand i nacken" vid känslan)
nån sekund efter så kommer ett kallt drag från farstun så att varenda hårstrå ställer sig upp på kroppen på mig.
Kändes som ett riktigt korsdrag, men alla fönster är stängda, välisolerat osv.
Vet inte riktigt vad jag tänkte på, men jag ställde mig upp sakta och började prata rakt ut i luften, mot farstun..
"Du behöver inte vara arg, jag försöker bara hjälpa till. och jag kommer att åka härifrån snart"
När jag sen satte mig ner igen, kände jag inget drag eller något konstigt..
Gick och la mig och försökte tvinga mig att sova, gick inget vidare dock.
Sovrumsdörren ligger i linje med dörren igenom köket och farstudörren, hela natten låg jag och stirrade stint på min sovrumsdörr som någon gång ibland öppnade sig 15-20 cm och sedan gled igen.. fram och tillbaka..
kl 4 ungefär så somnade jag ..
Spenderade aldrig en natt till ensam i det huset efter det.
Får fortfarande kalla kårar av att tänka på det där.
Fick senare reda på att den gamla gumman som haft huset innan (det hade varit övergivet ganska länge tydligen) hade dött i huset som änka strax efter sin man... I Farstun!!
Så, jo, en del saker har det allt hänt..
Finns mer att berätta men skrev alldeles för mycket som det är