Den Mystiska tråden!

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
Fireblade 929 -01
Fy f-n vilken äcklig tråd!! :D
Kunde inte somna igår och läste lite här, h-e var ju helt förstörd efteråt!

Samtidigt är jag glad att många andra har upplevt det där med REM-sömn,
det har hänt mig 2 ggr i mitt liv.

Första gången var när jag var typ 9 år och hade feber.

Den andra gången var när jag och min dåvarande flickvän låg i sängen, (det var dag) och vi vilade lite bara.
Låg och stirrade i taket och helt plötsligt hörde jag ett fasansfullt skrik,
blev helt chockad men märkte att jag inte kunde röra mig.
Låg där i kanske 3-4 sekunder och trodde jag skulle dö!!

Sen när det var över så väckte jag tjejen direkt och sa det till henne.
Hon tröstade mig bara att det var en dröm... Men fy fan alltså, vad hemskt det var.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Tror att jag med upplevt nån sorts REM sömn en gång.
Somnade helt vriden med nacken i min fars soffa, så "vaknade" jag och kommer ihåg att jag inte kunde röra mej och trodde min nacke var bruten..
Kommer ihåg hur jag tittade på pappa och försökte röra munnen, men det gick inte sen somnade jag igen för jag gav upp att försöka..

Sen när jag vaknade så kunde jag röra mej igen, kändes skitäckligt medans det varade :p

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
chrilleus skrev:
Finns det någon vetenskap som kan förklara varför man börjar nynna på en låt, innan den börjat spelats? T.ex, om man knäpper på radion och låten man nynnade på innan spelas just då :va

...det skulle jag gärna vilja veta också. Har hänt mig väldigt ofta. :confused:

/KaliZ

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Intressant tråd.
Just det här med att halvdrömma har nog de flesta varit med om, jag har sett varelser i rummet sitta och glo på mig, och jag har en kort stund varit övertygad om att så är fallet, givetvis har det ju visat sig att jag inte var riktigt vaken bara.

I gammla hus uppstår många konstiga ljud, och speciellt när man inte är van med husets ljud så kan det vara lite spännande, det mesta är ändå sättningar och liknade ljud, men är man van med lägenhet i stan så förstår jag ifall man kan inbilla sig ett och annat.

Jag är skeptiker till spöken och liknade fenomen, men även jag vet att man ändå på nåt sätt när det är mörkt och man är ensammen att man kan tvivla ibland.
Jag har märkt att trötthet och sjukdom kan spela spratt, eller droger/mediciner.
Låg med halsfluss för nåt år sen och hade hosta och massa elände, tog då nån slags hostmedicin med nåt morfinliknade preparat och vilken jävla natt.
Jag hörde röster och upplevde att det fanns folk i närheten fast jag var helt ensam, givetvis hajade jag detta efter en stund, men man kan ju ändå tänka sig att kroppen själv kan försätta en i ett sånt läge utan att man intagit nånting.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Ja just ja jag har en UFO grej med.

Jag var hos en polare en sensommarkväll och kolla på några filmer, sen var det dax att knalla hem.
Ute var det mörkt men väldigt stjärnklart, vi snackar några ord innan jag går hem, och vi glor lite på himlen.

Plötsligt får jag syn på 2 ljuspunkter som sakta åker åt varsit håll, den ena i sydriktning och den andra i östriktning, de tycktes ha utgått från samma punkt (även om jag inte såg det), jag pekar och vi glor på de där och tror att det kan vara satteliter eller liknade (inga ljud hörs som av flygplan, och ljuset är fast).
Efter någon minut börjar de sicksacka långsamt, nu börjar man bli förundrad vad fan det kan vara, de åker i långsamt sicksakmönster en sund senare accelererar sicksackandet upp i en väldig fart och "POFF" så är prickarna borta från himlen (de är då så långt från varandra att man inte kan se båda samtidigt).

Jag har en lång bit att gå hem men hur än jag glor ser jag inte nåt liknade på himlen.
Det påminde heller inte om de sk metoritfall man sett.

OBS inga alkoholhaltiga drycker hade intagits :hihi

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
RED_LiME skrev:
Tror att jag med upplevt nån sorts REM sömn en gång.
Somnade helt vriden med nacken i min fars soffa, så "vaknade" jag och kommer ihåg att jag inte kunde röra mej och trodde min nacke var bruten..
Kommer ihåg hur jag tittade på pappa och försökte röra munnen, men det gick inte sen somnade jag igen för jag gav upp att försöka..

Sen när jag vaknade så kunde jag röra mej igen, kändes skitäckligt medans det varade :p

Detta är nog ett fall av sömnparalys! Hände mig senast inatt.. Brukar komma när jag är stressad, sovit dåligt eller när det är något nytt i livet. Jus nu är det en kombination av allting, har börjat i skolan på en ny ort osv. (finns en länk till en bra artikel i ämnet i en av mina tidigare inlägg)

REM sömn sover vi allihopa varje natt och är inte att förväxlas med detta. Det är den riktigt djupa sömnen, och då är man väck...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
chrilleus skrev:
Samma berättelse finns återgiven i den fd. torpeden, Michael Hjalmarssons självbiografi "Rannsakan".

Coolt om ni har upplevt samma sak! Och sorry om så är fallet...

Frekkt... Vilken del av min berättelse var det?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Poacher skrev:
Ja just ja jag har en UFO grej med.

Jag var hos en polare en sensommarkväll och kolla på några filmer, sen var det dax att knalla hem.
Ute var det mörkt men väldigt stjärnklart, vi snackar några ord innan jag går hem, och vi glor lite på himlen.

Plötsligt får jag syn på 2 ljuspunkter som sakta åker åt varsit håll, den ena i sydriktning och den andra i östriktning, de tycktes ha utgått från samma punkt (även om jag inte såg det), jag pekar och vi glor på de där och tror att det kan vara satteliter eller liknade (inga ljud hörs som av flygplan, och ljuset är fast).
Efter någon minut börjar de sicksacka långsamt, nu börjar man bli förundrad vad fan det kan vara, de åker i långsamt sicksakmönster en sund senare accelererar sicksackandet upp i en väldig fart och "POFF" så är prickarna borta från himlen (de är då så långt från varandra att man inte kan se båda samtidigt).

Jag har en lång bit att gå hem men hur än jag glor ser jag inte nåt liknade på himlen.
Det påminde heller inte om de sk metoritfall man sett.

OBS inga alkoholhaltiga drycker hade intagits :hihi

Drar upp denna gamla tråden igen :)
Dedär låter sjukt, när jag var liten såg jag en prick som blev större och mindre hela tiden en rätt lång stund högt uppe i himlen.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
juha01 skrev:
Detta är nog ett fall av sömnparalys! Hände mig senast inatt.. Brukar komma när jag är stressad, sovit dåligt eller när det är något nytt i livet. Jus nu är det en kombination av allting, har börjat i skolan på en ny ort osv. (finns en länk till en bra artikel i ämnet i en av mina tidigare inlägg)

REM sömn sover vi allihopa varje natt och är inte att förväxlas med detta. Det är den riktigt djupa sömnen, och då är man väck...
Fy fan det har hänt mig med, sov i baksätet på bilen vaknade omtöcknad med problem att röra mig något alls, tog onaturligt länge att komma till sans..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
redlime skrev:
En fråga till våran egna lilla psykolog MB :tungan:

Jag har märkt av det där "tv-bruset" i huvudet rätt många ggr, hände för ca 5 minuter sedan sist.
Satt och kollade in i skärmen och typ tänkte jättemycket på nånting (kommer inte ihåg vad) så uppmärksammade jag bruset som från en TV att det blev högre och högra i mitt huvud.. Så jag koncentrerade mej på verkligheten så blev jag "normal" igen.
Detta har hänt ganska många ggr innan.

Är detta nån sorts REM-sömn-början eller bör jag ta livet av mej eller bli kristen?
Hmm... finns nog inget givet svar på den frågan, men det har med uppmärksamhet att göra. Vi människor har en otrolig förmåga att t.ex. i ett väsnandes folkvimmel fästa uppmärksamheten på två personer ett 20-tal meter bort och följa deras dialog medan allt annat sorteras bort. En dator skulle ha oerhört svårt för att efterhärma det.

Att du upplever det som högre är egentligen inte så konstigt. Det är samma som när man försöker sova och det kluckar i elementet. Ett ynkligt kluckande ljud på några db kan subjektivt förstoras upp och upplevas som ett rotorn i ett vattenkraftverk, när man ligger där och vill ha det knäpptyst.

Jag som har tinnitus märker av en annan sak ganska ofta. När man är "stressad", extremt trött, sjuk eller liknande så höjs ljudet upp till 10-falt. Egentligen skulle man kunna säga att ljudet finns där hela tiden på den nivån, fast i vanliga fall jobbar hjärnan med att filtrera bort det. Vid överansträngning tränger ljudet igenom...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
chrilleus skrev:
Finns det någon vetenskap som kan förklara varför man börjar nynna på en låt, innan den börjat spelats? T.ex, om man knäpper på radion och låten man nynnade på innan spelas just då :va

Eller varför jag alltid vaknar ungefär 30sec INNAN jag får ett sms, telefonsamtal, väckarklockan? Brukar vakna med ett jävla ryck, och inte fatta halv sju :3freak

Sen har vi det där med att man känner på sig vem det är som ringer, innan man ens är i närheten av telefonen. Händer även när en kompis telefon ringer.

Mystiskt, mystiskt :dummer
Alltihop har att göra med att medvetandet bara är toppen av det psykologiska fungerandets isberg. Den högsta hieraktiska instansen i ett komplext system, skulle man kunna säga. Vi styr faktiskt inte så mycket direkt med medvetandet som vi tror, utan det är mer en illusion (dock indirekt, skulle man kunna argumentera för).

Omedvetet hör vi låten någonstans långt i bakgrunden från ett grannrum och börjar nynna på den. Sen slår vi på radion och blir helt plötsligt medvetna: "Shit pommes, samma låt som jag nynnade på!".

En annan förklaring är att vi av vår psykologiska natur ständigt söker mönster. Detta för att verkligheten inte ska bli totalt kaotisk. Kruxet är att vi letar, sorterar, strukturerar och verifierar mönster och sammanhang hela tiden på ett sätt som gör att vi ibland hittar samband där de egentligen inte finns. Varje gång telefonen ringer och det är personen vi råkar tänka på, så reagerar vi på det starkt. De hundra gångerna innemallan då vi tänker på andra personer/saker så sker ingen assoiciativ reaktion.

Något som är häftigt med medvetandet är att det sackar en halv sekund ungefär, fast illusionen skapas att alla operationer i hjärnan sker omedelbart. Alla vet att en dator behöver tid på sig för att utföra beräkningar, associationer osv. Det behöver vår hjärna också. När vi medvetet bestämmer oss för en sak så har i själva verket hjärnan redan tagit beslutet en halv sekund tidigare. Medvetandet kan i princip bara bevilja eller lägga in ett tabu. Det här har visats väldigt tydligt med snygga experiment. Personer har gjort en viss motorisk rörelse samt registrerat med hjälp av en snabbt snurrande visare exakt vid vilken tid de bestämde sig för att utföra rörelsen. Ca en halv sekund innan det hittar man den ökade hjärnaktiviteten. Det tål att funderas på :)

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Har ibland haft en konversation med en person, och plötsligt tänkt, "Har vi inte gått igenom det här tidigare?".

Men i vissa fall måste det ha varit helt omöjligt, för då har diskutions-ämnet varit helt färskt.

Detta gäller inte bara konversationer, utan även olika situationer.

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Nåyy mystiskt som hände mig och pappa förra veckan var att jag skulle ringa han och fråga om jag kunde åka med han från stan och hem efter skolan.

Ringer han, och då berättar han att han just slagit mitt nummer och var påväg att trycka på gröna luren, men jag var nån sekund snabbare, det här hände 3 ggr under samma veckan, han var helt chockad. Exakt samma sak 3 gånger under samma vecka, mystiskt =)

Sen har man ju provat anden i glaset EN gång också, fy fan!

Nilles

Saknar vintern som f*n!!
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
R6 -00 Bana, KTM 350 EXC SIX DAYS
Råkade ut för en läskig sak för någon vecka sedan.. Mitt på dagen och garanterat nykter & drogfri..

Var nere i ett maskinrum inne i centrala delarna av stockholm, jobbar som kyltekniker och det rummet som jag stod strax utanför har använts som maskinrum i minst 60 år det är även ett skyddsrum där mycket saker är kvar sedan det byggdes med diktafoner och gamla toaletter och ventilationsagg. mm. Korridoren som leder till rummet har belysning som är tidsstyrd så jag hade tänt lyset och visste ju att det skulle ta ca 5 min innan det slocknar. Men där står jag och läser på en riktigt gammal skylt med instruktioner om användningen av utrustningen i rummet och skrattar gott åt gamla ideer och arbetsmetoder.
Plötsligt så slocknar lyset och just den sekunden som ljuset tonar bort ser jag en man som står precis brevid mig och ser sträng ut! Varade bara en väldigt kort stund men den gåshuden jag hade resten av den dagen va inte att leka med!
Är helt hundra på att det är en man som tidigare jobbat i samma utrymme och kanske skrivit instruktionerna som jag skrattar åt! Sedan dess så har jag väldigt svårt att jobba där och har hela tiden ficklampan i högsta hugg för att inte överraskas mörkret där nere.

Har inte vad jag kan minnas varit med om något liknande och tror inte på det övernaturliga. Men det här har fått mig att börja fundera!

/Johan

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
En dag för ca 1 år sedan innan jag skulle lägga mig så hade jag varit nere på nedanvåningen och käkat. Går upp för trappan men kollar ner nedanför, det är helt svart i hela huset förutom en liten bit som lyses upp av månen, ser då någon svart skugga skynda förbi nedanför trappan. Blir skiträdd och springer in på mitt rum och lägger mig, sen lyssnar jag efter ljud resten av den kvällen och natten utan att kunna sova. Har aldrig hänt efter men kändes rätt läskigt just då iallafall. Vi har katt men det var INTE den för den var ute för natten. Numera när man tar de sista trappstegen brukar det vara med ett litet hopp för man är alltid lika rädd. Nu lät man ju rätt störd. :)

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har ingen sån där kuslig berättelse att komma med, men jag kan berätta en sak som känns lite skumt.

jag är född klockan 4:44 på natten och vägde 4444gram. vad säger man om det? det känns helt sjukt tycker jag. känns som att det måste betyda något. det är säkert bara en ren slump, men någonting säger mig att detta måste betyda något på nått sätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
bmwjohan skrev:
jag är född klockan 4:44 på natten och vägde 4444gram. vad säger man om det? det känns helt sjukt tycker jag. känns som att det måste betyda något.

Jag tror det kan betyda en av två saker:
1. Du var ett tjockt barn
2. Du kommer aldrig komma bättre än på fjärdeplats - vad du än ställer upp i

:rofl

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...