Den Mystiska tråden!

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Jag misslyckades säkert. Minns inte. Jag minns däremot att jag blev imponerad av mig själv varje gång jag kunde bryta drömmarna. Det var en jäkla mäktig känsla av att vakna och tycka att man hade full koll på läget!

Coolt att detta används på riktigt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Zormin skrev:
Jag misslyckades säkert. Minns inte. Jag minns däremot att jag blev imponerad av mig själv varje gång jag kunde bryta drömmarna. Det var en jäkla mäktig känsla av att vakna och tycka att man hade full koll på läget!

Coolt att detta används på riktigt.
Mecktit :yoparty

Fan, jag kommer bli SH:s hjärnskrynklare snart om jag inte slutar plugga psykkurser på fritiden :3freak

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
chrilleus skrev:
Ser att du också har läst Rannsakan av Michael Hjalmarsson :7peta
Ehhh? Utveckla gärna...
juha01 skrev:
Hur fasen kan man jobba som rondväktare mitt i nätterna!!! En ständig oro över vad som ska komma runt nästa hörn... inget för mig..
Är man nattmänniska och behöver ett jobb så är det lätt att man glider ner i väktarträsket...

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Jag har inte någon klockren historia, men ibland när man är inne i bårhuset här på jobbet så tycker man sig både höra och se saker...kusligt! Det är ganska fascinerande vad hjärnan kan ställa till med i obehagliga miljöer.

Kom på att jag brukar ha deja vú-upplevelser ganska ofta. Det känns verkligen helknasigt när man vet precis vad man kommer säga, och vad man kommer tänka några sekunder från just det ögonblicket.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
loser skrev:
Med risk för att bli idiot-förklarad så har det hänt ett par saker genom livet som man funderat på hur i h-e det hänger ihop. Tar en story ivf, bodde i en och samma lägenhet i ca 6 år. Under den tiden så bodde jag med 2 olika tjejer i den lyan (under olika tidsepoker, snuskpellar), samt en och annan "övernattare". Något som var lite lustigt var att ena tjejen som jag bodde med hade en förmåga att vakna mitt i natten skrikandes. Hon förklarade att en kvinna lutade sig in över sängen, och sedan försvinner / tonar bort. Detta hände 1-2 ggr i månaden. Lite lustigt tyckte jag, men hon var verkligen vettskrämd. Ett tag efter att vi gjorde slut så flyttade en ny tjej in, allt var frid och fröjd, tills jag vaknar av att den nya tjejen gallskriker mitt i natten att ........ you guessed it ...... en kvinna lutar sig in över sängen och sedan tonar bort! Då börjar man fundera! När sedan en "kk" också börjar vakna mitt i natten och beskriva samma sak så blir man lite fundersam iaf. :va 3 av varandra oberoende kvinnor upplever samma sak, jag har själv "sett" siluetten, men alltid tyckt att nyvakna ögon ser så mycket lustiga saker och varit nöjd med det.

//D

Har varit med om liknande saker ute på landet när jag bodde där tillsammans med mitt ex en sommar. Vaknade 2 - 3 ggr i veckan av att nån tittade på mig ovanför sängen och när jag slog upp ögonen så tonades en bild av en kvinna bort i mörkret.

Måste vara nån form av ljudbild som kommer på ett visst ställe som gör att hjärnan uppfattar det som en person.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Drömmer rätt så ofta sanndrömmar. Oftast när jag kommer ihåg en dröm så kommer den bli sann. Ganska så kul när det handlar om olika affärer, hur jag innan mötet kan veta att det här kommer att hända och han kommer säga precis detta. Vissa jobbiga frågor under olika möten kan jag komma ihåg från drömmen och hinner därmed förbereda ett bra svar. Vissa har blivit ganska så imponerade över att jag kan svara så bra och korrekt på sånna där jobbiga affärsfrågor som ibland på möten dyker upp. Men det gäller även andra saker inte bara jobb. När jag gick i gymnasiet var jag tvingad att ha papper och penna vid sängen, ofta som jag vaknade upp med lösningar på olika problem som skulle komma. Jag mindes frågeställningen och jag funderade i drömmen på svaret och ibland så löste jag problemen på pappret utan att jag mindes att jag hade vaknat. Men så gör jag ofta, löser problem på nätterna. Fast det är ju ganska så enkelt att förklara, det är då man slappnar av och kan focusera till 100% på problemet. Det roliga är bara hur kunnde jag veta frågan som skulle komma på provet eller under lektionen?

Satt om jag har något problem som måste lösas så kan det vara bra att lägga ett papper vid sängen för att kunna skriva ner lösningen under natten.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Qwerty skrev:
Drömmer rätt så ofta sanndrömmar. Oftast när jag kommer ihåg en dröm så kommer den bli sann. Ganska så kul när det handlar om olika affärer, hur jag innan mötet kan veta att det här kommer att hända och han kommer säga precis detta. Vissa jobbiga frågor under olika möten kan jag komma ihåg från drömmen och hinner därmed förbereda ett bra svar. Vissa har blivit ganska så imponerade över att jag kan svara så bra och korrekt på sånna där jobbiga affärsfrågor som ibland på möten dyker upp. Men det gäller även andra saker inte bara jobb. När jag gick i gymnasiet var jag tvingad att ha papper och penna vid sängen, ofta som jag vaknade upp med lösningar på olika problem som skulle komma. Jag mindes frågeställningen och jag funderade i drömmen på svaret och ibland så löste jag problemen på pappret utan att jag mindes att jag hade vaknat. Men så gör jag ofta, löser problem på nätterna. Fast det är ju ganska så enkelt att förklara, det är då man slappnar av och kan focusera till 100% på problemet. Det roliga är bara hur kunnde jag veta frågan som skulle komma på provet eller under lektionen?

Satt om jag har något problem som måste lösas så kan det vara bra att lägga ett papper vid sängen för att kunna skriva ner lösningen under natten.

Jag har haft liknande upplevelser, en gång drömde jag att jag kommit på en låt. Gick till en polare som arbetar med att göra musik och vi gjorde låten i hans program, hörde den och så i drömmen...lät verkligen oerhört bra! Polaren sa "Fan denna kommer du bli rik på". Jag tänkte "måtte jag nu komma ihåg melodin när jag vaknar" vaknade och låten försvann direkt ur minnet.... :mad:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Zormin skrev:
När vi ändå snackar knäppa sömntillstånd...

Jag hade väldigt mycket mardrömmar när jag var liten. Alla dessa mardrömmar gjorde att jag lyckades öva upp en förmåga att kunna väcka mig själv när drömmen började gå åt fanders. Slå det om ni kan!
´
Fan vilken lyx.... den förmågan skulle jag oxå behöva.

Men för mig är det snarare tvärtom. Att jag är fast i drömmen... och i drömmen tänker jag att det här har jag drömt förut... men nu är det på riktigt. O sen så vaknar jag. :3freak

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
mb skrev:
Japp, har varit med om det själv också, även om det inte varit lika dramatiskt som det som beskrivits ovan. Är dock fortfarande skeptisk till de "supernaturliga" inslagen... Man ska aldrig underskatta hjärnans förmåga att spela en spratt.
Hjärnan kan spela en spratt javisst, men du ursäktar varje sak med den vetenskap du vet om. Saken är ju den att den stämmer inte i alla fall. Ang paralysering så javisst så blir man det vid remsömn, men det behöver inte gälla i varje enskilt fall. Så det blir lite tråkigt med att du anser att det är remsömn vid varje paralysering......

Om nån upplever nåt och är 100% säker på sin sak så kan ingen vetenskap motbevisa personen, eller hur?

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Deztallica skrev:
Då ställde jag mig istället frågan, vaffan startar den för? :7peta, och sen kommer jag inte ihåg mer ! :hihi

Jag hade en dator för läääänge sedan som gjorde samma sak. Jag höll precis på att somna när "flygplanet" startade, jääääklar vad rädd jag blev :skrämd
Efter det så har den alltid satt på sej själv i tid och otid, så man fick ta och stänga av den på nät-agget.

Pali skrev:
Jag var med om en skum grej för ett antal år sedan, var ute och sprang i eljusspåret i en liten håla där jag kommer ifrån, spåret går typ i en oval cirkel i skogen, och ser då på "andra" sidan av spåret att det går en gubbe mot mig med hög hatt och frack, väldigt mysko, konstig klädsel att ha på sig i skogen tänkte jag. Förväntar mig att möta denna person om cirkus 300 m, tittar på gubben nångång imellanåt och ser att han fortfarande går emot mig, när det sedan bara är en liten bit kvar (mindre än 20m)och jag för bara en sekund tittar bort så är han borta.

Förut på sensommaren/hösten när jag var ute med moppen mitt i natten och körde så hade jag fått för mej att jag skulle ut till ett industriområde och vända. När jag väl är där ute så "dansar elvorna", dvs. dimma som ligger längs vägen. När det är cirka 200m kvar till platsen där jag skall vända så ser jag en gubbe nånstans mellan mej och vändplan som går vid sidan av vägen, inget jag tänkte på något mer än precis innan mötesögonblicket, då är gubbfan borta :skrämd Då gick det så fort som moppen klarade där ifrån kan jag lova.

---------

En annan sak var när jag var hemma hos polaren i hans familjs lägenhet efter mörkrets inbrott. Vi var väl kanske 11-12år gamla. Vi stog i köket, som hade 2st ingångar och gjorde någonting. Sen så går jag ut genom den ena ingången och ser samtidigt som jag kommer ut i vardagsrummet hur någon, som jag antar var polaren (vi var ensamma i lägenheten) kommer ut ur den andra ingången och är på väg in i sitt rum, så jag hänger på. Väl inne på rummet så ser jag hur personen går in bakom en garderob som stog direkt till höger i inne i rummet, så jag går efter, nyfiken på vad han håller på med, när jag kommer runt garderoben så står det ingen där. När jag ropar på kompisen så ropar han tillbax från köket :skrämd

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ravetrancer skrev:
Hjärnan kan spela en spratt javisst, men du ursäktar varje sak med den vetenskap du vet om. Saken är ju den att den stämmer inte i alla fall. Ang paralysering så javisst så blir man det vid remsömn, men det behöver inte gälla i varje enskilt fall. Så det blir lite tråkigt med att du anser att det är remsömn vid varje paralysering......

Om nån upplever nåt och är 100% säker på sin sak så kan ingen vetenskap motbevisa personen, eller hur?
Tja... vetenskapen kan inte förklara allting; det finns naturligtvis stora luckor. Särskilt när det gäller de stora existensiella frågorna som troligtvis aldrig kommer att kunna testas empiriskt. Å andra har väldigt mkt av det som kan upplevas som övernaturligt ganska enkla förklaringar. Att paralysen rent fysiologiskt påminner om ett mellanting mellan vaket tillstånd och en slags sömn och är svårt att förneka.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Jorrd skrev:
Jag har haft liknande upplevelser, en gång drömde jag att jag kommit på en låt. Gick till en polare som arbetar med att göra musik och vi gjorde låten i hans program, hörde den och så i drömmen...lät verkligen oerhört bra! Polaren sa "Fan denna kommer du bli rik på". Jag tänkte "måtte jag nu komma ihåg melodin när jag vaknar" vaknade och låten försvann direkt ur minnet.... :mad:

Har med haft en liknande dröm. Fruktansvärt irriterande när man inte kommer påden sen. Men det finns ju redan en "best song" så¨drömmen kan ju inte stämma... Tenaciuos D - The Tribute

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Finns det någon vetenskap som kan förklara varför man börjar nynna på en låt, innan den börjat spelats? T.ex, om man knäpper på radion och låten man nynnade på innan spelas just då :va

Eller varför jag alltid vaknar ungefär 30sec INNAN jag får ett sms, telefonsamtal, väckarklockan? Brukar vakna med ett jävla ryck, och inte fatta halv sju :3freak

Sen har vi det där med att man känner på sig vem det är som ringer, innan man ens är i närheten av telefonen. Händer även när en kompis telefon ringer.

Mystiskt, mystiskt :dummer

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
chrilleus skrev:
ungefär 30sec INNAN jag får ett sms,

Det där e mysko,
När jag tycker att min telefon har varit tyst för länge så brukar jag kolla på den om jag har täckning (har 3G, köp ALDRIG det)
Direkt efter konstaterandet om att jag har det och att jag lagt ner telefonen, så får jag ett SMS.

Mysko :näsblod

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
En fråga till våran egna lilla psykolog MB :tungan:

Jag har märkt av det där "tv-bruset" i huvudet rätt många ggr, hände för ca 5 minuter sedan sist.
Satt och kollade in i skärmen och typ tänkte jättemycket på nånting (kommer inte ihåg vad) så uppmärksammade jag bruset som från en TV att det blev högre och högra i mitt huvud.. Så jag koncentrerade mej på verkligheten så blev jag "normal" igen.
Detta har hänt ganska många ggr innan.

Är detta nån sorts REM-sömn-början eller bör jag ta livet av mej eller bli kristen?

Dennis75

Evil666
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Honda nx 650
Mycket läskigt kan hända.
En jäkligt läskig händelse när jag var 8år eller nåt.
Från mitt rum gick gick en korridor till trappan i mitten på korridoren
ligger toan. hände väl ett par gånger i veckan då jag skulle på dass
o jag hade en känsla av att något satt precis nedanför trappkanten o var
beredd på att rusa upp mott mot mig när jag var framme vid dasset.
Drömde det massor med gånger med att något rusar mot mig.
Vad som händer har jag ingen aning om för det hände ju aldrig. :confused:
Mnn det var fan lääskigt.

Dennis75

Evil666
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Honda nx 650
har hört att om man tänker på en person så tänker den personen på dig med i samma stund.
Så tänk ingent snusk med din mormor eller nåt sånt. :lol

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Dennis75 skrev:
jag hade en känsla av att något satt precis nedanför trappkanten o var
beredd på att rusa upp mott mot mig när jag var framme vid dasset.

Jag drömde en variant när jag var mindre. När man kommer in i trapphuset så går det en trapp ner, samt en uppåt. När jag kommer in i trappuppgången så ere ett troll nedanför trappen som går neråt, när jag sedan ska springa ifrån trollet uppför trappen så är mina ben som sirap, sen vaknade jag.

En annan är att man ramlar från ett tak och vaknar precis innan man slår i backen.

Ytterligare en är där jag var på en fest, och ska runt en knut på en lada, där står trollet igen och benen blir som sirap, igen. sen vaknar jag. :rolleyes:

Dock så har jag inte drömt nåt liknande dom senaste 12åren :p

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...