Den Mystiska tråden!

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
"då kommer det en man i rutig skorta keps och jeans"

fan va läskigt, direkt när jag läste kom det upp ett minne som jag helt förträngt från när jag var liten.
Fick bilden av denna man, har sett en kille springa i skogen ovanför vårt hus med en röd rutig "flanell"(?) skjorta överdragen över huvudet, och en keps lång nerdragen, och blåa jeans.

Min syrra, min mamma och min pappa såg inte, bara jag... :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tror att myterna om rutig flanellskjorte-killar med yxa kommer från gamla tiders förvillade storstadsbors möten med norrlänningar (en myt som späddes på en del av filmen jägarna). Förr i tiden sägs det exempelvis ha varit rätt vanligt i norrbotten att man klampade rakt in hos varandra och att dörrarna alltid var olåsta. Den som knackade var nån suspekt främling som man inte behövde öppna för... Detta kan tänkas ha upplevts som hotande av inflyttade.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
juha01 skrev:
Här ska ni se! Ni som har hört brusande ljud och liknande har också varit med om en del av sömnparalys. Eller rättare sagt om "vibratiostillståndet". Finns en del skrivet om det med. Det enklaste som finns att läsa om sömnparalys är ett specialarbete av Jens Persson. Långt.. Men mycket bra för den som är intresserad!!

Specialarbetet:
http://home.swipnet.se/~w-77916/text/slphyp.htm

Jag har själv märkt att man "hamnar" lättare i dessa situationer om man sover för lite eller är stressad. Fruktansvärda upplevelser innan man vet vad det handlar om.
Man sitter fast, kan inte röra sig fastän man är vaken (vaken men ändå sovande) man försöker att slå sig fri men inget hjälper... Det enda som funkar för mig är att då försöka att somna på "riktigt" för att sen vakna upp ordentligt. Låter konstigt, men läs vad jens skrev så förstår ni!

Intressant läsning där :tummenupp

Come on, fyll tråden till bristningsgränsen :)

mia83

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Blir rädd för mig själv ibland. Kan ibland känna på mig att något kommer hända, då oftast dåliga saker. Har även drömt sanndrömmar, kan iofs bero på att man har tänkt mycket på just den här saken. Men är lite jobbigt när man sen får reda på att det man drömt är sant. Detta gjorde mig lite panikslagen inför en USA resa, drömde natten innan om en flygolycka :(

Annars är jag mörkrädd och har väldigt livlig fantasi. Får ofta för mig att någon kollar på mig genom fönstret om jag är ensam hemma eller hos någon annan för den delen. Man har la sett för många skräckisar :)
Hör ofta ljud, ser skuggor fastän mitt fönster på rummet är minimalt. Katten reagerar på saker och ting i taket och på väggarna. Då finns det bara en sak att göra, TÄNDA lampan! :3freak
Man har ju hört att djur har en förmåga att se "spöken" eller känna av andra slags krafter. Därför ballar man ur lite om katten reagerar på något.

Har la inte varit med om något jätte konstigt men har fått konstiga rysningar när jag gått in på lagret på jobbet. Företaget ligger i en byggnad som är ifrån slutet at 1800-talet. Känns som om man inte är ensam därinne, fastän man vet att man är det. Brukar komma ut därifrån med lite fart :)

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Tar en snabbis, återkommer med fler :tummenupp

Har hänt några gånger att muspekaren har rört sig över tv-skärmen, av sig själv när jag kollat på film :va

Har en :tuttar som vittne, hon började leta efter fisklinor o grejer :rofl
Kanske var ngn omedveten tankekraft från min sida, för jävlar vad det skulle kramas, och hon ville inte sova själv hehe :brynad

Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Att man hör ljud är helt vanligt för mig, när jag var mindre så vägrade jag att vara hemma själv på kvällarna pga det.
Det kommer oftast bara på kvällarna så vet jag att det låter EXAKT som när huset ytterdörr öppnas och är jag då själv hemma och morsan o farsan ska komma hem senare på natten så går jag ju ut där för att möta dem(min föräldrar för jag tror ju det är dem som kommer) så är där ingen men jag bryr mig inte så mycket.

Samma som när jag ska sova så kan jag höra steg flera minuter, och när jag reser mig upp för att kolla så blir de tyst och när jag lägger mig igen så börjar det.

---

Snackade med en polare för någon månad sen och när han var mindre så hade han alltid ett kors på bröstet och det har hänt honom massor av olika grejor pga det, bla han har sett folk i hans rum som går runt där och det har helt plötsligt på vintern blivit svinkallt i rummet så när han springer ut i korridoren så är det varmt där :)va) och när han går in igen så är det kallt i rummet igen.
Och när han då en gång var ute i stan så berättade han att det kom fram en man som sa till honom att det korset han hade på bröstet var ett "ont" kors och han var tvungen att göra något speciellt med korset (han har berättat det men kommer inte ihåg vad det var) och sen slänga korset i sjön, efter detta så hände det aldrig något mer.

Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Ok nu kommer iallafall inte jag kunna sova. :4skrika

Jag har tydligen (då ovetandes) varit med om ett Varsel.
För ett par år sedan jobba jag en period på ett vårdhem.
Kort tid innan jag slutade där började de hände mycket konstiga saker.
Jag är riktigt mörkrädd men de ska till en hel del innan jag tror på spöken.

Hur som helst så stod jag en kväll och diskade inne hos en tant. Vi kan kalla henne Berta (vill ej säga hennes riktiga namn). Berta va ganska gammal och mycket tunn. Väldigt svag. Hon hade varit så ett bra tag.
Hon låg i sovallkoven i vardagsrummet utanför köket där jag stod. De va dock en bra bit från mig. Jag kunde ej se henne.
Plötsligt hör jag tunga steg i vardagsrummet. Eftersom Berta va lätt som en fjäder trodde jag direkt att de va min arbetskamrat. Jag sket i att vända mig om men såg henne i ögonvrån. Eller rättare sagt jag såg en mörk skugga som jag tog för givet va hon.
"Ja sa jag, ville du nåt" medans jag fortsatte diska. Inte ett svar...
"Ja va vill du" sa jag igen och gick ut i vardagsrummet. Där ligger Berta i sin säng och undrar vem jag pratar med. Ja "Stina" va ju här inne. "Nääää" sa Berta. Jag undrade då om hon varit uppe (vilket vore väldigt skumt med tanke på att hon knappt kunde gå). De hade hon naturligtvis inte.
Jag gick ut i korridoren och bort till "Stina".
Där undrade jag igen va hon ville. Hon tittade frågande på mig och jag berättade hela grejen.
Då sa "Stina" "RQ Du har fått ett varsel. Inom 3 dagar dör Berta".
Va i hela friden snackar hon om tänkte jag. Yeah Right!
3 dagar senare kom jag till jobbet igen. De första "Stina" sa va att nu har Berta dött.
Då hajade jag till. :skrämd

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Min gammelmormor dog exakt 6 år efter min gammelmorfar dog, samma dag och samma timme. Om det nu skall räknas som mysko... Lite underligt iaf. :3freak

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
jag hade en underlig kväll något år sen när jag skulle sova.
jag tror jag aldrig i hela mitt liv vaknat pigg, utan alltid skitseg :tungan
Men då vaknade jag, och var så ruskigt pigg, så jag undrade hur jag kunde vara så pigg, det vart lite småkallt i mitt rum, men det kan bli så ibland för jag har rummet nere i källaren och kylan "rinner ner".

Men då hörde jag steg ovanför, det hörs så jävla tydligt + att lampan skakar lite lustigt. Jag kollade på klockan och klockan va 04.30 prick!
Sen slutade det och jag somnade. Men senare vaknade jag igen så himla pigg, då kollade jag omkring, och lyssnade men inga steg, så kollade jag på klockan den var nånstans mellan 04.50 - 04.49.

Sen lyser hela rummet upp blått och det låter som en flygplats, och jag kollar på klockan fort som fan i panik, exakt 05.00

Senare hajar jag till att det var min dator :död blått "neon/lysrör" och chassifläkt i ett ruskigt rangligt chassi låter som ett flygplan på landnings ingång. :rofl

Då vart jag lättad, men då ställde jag mig istället frågan, vaffan startar den för? :7peta, och sen kommer jag inte ihåg mer ! :hihi

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
chrilleus skrev:
Tar en snabbis, återkommer med fler :tummenupp

Har hänt några gånger att muspekaren har rört sig över tv-skärmen, av sig själv när jag kollat på film :va

Har en :tuttar som vittne, hon började leta efter fisklinor o grejer :rofl
Kanske var ngn omedveten tankekraft från min sida, för jävlar vad det skulle kramas, och hon ville inte sova själv hehe :brynad

Dedär feonmenet känner jag igen, men i mitt fall beror det på basen som får skrivbordet att hoppa när jag lyssnar på musik/kollar på film

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
PollySmurf skrev:
Dedär feonmenet känner jag igen, men i mitt fall beror det på basen som får skrivbordet att hoppa när jag lyssnar på musik/kollar på film
Jorå, det händer ibland, men då brukar bara mediaspelaren "krympa ihop" en aning för att genast återgå till fullskärm.
Så som muspekaren åkte skulle bängen varit här och slagit in dörren om det var pga. basen :yoparty

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
chrilleus skrev:
Jorå, det händer ibland, men då brukar bara mediaspelaren "krympa ihop" en aning för att genast återgå till fullskärm.
Så som muspekaren åkte skulle bängen varit här och slagit in dörren om det var pga. basen :yoparty

Min muspekare brukar bara börja att vibrera! Alltså utan musik eller att jag rör den. Det är rätt så underhållande! :kocko

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
#2 skrev:
Min muspekare brukar bara börja att vibrera! Alltså utan musik eller att jag rör den. Det är rätt så underhållande! :kocko

hehe, det beror på kass optik. musen vet inte vilket läge den ska vara i

Men hallåå.. :( Drunknen sie trooden mit gewäldische müchen historien :hihi

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jobbade som rondväktare för några år sedan. Gick ronder på bl.a. Stallmästaregården i sthlm, ett ställe där det "officiellt" spökar. Där såg man en del mysko saker, men jag tror mest det berodde på 1800-talsinredningen där. Sedan gjorde dom om stället och fick bemanning dygnet runt, då slutade det vara läskigt.

Sen hände det ju en del skrämmande, men inte mystiska grejor på andra ronder. Gick igenom en kontorsfastighet där pundare brukade bryta sej in, så man kunde aldrig veta vad man skulle träffa på. Av den anledningen var man alltid 2 pers som gick ronden tillsammans. Pundarna fattade till slut att det inte var nån ide att bryta sej in där, och då blev ronderna rätt tråkiga. Min mycket omtänksamme kollega hittade då en skyltdocka som han riggade upp bakom en dörr så att jag nästan gick rakt på den. Detta var ju också mitt i natten, långt nere i fastighetens mörka källarkomplex där min maglite var enda ljuskällan. Då blev jag rätt skrämd...

Därefter blev det en tradition att sätta den där dockan på olika ställen så att de som jobbade på motsatt schema skulle skrämmas maximalt av den.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ohh....detta ämne ligger mig nära....

Har varit med om mycket..kan ju ta några stycken... :gnissla

Min mamma gick bort för några år sedan, jag tog över villan & bodde kvar ensam.

Några veckor efter hon gick bort så vaknade jag en natt av att hela rummet var liksom "fuktigt" kvavt som fan....& det luktade "mamma" hennes närvaro i rummet var fruktansvärt stark.....jag satte mig upp, tände lampan....så försvann alla fenomen....känslan var inte obehaglig, utan kändes mer som hon kollade till mig lite...

----------------

Vaknade en natt av att stereon i vardagsrummet stod på hög volym....kollade den, ingen timer var på, och jag hade inte ens haft den på under dagen.... :gnissla

-------------

Har hört TYDLIGA steg i huset på natten....när jag varit ensam i huset...

-----------

Jag hade en "date" som sov hos mig kanske 3 ggr...en morgon sa hon, "jag tror inte din mamma gillar mig" hon hade fått obehagliga känslor på nätterna, känt sig illa till mods, känt sig iaktagen....

---------

Men det värsta var nog denna...
Jag står i köket & diskar, bakom mig står min dåvarande tjej som jag träffat några månader, vi småptarar som man brukar i köket om ditt & datt, helt plötsligt skriker hon bara till, HÖGT! jag känner hur håret på armarna reser sig....vänder mig om & hon ser helt blek ut...

"Det stod en kvinna där i hörnet & stirrade på mig"

Jag frågade henne flera ggr om hon skojade, men att döma av hennes tillstånd var hon helt alvarlig....efter att hon beskrivit kvinnan, så hade hon till punkt & pricka beskrivit min mamma...

Vad ska man tro.....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
HönaPower skrev:
Vaknade en natt av att stereon i vardagsrummet stod på hög volym....kollade den, ingen timer var på, och jag hade inte ens haft den på under dagen.... :gnissla
Nu ska tråk-Martin komma och förstöra lite här igen ;)

Samma sak har hänt mig, men då har fjärrkontrollen legat i soffan och blivit tilltryckt av en bok som glidit iväg. Finns oftast liknande förklaringar.

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Wunder skrev:
Jobbade som rondväktare för några år sedan. Gick ronder på bl.a. Stallmästaregården i sthlm, ett ställe där det "officiellt" spökar. Där såg man en del mysko saker, men jag tror mest det berodde på 1800-talsinredningen där. Sedan gjorde dom om stället och fick bemanning dygnet runt, då slutade det vara läskigt.

Sen hände det ju en del skrämmande, men inte mystiska grejor på andra ronder. Gick igenom en kontorsfastighet där pundare brukade bryta sej in, så man kunde aldrig veta vad man skulle träffa på. Av den anledningen var man alltid 2 pers som gick ronden tillsammans. Pundarna fattade till slut att det inte var nån ide att bryta sej in där, och då blev ronderna rätt tråkiga. Min mycket omtänksamme kollega hittade då en skyltdocka som han riggade upp bakom en dörr så att jag nästan gick rakt på den. Detta var ju också mitt i natten, långt nere i fastighetens mörka källarkomplex där min maglite var enda ljuskällan. Då blev jag rätt skrämd...

Därefter blev det en tradition att sätta den där dockan på olika ställen så att de som jobbade på motsatt schema skulle skrämmas maximalt av den.

Ser att du också har läst Rannsakan av Michael Hjalmarsson :7peta

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Wunder skrev:
Jobbade som rondväktare för några år sedan...

Hur fasen kan man jobba som rondväktare mitt i nätterna!!! En ständig oro över vad som ska komma runt nästa hörn... inget för mig..

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...