Den nya Yamaha 125:an 2008!

frankyboy

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
yamaha yzf-r 125 -08
går riktigt hyfsat faktisgt. ja förstår inte vad ni tycker att e fel på 4t !!!
LIGGMOTORCYKLAR SKA JU FAN VARA 4T !!!!!!!!!. går ungefär 130 utan trim. draget riktigt hyfsat också. går förstås inte att jämföra med en trimmad rs. riktigt skön och jämn att köra annars

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
LIGGMOTORCYKLAR SKA JU FAN VARA 4T !!!!!!!!!. går ungefär 130 utan trim. draget riktigt hyfsat också. går förstås inte att jämföra med en trimmad rs. riktigt skön och jämn att köra annars

Ligghojar ska vara snabba! :D

Och vad jag har hört så kan man inte trimma YZFen, då jag har hört att motorn endast är byggd för 15hk, så det är ju lite tråkigt.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter

Liggställning, fosterställning osv.. är det inte lättare att säga sporthoj??? då kan du gjärna förklara varför det är så vanligt med 2t inom roadracing eller? :näsblod

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

Och vad jag har hört så kan man inte trimma YZFen, då jag har hört att motorn endast är byggd för 15hk, så det är ju lite tråkigt.

Hur ska den varatillverkad då? Låter rätt sjukt med en motor som inte går att trimma... :3freak

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Hur ska den varatillverkad då? Låter rätt sjukt med en motor som inte går att trimma... :3freak

Klart det går att trimma genom att plana topp och byta kamm osv, men inte som på RS där man bara byter plats på en kabel, vad jag vet iaf. Somsagt, bara läst detta.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Klart det går att trimma genom att plana topp och byta kamm osv, men inte som på RS där man bara byter plats på en kabel, vad jag vet iaf. Somsagt, bara läst detta.

sen vinner du typ inte ett skit. gör du motsvarende ingrepp på en 2t med portning och avstämt rör så kan den andra skroten ta sej i röven ändå.

det är ekonomiskt ohållbart att trimma en 4t med så små dimensioner.

edit: en sak till. att strypa av är inte att trimma.

frankyboy

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
yamaha yzf-r 125 -08
Liggställning, fosterställning osv.. är det inte lättare att säga sporthoj??? då kan du gjärna förklara varför det är så vanligt med 2t inom roadracing eller? :näsblod
ja för det första så är jag finne och "hoj" används faktist inte i finlandssvenska, och jag vill också gärna förklara varför 2t är så vanligt inom roadracing. du får helt enkelt mer effekt ur en 2t motor när kubiken är begränsade.

Last edited:

frankyboy

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
yamaha yzf-r 125 -08

ja, jag har ju inte påstått att den går att trima. mn de går ju förstås att ta bort varvspärren som jag tror att finns i tändspolaren. sen kan man förstås köpa "effektrör" mn jag tror inte effekten blir bättre för att orginalröret är ju också ostrypt. snart finns det säkert också större cylindrar att få till den.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
ja för det första så är jag finne och "hoj" används faktist inte i finlandssvenska, och jag vill också gärna förklara varför 2t är så vanligt inom roadracing. du får helt enkelt mer effekt ur en 2t motor när kubiken är begränsade.

men innan påstod du väl att det inte finns "liggmotorcyklar" som är större än 125cc och 2t :va

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
När fyrtakts "125orna" blir lite mer etablerade så vad är det som säger att dom inte kommer att bli just 250cc som det är i alla racingklasser "särskilt cross/enduro" Just nu begränsas säkert tillverkarna av nån gatcykellag men när fler och fler tillverkare börjar att tillverka 4taktarna kanske man gör ett undantag och ökar kubiken för att platsa i 2taks segmentet för annars skulle ju tillverkarna inte sälja en hoj då alla vill ha dom gamla 2taktarna som kör ifrån alla nytillverkade 4taktshojjar. Bara en tanke jag har.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
När fyrtakts "125orna" blir lite mer etablerade så vad är det som säger att dom inte kommer att bli just 250cc som det är i alla racingklasser "särskilt cross/enduro" Just nu begränsas säkert tillverkarna av nån gatcykellag men när fler och fler tillverkare börjar att tillverka 4taktarna kanske man gör ett undantag och ökar kubiken för att platsa i 2taks segmentet för annars skulle ju tillverkarna inte sälja en hoj då alla vill ha dom gamla 2taktarna som kör ifrån alla nytillverkade 4taktshojjar. Bara en tanke jag har.

Menar du 250cc 4t för "Lätt MC"?
Jag hoppas jag tolkar dig fel så här en fredagsmorgon...

För annars tycker jag det låter stört.
En 250 4t skulle ju utan problem utveckla mer än de lagstadgade 11kw.
Varför göra om en regel som gör det lättare att bryta andra? :3freak

Ungefär som att tillåta 4t moppar vara på 100cc för att de ska ha en chans att hänga på de ostrypta 2taktarna som toppar ca 70 fastän lagen säger 45... :va

Ditt argument låter konstigt men jag kan ju ha tolkat dig fel

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag är inte helt insatt i ämnet men det är väl bara i sverige alt norden som 125orna går med 11kw? Tillverkaren bygger väl inte hojen till den specen? Om det är så att dom gör det så kan du ju radera mitt förra inlägg från minnet. Jag antog att tillverkaren är intresserad av att ha dom snabbaste 125orna på marknaden med upp till 35-40hästar som sedan givetvis stryps för att passa respektive lands lagar och regler. Min gamla mbx125 som jag hade "jag är gammal jag vet =) " hade 22hästar original och med lite fix här och där så låg det runt 30hästar. Givetvis måste även en sån gammal 125 strypas till dagens 11kw. Aja hoppas att ni inte tar allt för allvarligt på mina åsikter va ju rätt många årsen jag körde 125a....

frankyboy

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
yamaha yzf-r 125 -08
men innan påstod du väl att det inte finns "liggmotorcyklar" som är större än 125cc och 2t :va
men för fan jag talar om registrerbara hojar och inte några jävla tävlingskit. my point was: "sporthojar" som är registrerbara och som är över 125 kubik är alla 4 t !!!!!!!!!!

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
men för fan jag talar om registrerbara hojar och inte några jävla tävlingskit. my point was: "sporthojar" som är registrerbara och som är över 125 kubik är alla 4 t !!!!!!!!!!

så aprilia rs250 räknas alltså inte :va (första jag kom på, finns garanterat fler)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03

AhhHHHhhH SHiiT AsssAAåå jaaAHh TÄstA såÅAn IdAHg Bah den GicK pÅa BaKkhan dIIrekTT 0-100 på 28,5 SeCK dEe sAahh bAaraA WooOosHH!!!
:huvet :huvet

Nej det ska vara 2-takt.
Du inser inte felet på en 4-takt eftersom du aldrig kört en RS eller mito.

Skön ska 1 motorcykel aldrig vara då kan man köpa en Goldwing.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
БОБАН;3859748 skrev:
AhhHHHhhH SHiiT AsssAAåå jaaAHh TÄstA såÅAn IdAHg Bah den GicK pÅa BaKkhan dIIrekTT 0-100 på 28,5 SeCK dEe sAahh bAaraA WooOosHH!!!
:huvet :huvet

Nej det ska vara 2-takt.
Du inser inte felet på en 4-takt eftersom du aldrig kört en RS eller mito.

Skön ska 1 motorcykel aldrig vara då kan man köpa en Goldwing.
Men det är ju inget fel på en 4-t. Om man tänkt köra lagligt är det t.om. att föredra.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag föredrar absolut 4t om man ska köra lagligt, men vem gör det? :tungan

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...