Hoppas innerligt att McLaren åker dit. För att jag är Ferrari-fan
Men riktigt synd om Hamilton. Han är värd något bättre. Men tror att deras uppgifter kan ha gjort deras bil betydligt bättre än Ferraris denna säsong.
Jag är iofs McLaren-fan, så jag är väl inte heller helt opartisk.
Jag tror faktiskt inte att informationen använts i någon nämnvärd omfattning, av flera skäl:
- Det var inte många veckor som gick mellan att dokumenten ska ha lämnats över till att skiten träffade fläkten, och efter det skulle de knappast våga använda informationen.
- Coughlan var ju på väg att lämna McLaren (hade sökt jobb hos Honda), så varför skulle han hjälpa teamet. Verkar mycket troligare att han skulle komma in och glänsa hos Honda med informationen.
- Och sist men inte minst, McLaren spöade ju Ferrari redan innan de här dokumenten kom på vift.
Om informationen har spridits inom McLaren tror jag det är betydligt större risk att inspiration hämtas därifrån till nästa års bil. Antar att det är så FIA resonerar också när de låter förarna ha sina poäng kvar, men begär en noggrann undersökning av nästa års bil. Hade de ansett att förarna har haft någon nytta i år av att informationen fanns i teamet hade de förstås också förlorat poäng.
Att McLaren straffas så hårt (över en halv miljard i böter plus de missade konstruktörspoängen svider till och med för McLaren) beror väl på att man vill markera att ett team är ansvarigt för hur deras anställda agerar, även om det är ett kräk. Kräk ska man inte ha anställda...