Den Officiella F1 Tråden

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Ja snart får vi veta. jag tror du har rätt, men jag hoppas på mer straff. Tycker mest synd om Hamilton, pga honnom hoppas jag dom tar teampoengen och utestänger för nästa sesong.
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Hoppas innerligt att McLaren åker dit. För att jag är Ferrari-fan :) Men riktigt synd om Hamilton. Han är värd något bättre. Men tror att deras uppgifter kan ha gjort deras bil betydligt bättre än Ferraris denna säsong.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
McLaren hit by constructors' ban

McLaren have been stripped of their points in the 2007 Formula One constructors' championship after the outcome of the 'spygate' row.

The team was also hit with a record $100m (£49.2m) fine but drivers Lewis Hamilton and Fernando Alonso will be allowed to keep their points.

The team must also prove there is no Ferrari 'intellectual property' in its cars next eyar before they can race.

McLaren team chief Ron Dennis is due to speak at a 1915 BST news conference.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/6991147.stm

100 millioner svider paa pungen, men jag trodde dom skulle faa haardare straff..
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Hoppas innerligt att McLaren åker dit. För att jag är Ferrari-fan :) Men riktigt synd om Hamilton. Han är värd något bättre. Men tror att deras uppgifter kan ha gjort deras bil betydligt bättre än Ferraris denna säsong.
Jag är iofs McLaren-fan, så jag är väl inte heller helt opartisk. :) Jag tror faktiskt inte att informationen använts i någon nämnvärd omfattning, av flera skäl:
- Det var inte många veckor som gick mellan att dokumenten ska ha lämnats över till att skiten träffade fläkten, och efter det skulle de knappast våga använda informationen.
- Coughlan var ju på väg att lämna McLaren (hade sökt jobb hos Honda), så varför skulle han hjälpa teamet. Verkar mycket troligare att han skulle komma in och glänsa hos Honda med informationen.
- Och sist men inte minst, McLaren spöade ju Ferrari redan innan de här dokumenten kom på vift. :tungan

Om informationen har spridits inom McLaren tror jag det är betydligt större risk att inspiration hämtas därifrån till nästa års bil. Antar att det är så FIA resonerar också när de låter förarna ha sina poäng kvar, men begär en noggrann undersökning av nästa års bil. Hade de ansett att förarna har haft någon nytta i år av att informationen fanns i teamet hade de förstås också förlorat poäng.

Att McLaren straffas så hårt (över en halv miljard i böter plus de missade konstruktörspoängen svider till och med för McLaren) beror väl på att man vill markera att ett team är ansvarigt för hur deras anställda agerar, även om det är ett kräk. Kräk ska man inte ha anställda...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Nu blir det spännande i Brasilien...

Måste säga att Hamiltons sätt att hantera det hela imponerar. När han kommer tillbaka till depån får han den oundvikliga frågan vems beslut det var att stanna ute så länge på de däcken. Han svarar bara "The tires were just... the tires were finished. And... these sort of things happen." Senare i en intervju med Martin Whitmarsh får vi veta att det var teamet som valde att hålla honom ute så länge det bara gick för att för att inte riskera att lägga på fel däck om vädret skulle slå om igen. Det hade varit så enkelt för Hamilton att skylla sitt misstag på att han hölls ute så länge att han körde på bara coorden, men han väljer ändå (bara minuter efter att hans chans att säkra mästerskapet gått om intet) att inte kasta någon skugga över teamet. Strax efteråt går han in i garaget och tackar alla sina mekar, en i taget.

Ytterligare några minuter senare i en lite längre intervju konstaterar han att det var hans eget misstag, och berömmer teamet för deras insats. Han verkar redan ha lagt detta bakom sig och bara ha Brasilien i sinnet. Han har ju gång på gång fått visa det tidigare under året, men den killen har en helt enastående förmåga att inte låta någonting påverka hans uppladdning och prestationer.
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08

Att McLaren straffas så hårt (över en halv miljard i böter plus de missade konstruktörspoängen svider till och med för McLaren) beror väl på att man vill markera att ett team är ansvarigt för hur deras anställda agerar, även om det är ett kräk. Kräk ska man inte ha anställda...

men det hade väl kommit fram nya uppgifter som gör att saken inte är ur världen än? läste detta nån vecka efter domen och att mclaren riskerar att bli avstängda nästa säsong...

jag är också ett mclaren-fan men jag håller ju självklart på våra gamla landsmän i första hand :)
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
På grund av Ove Andersson, som ledde deras intåg i F1 för några år sedan.

Han meddelade för övrigt förra veckan att han går i pension nu. Tituleras "Motorsport legend" av f1-live, lite trist att det inte skrivits mer om honom här i Sverige.

Personligen tycker jag att det inte bara är trist, utan faktiskt konstigt att inte en människa som under sitt liv lyckats med det han gjort uppmärksammats mera i media.

Jag menar, karln började med två tomma händer i ett litet garage hemma på bondgården där han växte upp.

-Nu har han byggt upp en mångmiljardindustri inom en av världens hårdaste branscher.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Nu blir det spännande i Brasilien...
Det kan man väl säga att det blev, även om Hamilton inte lyckades med mycket till en början, och sedan hade en lite för jobbig uppförsbacke framför sig från 18:e plats.

Slutställningen i mästerskapet måste i alla fall vara den jämnaste någonsin:

1. Räikkonen 110p
2. Hamilton 109p
3. Alonso 109p

Svårt att klaga på spänningen i F1 längre...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top