Den ryska "attacken"

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag har iofs en lösning på hela det här problemet.
Det finns dock en liten hake.... Det är att lösningen är ganska kontroversiell.
Därmed inte sagt att den inte går att genomföra. Det finns flertal andra länder som har sämre förutsättningar som med lyckat resultat har genomfört det hela.
Vad är det jag förespråkar då..?
Kärnvapen.
Jupp, jag tycker Sverige borde skaffa sig bomben.

Jag tror iofs du är ironisk, men bomben har oerhört många graverande nackdelar, så många att den inte ens blev realiserad på tiden det begav sig, då ambitionerna och resurserna fanns. Istället fick vi 37-systemet. Ett lätt val om du frågar mig. Speciellt eftersom flera av förutsättningarna du räknar upp inte finns, tex har vi inga vapenbärare som du påstår. Kan faktiskt inte komma på att vi någonsin haft någon heller, det närmaste jag kan komma på är när vi utvärderade det amerikanska Bomarc-systemet på 60-talet.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Speciellt eftersom flera av förutsättningarna du räknar upp inte finns, tex har vi inga vapenbärare som du påstår. Kan faktiskt inte komma på att vi någonsin haft någon heller, det närmaste jag kan komma på är när vi utvärderade det amerikanska Bomarc-systemet på 60-talet.

Lite OT, en liten hypotetisk tanke utan att veta hur stor en modern kärnladdning är. Skulle det inte teoretiskt gå att byta ut den ~200kg stridsspetsen i RBS-15 mot en kärnladdning?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Lite OT, en liten hypotetisk tanke utan att veta hur stor en modern kärnladdning är. Skulle det inte teoretiskt gå att byta ut den ~200kg stridsspetsen i RBS-15 mot en kärnladdning?

Mig veterligen så säljs väl jasen till kärnvapenländer redan?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Utan att veta så teoretiskt, absolut. En taktisk laddning behöver inte vara så stor.

Kom förresten på en vapenbärare som faktiskt ska ha projekterats för taktiska kärnvapen. Bandkanonen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har iofs en lösning på hela det här problemet.
Det finns dock en liten hake.... Det är att lösningen är ganska kontroversiell.
Därmed inte sagt att den inte går att genomföra. Det finns flertal andra länder som har sämre förutsättningar som med lyckat resultat har genomfört det hela.
Vad är det jag förespråkar då..?
Kärnvapen.
Jupp, jag tycker Sverige borde skaffa sig bomben.

Se på fördelarna:
-Ryssen ger fan i att invadera oss
-Vi visar vårat tekniska kunnande för omvärlden
-Kostnaderna för försvaret kan hållas på en låg nivå
-Vi behöver inte bygga en massa reaktorer. Vi har ju redan tillräckligt många.
-Vi behöver inte betala en massa för att andra länder skall destruera och slutförvara vårat nukleära avfall.
-Vi har redan vapenbärare för kärnladdningar (torpeder, bomber, sjömålsrobotar, osv.)
Vi har ju även hela raketprogrammet vid Esrange till vårat förfogande. T.ex. Maxus 8 som kan användas som medeldistansmissil och kan ha en vapenlast på 803 kg.
-Vi skulle ha en grym överrasknings effekt på omvärlden. Här går de och oroar sig för NordKorea och plötsligt så kör vi en provsprängning i Norrland. *suprise*
-Omvärlden skulle bli grymt imponerade av oss
-Vi skulle kunna skryta för våra grannar att vi återigen är bättre än dem. "vi har kärnvapen, det har inte ni.."

Negativt då:
-USA och FN skulle väl bitcha lite, men å andra sidan är vi ju på USA:s sida så va fan...det går över.
-Eventuella IAEA inspektioner, men dessa skulle få hanteras av Hans Blix där han förklarar att allt är lugnt och inget att oroa sig över.
-Den regeringen som genomför detta skulle säkert få det lite jobbigt vid nästa, men gör man det i smyg så... Eller så göra det blocköverskridande.

De ser ut att ha uppdaterat lite, eller har du skojat till det och orangeat sverige själv? :D
http://edition.cnn.com/interactive/2013/03/world/nuclear-weapon-states/

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
9WhOinh.jpg

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad