Den ryska "attacken"

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Många av flygvapnets gamla anläggningar är dessutom allt annat än lätta att slå ut med bombflyg. Det är inge betongbunkrar vi pratar om, utan anläggningar under upp till 30 m svenskt urberg. De byggdes för att klara av bombning medelst kärnvapen.

Fast vad hjälper det att hangaren överlever när startbanan bara är en enda stor krater?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Fast vad hjälper det att hangaren överlever när startbanan bara är en enda stor krater?

Du missuppfattar, det är inte hangarer vi pratar om, utan ledningscentraler och radaranläggningar. Sverige övergav tidigt tanken på kärnvapensäkra hangarer och tog i stället till strategin skydd genom spridning, det var så det legendariska svenska bassystemet uppstod, som var oerhört sinnrikt och sofistikerat utformat med hundratals startbanor (i fredstid vanliga vägar), klargöringsplatser, depåer, vapenförråd osv utspridda över hela landet. På detta sätt skulle flygvapnet klara av även en väldigt målmedveten och omfattande förbekämpning (även inkluderat bekämpning med ABC-vapen) under ganska lång tid (flera veckor) med relativt högt bibehållet stridsvärde. Detta system nådde sin kvalitativa kulmen med Flygplan 37 som med sitt reverseringssystem kunde starta och landa i princip var som helst och i vilka väderförhållanden som helst.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Fast det kanske är media som överdrivit det här. Svårt att avgöra utan insyn. Sedan är det ju möjligt att man har någon överenskommelse med Nato. Det skulle man kanske inte tala högt om. Nato å andra sidan har säkert eget intresse av att bevaka den här typen av aktiviteter från ryssarnas håll.

Precis vad jag menar, jag blir iofs inte förvånad om förmågan är såpass eftersatt, men blir heller inte förvånad om man faktiskt hade full koll. Det är knappast något försvarsmakten kommer säga till aftonbladet hur som helt, hur eventuella topphemliga avtal med NATO ser ut, eller hur vårt flygvapens beredskap är beskaffat. Media och politiker börjar såklart yla som hundar i vilket fall som helst.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det bara jag som tycker det är rimligt att hålla sig med incidentberedskap beredd att bege sig iväg med några minuters varsel? Skall man ha någon poäng med en incidentberedskap så skall den ju vara tillgänglig alltid och utan varse annars kan man ju vara helt utan. Det går ju inte att räkna med att incidenter händer på kontorstid.

Civilsamhället och inte minst sjukvården har massor av personal som sover ombytta på sina arbetsplatser redo att utföra sina arbetsuppgifter med några minuters varsel. Varför har inte flygvapnet några JAS team(pilot+markpersonal) redo att kasta sig iväg?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett annat hot mot Sverige är när en massa möp:ar sitter på nätet och försöker imponera på varann genom att lägga ut varenda uns av känslig information de kommit över under lumpen.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ett annat hot mot Sverige är när en massa möp:ar sitter på nätet och försöker imponera på varann genom att lägga ut varenda uns av känslig information de kommit över under lumpen.

Jag kan få psykbryt på såna jävlar.

För att inte tala om alla "urban explorers" som rent utav bryter sig in på halvt nerlagda militärbaser för att det är "så jävla coolt". Sen glider de in på flashback och delar med sig av koordinater och bilder på både ingångar och annat skyddsrelaterat.

Jag skulle vilja veta hur snacket går i FM just nu.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Ett annat hot mot Sverige är när en massa möp:ar sitter på nätet och försöker imponera på varann genom att lägga ut varenda uns av känslig information de kommit över under lumpen.

Ryssen vet nog mer än både gamla bassar och befolkning dock...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ryssen vet nog mer än både gamla bassar och befolkning dock...

Underrättelsetjänster lägger pussel, en liten bit här och en liten bit där. Det är därför inget hinder att de vet mer än just du eller jag gör. Ditt eller mitt bidrag kan ändå vara värdefullt.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett annat hot mot Sverige är när en massa möp:ar sitter på nätet och försöker imponera på varann genom att lägga ut varenda uns av känslig information de kommit över under lumpen.

Sitter man inne på känslig information om hemliga anläggningar bör man ha vett att hålla det för sig själv. Växte upp i en militärstad och där fanns gott om topphemliga installationer som ortborna inte hade en susning om vad de användes till. De som visste något höll tyst om det. Man såg till att sprida desinformation som blev till skrönor som än idag sprids runt på orten och bland de som rört sig i omgivningarna i samband med värnplikt. Folk tror sig veta saker om anläggningar och användningsområden, men i själva verket vet de inte särskilt mycket. Värre är det då med personer som Bergling och Wennerström som verkligen var landsförrädare i dess sanna bemärkelse.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag kan få psykbryt på såna jävlar.

För att inte tala om alla "urban explorers" som rent utav bryter sig in på halvt nerlagda militärbaser för att det är "så jävla coolt". Sen glider de in på flashback och delar med sig av koordinater och bilder på både ingångar och annat skyddsrelaterat.

Jag skulle vilja veta hur snacket går i FM just nu.

Mjo, dom blev ju inte nedlagda för att ryssen visste om dom?

Näe, dom är livsavgörande för svenska rikets överlevnad, men försvaret låter dom mögla på pin tjii
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Underrättelsetjänster lägger pussel, en liten bit här och en liten bit där. Det är därför inget hinder att de vet mer än just du eller jag gör. Ditt eller mitt bidrag kan ändå vara värdefullt.

Med invasionsförsvar möjligen, men inte längre.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med invasionsförsvar möjligen, men inte längre.

Det gäller även nu.
Ett exempel på nutida felbeteenden, är när tex besättningsmedlemmar, servicepersonal etc, tar bilder från sin arbetsplats och lägger ut på sociala medier som FB etc. Då förstås för att impa på sin umgängeskrets med sitt häftiga jobb. Men på bilder syns installationer, man avslöjar sig som besättningsmedlem/tekniker och ökar risken att bli uppvaktad, farkostens position vid en given tidpunkt blir känd etc.
Samma med Möp:en som från sitt pojkrum förtjust rapporterer när tex flottiljen brukar öva, eller när ett ytfartyg eller ubåt lägger ut. Självbekräftelsebeteende på ngn annans bekostnad.
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
GeKå:s är egentligen en hemlig vapenfabrik, där Sveriges elitsoldater arbetar undercover...



Sådär nu har vi vilselett dem ordentliget :banana
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Är det bara jag som tycker det är rimligt att hålla sig med incidentberedskap beredd att bege sig iväg med några minuters varsel? Skall man ha någon poäng med en incidentberedskap så skall den ju vara tillgänglig alltid och utan varse annars kan man ju vara helt utan. Det går ju inte att räkna med att incidenter händer på kontorstid.

Civilsamhället och inte minst sjukvården har massor av personal som sover ombytta på sina arbetsplatser redo att utföra sina arbetsuppgifter med några minuters varsel. Varför har inte flygvapnet några JAS team(pilot+markpersonal) redo att kasta sig iväg?

Det är förmodligen inte rimligt, eftersom det du menar i princip kräver ff i flygplan, motor i gång under dygnets alla timmar året runt=orimligt slitage och kostnader i förhållande till effekten. Detta hade man som sagt endast i undantagsfall även då Kalla kriget var som allra kallast och flygvapnet hade en faslig massa resurser. På den tiden hade man dock även en spaningsrote i beredskap enligt samma princip som incidenten. Man ska dock ha klart för sig att incidentroten var bara två flygplan och den flög alltid obeväpnad, förutom automatkanon. För att nå reell verkan mot tex ett attack eller bombföretag som det som övade i påskhelgen måste man upp med "riktig jakt" och där hade man betydligt längre beredskapstider.

För att illustrera så kan man titta på U-137 incidenten och de tider som hölls där. På förmiddagen gick larmet på Örlogsbasen i Karlskrona att en förmodad ubåt gått på grund, någon timme senare lyfter spaningsroten som genomför ett antal lågflygningar och tar bilder på ubåten. Baserat på detta underlag tas beslut att sätta in första flygeskadern-attackflyget, dock inom ramen för fredsorganisationen, dvs med de värnpliktiga och officerare som fanns på plats på fredsflottiljerna. Beväpningen skulle graderas för varnande, skadande och sänkande verkan mot eventuella fritagningsföretag vilket gjorde att man fick plocka fram Robot 04E ur förråden. Klockan 23 samma kväll lyfte två st fyrgrupper AJ37 från F6 redo för skarp insats. Dvs tid från upptäckt till första möjliga skarpa insats med 8 st flygplan ca 12 timmar. Nu är det dock möjligt att man hade kunnat kasta iväg en skarpladdad attackrote tidigare om man verkligen hade behövt. Jaktflyget hade dock sannolikt kortare insatstid då tillgången på jaktbeväpning var bättre. Dessa två grupper flög man sedan med kontinuerligt under krisens alla 10 dagar, hela tiden med enbart fredsorganisationens resurser.

Jämför detta med dagens läge då det tar hela flygvapnets resurser i anspråk och lite till, samt 3 veckors tid, för att få iväg 8 st JAS 39 till Libyen
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top