Den stora Quickshiftertråden!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Hej pojkar!

Står inför det delikata problemet att jag ska välja QS till nya hojen. Har letat lite på forumet. Oftast funderar folk på installationen mm. Men man får sällan veta hur det gick sen. Funkade den där QS som den skulle mm???

1. Skriv gärna vad ni har testat för olika QS.

2. Hur fungerade den. Problem/Växlar stabilt/Mjukt mm.

3. Övrigt som kan vara bra att veta.

4. Inköpsställer/Pris.

/GP
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
den nya cordona funkar bra men deras brytare är känslig och ändrar läget så man får spänna den emellanåt.tycker om pc:s egna brytare men det blir dyrare med ignitionmodul.den tobbe skriver om verkar riktigt bra.tror på den och funderar själv på att byta på den så är sugen på en sbk med gp shifter så hojta till
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
kör själv med dynojets egna brytare och den funkar kanonbra. enda negativa är att man måste köpa ignitionsmodul och då börjar det dra iväg i pris. men annars kanon!
 

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Södern
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09
kör själv med dynojets egna brytare och den funkar kanonbra. enda negativa är att man måste köpa ignitionsmodul och då börjar det dra iväg i pris. men annars kanon!

Man måste inte om man har kitbox, åttmindstone inte på kawasaki. När jag skaffade QS så skilde det inte så mycket mellan igition module och en kitbox på ebay. Personligen så har jag svårt att lita på QS och därför har jag tagit bort den.

Jag har både Cordona och dynojet till salu om nån vill köpa. PM
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Pratade med Bamse som hjälper Greven ute på banorna och han sa att "Cordonas PQ8 is da shit" och det skulle vara för den växlar såååååå mjukt för den har en sorts sekventiell ikoppling av sprutet. Så här uttrycker de det själva:
*Has "Smooth Shift" built in to ease the shock loads on the gear box and chain and to lessen loss of traction at up shift, just like the Moto GP shifters. It kills all cylinders simultaneously at up shift but bring them back on in a computer controlled sequence, in conjunction with Compu Shift.

Är det något att bry sig om? Såg HM quickshifter och det verkar ju coolt att det inte är några rörliga delar...
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Hörde jag mitt namn nämnas.....

Cordona is da shit, det kommer en ny gp switch utan rörliga delar men jag vet inte när den släpps... Men de kan jag kolla...

När de gäller quickshifters över lag så måste man ta sig tid till att ställa in den!!

Ta en dag å justera in sen går den bara!!

Min ställde jag in i våras på Humlans läger sen har jag inte rört den!! En Cordona PQ8!

//B
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det som är jobbigt med cordonas brytare är just att ställa in de,det jobbet är ju mycket enklare med hm shiftern.sedan glappar de ändå några millimeter fast man ställt in de jättebra cordonerna i spaken.det gjorde inte dynojeten.
eftersom alla kostar ungefär lika mycket så hade jag nog valt hm framför cordonan just för att jag hellre ställer saker elektroniskt än mekaniskt,då ändrar sig aldrig någonting.eftersom dynajet inte går att ställa i hårdhet så kan de tendera till att bli lite mjuka med lite utväxling på spaken så cordonan före dynajet.inkopplingsbeskrivingen på qs8:a tog nån stund att begripa.tycker det var kontaktstycken överallt innan jag förstått var de ville.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
det som är jobbigt med cordonas brytare är just att ställa in de,det jobbet är ju mycket enklare med hm shiftern.sedan glappar de ändå några millimeter fast man ställt in de jättebra cordonerna i spaken.det gjorde inte dynojeten.
eftersom alla kostar ungefär lika mycket så hade jag nog valt hm framför cordonan just för att jag hellre ställer saker elektroniskt än mekaniskt,då ändrar sig aldrig någonting.eftersom dynajet inte går att ställa i hårdhet så kan de tendera till att bli lite mjuka med lite utväxling på spaken så cordonan före dynajet.inkopplingsbeskrivingen på qs8:a tog nån stund att begripa.tycker det var kontaktstycken överallt innan jag förstått var de ville.

QS8+gpswitch kostar väl 5k hos greven. HM kostar 3k.
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Glappar!? nä de gör den inte... Ett litet tips, har du den som tryck eller drag!?
Har du tryck ska du göra så här... sno tantens badrumsvåg, ta bort hela gp:n med tryckstänger alltså från kulled till kulled.
Sätt på tändningen.
Tryck enheten mot vågen, när gp:n bryter ska vågen visa max 15kg!

När du e nöjd med inställningen ta lite smältlim eller loctite å droppa på dom små insexen som du använt för att justera med.

// B

det som är jobbigt med cordonas brytare är just att ställa in de,det jobbet är ju mycket enklare med hm shiftern.sedan glappar de ändå några millimeter fast man ställt in de jättebra cordonerna i spaken.det gjorde inte dynojeten.
eftersom alla kostar ungefär lika mycket så hade jag nog valt hm framför cordonan just för att jag hellre ställer saker elektroniskt än mekaniskt,då ändrar sig aldrig någonting.eftersom dynajet inte går att ställa i hårdhet så kan de tendera till att bli lite mjuka med lite utväxling på spaken så cordonan före dynajet.inkopplingsbeskrivingen på qs8:a tog nån stund att begripa.tycker det var kontaktstycken överallt innan jag förstått var de ville.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
på hm´s lcd-displayen väljer man även med knappen om den skall vara tryckande eller dragande eller både och !!!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
på hm´s lcd-displayen väljer man även med knappen om den skall vara tryckande eller dragande eller både och !!!

Både och??!!??!!??
Är det för sådana där lägen som sista vänstern innan chikanen på Assen, när man kört över kerben på sexan och hojen skuttar runt och ogonblicket efter ska man bromsa OCH växla ner och så är man sååååååååååå trött och så VÅGAR man inte släppa styret för att koppla utan bara drar i en lägre växel för då kommer man att dö för man har tappat taget om styret.................. Är det för sådana lägen?
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Både och??!!??!!??
Är det för sådana där lägen som sista vänstern innan chikanen på Assen, när man kört över kerben på sexan och hojen skuttar runt och ogonblicket efter ska man bromsa OCH växla ner och så är man sååååååååååå trött och så VÅGAR man inte släppa styret för att koppla utan bara drar i en lägre växel för då kommer man att dö för man har tappat taget om styret.................. Är det för sådana lägen?

nja.....drömmen hadde varit om den gav lagom med mellangas åxå då hadde det varit lättare med nerväxlingen.Tanken är om den sitter på en enduranshoj och förare med olika växellägen,då man har snabb fäste på växelarmen fyttar man den till andr sidan å vips kan typ förare med annan växelstil ha andvändning av quickshiftern.
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
nja.....drömmen hadde varit om den gav lagom med mellangas åxå då hadde det varit lättare med nerväxlingen.Tanken är om den sitter på en enduranshoj och förare med olika växellägen,då man har snabb fäste på växelarmen fyttar man den till andr sidan å vips kan typ förare med annan växelstil ha andvändning av quickshiftern.

Den drömmen e inte långt borta.... titta i wsbk där ser du inte att chafförerna dippar med gasen som vi vanliga dödliga gör....

De hänger på vilket styrsystem du har. R1 -09 har detta i sina kit, HRC vet jag inte än men jag ska kolla upp detta på mitt system....

//B
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Glappar!? nä de gör den inte... Ett litet tips, har du den som tryck eller drag!?
Har du tryck ska du göra så här... sno tantens badrumsvåg, ta bort hela gp:n med tryckstänger alltså från kulled till kulled.
Sätt på tändningen.
Tryck enheten mot vågen, när gp:n bryter ska vågen visa max 15kg!

När du e nöjd med inställningen ta lite smältlim eller loctite å droppa på dom små insexen som du använt för att justera med.

// B

jag gjorde så efter att pratat med han som gör de,och mötte även upp med skruven på motsatt sida men jag är lite cp i foten så jag har mer utväxling i spaken än orginal,kanske det som gör det.dock så tycker jag gp switchen glappar mindre än pc:s.

det finns lösa boxar att köpa till yamaha r6 vet jag på ebay som man kopplar till quickshiften som revar justerbart emellan 3000 och 5500 varv,men gp switchen går väl bara att bryta på ett håll samtidigt liksom pc så därför tror jag på hm.för att minska konkurransen på banan så rekommenderar jag ingen hm :)
tror dock att man måste ha ridebywire för att kunna koppla in en sådan om man inte kan reva med tomgångsventilen,men då måste tomggrsvärdet ändras i ecu:n annars kommer den fimpa soppan för att det förprogramerade värdet inte följs åt.hrc har väl det i 2010 :es programvara,vet inte om 2009 har det oxå
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top