så det bästa av två världar är då cordonas box och hm:s brytare,hoppas de kommer med en ny brytare hos cordona då
Fick detta mejl av Mattias på Cordona, blir svar på din fråga igel...
Javisst Mattias, Cordona Strain Guage GP Switch Quickshifter har gjort debut. Den är helt uppbyggd utan rörliga delar och styrs av en dator som räknar bort vibrationer och temperaturskillnader och creep. Sitter på vår R1 just nu, kopplad till PQ8 version 107 och det går som bara den. Man ställer hårdheten på uppväxling mellan 1-30 genom att trycka på knappar a'la PQ8. GP SG börjar alltid på 15 när man köper den och det fungerar till de flesta cyklar.
1. Man monterar sensorn på växellarmen, sen behöver man inte röra sensorn mer, all justering sker på panelen.
2. Slå på strömmen och, håll in båda knapparna, då blinkar panelen up, up, up, up, up, man rör pedalen med foten och gör en simulerad uppväxling och håller kvar pedalen i ca 2 sec; då låser datorn och lär sig vilket håll som är uppväxling; så inget mer push eller pull man måste ställa in och tänka och krångla innan man kör.
Givetvis kan man göra om initiering om man byter växelriktning eller cykel.
3. Sen provkör man, om sensorn är för mjuk, ökar man från 15, för hård så minskar man, gjort på några sekunder.
Det går verkligen att finjustera tills allt är perfekt. Vår R1 är ställd på 12, och växlarna bara klickar i och det känns som ett gummiband sitter i styrhuvudet och drar cykeln framåt helt utan avbrott.
4. Datorn justerar värderna kontinuerligt så det blir samma hårdhet under alla körförhållanden.
Kommer även i en Factory Version, som troligtvis kommer användas av flera WSS team, teamen ska testa i Januari; GP SG Factory kan även signalera vid nedväxling så avancerade ECU'er kan gasa till varje gång man växlar ned, precis som MotoGP cyklarna. Ställbar hårdhet vid ned växling, -1 till -9.
Denna version har även en Quick Change kontakt 30cm från sensorn så man snabbt kan byta om man kraschar sönder fotpinnar och sensor.
Detta är Cordona helt ensamma om, datorn känner av att det är en ny sensor monterad och kalibrerar sig automatiskt så fort strömmen slås på. Alla andra tillverkare av loadcells/strain guages justerar sin kontrolbox vid tillverkning så den fungerar mot en specific loadcell Strain Gauge genom att trimma/skära i resistorer inne i boxen, så sensorn kan inte bytas ut, man kan säga att de är en enhet tillsammans och om man kraschar sönder en sensor måste hela kitet bytas, tar tid och kostar pengar.
Cordona kommer sälja lösa sensorer som reservdelar.
Kolla gärna på fotot av sensorn, minst i branschen, 45mm lång 14mm diam. Helt i rostfritt stål, tillverkad i Sverige.
Panelen kommer gjutas in i en svart ask så bara knapparna och displayerna sticker upp, sitter 1m från sensorn.
Up Shift och Down Shift har egna utgångar, så vi behöver inte ha en specialversion till Yamaha YEC som går på 5volt, samma kit passar alla cyklar.
Håller även på att bygga egna pedaler med inbyggd sensor för cyklar utan länkage, Ducati, MV, Aprilia.
Mvh,
Mattias
South Coast Engineering AB
www.cordona.net
Maker of the best Strain Guage Quickshifter outside MotoGP