Den stora Quickshiftertråden!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Du har faktiskt Translogics givare monterad på hojen, det är den som VR-8 visar i sitt tidigare inlägg och som Trajjan säljer som originaltillbehör:)

Tack Roffe, du är kung! :tummenupp Ok, men...fler frågor från rookien då, som VR-8 säger: Väldigt enkel att koppla in och kan ha olika tider beroende på växel och förare.

Kan jag påverka detta & hur? Jag är hygglig på att tjöra (nåja) men är rookie på "tekniken" med QS, däremot har jag insett hur mycket jag faktiskt "kan" tjäna i varvtid.

Jag kör inte raceväxlat, vid min ålder känner jag mig tröglärd och vill trots slirkoppling inte dunka in fel växel allt för ofta:tungan.

Jag fyller 40 nästa år, men med din inställning kommer jag schteeka dig inom en snar framtid..... :D :rolleyes:

Min uppfattning är att av de som tävlar är det de allra flesta som kör raceväxlat. Jag tex kör gatväxlat.

Ok, så både du & Roffe kör gatväxlat. Förklaring varför? Är det bara "som jag alltid gjort" eller? Som jag tolkat det (och själv spontant känner) är det bättre att lägga om. Det känns ju instinktivt bättre att peta nedåt när man kör QS, speciellt i "trånga lägen" som jag ser det...? (tänker på kurvor igen... men återigen, jag är väl en rookie, så upplys mig). :)

EDIT: Ursäkta, blev lite off-topic från skruv-mutter QS... :Bugar

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vi hoppas att herr GP såhär i juletider frammanar sin milda och saktmodiga sinnesstämning och ursäktar oss för kapningen av hans fina tråd:Bugar

Njae, VR-8 och de andra kör med Translogics egna styrenhet och Ditt Keihin ECU sköter detta internt. Jag öppnade slipon-mappen för 2010:an i Tuneboy men lyckades inte få fram inställningarna för QS i de "dolda" menyerna. Då återstår i nuläget bara Triumphs egen TRACS programvara, där tror jag inställningarna är redigerbara, i alla fall i Race-ECU:t.

Jag kan maila Wayne och kolla om Du funderar på att skaffa Tuneboy?

Att tjäna tid - jag hoppas väl att kapa upp till sekunden m h a snabbare växling. Och framför allt få en lite mjukare körning...

...Kan jag påverka detta & hur? Jag är hygglig på att tjöra (nåja) men är rookie på "tekniken" med QS, däremot har jag insett hur mycket jag faktiskt "kan" tjäna i varvtid.

Äh, själv passerar jag 44 inom de närmaste dagarna så gubben är ju närmare pensionen är myndighetsåldern. Då jag aldrig kommer att kunna leva på rejsing anser jag det nog bäst att inte tangera eller passera gränsen för den egna förmågan allt för ofta. Hellre många, trevliga bandagar än att sätta några praktfulla tider krönta av en magnifik krasch och lång konvalecens:brinnerup. Jag hoppas vi ses på någon bana och bjussar gärna på schtekning om så skulle vara:)

...Jag fyller 40 nästa år, men med din inställning kommer jag schteeka dig inom en snar framtid..... :D :rolleyes:

Fördel med raceväxlat: Tidigare generationers QS var känsligare för hur distinkt man var på växelspaken och det är ju lättare att trampa än att lyfta pedalen. Sedan slipper Du tråckla in foten under pedalen i vänsterkurvor utan nedlägg.

Men nu har vi ju inte så många vänsterkurvor där detta i praktiken hindrar och de nya QS växlar som smör i a f. Därför är jag helt enkelt lite för lat för att vänja om mig och lägger min koncentration på annat i körningen. Dessutom brukar vi låna hojar mellan varandra och det blir i alla fall en sak till att hålla reda på. Jag har inte upplevt direkta bekymmer med att få in foten under växelpedalen, däremot långsamma och bommade växlingar mot slutet av intensiva dagar och pass. Ingen big deal egentligen, känner Du för att lägga om ska Du absolut prova det.

Kurvor är bra, det gillar vi att tänka på även vid min aktningsvärda ålder...:D

...Ok, så både du & Roffe kör gatväxlat. Förklaring varför? Är det bara "som jag alltid gjort" eller? Som jag tolkat det (och själv spontant känner) är det bättre att lägga om. Det känns ju instinktivt bättre att peta nedåt när man kör QS, speciellt i "trånga lägen" som jag ser det...? (tänker på kurvor igen... men återigen, jag är väl en rookie, så upplys mig). :)...

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Njae, VR-8 och de andra kör med Translogics egna styrenhet och Ditt Keihin ECU sköter detta internt. Jag öppnade slipon-mappen för 2010:an i Tuneboy men lyckades inte få fram inställningarna för QS i de "dolda" menyerna. Då återstår i nuläget bara Triumphs egen TRACS programvara, där tror jag inställningarna är redigerbara, i alla fall i Race-ECU:t.

Ok, thanx Roffe. :tummenupp
Har några andra frågor, men tar dom utanför den här tråden då de ej är QS-relaterade.

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Halloj! Tänkte sticka in med ett inlägg. Detta handlar förmodligen bara om bancyklar, men jag använder faktiskt min qs 50/50 (bana/gata).
Hade en gixxer innnan men kör superduke r nu och vill bara säga att cordonas prylar har fungerat bra på båda hojarna. Kör med PQ8 Combo med Batwing Shiftlight. Har ställt upp "aktiverings varvtalet" så att inte boxen aktiveras under lugna cruise runder. Boxen super enkel att ställa in och använda. Växlingen är som beskivet innan, gummibands effekt. Tyckte den var hyffsat enkel att installera (då jag inte e nån master mecker):rolleyes::va. Finns ju lite tillbehör man kan eftermontera så som shiftlight o shift indikator. Shiftlight rekomenderas starkt även för amatörer (som jag).
Lycka till med valet!

Bifogat

• DSC00282.jpg
    DSC00282.jpg
    206.6 KB · Visningar: 185
  • DSC00284.jpg
    DSC00284.jpg
    213.3 KB · Visningar: 190
  • DSC00285.jpg
    DSC00285.jpg
    226.4 KB · Visningar: 205

Lasen

Bott #1 2010
Gick med
29 May 2003
Hoj
Ducati 1198S -09 Kawa KLX450R -08
Jag har kört flera säsonger nu med Cordona PQ8 quickshifter och den fungerar perfekt på mina Ducati 1098 hojar.
Den är väldigt lätt att montera med märkesanpassade kontakter som passar på tändspolarna, den gör växlingarna även på en V-twin väldigt mjuka samt att det aldrig kommer en avgassmäll.

Jag tycker inte det har varit några problem alls med Cordonas GP Switch. Jag har justerat in den på våren under 2-3 körpass och sedan inte rört den mer under hela säsongen. Men visst kommer det att bli ännu bättre när Cordona släpper sin nya Switch.

Jag har kört med Nemesis ECU på min 1098S och där finns en inbyggd Quickshifter men den startar alla cylindrar på en gång plus att man måste koppla upp ECUn mot sin laptop för att kunna ändra bryttiderna. Så jag har använt Cordona istället för att vara så snäll som möjligt mot växellådan som är rätt känslig på Ducati.

Dessutom så tillverkas allt i Sverige och man får jättebra support om man skulle få problem med något.
Att sen Grevens MC delar är återförsäljare för Cordona i Sverige är ju superbra med tanke på att han alltid har ett välfyllt lager samt att han är på dom flesta tävlingar här.

Jag har tidigare kört med flera olika fabrikat på shifters som bröt samma tid på hela registret och startade alla cyl samtidigt och har rasat 2 Suzuki GSXR1000 motorer pga detta. Plus att det blir väldigt ryckigt på vissa varvtal. Så en sådan shifter kommer aldrig att köras på några av mina motorcyklar igen.

Jag kan varmt rekommendera Cordona för den som vill ha den troligen bästa shiftern på marknaden och den kostar bara 3490:-

När det gäller raceväxlat eller inte tyckte jag det blev mycket bättre att bara trycka till när man ska ha nästa växel. Jag kör lite enduro också och där har jag inte raceväxlat och det fungerar bra för mig att skifta hela tiden. men det är en smaksak, vissa påstår att det är omöjligt att ställa om sig efter en massa år....

Hälsningar Rickard Larsson #1 BOTT.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Av någon anledning har cordona inte några installationsmanualer på sin hemsida.

Har skaffat PQ8 + nya trådtöjningsgivaren. Är det nån som vet vilka sladdar som ska kopplar var? dvs de som ska till ecu. De som ska till tändspolarna har jag listat ut. Glömde manualen i garaget å har elschemat på hojen här hemma.

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Är det nån som har kopplingsschema eller kan tala om för mig hur jag kopplar in esner qs på hrc kabel härvan.Det är 3kablar plus/minus/signal.
-peter

Disco

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
R1 -07
Känsligheten på sensorn (när den bryter) justeras med en liten skruv eller insex på sensorn. Rycker hojen till utan att växla kan Du behöva minska känsligheten något, klonkar det till vid växling kan den behöva ökas.

En fråga ang ovanstående.

Att öka eller minska känsligheten innbär det att om du ökar känsligheten så skruvar du åt den och om du minskar så ökar du "glappet" ??
Har inte hunnit prova min ännu men jag har skruvat på insexen så att det är pytte lite rörelse (nån millimeter) på stången mot QS´en innan den klickar till. Är det rätt eller ska jag dra åt den lite till?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Nån som kör CBR1000 -08/10 med PQ8??? Vilken bryttid funkar bäst??

Har själv PP tuning länkage raceväxlat och strainguage switch. Vilken kraft funkar bäst??

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
En fråga ang ovanstående.

Att öka eller minska känsligheten innbär det att om du ökar känsligheten så skruvar du åt den och om du minskar så ökar du "glappet" ??
Har inte hunnit prova min ännu men jag har skruvat på insexen så att det är pytte lite rörelse (nån millimeter) på stången mot QS´en innan den klickar till. Är det rätt eller ska jag dra åt den lite till?

Det ska inte vara något märkbart glapp, då funkar den inte korrekt.
Använd en badrumsvåg t.ex. , dra åt skruvarna och mät över kablarna som ska sluta kontakt vid ca 7kg belastning mot badrumsvågen :tummenupp

Är den glapp så kommer den bryta för lätt faktiskt och skruven kommer röra sig när du kör och göra ett ännu större glapp. Den får inte bryta bara för att du vilar foten mot vxl pedalen.

Bryttiden som du ställer i killbox är det som är mest avgörande för om vxl lådan ska slitas i onödan eller inte. Finns rekomendera värden i installationsmanualen, vill minnas att det är 65ms eller nåt sånt.

/Nitrous

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
@Nitrous: Jag fick mig en rejäl utskälkning av en sur gubbe här på forumet för ett tag sedan när jag råkade påstå att en quickshifter inte alls behöver slita på lådan. Visst hade du fått din låda genomgången av en mycket rutinerad herre som sa att den såg ut som ny trots +600 mil bana med QS?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
@Nitrous: Jag fick mig en rejäl utskälkning av en sur gubbe här på forumet för ett tag sedan när jag råkade påstå att en quickshifter inte alls behöver slita på lådan. Visst hade du fått din låda genomgången av en mycket rutinerad herre som sa att den såg ut som ny trots +600 mil bana med QS?

Ja, jag körde min flång nya Honda med 0 mil på mätaren 600 mil tävling och träning och bandagar med PCIII och deras Quickshifter förra året.
Hasse Wettergård (Stiggys och Alex Lundhs mekaniker) gick igenom motorn i vintras och kunde bara konstatera att vxl låda bl.a. såg helt ny ut, fanns inga slitage som fordrade någon åtgärd på nåt sätt.
Ska tilllägga att jag även körde på OKQ8 SBK olja under hela säsongen, gjorde första oljebytet vid ca 200mil och sen ytterligare två oljebyten.
Ca 200 mil på varje oljebyte.

Bra olja eller bra vxl låda, eller skit bakom spakarna får ni själva avgöra. Men fort gick det, och många mil :)

/Nitrous

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Har lite problem med min Cordona PQ8a. Vid flera tillfällen så vill den inte växla upp. Kvittar hur hårt jag stampar men oftast fungerar den bra. Hade detta problem på knutstorp i mån-tis. Efter en närmare kontroll så upptäckte jag att jag fattas insex skruven som sitter på sladdsidan. Sladdsidan är monterad bak på min. Efter rådfrågar Greven som fanns på plats så sa han att den skruven inte hade någon betydelse när shiftern satt med sladden bakåt. Utan det var skruven på motsatta sida som hade betydelse. Han skruvade in den och allt verkade fungera bättre. Nu när jag var upp på Anderstorp igår så hade jag enorma problem att växla upp igen. Tappa många placeringar på detta :huvet. Kan det vara skruven igen som skall spännas? Skall man göra det så ofta? Loctite? Han det vara handhavande fel? Har ej kört QS tidigare.

Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Lånar tråden och postar lite OT i raceforumet men kan bara hälsa att damen som sitter bakpå min hoj älskar quickshiftern på min K1300s. Inga lastväxelreaktioner alls när jag skjutsar och inga bonk-bonk med hjälmarna mot varandra. Lite konstigt att inte fler större touringhojar har quickshifter faktiskt (tex 1300GT, Pannor, osv) men det kommer väl.

Väl investerade pengar och om jag skaffar en S1000RR så blir det garanterat quickshifter på.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Nu nere på 42ms bryttid. Tycker ändå att den rycker lite. Testat mellan 7-14kg på switchen. Växlar relativt mjukt om jag inte gasar precis fullt.

Nån annan som kör Cordona PQ8 på sin CBR1000 -08/09 ???

Last edited:

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
Nu nere på 42ms bryttid. Tycker ändå att den rycker lite. Testat mellan 7-14kg på switchen. Växlar relativt mjukt om jag inte gasar precis fullt.

Nån annan som kör Cordona PQ8 på sin CBR1000 -08/09 ???

42ms låter väldigt kort...
Har kört 65ms-75ms vilket genererat "supermjuka" växlingar även på maxvarv..Kör R1 i och för sig men jag tror det är där nån stans du bör hålla dig

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Som sagt.. Cordona installationsmanual finn inte på deras sida och jag hittar den inte bland mina papper..
Kan någon vänlig själ kolla vilka två kablar som ska byta plats för att få receväxlat? Alltså tryck istället för drag på gp-switchen?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den som spar, han har (fast inte roligt) sägs det ju...:)

Blå och Brun byter plats när Du ska köra omvänt vxlläge!

Som sagt.. Cordona installationsmanual finn inte på deras sida och jag hittar den inte bland mina papper..
Kan någon vänlig själ kolla vilka två kablar som ska byta plats för att få receväxlat? Alltså tryck istället för drag på gp-switchen?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka