Den stora Quickshiftertråden!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Du kan använda cordonas till HRC... Men för att justera in den behöver du HRC:s sladd inte någon box...

Med den går du in i HRC-Boxen å gör dom ändringarna du vill göra...

Denna behöver du...

38880-NL9-C00 UNIT ASSY., SERIAL I/F (USB)

Jag har HRC på min hoj men kör med hela cordona kittet ist. Tyckte de e mycke smidiare att bara ändra dir. på hojen ist. för att leta fram kabel + data för att göra lite justeringar.

Som jag förstår det så kan man koppla externa gp switchar till HRC boxen. Men det jag läst om är att det då inte går att ställa in bryttiderna. Vet ej om det stämmer. Eller så kanske det går men att man då måste koppla in sig via en sladd.

Här läste jag lite om det. http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=54333

Om det går att köra qs8+cordona gp switch och bara använda hrc boxen å styra soppa å tändning med så kan man ju ställa bryttiderna på hojen enklare. Plus att man kan utnyttja att qs8 drar igång 2 cylindrar först(mjukstart).

Har jag fattat rätt?

Om jag väljer hela cordona kittet + hrc behöver jag då nån extra sladd???
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Som jag förstår det så kan man koppla externa gp switchar till HRC boxen. Men det jag läst om är att det då inte går att ställa in bryttiderna. Vet ej om det stämmer. Eller så kanske det går men att man då måste koppla in sig via en sladd.

Här läste jag lite om det. http://www.1000rr.net/forums/showthread.php?t=54333

Om det går att köra qs8+cordona gp switch och bara använda hrc boxen å styra soppa å tändning med så kan man ju ställa bryttiderna på hojen enklare. Plus att man kan utnyttja att qs8 drar igång 2 cylindrar först(mjukstart).

Har jag fattat rätt?

Om jag väljer hela cordona kittet + hrc behöver jag då nån extra sladd???


För att justera sputet å tändning mm.. måste du ha HRC:s datakabel, den kan man ju låna av någon "polare" i depån....

Men jag tyckte att de va smidigare att ha PQ8:an till quickschiftern, då de är mycke enklare att göra ändringar utan massa extra "delar"....
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
För att justera sputet å tändning mm.. måste du ha HRC:s datakabel, den kan man ju låna av någon "polare" i depån....

Men jag tyckte att de va smidigare att ha PQ8:an till quickschiftern, då de är mycke enklare att göra ändringar utan massa extra "delar"....

Ja, då funkar det ungefär som jag tänkte. Men jag tänkte lämna bort å bänka den med hrc boxen så det slipper jag ju tänka på då. Bara att köpa qs8 parallellt då.

Tack för svaren.

PS. Kanske det är du som är "bamse" som condona nissen tipsa om?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag måste slå ett slag för Translogic's quickshifters. Den modell jag/vi använder är QS4 och till skillnad från tidigare erfarenheter, PCIII med både Dynojets egna sensor och en Cordona, så är QS4 helt outstanding. Väldigt enkel att koppla in och kan ha olika tider beroende på växel och förare. Tekniken heter "Intellishift" och läsas mer om här.

Deras tillvals shiftlight är väldigt bra och syns enkelt även vid starkt solljus.

/J
 

Bifogat

  • quickshifter-qs4-09.jpg
    quickshifter-qs4-09.jpg
    97.9 KB · Visningar: 118

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okunnighetsfråga. Hur gör ni när ni väljer bryttid? Jag antar att det finns rekommenderade värden att gå på för de vanligaste sporthojarna. Men i mitt fall, med stenkrossmotor, så känns det ju som att man måste forska ut detta själv. Insatsen känns ju dock rätt hög :gnissla
Eller finns det ngn form av intelligent programvara som lär sig detta?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Okunnighetsfråga. Hur gör ni när ni väljer bryttid? Jag antar att det finns rekommenderade värden att gå på för de vanligaste sporthojarna. Men i mitt fall, med stenkrossmotor, så känns det ju som att man måste forska ut detta själv. Insatsen känns ju dock rätt hög :gnissla
Eller finns det ngn form av intelligent programvara som lär sig detta?

Fick just detta svaret från Cordona.

Det har fungerat perfekt och som du säkert vet så räknar PQ8 ut en bryttid efter hur du kör, Compushift.
Den behandlar alla cylindrarna separat; många andra shifters buntar ihop cylindrarna och bryter och slår på strömmen samtidigt på alla t-spolar, pang-pang.
PQ8 lurar också ECU så den tror att motorn fortfarande går vid uppväxling; utan denna funktion kan man få felmeddelande och förändrad insprutning/tändning efter uppväxling samt man kan inte bryta så länge vid uppväxling.
Efter uppväxling mjukstartas också motorn med PQ8, Smoothshift, för att minska ryck, för bättre fäste och för att spara på motorn/drivlina. Mjukstarten räknas ut och förändras tillsammans med Compushift.

Eftersom jag alrdig kört en hoj med QS är jag ju helt fel man att svara på detta. Men jag gissar på att man utgår från tex 80ms å sen provar sig fram. Kör man utan QS så känner man ju när man lyckas få i växlen mjukt. En gissning dock.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det kanske går bra att justera sig fram, men det låter ju onekligen tryggt ifall Coronan är självlärande efter några växlingar.

Att jag är lite nyfiken beror på den gamla tråden om SH-killen som hade pajat ett eller flera toppar på sin 600-banhoj pga av ett antal tusendelar för lång bryttid.

Jag tror det berodde på att han fick ventilfladder på avgasventilerna pga av för mycklet restgas i avgasröret som detonerade när tändningen återkom: avgasfjädrarna orkade inte hålla lyftarna mot kammen pga av mottrycket, så han fick förmodligen lift off och ventilstuds i sätet varför toppen spottade shims och havererade.

Kanske inte ngn risk på en stötstångsmotor som min, den har ju mycket högre fjädertryck iofs. Men för liten brytartid kan ju säkert skada drevklorna om dessa inte hunnit nå fullt ingrepp innan motorn tänder igen :confused:

Men men, som du säger, det kanske är lätt att känna/justera hur det ska vara irl.

Fick just detta svaret från Cordona.

Det har fungerat perfekt och som du säkert vet så räknar PQ8 ut en bryttid efter hur du kör, Compushift.
Den behandlar alla cylindrarna separat; många andra shifters buntar ihop cylindrarna och bryter och slår på strömmen samtidigt på alla t-spolar, pang-pang.
PQ8 lurar också ECU så den tror att motorn fortfarande går vid uppväxling; utan denna funktion kan man få felmeddelande och förändrad insprutning/tändning efter uppväxling samt man kan inte bryta så länge vid uppväxling.
Efter uppväxling mjukstartas också motorn med PQ8, Smoothshift, för att minska ryck, för bättre fäste och för att spara på motorn/drivlina. Mjukstarten räknas ut och förändras tillsammans med Compushift.

Eftersom jag alrdig kört en hoj med QS är jag ju helt fel man att svara på detta. Men jag gissar på att man utgår från tex 80ms å sen provar sig fram. Kör man utan QS så känner man ju när man lyckas få i växlen mjukt. En gissning dock.
 
Last edited:

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
PS. Kanske det är du som är "bamse" som condona nissen tipsa om?

Jo.. jag lystrar till detta smeknamn.... :tungan

Ja det kanske går bra att justera sig fram, men det låter ju onekligen tryggt ifall Coronan är självlärande efter några växlingar.

Att jag är lite nyfiken beror på den gamla tråden om SH-killen som hade pajat ett eller flera toppar på sin 600-banhoj pga av ett antal tusendelar för lång bryttid.

Jag tror det berodde på att han fick ventilfladder på avgasventilerna pga av för mycklet restgas i avgasröret som detonerade när tändningen återkom: avgasfjädrarna orkade inte hålla lyftarna mot kammen pga av mottrycket, så han fick förmodligen lift off och ventilstuds i sätet varför toppen spottade shims och havererade.

Kanske inte ngn risk på en stötstångsmotor som min, den har ju mycket högre fjädertryck iofs. Men för liten brytartid kan ju säkert skada drevklorna om dessa inte hunnit nå fullt ingrepp innan motorn tänder igen :confused:

Men men, som du säger, det kanske är lätt att känna/justera hur det ska vara irl.

De kan ju vara så, men de brukar vara lådan som brukar ge sig först....

Man känner ganska tydligt vilket håll man ska justera på....

För lång bryttid blir som motorbroms mitt i vxlingen, svårt att få i vxl. för kort tid...

När de är perfekt citat: "så är de som att skära smör med en varm kniv" slut citat...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo.. jag lystrar till detta smeknamn.... :tungan



De kan ju vara så, men de brukar vara lådan som brukar ge sig först....

Man känner ganska tydligt vilket håll man ska justera på....

För lång bryttid blir som motorbroms mitt i vxlingen, svårt att få i vxl. för kort tid...

När de är perfekt citat: "så är de som att skära smör med en varm kniv" slut citat...

Det lät ju uppmuntrande, då kanske jag vågar satsa på en QS trots allt. Bara att jag börjar med tilltagen brytartid och succesivt minskar. Det känns ju som att det dyraste sannolikt är för kort bryttid :näsblod
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Det lät ju uppmuntrande, då kanske jag vågar satsa på en QS trots allt. Bara att jag börjar med tilltagen brytartid och succesivt minskar. Det känns ju som att det dyraste sannolikt är för kort bryttid :näsblod

börja med 70-65 mille sekunder har min honda 1000rr på 65 ms endast på låga varv känns det som bryttiden skulle varit 70 ms,men nu har jag monterat hm´s värsting och vad jag fattat så skall den va helt outstanding.lite halt ute nu för att testa eller.......
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
börja med 70-65 mille sekunder har min honda 1000rr på 65 ms endast på låga varv känns det som bryttiden skulle varit 70 ms,men nu har jag monterat hm´s värsting och vad jag fattat så skall den va helt outstanding.lite halt ute nu för att testa eller.......

Ja jag ska nog börja med lite över vad som gäller på en sporthoj. En hd snurrar ju inte så fort, så även dreven i lådan går ju långsammare. Så det är nog inte otänkbar att det behövs någa ms längre tid innan klo träffar kugglucka. Bäst att börja konservativt och sedan korta ned tiderna.
En HD har ju dessutom bara två burkar, så den feature med cylindervis mjukstart av tändandet som tex Corona bröstar sig med, blir ju bara 0->50%->100% på en twin. Men det ska nog fås att funka, flera ducatibekanta är ju nöjda med sina QS. Jag tänkte mest använda QS när jag kör stripkörningar isf.

Men eftersom tråden och kunnandet fanns här i Raceforumet så tog jag mig friheten att kolla med er som vet.

Tackar för svaren!

/J
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Okunnighetsfråga i Raceforumet ála Grodan Kermit :rolleyes: :
Jag köpte QS till min Daytona 675 -09/10 - nya modellen är förberedd för detta så det var ett 20 min ingrepp (hos Triumph Center Länna) á 2500 kr (mekar inte själv om jag inte måste).

Tycker den med min ringa bankompetens fungerat kanon (med 0 tidigare referens av QS...), dock ibland lite ryckig, och ibland "missar" jag en vxl (beror nog mer på att jag ej är tillräckligt distinkt).

Nu till min Kermitfråga: Kör ni alla med race-växling, dvs växla "nedåt" vid uppväxling. Det känns inte ok som det är nu, med vassa vänsternedlägg (i mina ögon) och foten under vxl-peggen... :död

Roffe_S som kör en del Daytona på bana: Har du vänt på växlingen??
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Jag åker DWE QS.

Den är helt otrolig, mycket fin känsla, behöver aldrig (efter installation) justeras och servicen är helt enorm.

Jag fick problem med den helgen innan första Gotlandhelgen förra året. Skickade in box+QS på Tisdagen, han fick den på Onsdagen, satt uppe hela Onsdagnatten och lagade boxen. Skickade den express till mig så jag hade den Torsdag eftermiddag och kunde ta med den till Gotland Torsdag kväll.

Service är det som skiljer många av apparaterna tror jag!

Rekommenderas.

/ Jens

Jag fick tips om DWE som Roger sköter så fint utav Eskilsson. Han och Freddy kör på den vad jag vet. Jag har inget att jämföra med men jag är supernöjd. Monterade den och sen har jag inte rört den på 1 år. Växlar som en Chrysler Automat :tummenupp

Prata med Roger, sök honom på www.dwe.se hemsidan är inte bra med Servicen och qs är topp.
Jag gav 3000:- för ett år sen.

//H
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Nu till min Kermitfråga: Kör ni alla med race-växling, dvs växla "nedåt" vid uppväxling. Det känns inte ok som det är nu, med vassa vänsternedlägg (i mina ögon) och foten under vxl-peggen... :död

Min uppfattning är att av de som tävlar är det de allra flesta som kör raceväxlat. Jag tex kör gatväxlat.

Ang roffe så skulle det förvåna mig mycket om han inte körde raceväxlat. Kan man ändra nått på hojen så gör han ju det. Men han jobbar väl med betong till vardags så man kan ju förstå om han vill ha lite omväxling :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har faktiskt Translogics givare monterad på hojen, det är den som VR-8 visar i sitt tidigare inlägg och som Trajjan säljer som originaltillbehör:)

Jag kör inte raceväxlat, vid min ålder känner jag mig tröglärd och vill trots slirkoppling inte dunka in fel växel allt för ofta:tungan. Jag är för övrigt oftast livrädd när jag provar stora, stygga literhojjar med rejsväxlat på bana - skulle tro att 70% av koncentrationsförmågan går åt till att med tungan i mungipan rabbla mantrat "trean...NEDÅT! fyran...":)

Finessen med Cordonans sensor (den röda på bild tidigare i tråden) är att den funkar både för tryck och drag, så om jag ändrar mig behöver jag inte handla nytt!

Dina synpunkter på växlingen härrör förmodligen från bryttiden, eventuellt också injusteringen av sensorns känslighet. Som Spyan skrev - vid höga varv och höga växlar behövs bara korta bryttider, vid lägre varvtal/lägre växlar något längre. Det sköter Cordonan själv - jag anger bara bryttiden vid toppvarv.

Du kan möjligen justera bryttiden med Tuneboy för de nya ECU'na, jag kan kolla lite senare i helgen när jag sitter vid min egen dator. Känsligheten på sensorn (när den bryter) justeras med en liten skruv eller insex på sensorn. Rycker hojen till utan att växla kan Du behöva minska känsligheten något, klonkar det till vid växling kan den behöva ökas.

Cordonan justerade jag in med hojen på depåstödet, funkade alldeles utmärkt vid de få provturer jag hann med. Annars funkar "15-kg"--knepet beskrivet tidigare i tråden även med Din sensor (under förutsättning att den är justerbar).

...Jag köpte QS till min Daytona 675 -09/10 - nya modellen är förberedd för detta så det var ett 20 min ingrepp (hos Triumph Center Länna) á 2500 kr (mekar inte själv om jag inte måste).

...dock ibland lite ryckig, och ibland "missar" jag en vxl (beror nog mer på att jag ej är tillräckligt distinkt).

...Kör ni alla med race-växling, dvs växla "nedåt" vid uppväxling. Det känns inte ok som det är nu, med vassa vänsternedlägg (i mina ögon) och foten under vxl-peggen... :död...Roffe_S som kör en del Daytona på bana: Har du vänt på växlingen??

Mmm, mer betonggrå och växlad kan väl tillvaron knappast bli så här dagarna före vintersolståndet? :D För övrigt - då talangen är bristfällig måste jag ju tillgripa de flesta kända, okända såväl som ökända knep för att jobba mig ned i närheten av Dina gamla 600-tider?

När och om min lilla trepip lyckas leka följa John med Dig ett varv, t ex på Kemora till våren, den dagen ska jag överväga att trampa i st f att lyfta vid uppväxling. Om jag överlever in till depån...:brinnerup

Min uppfattning är att av de som tävlar är det de allra flesta som kör raceväxlat. Jag tex kör gatväxlat.

Ang roffe så skulle det förvåna mig mycket om han inte körde raceväxlat. Kan man ändra nått på hojen så gör han ju det. Men han jobbar väl med betong till vardags så man kan ju förstå om han vill ha lite omväxling :)
 
Last edited:

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Okunnighetsfråga i Raceforumet ála Grodan Kermit :rolleyes: :
Jag köpte QS till min Daytona 675 -09/10 - nya modellen är förberedd för detta så det var ett 20 min ingrepp (hos Triumph Center Länna) á 2500 kr (mekar inte själv om jag inte måste).

Tycker den med min ringa bankompetens fungerat kanon (med 0 tidigare referens av QS...), dock ibland lite ryckig, och ibland "missar" jag en vxl (beror nog mer på att jag ej är tillräckligt distinkt).

Nu till min Kermitfråga: Kör ni alla med race-växling, dvs växla "nedåt" vid uppväxling. Det känns inte ok som det är nu, med vassa vänsternedlägg (i mina ögon) och foten under vxl-peggen... :död

Roffe_S som kör en del Daytona på bana: Har du vänt på växlingen??



jag och max biaggi kör gat växlat å det går utmärkt:banana
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
En annan sak som jag undrar över egentligen ,,,, är en QS nånting som sänker ens varvtider eller vad ,, har inte kört med det själv, men tänker mig gasa som fan ut på nån raka å jag använder kopplingen ,,, pang pang pang ,, säger det så har jag växlat upp, går snabbt som fan, samma när jag växlar ner, efter har övat ett tag så vet jag att det är tex 3:an jag skall ha i den kurvan efter rakan, så jag växlar alla stegen samtidigt som jag bromsar med kopplingen inne sen har jag rätt växel när det e dags att vräka på gas igen.
,,, jag kan inte se mig själv iaf att tjäna nånting på att ha en QS ,,, eller gör det det ?
Eller är det bara en grej som sitter på hojen för att den skall se snabb ut när den står i depån?
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
Jag måste slå ett slag för Translogic's quickshifters. Den modell jag/vi använder är QS4 och till skillnad från tidigare erfarenheter, PCIII med både Dynojets egna sensor och en Cordona, så är QS4 helt outstanding. Väldigt enkel att koppla in och kan ha olika tider beroende på växel och förare. Tekniken heter "Intellishift" och läsas mer om här.

Deras tillvals shiftlight är väldigt bra och syns enkelt även vid starkt solljus.

/J

Kan bara hålla med ovanstående.
Qs med variabla bryttider/växel funkar kanon på min 1098 och shiftlighten SYNS perverst bra, sen att bägge är individuellt justerbara är ju bara.....bäst!
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
En annan sak som jag undrar över egentligen ,,,, är en QS nånting som sänker ens varvtider eller vad ,, har inte kört med det själv, men tänker mig gasa som fan ut på nån raka å jag använder kopplingen ,,, pang pang pang ,, säger det så har jag växlat upp, går snabbt som fan, samma när jag växlar ner, efter har övat ett tag så vet jag att det är tex 3:an jag skall ha i den kurvan efter rakan, så jag växlar alla stegen samtidigt som jag bromsar med kopplingen inne sen har jag rätt växel när det e dags att vräka på gas igen.
,,, jag kan inte se mig själv iaf att tjäna nånting på att ha en QS ,,, eller gör det det ?
Eller är det bara en grej som sitter på hojen för att den skall se snabb ut när den står i depån?

Det vet jag inte. Har själv kört med koppling jämt. Tills jag började tippa av på gasen å trycka i växeln. Det märktes mest ut ur esset på åsen då jag haft lite svårt att få i växeln i tid. Sänkte pers en sekund och fick så pass med fart att jag missa bromsningen i ejes 3 varv på rad. Men så pass lär det ju inte märkas överallt. Det beror nog på föraren skulle jag tro.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top