Den stora Quickshiftertråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nope, listpriset för allt är 3 495:- på Grevens.

När några av oss 675-ägare köpte QS för några månader sedan valde vi mellan Cordona och HM. Det blev Cordona för oss då det var det billigare alternativet i det läget, idag skulle det vara hugget som stucket. NLR har ett vasst pris och jag har bara hört gott om HM.

Cordona kommer enligt uppgift med en ny Strain-gaugeswitch senare i vår, det som talade för den var den fina elektroniken den använder för att aktivera tändningen efter växling.

Jaja, bägge är jättebra alternativ och kommer säkert att funka perfekt på hojen:tummenupp

Blir det Kozuki även nästa säsong?

QS8+gpswitch kostar väl 5k hos greven. HM kostar 3k.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ha, då kan väl vadslagningen börja lagom till julgröten då? :) Jag tror Du saknar den gamla nätta, fina känslan på Din käckt färgsatta Synda 600 och sneglar på litermaskinen från imperiet denna gång?

För inte tänker Du väl vandra i Sandstreams nätta fotspår...?

Mina 2p - God jul på´re:)

Nej. Det blir avtäckning av vinnarhojen i r1000 2010 till våren.
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
roffe_s du har så rätt så.....

har snokat lite både på HM å Cordona.

Mer om detta lite senare, nu ska vi iväg å glögga!!

// B
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag åker DWE QS.

Den är helt otrolig, mycket fin känsla, behöver aldrig (efter installation) justeras och servicen är helt enorm.

Jag fick problem med den helgen innan första Gotlandhelgen förra året. Skickade in box+QS på Tisdagen, han fick den på Onsdagen, satt uppe hela Onsdagnatten och lagade boxen. Skickade den express till mig så jag hade den Torsdag eftermiddag och kunde ta med den till Gotland Torsdag kväll.

Service är det som skiljer många av apparaterna tror jag!

Rekommenderas.

/ Jens
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Lite mer info om skillnaden mellan HM å Cordona....

HM... Deras shifter bara slår av strömmen till alla spolarna och slår igång dem samtidigt, pang-pang, 12v av och på, och samma bryttid hela tiden.

Cordona/PQ8... Slår av på alla spolarna men drar igång två och två, där av blir de en mjukare påslag blir nästan som om man åker automat... PQ8:an lurar ECU att motorn går. Har liten processor som gör Smooth Shift och Compushift med olika bryttid efter hur du kör, shiftlight finns som extra tillbehör.

de kommer mera.....

// B
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Lite mer info om skillnaden mellan HM å Cordona....

HM... Deras shifter bara slår av strömmen till alla spolarna och slår igång dem samtidigt, pang-pang, 12v av och på, och samma bryttid hela tiden.

Cordona/PQ8... Slår av på alla spolarna men drar igång två och två, där av blir de en mjukare påslag blir nästan som om man åker automat... PQ8:an lurar ECU att motorn går. Har liten processor som gör Smooth Shift och Compushift med olika bryttid efter hur du kör, shiftlight finns som extra tillbehör.

de kommer mera.....

// B

så det bästa av två världar är då cordonas box och hm:s brytare,hoppas de kommer med en ny brytare hos cordona då:)
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
så det bästa av två världar är då cordonas box och hm:s brytare,hoppas de kommer med en ny brytare hos cordona då:)

Fick detta mejl av Mattias på Cordona, blir svar på din fråga igel...

Javisst Mattias, Cordona Strain Guage GP Switch Quickshifter har gjort debut. Den är helt uppbyggd utan rörliga delar och styrs av en dator som räknar bort vibrationer och temperaturskillnader och creep. Sitter på vår R1 just nu, kopplad till PQ8 version 107 och det går som bara den. Man ställer hårdheten på uppväxling mellan 1-30 genom att trycka på knappar a'la PQ8. GP SG börjar alltid på 15 när man köper den och det fungerar till de flesta cyklar.

1. Man monterar sensorn på växellarmen, sen behöver man inte röra sensorn mer, all justering sker på panelen.

2. Slå på strömmen och, håll in båda knapparna, då blinkar panelen up, up, up, up, up, man rör pedalen med foten och gör en simulerad uppväxling och håller kvar pedalen i ca 2 sec; då låser datorn och lär sig vilket håll som är uppväxling; så inget mer push eller pull man måste ställa in och tänka och krångla innan man kör.
Givetvis kan man göra om initiering om man byter växelriktning eller cykel.

3. Sen provkör man, om sensorn är för mjuk, ökar man från 15, för hård så minskar man, gjort på några sekunder.
Det går verkligen att finjustera tills allt är perfekt. Vår R1 är ställd på 12, och växlarna bara klickar i och det känns som ett gummiband sitter i styrhuvudet och drar cykeln framåt helt utan avbrott.

4. Datorn justerar värderna kontinuerligt så det blir samma hårdhet under alla körförhållanden.

Kommer även i en Factory Version, som troligtvis kommer användas av flera WSS team, teamen ska testa i Januari; GP SG Factory kan även signalera vid nedväxling så avancerade ECU'er kan gasa till varje gång man växlar ned, precis som MotoGP cyklarna. Ställbar hårdhet vid ned växling, -1 till -9.
Denna version har även en Quick Change kontakt 30cm från sensorn så man snabbt kan byta om man kraschar sönder fotpinnar och sensor.
Detta är Cordona helt ensamma om, datorn känner av att det är en ny sensor monterad och kalibrerar sig automatiskt så fort strömmen slås på. Alla andra tillverkare av loadcells/strain guages justerar sin kontrolbox vid tillverkning så den fungerar mot en specific loadcell Strain Gauge genom att trimma/skära i resistorer inne i boxen, så sensorn kan inte bytas ut, man kan säga att de är en enhet tillsammans och om man kraschar sönder en sensor måste hela kitet bytas, tar tid och kostar pengar.

Cordona kommer sälja lösa sensorer som reservdelar.

Kolla gärna på fotot av sensorn, minst i branschen, 45mm lång 14mm diam. Helt i rostfritt stål, tillverkad i Sverige.
Panelen kommer gjutas in i en svart ask så bara knapparna och displayerna sticker upp, sitter 1m från sensorn.
Up Shift och Down Shift har egna utgångar, så vi behöver inte ha en specialversion till Yamaha YEC som går på 5volt, samma kit passar alla cyklar.
Håller även på att bygga egna pedaler med inbyggd sensor för cyklar utan länkage, Ducati, MV, Aprilia.


Mvh,
Mattias
South Coast Engineering AB
www.cordona.net
Maker of the best Strain Guage Quickshifter outside MotoGP
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR

Bifogat

  • Strain Guage GP Switch Quickshifter and GP9.jpg
    Strain Guage GP Switch Quickshifter and GP9.jpg
    236.4 KB · Visningar: 114
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag hoppas den där nya är en prototyp. Den måste ju eloxeras i nån porrig färg för att jag ska känna köpsuget.
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
eloxerad och i liten väska för den mode medvetna mc åkaren

Jag hoppas den där nya är en prototyp. Den måste ju eloxeras i nån porrig färg för att jag ska känna köpsuget.
 

Bifogat

  • DSC00006.jpg
    DSC00006.jpg
    87.3 KB · Visningar: 120
  • boxbriefcases.gif
    boxbriefcases.gif
    11.6 KB · Visningar: 618

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
så fort den e färdig testad... till våren skulle jag tro. E de bråttom!? Ska du köra imorrn eller? :tungan



Känner jag han rätt så kan du vara lugn.. de blir garanterat porrit..:banana

Man vill ju gärna hinna montera på gerjorna och kolla så att det funkar någolunda innan det drar igång. Senast till slutet på mars kan jag vänta. Sen måste jag bränna upp min veckopeng.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Nån som vet om det går att kombinera HRC box med cordona QS8 eller annan QS??

HRC boxen har QS inbyggd men den går bara att justera om man köper HRCs egen gp switch. Vilken verkar vara svår att få tag på och väldigt dyr om jag läst rätt.
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Nån som vet om det går att kombinera HRC box med cordona QS8 eller annan QS??

HRC boxen har QS inbyggd men den går bara att justera om man köper HRCs egen gp switch. Vilken verkar vara svår att få tag på och väldigt dyr om jag läst rätt.

Du kan använda cordonas till HRC... Men för att justera in den behöver du HRC:s sladd inte någon box...

Med den går du in i HRC-Boxen å gör dom ändringarna du vill göra...

Denna behöver du...

38880-NL9-C00 UNIT ASSY., SERIAL I/F (USB)

Jag har HRC på min hoj men kör med hela cordona kittet ist. Tyckte de e mycke smidiare att bara ändra dir. på hojen ist. för att leta fram kabel + data för att göra lite justeringar.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top