Den stora skid/bräd- och vintertråden!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har börjat poppa upp lite "gnälltrådar", att säsongen snart är slut. Visst är den det om vi pratar motorcyklar, men för oss som åker skidor och bräda är det en ny säsong som tar vid där hojsäsongen slutar!

Finns inget bättre än att alltid ha något roligt att se fram emot: När hojsäsongen är över längtar man till skidåkningen. När den är avklarad längtar man till hojkörningen! :tummenupp

Så... Var tänkte ni åka i år?

Har ni några tips?

Vilka bolag är bäst att resa med?

Var är ölen billigast?

Vilket ställe är det bäst att vara säsongare på?

Var finns den roligaste after-skin?

Var är de bästa backarna?

Var brukar solen skina från en klarblå himmel under dagen medan det snöar under natten varje dag i veckan?

För egen del tänkte jag åka en vecka till Italien, till Dolomiti Ski-området (Val Gardena, Canazei, Arabba) eftersom jag måste ha nya pjäxor och inbillar mig de är billigare där än i Frankrike. Har jag fel? Någon som vet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
De senaste gångerna jag åkt på uppstyrda resor har jag åkt med Langley. De är klart bäst på att styra upp skidresor om man inte vill ha konstant samkväm med reseledare och löst folk...

Vill man styra upp en grym skidresa på egen hand är tipset att flyga reguljärt med Zwiss Air till Zürich. Bokar man tidigt är biljetterna billiga. På flygplatsen i Zürich går man ner ett par våningar med sin bagagevagn och köper en tågbiljett i automaterna för vidare transport till Engelberg, . Tåget går punktligare än din Rolex och håller otroligt hög standard. I Lucerne byter du tåg till det lite äldre tåget som tar dig upp i bergen och sedan släpper dig på torget i Engelberg.

Resan från flygplatsen tar max 2.5 timmar.

Väl i Engelberg har du underbart mycket lättillgänglig off pist och behöver du hjälp att hitta hugger du första Norröna-klädda lirare du ser och ber om hjälp. Ca 50% av de man ser är nämligen säsongare från främst Sverige.

Jag har varit där med familjen de senaste två åren och fått 8 av mina tio bästa åkdagar någonsin där.

Det finns ett fel med Schweiz och det är matpriserna. Framförallt sedan finanskrisen då kronan tappade i värde medan deras valuta höll sig kvar i topp.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag funtar på att tjöpa en snöskoter och dra med på släp eller på långforden om man orkar sitta och dunka i den.
Stod med en snåvbård i Ullodalen och viftade med ett liftkort i väntan på att få höftkulorna istärdragna av ankarliften när ett skotergäng med sprakiga färger kom in, käkade lite och sen hyvlade iväg över fjället. Fan vad rutten jag kände mig då.
Jag är för gammal och krum för att åka bräda. Känner mig patetisk och dessutom är bräda lika ute som monoski var när jag började.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Jag funtar på att tjöpa en snöskoter och dra med på släp eller på långforden om man orkar sitta och dunka i den.
Stod med en snåvbård i Ullodalen och viftade med ett liftkort i väntan på att få höftkulorna istärdragna av ankarliften när ett skotergäng med sprakiga färger kom in, käkade lite och sen hyvlade iväg över fjället. Fan vad rutten jag kände mig då.
Jag är för gammal och krum för att åka bräda. Känner mig patetisk och dessutom är bräda lika ute som monoski var när jag började.

Klart du ska ha en snöskoter. Se till att vara ett gäng som åker. Åka själv är också kul, ända tills man kör fast ordentligt...

Så här trevligt skulle man kunna ha det om man bodde på rätt sida av världen :gråta

[YOUTUBE-ID]MKn9kOtVgEg[/YOUTUBE-ID]

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

He, he... Du är ju uppenbart gammal som ens sett en monoskida.

Jag provade att åka sådan. :rodnar Gick förvånansvärt bra, men tur man hade stavar. :hihi

De senaste gångerna jag åkt på uppstyrda resor har jag åkt med Langley. De är klart bäst på att styra upp skidresor om man inte vill ha konstant samkväm med reseledare och löst folk...

Vill man styra upp en grym skidresa på egen hand är tipset att flyga reguljärt med Zwiss Air till Zürich. Bokar man tidigt är biljetterna billiga. På flygplatsen i Zürich går man ner ett par våningar med sin bagagevagn och köper en tågbiljett i automaterna för vidare transport till Engelberg, . Tåget går punktligare än din Rolex och håller otroligt hög standard. I Lucerne byter du tåg till det lite äldre tåget som tar dig upp i bergen och sedan släpper dig på torget i Engelberg.

Resan från flygplatsen tar max 2.5 timmar.

Väl i Engelberg har du underbart mycket lättillgänglig off pist och behöver du hjälp att hitta hugger du första Norröna-klädda lirare du ser och ber om hjälp. Ca 50% av de man ser är nämligen säsongare från främst Sverige.

Jag har varit där med familjen de senaste två åren och fått 8 av mina tio bästa åkdagar någonsin där.

Det finns ett fel med Schweiz och det är matpriserna. Framförallt sedan finanskrisen då kronan tappade i värde medan deras valuta höll sig kvar i topp.

Låter ju inte helt fel! Finns någon hemsida där du kan boka boende och så?

Klart du ska ha en snöskoter. Se till att vara ett gäng som åker. Åka själv är också kul, ända tills man kör fast ordentligt...

Så här trevligt skulle man kunna ha det om man bodde på rätt sida av världen :gråta

[YOUTUBE-ID]MKn9kOtVgEg[/YOUTUBE-ID]

Såg otroligt härligt ut! :banana

Går ju uppenbart att göra både knäskrap och wheelies även med en sådan. :hihi

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Låter ju inte helt fel! Finns någon hemsida där du kan boka boende och så?

http://www.engelberg.ch/en/Schlafen___Essen/index.php

Allt beror på hur flådigt du vill bo.
Vi var två familjer som åkte ner så vi behövde utrymme för två sjövilda grabbar och kostade på oss en finfin lya 150 meter från torget och bussarna.

...OM du vill mer bo ÄNNU närmare bussarna och inte behöver lika mycket utrymme kan du kolla på det anrika skidhotellet Bellevue som ligger i direkt anslutning till torget.

Engelberg är ingen partystad men erbjuder grym åkning som inte kräver långa hikingturer på stighudar.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
1. Snötillgången är alltid ett lotteri. Välj en större skidort där det finns tillgång till alternativ om inte vädret tillåter skidåkning för dagen. Skidorter som ligger på hög höjd brukar vara pretty snösäkert.

2. Med risk för reklam, Langley travel, om du/ni skall till Frankrike vill säga. Deras paket med liftkort osv är prisvärda. Varför inte en resa i april månad ? Resorna är riktigt prisvärda då och chansen att åka puder är god. Det brukar alltid dra in vår-snö-oväder då.

3. Luffaröl är billigast. Det brukar vara den som står kvarglömd på bardisken, den med fimpar i. ; )

4. Engelberg, Chamonix, Val´diseré...

5. ??? Passar på den frågan.

6&7. Val Thorens eller Val´diseré i april månad. Snöoväder på nätterna och strålande solsken på dagarna är inte ovanligt. Hög höjd ger oftast schyssta backar och i Val´diseré finns skidåkning för alla. Vuxen som barn, blått som korpsvart.

Som du redan sett så förespråkar jag Frankrike eller Schweiz och min erfarenhet är att prylarna i Frankrike håller samma prisklass som i Svedala. Kanske att sortimentet är lite större på större skidorter Frankrike.

Har du möjlighet att dra till Aosta-dalen tycker jag att du skall prova Pila. Inga turister, relativt stort skidsystem, samt det faktum att du får ha offpisten nästan för dig själv där.
Riktigt bra.
Bilden är tagen i Pila och det är Matterhorn du ser mitt i bilden.

Fack...kan det inte börja snöa snart !!!
/ Peter.

Bifogat

• DSCN0647.jpg
    DSCN0647.jpg
    237.6 KB · Visningar: 118

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
ja nu vart jag klart sugen på att både åka bräda och köra skoter, men då måste man dock ta snöskoter kort.. men hade iofs en flickvän en gång i tiden som bodde långt upp i norr som jag såg när hon gjorde själva "uppkörningen".. jaa du.. kan ju inte påstå att det såg ut som de behövde något större utbildning:tungan

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
ja nu vart jag b¨de klart sugen på att åka bräda och köra skoter, men då måste man dock ta snöskoterkort.. men hade iofs en flickvän en gång i tiden som bodde långt upp i norr som jag såg när hon gjorde själva "uppkörningen".. jaa du.. kan ju inte påstå att det såg ut som de behövde något större utbildning:tungan

Va? Ska man ha sånt?

MikkE

Guest
Om det inte blir en längre resa för att åka skidor blir det Hemavan/Tärnaby och Kittelfjäll då det inte tar så lång tid dit med buss. Lagom billigt också och bra backar.
Åkte -05 till Argentiere, Frankrike med UCPA. Betalade ungefär 5000 kr och då ingick bussresa tur och retur, boende, frukost och middag, liftkort samt utrustning för hela veckan och en skidlärare i fem dagar. Det var det bästa jag gjort då min skidåkning plötsligt vart jävligt bra och roligare. Sjukt bra skidlärare hade min grupp som var engelsktalande fransman.
Skulle vara kul och hitta någon billig resa för 2 veckors skidåkande i alperna nu till -09/10 säsongen.

Edit, var ju UCPA jag åkte med, inte STS Alpresor. Det var en annan resa =)

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Någon som har erfarenhet av Ischgl? Tycker det verkar riktigt najs när man ser på bilder/pistkarta..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Blir eventuellt en sista-minuten med Langley till Frankrike med en polare i slutet av februari, annars blir det nog på sin höjd sälen :(
Ett gäng kompisar drar iväg till Frankrike den 29:e januari men jag kunde inte då, det känns riktigt surt...
När vi ändå har en skidtråd; Om någon har ett par twintip i bra skick i längd runt 160 så är jag intresserad :tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
På Vallåsen?? :brinnerup
Det funkar när skidabstinensen blir alldeles enorm.

Där får man väl mesta av tiden åka med rullskidor? :tungan

Var många år sedan jag var där sist... Det var nog när jag gick i gymnasiet. Annars finns ju Hästra på hyfsat avstånd, om än kanske lite långt för en dagstur.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Där får man väl mesta av tiden åka med rullskidor? :tungan

Var många år sedan jag var där sist... Det var nog när jag gick i gymnasiet. Annars finns ju Hästra på hyfsat avstånd, om än kanske lite långt för en dagstur.

När jag var liten pilt körde vi till Mullsjö några gånger över dagen. 25 mil enkel resa. Farsan var skidtokig. :yoparty

MikkE

Guest
Blir eventuellt en sista-minuten med Langley till Frankrike med en polare i slutet av februari, annars blir det nog på sin höjd sälen :(
Ett gäng kompisar drar iväg till Frankrike den 29:e januari men jag kunde inte då, det känns riktigt surt...
När vi ändå har en skidtråd; Om någon har ett par twintip i bra skick i längd runt 160 så är jag intresserad :tummenupp

Jag har, fast de befinner sig i sthlm på mina föräldrars vind. Ett par Fisher. Har för mig de var runt 150-160 eller så. Jääävligt lätta att åka med.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras