Den stora skid/bräd- och vintertråden!

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Detta är bokat: Serre Chevalier v. 11 och Argentière v. 12 med UCPA. I Serre blir det "vanliga" skidor med fokus på off piste. I Argè blir det telemark i lite mer varierande snö, måste slipa på tekniken.

Tips: Val d'Isère är grymt lite senare på säsongen, typ v. 11 och framåt. Stort liftsystem, sitter ihop med Tignes. Även om det kan vara mycket folk blir det sällan trång eller köbildning.

Bolag: Jag gillar UCPA pga hur de lagt upp allt. Grymma instruktörer, god mat, schysta prylar och roliga människor. Förra året när vi var i val d'Isère hade vi en svensktalande fransman som instruktör. Han var riktigt bra.

Öl: Öl, vad är det?

Säsongare: Vill jag också veta.

After Ski: Där jag är! Annars är väl Chambre Nouf (stavning!?) i Chamonix grymt.

Bästa backarna: La Grave!

Sol + Snö: Serre Chevalier, ca 300 soldagar om året samtidigt som det är ett puder- och off pistparadis.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Jag startade en liknande tråd förra vintern, men den va mer riktad till snowboardåkare och snowboardåkning.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197430

Jag har faktiskt redan åkt 3 gånger redan. Har sånt sjukt åkpepp, känns som man är 14 år igen!
http://hampusahlstrom.blogspot.com/2009/09/bakisshred-garde.html
(jag på dom 2 sista bilderna)

Blir en USAresa för mig i vinter igen, måste ta revansch för förra året då jag spenderade 3 veckor där men fick bara åka 5 dar pga skada.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Grym tråd :tummenupp

Har inte åkt på två säsonger och har lite att ta igen.

Landskrona skidklubb.
Dom körde sin säsongavslutning i Val´d isére förrut, alltid v 17 om jag inte minns fel. Nu var det en par år sedan jag pratade med Bosse så jag vet inte om dom fortfarande har samma upplägg. Det är kanske värt att undersöka detta om du är sugen på en resa.
Se det som ett litet tips bara :)

/ Peter

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Vart i USA? Privat, via UCPA eller liknande?

Förra vintern va vi i Big Bear, Mammoth, Park city, Canyons och Brighton. Men jag fick bara åka i Big bear och Mammoth.

Den här gången blir de Breckenridge och Big Bear. Styr upp allt själv.
Åker inte dit för att åka puder, nöter mest park. Inte fel att åka i 10+ grader i mitten av februari! :D

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Förra vintern va vi i Big Bear, Mammoth, Park city, Canyons och Brighton. Men jag fick bara åka i Big bear och Mammoth.

Den här gången blir de Breckenridge och Big Bear. Styr upp allt själv.
Åker inte dit för att åka puder, nöter mest park. Inte fel att åka i 10+ grader i mitten av februari! :D

Vad kostar det att åka dit, bo och liftkort? Och tar man sig så långt så är man väl sällan iväg endast en vecka?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad kostar det att åka dit, bo och liftkort? Och tar man sig så långt så är man väl sällan iväg endast en vecka?

Vill man åka över Atlanten och testa färdigheterna kan jag tipsa om ett koncept som Langley har:
"Ski Around The Rockies"
10 dagars åkning på fyra olika Kanadensiska skidorter. Ett begränsat antal gäster åker runt med minibuss och en Langley-guide som sköter allt det praktiska och guidar bland skidbackarna.

Jag må vara en smula partisk eftersom min gode bror jobbade som Ski Around-guide under en säsong men jag tycker det verkar grymt!

http://www.langley.eu/sv/skidresor/specialresor/ski-around-kanada/
Ski Around the Rockies

Vi börjar med tre dagar i puderdrömmen Fernie, vi kör vidare till Rossland och skidorten Red Mountain, och därefter har turen kommit till Nelson intill Whitewater där det finns möjlighet att testa cat-skiing. Turen fortsätter till Golden och skidorten Kicking Horse, där blir det kanske heliskiing om förutsättningarna är rätt. Vi avslutar med Banff och skidåkning i Lake Louise eller Sunshine Village innan vi sätter kursen mot en sista natt i Calgary.

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Vill man åka över Atlanten och testa färdigheterna kan jag tipsa om ett koncept som Langley har:
"Ski Around The Rockies"
10 dagars åkning på fyra olika Kanadensiska skidorter. Ett begränsat antal gäster åker runt med minibuss och en Langley-guide som sköter allt det praktiska och guidar bland skidbackarna.

Jag må vara en smula partisk eftersom min gode bror jobbade som Ski Around-guide under en säsong men jag tycker det verkar grymt!

http://www.langley.eu/sv/skidresor/specialresor/ski-around-kanada/
Ski Around the Rockies

Vi börjar med tre dagar i puderdrömmen Fernie, vi kör vidare till Rossland och skidorten Red Mountain, och därefter har turen kommit till Nelson intill Whitewater där det finns möjlighet att testa cat-skiing. Turen fortsätter till Golden och skidorten Kicking Horse, där blir det kanske heliskiing om förutsättningarna är rätt. Vi avslutar med Banff och skidåkning i Lake Louise eller Sunshine Village innan vi sätter kursen mot en sista natt i Calgary.

Vi funderade faktiskt på detta. Priset för själva arrangemanget är inte alltför illa. Problemet är bara att det tillkommer lite resekostnader dit och hem.

edit:
Fast vänta nu, ingår boende och mat i de priserna?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
edit:
Fast vänta nu, ingår boende och mat i de priserna?

Resa och boende ingår.
Liftkort tillkommer.

Hur det är med mat vet jag faktiskt inte.

Edit:
Med tanke på att det är så få gäster som åker med så skulle jag tro att man äter där man vill för dagen och att gästerna betalar själva. Mat brukar oftast bara ingå då man bor på Langleyhotell där Langley har sina egna kockar.

Last edited:

MikkE

Guest
Resa och boende ingår.
Liftkort tillkommer.

Hur det är med mat vet jag faktiskt inte.
Kollade två veckor från den 12/2-10, 12.900 kr. Dock exkl flygtillägg samt eventuellt övriga tillägg (t ex försäkring eller avbeställningsskydd).
Liftkort ingår inte och kostar ca $620 CAD (4.000 SEK) och mat ingår ej.

Så en tvåveckors lär hamna på 20-23-000 SEK inräknat allt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kollade två veckor från den 12/2-10, 12.900 kr. Dock exkl flygtillägg samt eventuellt övriga tillägg (t ex försäkring eller avbeställningsskydd).
Liftkort ingår inte och kostar ca $620 CAD (4.000 SEK) och mat ingår ej.

Så en tvåveckors lär hamna på 20-23-000 SEK inräknat allt.

Jag vet inte hur mycket billigare man kommer undan om man ordnar upp allt själv. Styr man upp med reguljärflyg, boende och hyr egen buss så kan man säkert spara ett par tusenlappar men då skall man å andra sidan lägga tid på att planaera och boka upp resan. Sedan är det aldrig fel att hela tiden ha med sig en guide som gör att man kommer upp i "rätt" delar av systemen på en gång när man bara har begränsad tid på varje ställe. Det är så tråkigt om man har tre åkdagar och först sista dagen hittar den där grymt bra delen av systemet där man hade velat vara från dag ett....

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
ÅRE!
Bodde där permanent 1984-88. Finns inget i Sverige som är ens i närheten. Enligt mig då som är kvartsjämte med morsan o farsan 5 mil därifrån.

Alperna var länge sen, men Ischgl, St:Anton, Les Arc är bra place jag åkt på. Till jul blir det Åre igen!

MikkE

Guest
Jag vet inte hur mycket billigare man kommer undan om man ordnar upp allt själv. Styr man upp med reguljärflyg, boende och hyr egen buss så kan man säkert spara ett par tusenlappar men då skall man å andra sidan lägga tid på att planaera och boka upp resan. Sedan är det aldrig fel att hela tiden ha med sig en guide som gör att man kommer upp i "rätt" delar av systemen på en gång när man bara har begränsad tid på varje ställe. Det är så tråkigt om man har tre åkdagar och först sista dagen hittar den där grymt bra delen av systemet där man hade velat vara från dag ett....
Väldigt sant! Jag är oftast bekväm av mig och tycker det är najs att andra planerar allting. Jag åker trots allt på semester och vill inte göra så mkt annat än att åka skidor och dricka bärs på after-ski.
Dock är en sådan där resa lite för dyr för mig nu men kommer säkerligen att göras någon annan säsong. Skulle det satsas på en utomlandsresa blir det alperna. Lyckligtvis så bor man i Umeå nu och har faktiskt inte så långt till bra backar och det är även ett mucho billigare alternativ... om nu snön kommer.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen