Den stora skid/bräd- och vintertråden!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ge dig det själv i examenspresent, så har du något att se fram emot! :tummenupp
Då ska man ju jobba på fina jobbet, förhoppningsvis ;)

För att vara OnT lite..

Nästa år blir det antagligen en vecka i Söll/Skiwelt, riktigt stort område med glassiga backar och lite liftköer. Tyvärr lite väl snällt ibland..

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Då ska man ju jobba på fina jobbet, förhoppningsvis ;)

Att skibumma är ju On Topic. :tummenupp

Gör det där i skarven mellan skola och jobb. Det är mer eller mindre sista chansen, annars lär du troligtvis aldrig någonsin göra det och det slutar bara med att du blir gammal och bitter som jag. :gråta

Jobba på fina jobbet kommer du ändå få göra, så det räcker och blir över, tills du blir panchis. :)

Så... Just do it! :yoparty

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Att skibumma är ju On Topic. :tummenupp

Gör det där i skarven mellan skola och jobb. Det är mer eller mindre sista chansen, annars lär du troligtvis aldrig någonsin göra det och det slutar bara med att du blir gammal och bitter som jag. :gråta

Jobba på fina jobbet kommer du ändå få göra, så det räcker och blir över, tills du blir panchis. :)

Så... Just do it! :yoparty
Jo, läste lite på freeride nu. Det var inte bra. Jag vill åka skidor nuuuu! :hihi

Känns som att man kommer ångra sig vääldigt länge om man inte åker, verkar riktigt gött. Och det är ju som du säger, jobba på "tråkjobb" kommer man ändå få göra tillräckligt länge. :död

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag tänkte droppa en liten fråga här.
Ska jag välja ett par Marker Griffon eller ett par Salomon STH14 som bindningar till de kommande Line Prophet 100!?
Har fått lika många rekommendationer på båda två.

00sci

Medlem
Gick med
26 Nov 2007
Hoj
Ktm
Griffon skulle jag säga eller om du har råd jester.

Blir att åka och träna mycket i år då det är så jävla pinsamt då man själv just lärt sig 360 och lillebror klarar 900 enkelt :huvet

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hur brukar snöläget vara i Alperna i början/mitten på januari? Själv har jag bara åkt vecka 8 och senare och då kan det ju vara lite sisådär om man har otur..

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hur brukar snöläget vara i Alperna i början/mitten på januari? Själv har jag bara åkt vecka 8 och senare och då kan det ju vara lite sisådär om man har otur..

Alltid ett lotteri.

Var i Serre Chevalier vintern 04 och i slutet på januari samma vinter kom det 1m på några dagar. Vägarna stängdes av och man kom varken dit eller ifrån.
En par år senare var det bara sten i backarna och under sportlovsveckorna bussades turister till Alpé du Huez vill jag minnas.

Ifjol var jag i Chamonix och i slutet på januari månad fanns det lots of snow.
Så snö gissar jag att det kommer finnas men räkna med att det blir kallt, vintern har precis hunnit sätta sig då.

Men gör så här...kör på en ort som ligger högt. Det brukar vara ganska safe.

/ Peter

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Har varit iväg i slutet av januari, första veckan i februari och har hittills haft bra med snö på ställena jag varit på: Chamonix, Val d'Isère, Val Thorens och Dolomiterna i Italien.

Val Thorens ligger ju högt och är hyfsat snösäkert.

Här kan du se hur där ser ut och följa vädret...

http://www.valthorens.com/winter-en/live/livecams--webcams.61.name-mc_picto3.nb0.html

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Någon som varit i Serfaus-Fiss-Ladis området? Verkar najs.. Men efter lite tittande på youtube verkar det vara ganska flacka backar, å det är ju inte kul..

Någon som vet?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Någon som varit i Serfaus-Fiss-Ladis området? Verkar najs.. Men efter lite tittande på youtube verkar det vara ganska flacka backar, å det är ju inte kul..

Någon som vet?
Då var det bokat en vecka i Serfaus med några polare. Kommer bli über! :banana

Någon mer som bokat vinterns resa?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Har tänkt ta en sväng till kåbdalis och åka bräda nu när jag är hemma i norrland över jul. Sjukt jävla länge sen man åkte.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Skidor!

Fick ett jävla sug idag när det var lite frost på gräsmattan :banana

Var åker folket denna vintern? Hur övertalar man polarna att åka med? Var är minst ryssar? Osv, osv.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
lib-tech-skate-banana-btx-snowboard-yellow-green-top-text.jpg

Lib Tech Skate Banana

Fan va jag vill ha en sån bräda! Surt att man har en bräda som bara är två år gammal och som man egentligen är nöjd med... mini-hjärntvättning på G för att övertyga mig själv att den "gamla" inte duger :tungan ;)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Fan va jag vill ha en sån bräda! Surt att man har en bräda som bara är två år gammal och som man egentligen är nöjd med... mini-hjärntvättning på G för att övertyga mig själv att den "gamla" inte duger :tungan ;)
Säkerligen en trevlig bräda som jag själv funderade på inför förra säsongen, men kom fram till att mycket av hypen lever kvar just för att den var först. Därmed inte sagt att det inte finns en anledning till att väldigt många tycker om den, men personligen tycker jag det är roligare med något som inte är lika vanligt i backen. Åtminstone kan du intala dig det om du vill slippa känna dig tvungen att köpa ny. ;)

För egen del blir det nog ingen ny utrustning alls i år. Åker på en Rossignol One med Rome SDS Arsenal bindningar och Nike Vapen skor som jag trivs rysligt bra med.

På frågan om var man ska åka i år så blir det en vecka i Sälen, några dagar på ännu okänd ort över nyår samt några enstaka dagar i backarna i närheten. Hoppas på att det kan bli en sväng till Åre med då det var många år sedan jag var där nu. Avundas er som ska åka utomlands.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
.. mycket av hypen lever kvar just för att den var först.

För mig som inte brytt mig om att hänga med i prylsvängen de senaste åren har jag inte hört talas om modellen och vad som är nytt med den. Lib Tech har ju funnits sedan tidernas begynnelse men vad är det som är speciellt med den nyss nämnda brädan?

Köpte min första bräda -92, en Ride Series 152 som sedan byttes ut mot en SIMS Palmer, så jag har varit med på den tiden som snowboards utvecklades MYCKET från en säsong till en annan...
De senaste åren har det varit rätt lite nyheter så har det hänt något "revolutionerande" så är jag nyfiken att höra...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
De senaste åren har det varit rätt lite nyheter så har det hänt något "revolutionerande" så är jag nyfiken att höra...

Det kallas numera snowboard och inte snurfer. Snöret är borta och man har numera bindningar och snowboots för att hålla sig kvar istället :tungan ;)

snurfer.jpg

Annars så har jag bara hört en massa bra om Lib Tech och Skate Banana vilket fått mig intresserad och sugen på brädan. Den verkar riktigt bra allaround för både puder och hopp och ser riktigt tunn och flexibel ut, alltid kul att försöka lära sig att gå på kanterna :)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
För mig som inte brytt mig om att hänga med i prylsvängen de senaste åren har jag inte hört talas om modellen och vad som är nytt med den. Lib Tech har ju funnits sedan tidernas begynnelse men vad är det som är speciellt med den nyss nämnda brädan?

Köpte min första bräda -92, en Ride Series 152 som sedan byttes ut mot en SIMS Palmer, så jag har varit med på den tiden som snowboards utvecklades MYCKET från en säsong till en annan...
Kort sagt kan man väl säga att de var först med att göra en riktigt bra och lekfull bräda med rocker. Numera finns det massvis av olika typer av rocker och kombinationer med både rocker och camber. De startade en riktigt stor trend helt enkelt. Själv har jag camber mellan fötterna och rocker utanför.

Sen bör väl Magnetraction nämnas som ger bättre kantgrepp när det är isigt. Kanterna är helt enkelt lite vågiga med ett antal kontaktpunkter som skär underlaget likt en brödkniv ungefär.

Det kallas numera snowboard och inte snurfer. Snöret är borta och man har numera bindningar och snowboots för att hålla sig kvar istället :tungan ;)
Snurfern ser precis ut som de Skiboards vi åkte på när jag var liten. Fullständigt livsfarliga.
skiboard-700-kr.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kort sagt kan man väl säga att de var först med att göra en riktigt bra och lekfull bräda med rocker. Numera finns det massvis av olika typer av rocker och kombinationer med både rocker och camber. De startade en riktigt stor trend helt enkelt. Själv har jag camber mellan fötterna och rocker utanför.

Sen bör väl Magnetraction nämnas som ger bättre kantgrepp när det är isigt. Kanterna är helt enkelt lite vågiga med ett antal kontaktpunkter som skär underlaget likt en brödkniv ungefär.

Snurfern ser precis ut som de Skiboards vi åkte på när jag var liten. Fullständigt livsfarliga.
View attachment 371420

Ah, det lät jäkligt intressant. Det är något jag hade önskat på min gamla bräda som har en klar tendens att gräva ner sig när man kör puder. Mina skidor har däremot rocker och är grymma när det är ordentligt med lössnö.
Blir det lite mer skiddagar kanske det är dags att byta bräda..

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Skidor!

Fick ett jävla sug idag när det var lite frost på gräsmattan :banana

Var åker folket denna vintern? Hur övertalar man polarna att åka med? Var är minst ryssar? Osv, osv.

Blir nog en vecka i Bad Gastein, sedan kanske en i Val Gardena/Dolomiterna. Ska du hänga på? Resan till BG kostar bara 5.555:- och då ingår resa, boende, liftkort, frukost och middag.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen