Den stora skid/bräd- och vintertråden!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så... Någon som redan varit iväg? För egen del är det en vecka kvar tills det är dags! :banana

Nästa vecka bär det av mot Österrike och Wagrain. Efter ett par år i Engelberg misstänker jag att det inte blir lika mycket Offpis i år men smågrabbarna lär ha roligare i Wagrain än i Engelberg så man får väl bita ihop och glädjas med dem.

Var skall du?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nästa vecka bär det av mot Österrike och Wagrain. Efter ett par år i Engelberg misstänker jag att det inte blir lika mycket Offpis i år men smågrabbarna lär ha roligare i Wagrain än i Engelberg så man får väl bita ihop och glädjas med dem.

Var skall du?

Minns du nämnde något om Engelberg för länge sedan, att det var bra. Har själv ännu inte varit där, men någon gång kanske?

För egen del blir det Bad Gastein. Aldrig varit där, men det ser helt ok ut. Verkar kunna bli en bra blanding av lite fest och skidåkning.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
För min del blir det tyvärr bara Sälen i år, först en weekend (tors-söndag) och V10 blir det 10 dagar.

Hindra mig dock inte från att köpa nya bindningar då de gamla alltid varit lite för små (så de främre spännerna inte klämt åt jämt över tårna utan lagt mest press på lilltån) och allmänt börjat bli sletna.

440

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Minns du nämnde något om Engelberg för länge sedan, att det var bra. Har själv ännu inte varit där, men någon gång kanske?

För egen del blir det Bad Gastein. Aldrig varit där, men det ser helt ok ut. Verkar kunna bli en bra blanding av lite fest och skidåkning.

Engelberg är perfekt för den som prioriterar åkning framför fest, vill ha lättillgänglig offpist och som vill boka resa och boende själv.
Man flyger till Zürich och tar tåget därifrån in på torget i Engelberg.
Biljett köper man ur automater på flyplatsen och det finns alltid plats på tåget.
Bagagevagnen kan man ta från bagageutlämningen ända till perrongen.
På tåget från flyplatsen finns det möjlighet att köpa smörgåsar, kaffe och öl där man satt sig då de går runt med en serveringsvagn likt den på flygplan..
Man byter tåg i Lucern men då står alla tågen uppradade bredvid varandra så det är bara gå bakom tåget bort till bergståget. Inget krångel med trappor och elände som på centralen.

Tågresan tar mindre än 2.5 timmar och då står du på torget i Engelberg.

Eftersom man reser reguljärt slipper man vänta på förvirrade medresenärer som gör att transferbussarna avgår en timme senare än man själv blev klar..

I Engeberg finns det förvisso relativt få pister och liftar men däremot finns det oerhört mycket lättillgängliga offpistområden för den lite mer avancerade åkningen.

Klart värt. :tummenupp

Vill ni ha ett väldigt komfortabelt boende kan jag rekommendera lägenheter som kan hyras från http://www.sunnmatt.ch/

....För oss som varit två barnfamiljer har det varit värt att kosta på boendet.
Vi har bott två familjer, 150 meter från torget i en toppmodern lägenheter på ca 90kvm med stora balkonger.
Perfekt med lite yta för ungarna att leka på efter att man kommit från backen..
http://www.sunnmatt.ch/site/fewo/pix/schoepferwohnenett
http://www.sunnmatt.ch/site/fewo/pix/schoepferkuecheett

Ett tågbyte

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag var i Sälen några dagar precis vid säsongsöppningen. I övrigt har det bara blivit några åk här hemma än så länge. Kommer bli en vecka till i Sälen någon gång i mitten av februari och kanske en sväng till vårkanten. Skulle vilja ta någon dagstripp till Vemdalen och till Åre med men vi får se vad som hinns med.

Trots att jag hade bestämt att jag inte skulle köpa någon ny utrustning i år så har det blivit en ny hjälm, en Smith Variant Brim samt deras auido-öronkuddar.

(Stulen bild.)
series-1-2.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Var i Bad Gastein för ett par år sedan. Tyvärr var det lite sent på säsongen så skidåkningen blev därefter. Väldigt slaskigt efter lunch. Ta en promenad ner och titta på byn nedanför skidhotellen och gråt. Övergivna väldigt vackra hotellbyggnader från tiderna när orten var en kurort. Skulle du av någon anledning inte känna för att åka skidor en dag kan jag rekommendera dig att ta tåget in till Salzburg - Mozarts födelsestad.

Själv har jag bokat en skidresa till Verbier i februari och så åker jag en vecka till Trysil i början av mars. Känner att jag måste ta igen några förlorade år.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
För min del blir det tyvärr bara Sälen i år, först en weekend (tors-söndag) och V10 blir det 10 dagar.

Bättre än inget och vecka 10 slipper man väl de värsta temperaturerna?

Engelberg är perfekt för den som prioriterar åkning framför fest, vill ha lättillgänglig offpist och som vill boka resa och boende själv.

Låter som sagt riktigt bra, men just nu, som singel, så finns fest med på prioriteringslistan. ;) Om det ändrar sig, vilket jag ju hoppas det gör någon gång, då ska jag ha Engelberg i minnet!

Var i Bad Gastein för ett par år sedan. Tyvärr var det lite sent på säsongen så skidåkningen blev därefter. Väldigt slaskigt efter lunch. Ta en promenad ner och titta på byn nedanför skidhotellen och gråt. Övergivna väldigt vackra hotellbyggnader från tiderna när orten var en kurort. Skulle du av någon anledning inte känna för att åka skidor en dag kan jag rekommendera dig att ta tåget in till Salzburg - Mozarts födelsestad.

Själv har jag bokat en skidresa till Verbier i februari och så åker jag en vecka till Trysil i början av mars. Känner att jag måste ta igen några förlorade år.

Salzburg har jag varit i tidigare, så jag håller mig nog i Bad Gastein och blir det för deprimerande får jag öppna en extra öl. ;) Men en liten sightseeing-runda där blir det såklart.

Och det är aldrig för sent att ta igen förlorade år, så det är bara att köra hårt! Finns ju inget roligare med vintern än just skid-/bräd-åkning. :tummenupp

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Don't tempt me hehe

Mitt "snowboard-umgängeskrets" som inte har tid eller råd, däremot en gratis stuga i Sälen. Jag har kämpat men svårt att vinna då. Även om Bad Gastein landar på ca 5-6k och Sälen ändå på 3-4k (bensin, mat) så inser dom inte vad det roliga alternativet är :tungan :mad: :hihi

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,
kitzbühel race i morgon,:banana:banana nån mer än jag som bunkrat upp med popcorn och choklad? Årets höjdpunkt, synd att olsson får sitta i soffan bara...;/

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Don't tempt me hehe

Mitt "snowboard-umgängeskrets" som inte har tid eller råd, däremot en gratis stuga i Sälen. Jag har kämpat men svårt att vinna då. Även om Bad Gastein landar på ca 5-6k och Sälen ändå på 3-4k (bensin, mat) så inser dom inte vad det roliga alternativet är :tungan :mad: :hihi

Vad sägs om Japan i vår/sommar? :7peta

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ah men för fan! Vad sa jag om att fresta mig sådär!?!

Japan är mitt absoluta drömål att besöka, både med och utan bräda :)

Monterade och justerade in bindingarna igår, stod sedan 1-2 timmar med boots och bindingar och bräda på mig :hihi främre strapsen låg som silke över mina öma små tår ;) underbart.

skruttiz: Olsson som i Jon Olsson? (jag har dålig koll på alpint i allmänt, äre X-Games?)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vad sägs om Japan i vår/sommar? :7peta

Monterade och justerade in bindingarna igår, stod sedan 1-2 timmar med boots och bindingar och bräda på mig :hihi främre strapsen låg som silke över mina öma små tår ;) underbart.

kitzbühel race i morgon,:banana:banana nån mer än jag som bunkrat upp med popcorn och choklad? Årets höjdpunkt, synd att olsson får sitta i soffan bara...;/

Olsson som i Jon Olsson? (jag har dålig koll på alpint i allmänt, fast vet om att det är X-Games just nu, men det är inte i Schweiz va?)

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,

Olsson som i Jon Olsson? (jag har dålig koll på alpint i allmänt, fast vet om att det är X-Games just nu, men det är inte i Schweiz va?)

olsson som i hans olsson hans bror:)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Don't tempt me hehe

Antar att de aldrig varit nere i alperna? Första gången för mig var när jag var 15 - åkte till Kitzbühel med min storebror och hans kompisar - och efter det var det kört. Efter det var åkning i Sverige inte så intressant längre. :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Flickvännen har varit det, dock hon som har sämst ekonomi just nu tyvärr. Sen är det en tjej med bulle i ugnen (planerad till sommaren), jag tänker dock att det inte bör vara någon större skillnad på Sälen eller t.ex. Bad Gastein, magen har inte ens hunnit bukta ut än ju hehe

Så Sverige är knappt intressant för mig längre, men har inte mycket att välja på direkt, när man ändå lyckades samla ihop lite folk så får man la ställa upp och inte sticka utomlands hehe

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ni som har ungar..

Min aldsta ar 3.5 och i ar ar det dags att spanna fast han pa ett par brador.

Vad anvander ni for klader till ungarna? Duger tex PoP el Molo?

Skall till Alperna om ett par veckor och det kan ju vara lite kyligt vid den har arstiden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ni som har ungar..

Min aldsta ar 3.5 och i ar ar det dags att spanna fast han pa ett par brador.

Vad anvander ni for klader till ungarna? Duger tex PoP el Molo?

Skall till Alperna om ett par veckor och det kan ju vara lite kyligt vid den har arstiden.

Är de inte äldre än så använder du givetvis samma kläder som de har när de är ute i kylan för övrigt vilket brukar vara en stadig overall med goda egenskaper.
I den åldern bryr de sig föga om det står Viking eller Norrøna på overallen.
Däremot kan det vara sunt att investera i en välsittande balaclava att ha under hjälmen och som värmer kinderna när det är riktigt kallt.

EDIT:
Köp skidglasögon till barnen. Det behövs inte många snöflingor i luften för att de skall tycka att det är jobbigt att åka.

Hade den häringa funnits i barnstorlek hade jag slagit till DirÄkCT!
balaclava-savagear.jpg

Last edited:
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten