Den stora skid/bräd- och vintertråden!

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Hur viktigt är viktrekomendationen på brädor? Sitter och tittar på en burton clash där rek vikt är 66-88 om man väger 92kg funkar de tro?

Kommer absolut att funka men den kommer kännas lite mjuk för dig. Sen är risken att du knäcker den större, men den kan säkert funka bra. Det är ju från person till person hur mjuk/hård man vill ha brädan.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Kommer absolut att funka men den kommer kännas lite mjuk för dig. Sen är risken att du knäcker den större, men den kan säkert funka bra. Det är ju från person till person hur mjuk/hård man vill ha brädan.

Får man fråga vilket brädmärke du jobbar för?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jäklar va snö det vart imorse, gött att slippa se gröna gräsmattor mitt i februari :yoparty
Säkerligen 1dm snö som föll inatt och imorse. Ska verkligen försöka hinna iväg till en liten backe och njuta av Parken. Kramsnö dessutom, love it!

Ska dock lämna in bilen idag (parkeringsbromsen strular, funkar inte på vänster sida och på höger sida låser den sig, tjejen på besiktningen höll inte med mig när jag tyckte att de två felen slog ut varandra haha)

Inte helt smidigt att ta sig till och från en backe utan bil...

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Precis klivit ut ur bastun efter fjärde dagens brädåka. Strålande sol och gnistrande nysnö här i Åre.
Lyckades göra mitt fetaste hopp ever idag, börjar med en 180, landar på nosen och fulländar till 360 på nosen. Avslutar med vurpa geggamoja style! :tunmenupp

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Precis klivit ut ur bastun efter fjärde dagens brädåka. Strålande sol och gnistrande nysnö här i Åre.
Lyckades göra mitt fetaste hopp ever idag, börjar med en 180, landar på nosen och fulländar till 360 på nosen. Avslutar med vurpa geggamoja style! :tunmenupp

32476_126647214024154_2587032_a.jpg

Önskar jag vore där... :gnissla

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Själv förflyttade jag mej från sälen idag.
Blev lite skidåka. Dock slalom och längd.
Fick verkligen ordning på åkningen den andra dagen. Har man inte stått på skidor senaste 18 åren så är det lite ovant.
Brädan fick stanna hemma. I Sälen går det inte att ta sig fram på bräda.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Själv förflyttade jag mej från sälen idag.
Blev lite skidåka. Dock slalom och längd.
Fick verkligen ordning på åkningen den andra dagen. Har man inte stått på skidor senaste 18 åren så är det lite ovant.
Brädan fick stanna hemma. I Sälen går det inte att ta sig fram på bräda.

Utveckla gärna.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag körde bräda tors-sön (v5, helgen som var alltså). Klockrent väder, sol och molnfritt med undantag en förmiddag (mulet några timmar).

Inga problem med bräda. Sen kan jag väl erkänna att för oss som inte har några problem att åka som vi vill så är pisten i Hundfjället lite väl platt och tråkigt, men Tandådalen och kanske fram för allt Östra Tandådalen (lite gömd/glömd diamant i Sälen tycker jag) så lutar det fint och finns riktigt härliga "offpist" och puder att njuta av bland träden.

WP_20130201_001.jpg
Första dagen var jag mer eller mindre själv i pudret (torsdagen), fredagen och resterande dagar vart jag inte ensam om att kriga om orörd snö hehe

WP_20130131_003.jpg
Riktigt gött att vakna till en sådan utsikt. Riktig vinter med snowboard... Vettifan om det nästan inte slår Riktig sommar med MC (lite billigare drivmedel i alla fall haha)

WP_20130131_005.jpg
Såhär glad vart flickvännen efter första dagen och hennes brädåkning (bara åkt skidor tidigare, förutom någon provdag förra vintern). Gick från att kunna stå på brädan till att det hela släppte för henne och hon numera kan åka bräda (svänga dit och när man vill osv.)
P.S Hon köpte en Libtech Skate Banana i december med "injobbade pengar" och rabatt från ett företag som gick i konkurs... tror hon la 2000 totalt på bräda, bindingar, boots, goggles och hjälm... Nejdå, jag vart inte alls avundsjuk :rolleyes: :hihi

WP_20130131_009.jpg
Ingen bra bild, men min gear.
Dragon APX goggles, dyra som satan (fast jag fick nästan 40-50% rabatt) men jävlar va bra dom är, kommer aldrig ha andra goggles!
NEFF - Sarge jacka sedan tre år tillbaka, har den ofta som vanlig vinterjacka också, älskar den. På vägen hem i år var första gången jag såg någon annan med likadan jacka. (Jag har inget emot att sticka ut hehe) Passade även på att plocka en nametag från Försvarsmakten (har en drös extra hemma) och sydde dit där det tidigare stod NEFF (och numera står JONSSON) :yoparty
Sessions byxor "Gridlock"
K2 Anagram bräda, 2 år, nya Flux TT30 bindingar för i år

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Utveckla gärna.

Sälen har låg fallhöjd, man ska skråa hela tiden och vill du byta backe så ska det stakas längst upp på den platta toppen.
Byter man lift så ska man staka på den platta botten. Runda hus mm.
På skidor är det jobbigt men går. På bräda så får man gå väldigt mycket.
Jämfört mot Åre där det igentligen är två partier det är mellan Björnen och resterande där man får skråa och ladda fart. Men i åre går det på bräda utan att promenera. Sälen är en omöjlighet.
Att åre har en fallhöjd som är enorm jämfört med sälen är nästa fördel att styra bilen ditåt.
Sälen är bra för barn, men för åkning duger det inte.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kul att se lite foton och film från era äventyr. :)

Kom hem i söndags efter en vecka i Bad Gastein.

Det var som Harmon Rabb skrev, fullt liv från centrum och upp i staden, medan från centrum och nedåt stod igenbommade hotell och affärer. Lite mysko.

Åkningen var helt ok, vädret inte. Snöade, blåste och var molnigt nästan alla dagar, men den dagen det var bra väder, jäklar vad härlig åkning det blev i fluffig snö med en massa pucklar. :) Systemet var sådär, så det dröjer nog ett tag innan jag beger mig dit igen. Satsar nog hellre på något nytt okänt.

Nu är det tvätta och packa om som gäller! På fredag bär det av mot Italien för ännu en veckas åkning - ska försöka ta en dag på bräda också - och jag hoppas vädret där är som det ska vara på en skidresa: Tunga snöfall på nätterna, klarblå himmel och sol på dagarna. :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Åkningen var helt ok, vädret inte. Snöade, blåste och var molnigt nästan alla dagar, men den dagen det var bra väder, jäklar vad härlig åkning det blev i fluffig snö med en massa pucklar. :) Systemet var sådär, så det dröjer nog ett tag innan jag beger mig dit igen. Satsar nog hellre på något nytt okänt.

Nu är det tvätta och packa om som gäller! På fredag bär det av mot Italien för ännu en veckas åkning - ska försöka ta en dag på bräda också - och jag hoppas vädret där är som det ska vara på en skidresa: Tunga snöfall på nätterna, klarblå himmel och sol på dagarna. :tummenupp

Dina intryck är desamma som jag hade. Var i Italien åker du? Fick du tag på en sista minuten resa eller var det planerat? På lördag bär det av till Verbier för min del. Sedan blir det Trysil i mars.

Ni som varit i Trysil är det ungefär som Sälen som jag fått för mig är just en familjeresort? Har inte åkt där heller nämligen.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ni som varit i Trysil är det ungefär som Sälen som jag fått för mig är just en familjeresort? Har inte åkt där heller nämligen.

Trysil är bra. Mycket bra backar men ibland obergipligt liftsystem. Nu kan dom gjort om sedan jag var där sist. Va väl en 12år sedan.
Barnvänligt men med bra backar för oss vuxna. Kikade på deras pistkarta och jag har för mej att backarna 53, 58 var kanonbackar. Dock inte fallhöjden som åre har men ett bra berg.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Dina intryck är desamma som jag hade. Var i Italien åker du? Fick du tag på en sista minuten resa eller var det planerat? På lördag bär det av till Verbier för min del. Sedan blir det Trysil i mars.

Det var planerat, men inte helt hundra jag skulle iväg. Min mor, min syster, hennes man och deras dotter ska dit. Vanligtvis brukar min far också åka, men efter att han fått ischias så var han osäker ifall han var ok tills dess eller inte. Jag sade att de såklart skulle boka resan ifall att, för då hade han chansen att komma iväg om han kände att han kunde. Nu visade det sig att han fortfarande har lite känningar av det, så då åker jag.

Det blir Dolomiterna och vi ska bo i Val Gardena. Har varit där två gånger tidigare. Stort system, men ganska mycket transportsträckor emellanåt.

Trysil och Verbier är okända ställen för mig, så ser fram emot en recension när du är tillbaks! :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Trysil är bra. Mycket bra backar men ibland obergipligt liftsystem. Nu kan dom gjort om sedan jag var där sist. Va väl en 12år sedan.
Barnvänligt men med bra backar för oss vuxna. Kikade på deras pistkarta och jag har för mej att backarna 53, 58 var kanonbackar. Dock inte fallhöjden som åre har men ett bra berg.

Tack för svaret. Det ska bli intressant att se vad man tycker om stället i mars. Jag håller nere mina förväntningar. Känns bäst att göra det när man åker till ett nytt ställe. Sälen är bara en timme bort med bil så det är möjligt att jag kör bort och åker en dag bara för att känna på vad stället har att erbjuda.

Det blir Dolomiterna och vi ska bo i Val Gardena. Har varit där två gånger tidigare. Stort system, men ganska mycket transportsträckor emellanåt.

Trysil och Verbier är okända ställen för mig, så ser fram emot en recension när du är tillbaks! :tummenupp

Italien är alltid trevligt. Bra mat, vackra berg och fin skidåkning. Det stod mellan Italien och Schweiz när jag bokade den här gången. Får återkomma och skriva lite kort om Verbier och Trysil. Verbier blir ett återbesök för min del, men det ser jag fram emot.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen