Den stora skid/bräd- och vintertråden!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Dåligt tryck här, bokat en vecka i Ischgl nu :D

Mycket var redan uppbokat så det var tur att man var ute i tid. Någon som har varit där innan och har några bra tips på backar, lunchställe, ölställe?

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Senast inlägget 2013-09-18... Underligt, jag är ganska säker på att det skrevs en hel del under både hösten 2013 och vinter/våren 2014!?!
Vet med säkerhet att jag skrev att jag klurade och sedemera köpte en ny bräda, den riktigt flexibla Rome Artifact Rocker.

*EDIT*

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?197430-Snowboard%E5kare-p%E5-SH/page15

Där har vi tråden jag tänkte på

*/EDIT

Ischgl, hoppas stället är bättre än hur det stavas :tungan ;)

Jag och två polare klurar på Sölden, samtliga av oss har fixar en vecka i januari ledigt för äventyret, dock inte bestämt vilken vecka och vilka slutdestination, men som sagt, Sölden ligger bäst till. (Vi har "bara" erfarenhet av Bad Gastein och Val Thorens, så något nytt system i Alperna får det bli iaf)

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Dåligt tryck här, bokat en vecka i Ischgl nu :D

Mycket var redan uppbokat så det var tur att man var ute i tid. Någon som har varit där innan och har några bra tips på backar, lunchställe, ölställe?

Har inga tips alls - har aldrig varit där - men har hört av en tjejkompis son, att vill du ha fest kommer du inte bli besviken. ;)

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Senast inlägget 2013-09-18... Underligt, jag är ganska säker på att det skrevs en hel del under både hösten 2013 och vinter/våren 2014!?!
Vet med säkerhet att jag skrev att jag klurade och sedemera köpte en ny bräda, den riktigt flexibla Rome Artifact Rocker.

*EDIT*

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?197430-Snowboard%E5kare-p%E5-SH/page15

*/EDIT

Jag och två polare klurar på Sölden, samtliga av oss har fixar en vecka i januari ledigt för äventyret, dock inte bestämt vilken vecka och vilka slutdestination, men som sagt, Sölden ligger bäst till. (Vi har "bara" erfarenhet av Bad Gastein och Val Thorens, så något nytt system i Alperna får det bli iaf)
Var i sölden för 2 år sedan, gillade systemet bra backar och snabba liftar, vi var där i februari och hade kanonåkning, några nackdelar är att om man ska ta sig mellan de tre topparna så passerar man via samma ställe så det kan bli ganska trångt just där men annars är det rätt lugnt med folk, lite synd också att det går en väg mitt genom byn som folk kör rätt fort på. Vi var inte där för att parta utan för skidåkningen så jag har inte full koll på nattlivet men det verkade rätt ok. De senaste två åren har vi åkt till Obergurgl istället, där är det väldigt lite folk i backarna dock är det inget party alls om man är ute efter sånt också.
Här är ett åk mitt på dagen då alla har kommit ut u backarna.

http://youtu.be/nBEM1YH7YA4

Här är ett åk vid 10-tiden
http://youtu.be/mUqyNIyrGh4

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

*EDIT*

*/EDIT

Kolla in Serfaus! Det är tre byar som ligger på rad, Serfaus-Fiss-Ladis. Har varit där två år i rad och är jäkligt nöjd. Runt 20 mil pist så det finns att åka på, går att åka i solsken hela dagen om man vill. Nya snabba liftar överallt och i princip inga flaskhalsar öht. Tror knappt att jag stått i någon liftkö alls.. Byn ligger på 1400 meter och högsta toppen snuddar vid 3000, så snö är inget problem.

När man lärt sig vilka backar man ska åka kan man i princip åka nypistat ett tag efter lunch :banana

Inte världens bästa by om man vill festa kanske, (Serfaus), men dom ställena som väl finns är där ett jäkla drag på då alla är där :crash

Finns en tunnelbana i byn så det kvittar i princip var man bor, bara gå ner till denna som stannar precis vid liften.

Last edited:

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Åkpeppet börjar bli stort även om det är varmt ute!
Här är en liten film från en av dom sista dagarna på förra säsongen, filmat i hemmabacken i Sundsvall.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vecka 5 bär det av till Val Thorens! Eftersom det väl inte blir mer hojköra det här året så är det bara att sätta igång och längta. :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.youtube.com/watch?v=pR3vQ8NZ2hk

Så jäkla soft filmklipp :)

Sölden var riktigt nice ställe, dock var parken av någon okänd anledning under uppbyggnad under veckan vi var där... så första dagen fanns bara hopp på typ 1-2 dm (mer bulor än hopp).
Efter någon dag fanns hopp som i Tandådalens junior park, och de riktigt stora hoppen hann de inte bygga klart under hela veckan (perfekt ursäkt istället för att man själv inte hade vågat haha).

Riktigt grym åkning i både pist och offpist på glaciären, och vi hitta en lägenhet för ca 3300 kr med bra utrymme, förvaringsutrymme, GOLVVÄRME(!) samt allmänt schysst kök/vardagsrum, sovrum och badrum och hall, samt en "yttre hall" med förvaring/torkning åt ens utrustning, klockrent! Haus Praxamer rekommenderas :) (någon kilometer till backen, men med carport alt. ca 100 meter till busshållplats).

Filmklipp vettifasen om det blir något, men en gif-animation på min dundervurpa kan nog dyka upp :hihi

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Var och åkte i Sun Peaks häromdagen. Konstaterade något supermärkligt.

2014-15-Sun-Peaks-Resort-Alpine-Map.jpg

I ett liftsystem av denna storleken, kan någon gissa vilket slags system de har för liftkort??

Jo, det står några personer i varje kö och scannar varje liftkort för hand.

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Hoj
Hornet
Chamonix är chamonix med för och nackdelar men "fränaste" åkningen och Tignes är sjukt stort system :) så åker du till det ena i år så har du nästa års val klart om du nu gillar Frankrike ;)

Själv håller jag mig helst i de tyskspråkiga delarna Österrike/Schweiz även om Schweiz rullar runt på 4-5 språk... För mig blir det st Moritz denna gång trots hutlösa priser men ska enlig polarens gamla säsongarkunskaper va grymt för dom som kan åka och inte käker tryffel och dricker skumpa 24/7

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras