Den stora skid/bräd- och vintertråden!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tack för svaret. Det ska bli intressant att se vad man tycker om stället i mars. Jag håller nere mina förväntningar. Känns bäst att göra det när man åker till ett nytt ställe. Sälen är bara en timme bort med bil så det är möjligt att jag kör bort och åker en dag bara för att känna på vad stället har att erbjuda.

Åka till sälen när man är i Trysil???
Nä nä du behöver inte åka över gränsen. Stanna du där och njut utav ett bra berg.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Åka till sälen när man är i Trysil???
Nä nä du behöver inte åka över gränsen. Stanna du där och njut utav ett bra berg.

Ok, får väl köra över och äta en middag på kvällen på restaurang. Tanken var väl mest att få bekräftat att Sälen trots allt inte innehåller det man vill ha så att man inte behöver fundera på att åka dit på någon framtida skidresa. Var inte allt för imponerad av det jag såg när jag besökte Sälen en senhöst för många år sedan. Då var det ingen snö. Man skulle kunna se en snabbvisit till Sälen som en besparing inför framtiden med andra ord.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Ni som varit i Trysil är det ungefär som Sälen som jag fått för mig är just en familjeresort? Har inte åkt där heller nämligen.
Jag tycker jämförelsen med Sälen är ganska bra. Det är mer samlat och backarna är längre men visst är det en familjeresort. Det finns dock bra åkning för alla skulle jag säga.

Jag var där i veckan och det var otroligt mycket folk. Att åka backarna vid sittliftarna var inte att tänka på men så fort man letar sig bort från dem blir det betydligt lugnare. Av någon anledning är det också där man oftast hittar roligast backar och så klart mest orörd lössnö.

Kommer du vara där en vecka tror jag du hinner känna dig ganska så mätt på Trysil så jag skulle absolut ta en dag i Sälen för att prova på om du aldrig varit där förr. Ta dock en stund att spana in kartan var du vill ta dig innan för det är inte helt lätt att ta sig runt och hitta sina favoriter.

Angående att man inte skulle kunna åka bräda i Sälen så håller jag inte riktigt med. Visst är det betydligt svårare än med skidor men det är ju bara att acceptera att man har det jobbigare på bräda i alla lägen. Man får se till att hålla farten uppe när man vet att det ska plana ut och istället för att byta lift där nere korsar man några backar (kräver förvisso ofta att man får ge sig ut i skogen, men det är ju bara ett plus) för att komma dit man vill direkt istället. Det kräver mer planering helt enkelt. Ändå åkte jag bara skidor en dag och resterande bräda nu när jag var där så outhärdligt är det inte.

Med det sagt så är dock Åre överlägset både Sälen och Trysil.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
858813_489495737775859_632872692_o.jpg858337_490114877713945_271313901_o.jpg
Är glad jag kom iväg en vecka till Italien efter veckan i Bad Gastein, som mest snöade bort. Nu fick jag lite sol, men backarna är rätt tråkiga där i Dolomiterna. Lite för perfekta, så det är inte mycket till utmaning, men försökte ge mig lite utanför pisterna emellanåt. En dag på bräda blev det också, som jag överlevde. :)

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Gött Palle71, men vart är hjälmen!? :va

På lördag blir det avfärd till Sälen igen och åtta förhoppningsvis underbara dagar i backarna. Tar sikte på Östra Tandådalen och Hundfjället igen plus en dag i Trysil.
Samtidigt drar en polare (och hans farsa) till Mayrhofen i Österrike... jag är inte alls avis :4skrika

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Gött Palle71, men vart är hjälmen!? :va

När jag åker skidor ligger den oftast på rummet i tryggt förvar, för med den på huvudet kan jag inte ha lurarna på mig och lyssna på musik medan jag åker. ;) Men när jag åker bräda, eller offpist i lössnö, då är den ett måste. :tummenupp

På lördag blir det avfärd till Sälen igen och åtta förhoppningsvis underbara dagar i backarna. Tar sikte på Östra Tandådalen och Hundfjället igen plus en dag i Trysil.
Samtidigt drar en polare (och hans farsa) till Mayrhofen i Österrike... jag är inte alls avis :4skrika

Mayrhofen-området är riktigt fint, så jag förstår att du inte alls skulle vilja byta plats med dem. :D Hoppas du får bra dagar i Sälen! :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag fick ett par riktigt fina dagar uppe på åreskutan, kanonväder, kallt och perfekt snö!:tummenupp Möjligtvis lite lite snö på sina ställen då de inte fått så mycket i år, men det var iallafall väl packat och således inga större bara fläckar.

DSC_0037.jpgDSC_0038.jpgDSC_0052.jpgDSC_0054.jpgDSC_0062.jpgDSC_0073.jpgDSC_0074.jpgDSC_0081.jpg

:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kom hem från Verbier i sent i lördags kväll. Hade en fantastisk skidvecka. Det var strålande sol varje dag. Bra snöförhållanden. Tyvärr inte så mycket tillgänglig pudersnö som jag hade önskat kanske. Men det var den första skidveckan tillsammans med min flickvän som fick gå i skidskola på förmiddagarna. Kan inte riktigt beklaga förhållandena trots allt. Åkte mindre skidor än vad jag vanligtvis gjort. Blev inte särskilt mycket åkning på eftermiddagarna. Passade på att njuta av goda långa luncher utomhus i solen istället. Själva syftet med den här resan var att introducera henne för konceptet skidsemester. Framåt slutet av veckan klarade min flickvän att åka ner i blå backar. Hon har aldrig lärt sig åka skidor som ung så det får man se som ett stort framsteg. Det är väldigt stor skillnad på färdigheter mellan oss. Känns bra att hon får ytterligare en chans att öva på sina färdigheter redan i vinter. Nu när man vet hennes nivå blir det antagligen lättare att boka skidresa framöver.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kom hem från Verbier i sent i lördags kväll. Hade en fantastisk skidvecka. Det var strålande sol varje dag. Bra snöförhållanden. Tyvärr inte så mycket tillgänglig pudersnö som jag hade önskat kanske. Men det var den första skidveckan tillsammans med min flickvän som fick gå i skidskola på förmiddagarna. Kan inte riktigt beklaga förhållandena trots allt. Åkte mindre skidor än vad jag vanligtvis gjort. Blev inte särskilt mycket åkning på eftermiddagarna. Passade på att njuta av goda långa luncher utomhus i solen istället. Själva syftet med den här resan var att introducera henne för konceptet skidsemester. Framåt slutet av veckan klarade min flickvän att åka ner i blå backar. Hon har aldrig lärt sig åka skidor som ung så det får man se som ett stort framsteg. Det är väldigt stor skillnad på färdigheter mellan oss. Känns bra att hon får ytterligare en chans att öva på sina färdigheter redan i vinter. Nu när man vet hennes nivå blir det antagligen lättare att boka skidresa framöver.

Lät som en härlig vecka! Och... Det lät inte som att det kommer krävas övertalning från din sida, att hon ska följa med, utan snarare tjat från hennes sida, kan vi inte åka iväg igen redan nästa vecka! :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lät som en härlig vecka! Och... Det lät inte som att det kommer krävas övertalning från din sida, att hon ska följa med, utan snarare tjat från hennes sida, kan vi inte åka iväg igen redan nästa vecka! :)

Du träffar rätt nära. Ironiskt nog brukar hon spela ut offerkortet när jag får med henne på saker som hon kanske inte tänkt sig från början. Brukar vara ett helt annat tonfall sen. Roligt med en tjej som kan vidga sina vyer.

Jag tror säkert det kommer att bli fler skidresor i framtiden förutom den som redan var planerad till Trysil om lite drygt en veckas tid. Den skidresan kommer att ha en helt annan karaktär. Det är vi båda införstådda med. Det ska bli intressant att se både hennes och min egen reaktion när vi är tillbaka från den resan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kom hem i lördags kväll från en vecka i Trysil. Veckan var ungefär som jag hade föreställt mig. Helt annan karaktär än den till alperna. Går inte att jämföra skidåkningen i Verbier och den i Trysil. Det är helt annan klass på åkningen i alperna.

De svarta backarna i Högegga låg på en skuggsida. Trädtopparna skuggade delar av backarna redan på morgonen. Senförmiddag tillbringade jag i andra delar av systemet tillsammans med min flickvän som utvecklade i sin åkning under veckan som gick. I huvudtaget blev det snabbt uppkört i Trysil oavsett vilken typ av backar man åkte i. Gott om isiga partier redan innan lunch. Misstänker att det slarvades lite när man pistade backarna.

Jag är glad att vi bodde i en förhållandevis välutrustad stuga. Restaurangutbudet är generellt sätt både dyrt och dåligt. Förutom skidåkningen finns det inget bra utbud i Trysil enligt min uppfattning. Själva "gågatan" känns väldigt fattig. Ett par restauranger/afterski ställen och någon enstaka shop som säljer/hyr ut lite skidutrustning. Vi brukade stanna till på http://www.laaven1790.no någon gång per dag för något varmt att dricka, lunch eller tidig afterski.

Efter att ha varit i Trysil lär jag nog hoppa över Sälen för överskådlig framtid. Jag tog mig aldrig över dit. Funderade på att köra via Sverige hem istället för Oslo söderut. Att köra bil var rena pinan i Norge. Påminner lite om när man tittar på längdåkning på tv och ingen bryter sig loss från klungan mer än att de byter plats med varandra.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Sticker till Vemdalen för en vecka över påsken, hade eg. tänkt åka till Österrike men en massa olika saker med de medföljande gjorde att det istället blev Vemdalen.

Hur mycket har jag lurat mig själv?

Är det någon som har varit där tidigare och har erfarenhet av detta ställe?

Vilka backar är bäst att åka i, dottern (13) vill helst hålla till i röda och svarta samt en del park (mest hoppen), så man brukar få hänga med henne rätt mycket, vilket är helt OK det är ju till stora delar en familjeresa.
Man får nog vara glad så länge hon faktiskt vill hänga med mig. :tummenupp

Kommer att bo i Storhogna men har bil med så att ta sig runt är inga problem.
Var skall man lägga krutet, Vemdalsskalet, Björnrike eller Klövsjö?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Avslutar vintern i Sälen denna veckan. Går inte att jämföra med Alperna, men det är ju skidåkning i närheten. Åker över till Trysil på onsdag under dagen. (sen är det helt ok med vår nästa vecka, tack)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
I år vart det bl a en vecka i Obergurgl, kanonåkning och nästan inga människor så liftköer fanns inte överhuvudtaget :D
Det där såg fantastiskt fint ut! Att åka framåt vårkanten är väldigt underskattat. Sällan något folk att tala om och otroligt skönt att bara sätta sig i backen och sola och njuta av vidderna mellan åken.

Själv tänker jag avsluta säsongen med en dag i Åre någon gång nästa vecka. Måste hinna testa om mina nya Oakley Airbrake lever upp till mina höga förväntningar.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras