Den stora skid/bräd- och vintertråden!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Måste fråga hur är det att ha små barn och åka på skidresa? Är det ett stort projekt eller finns det barnpassning att få så att man kan åka skidor på riktigt istället för att tillbringa all tid i barnbackarna? När de är tillräckligt gamla är det ju bara att sätta dem i skidskola så att man får lite egentid och sedan åka med dem på eftermiddagarna.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Måste fråga hur är det att ha små barn och åka på skidresa?

Det beror ju väldigt mycket på...
- Hur gamla och självgående är barnen?
- Är det bara din familj som skall åka?
- Hur ordnade var du och damen innan ni fick barn...?
- Vart man åker.

Min reflektion är att folk som aldrig lyckades preppa inför resor, utflykter och aktiviteter kommer få ännu mer problem när de får barn. De som däremot alltid har kunnat planera och förbereda och alltså gått upp i tid, packat matsäck, kläder och förberett sig även utan barn kommer ha det rätt enkelt. De som varit duktiga på planerandet innan behöver ju bara packa en extra matsäck.. De som varit vana att hugga snusdosa och en läsk innan utflykten kommer ju uppleva större omställningar eftersom de plötsligt behöver börja planera, köpa, tillreda matsäckar åt hela familjen...

När barnen lämnat blöjåldern och blivit lite mer självgående är allt lättare. Skidresor är givetvis påtagligt bökigare om barnen måste dras, släpas, puttas och hela tiden kläs på och av, matas, sövas och blöjbytas.
När de är runt 4 brukar de vara mer självgående och kan få ut en del av skidresan. Under fyra räcker valfri närliggande kulle med snö.

Åker du själv med dam och barn blir det inte särskilt mycket kul åkning eftersom det inte är särskilt kul att åka själv och att man dessutom har svårt att åka iväg särskilt långt på egen hand.
Åker ni däremot med en annan familj är det enklare att dela på sig. För egen del skall vi i år göra vår fjärde alpresa med en annan familj som även de har en sexåring.

Vi gjorde vår första alpresa med grabbarna när de var 1.5 år..
Vi har alltid delat upp det så att damerna drar iväg och kör förmiddagsskidåkning medan jag och den andra pappan tagit långfrukost med grabbarna. Efter lunch har vi bytt så jag och den andra pappan kunnat lämna familjelivet därhän och ägna oss åt offpiståkning därhelst det passat oss medan damerna varit i lägenheten med smågrabbarna.

I år blir första året som de skall gå i skidskola vilket kommer innebära 3 dagar med två timmar skidskola...

Min grabb började åka skidor "på riktigt" förra året, när han var fem och då var allesammans uppe på berget hela dagarna. Åren innan blev det mer en kombo av enstaka skidtimmar och pulkaåkning.

Vi skall f.ö. åka "charter" detta år och då ingår bl.a. tillgång till barnpassning vissa stunder på dagen.

Enkelt sammanfattat.
Har utflykter varit jobbigt innan man fick barn kommer skidresor vara rätt jobbigt.
Var man van att packa picknickkorg tidigare blir det bara ett extra sittunderlag och nån extra macka..

Skidresor görs bäst tillsammans med en annan familj så man kan dela upp barnpassandet och ändå ha vuxet sällskap. Dessutom är den bästa barnvakten för en 3,4,5 och 6- åring en annan 3,4,5 eller 6-åring.

Skidor kan de börja klara rätt bra vid 4-5 beroende på motorik och styrka i kroppen.
Skidskola kan nog få vänta ytterligare något år 5-6 för att de skall vara mogna att lämnas till "främlingar" och framförallt ta instruktioner som gör det värt att betala skidskola..

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Ah men för fan! Vad sa jag om att fresta mig sådär!?!

Japan är mitt absoluta drömål att besöka, både med och utan bräda :)

Monterade och justerade in bindingarna igår, stod sedan 1-2 timmar med boots och bindingar och bräda på mig :hihi främre strapsen låg som silke över mina öma små tår ;) underbart.

Har besökt Japan utan brädan, det var helt klart så jävla bra som jag hade förväntat mig.

Har inte riktigt tid nu i vinter/vår att ta mig någonstans, så därför lockar Japan i sommar. Och jag lider av samma(?) problem som dig. Umgängeskretsen har antingen inte tid eller inte råd. :gnissla

Haha, been there done that. :D

Fan vad jag inte är avis på er med barn. Ingen annan att ta hänsyn till än #1 :fakta

Egoist? Javisst. :tuttar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
När barnen lämnat blöjåldern och blivit lite mer självgående är allt lättare. Skidresor är givetvis påtagligt bökigare om barnen måste dras, släpas, puttas och hela tiden kläs på och av, matas, sövas och blöjbytas.
När de är runt 4 brukar de vara mer självgående och kan få ut en del av skidresan. Under fyra räcker valfri närliggande kulle med snö.

Enkelt sammanfattat.
Har utflykter varit jobbigt innan man fick barn kommer skidresor vara rätt jobbigt.
Var man van att packa picknickkorg tidigare blir det bara ett extra sittunderlag och nån extra macka..

Skidresor görs bäst tillsammans med en annan familj så man kan dela upp barnpassandet och ändå ha vuxet sällskap. Dessutom är den bästa barnvakten för en 3,4,5 och 6- åring en annan 3,4,5 eller 6-åring.

Skidor kan de börja klara rätt bra vid 4-5 beroende på motorik och styrka i kroppen.
Skidskola kan nog få vänta ytterligare något år 5-6 för att de skall vara mogna att lämnas till "främlingar" och framförallt ta instruktioner som gör det värt att betala skidskola..

Tack för ett uttömmande svar. Enkelt sammanfattat verkar det vara en mardröm de första åren. Men det verkar ju finnas lite hopp om man är lite organiserad av sig. Fast innan folk sätter barn till världen kan de vara rätt spontana och göra upp planer i sista minuten som de sedan kan glömma den dagen de skaffar barn. Så det blir nog en stor omställning hur man än är som person. Har själv inga barn, men har sett hur några av mina vänner i princip blivit en skugga av sig själva. Hoppas man själv inte hamnar i den foldern där livet stannar upp bara för att man får barn. Fast det är klart ens prioriteringar ändras säkert till viss del. Men man blir ledsen att se hur livsglädjen är borta. Där det bara är krav på krav som dikterar ens vardag.

Sist jag åkte skidor träffade jag ett par. De tog med sina föräldrar och hade dem som barnpassare medan de åkte skidor precis som de alltid gjort. Fast det är ju inte alla som har så snälla föräldrar som ställer upp på sådant.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har inga barn själv (och vill inte ha det, vilket flickvännen är medveten om), har dock folk i min umgängeskrets av båda varianterna som Harmon Rabb tog upp.

Bland de bästa/tajta kompisarna finns en som har unge på snart tre år, men som det knappt märks av på i han och tjejens livsstil. Det är hästridning, snowboard-semester, LAN och kill/tjejkvällar (och det vanliga att bara umgås, fika/filmkväll osv.).

Sen finns det de kompisar som alltid varit lite halvt "off" när det kommer till att vilja eller orka planera in saker, ofta t.o.m. så simpla ting som vart man ska fira midsommar och med vilka. Dessa lyser med sin frånvaro redan innan ungen hunnit ploppa ut och numera kan det dröja veckor innan dom ens läst ett meddelande på Facebook eller SMS, ännu längre till svar ibland :näsblod

Så att ha barn är ju inte ett problem, egentligen inte ens en ursäkt. Det känns bara som att det blir extra tydligt hurdan livsstil och personlighet (och energi) en individ har eller inte.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bland de bästa/tajta kompisarna finns en som har unge på snart tre år, men som det knappt märks av på i han och tjejens livsstil. Det är hästridning, snowboard-semester, LAN och kill/tjejkvällar (och det vanliga att bara umgås, fika/filmkväll osv.).

Många verkar tro att man inte kan resa eller roa sig när man har barn, det är fel, det är inte där "problemet" eller den stora förändringen ligger.
När vi väntade lillkorv fick man hela tiden kommentarer som:
- "Bara sälja snowboarden!"
- "Dags att lägga golfklubborna på hyllan då..?!"

...Min upplevelse är att man kan resa och vara aktiv på precis samma sätt med den lilla skillnaden att det behövs liiite mer framförhållning och liiite mer planerande och kompromissande med damen..
"- Gör du det här idag så är jag hemma med lillkorv så kan jag lira golf på söndag.." Typ...

....Det som däremot förändras radikalt är möjligheten att vara helt spontan och att man blir av med all den där lilla "löka-på-soffan-tiden"..

Aktiviteter, hobbies, resor och grabbkvällar går alltid att planera in. Jag upplever inte att jag fått försaka sådant eller att jag är direkt mindre aktiv. Däremot prioriterar man givetvis familjen mer än tidigare men det är ju inte konstigare än att det finns en person till i ens närhet som man vill ge tid och uppmärksamhet.

Däremot är jag av med de där stunderna av "ingenting" och möjligheten att vara helt spontan.
Att kliva upp och lägga sig i soffan och zappa mellan kanaler med skitprogram ett par timmar på en söndagsförmiddag är något som inte existerar längre.
Att helt spontant ta en AW-öl är något som begränsats eftersom man plötsligt har en familj hemma eller så är det jag som ansvarar för fritidshämtning vilket gör att spontana singelaktiviteter minskat.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Trots att jag hade bestämt att jag inte skulle köpa någon ny utrustning i år så har det blivit en ny hjälm, en Smith Variant Brim samt deras auido-öronkuddar.

Äger en sån jag med. Köpte den till förra året.
2013 058.jpg

Så här ser mitt kitt ut. Plats Åre, vänta på skjuts hem.
Bräda, Musclecar Typ B
Bindningar några billiga Sims
Handskar Heastra.
2013 066.jpg

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Så jäkla gött, direkt efter jobbet idag blir det att åka upp till Sälen för en långweekend där (torsdag-söndag) :yoparty

(Samtidigt som snön är till 90% borta här i JKPG, gräset är grönt...)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Äger en sån jag med. Köpte den till förra året.
Hur tycker du det fungerar att ha glasögonen sittandes på hjälmen när du inte använder dem? Jag hade räknat med att de skulle sitta uppe lite sämre än på en hjälm utan skärm men i och med att den är ganska oval så tycker jag de lossnar och plötsligt hänger bakom hjälmen lite väl ofta.

Så jäkla gött, direkt efter jobbet idag blir det att åka upp till Sälen för en långweekend där (torsdag-söndag) :yoparty

(Samtidigt som snön är till 90% borta här i JKPG, gräset är grönt...)
Härligt! Rapportera gärna hur backarna var när du kommer hem. Åker troligen dit någon gång i mitten på nästa vecka.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
På söndag åker jag till åre och åker bräda. Med i sällskapet finns bland anant en 5-åring. Kan rapportera efteråt hur det går ;)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Efter 4 dagar i Åre kan jag bara säga Fuck yeah och hade jag. Inte haft tjej hade jag jobbat som diskplockare för att åka mer

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur tycker du det fungerar att ha glasögonen sittandes på hjälmen när du inte använder dem? Jag hade räknat med att de skulle sitta uppe lite sämre än på en hjälm utan skärm men i och med att den är ganska oval så tycker jag de lossnar och plötsligt hänger bakom hjälmen lite väl ofta

Jag lyfter så sällan på glasögonen. Men dom sitter ovan för skärmen dom få stunderna jag lyfter.
Så jag har aldrig upplevt problemet. Åkt 3v ca med min hjälm och brillor.
Har ju OTG glasögon så därför jag lyfter så sällan.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Åker till Sälen på söndag-torsdag, men jag tror inte ens jag orkar ta med brädan till den kullen.
Tar med längd skidor istället. Ev tar jag med slalomskidorna.
Sälen är i min värld inget som lockar, åker dit med jobbet. Skråa, ladda fart är inget för mej. Funkar dock bra för barn, Jag vill åka!!!
Så det blir nog nån weekend i Åre i år så man kan åka lite.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Halloj
Finns de någon som har några tipps på bindningar och bräda till en novis som vill ta nästa steg.
Har åkt på min gamla begagnade crazy creek bräda i 3 år nu och känner för att byta.
I vinter blir de en vecka i sälen och sedan bär de av till österrike lössnö:kär:banana
Åker mest pistat men tycker de är kul att hoppa och trixa fast jag är jäkligt kass på de.

Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Lyckades plocka en sten när jag åkte lite lössnö förra helgen.
Och tänkte fråga er hur jag bäst fixar till detta?
Har tänkt köpa ny bräda te nästa år men vill ju kunna åka lite till iår! :D
2013-02-01 22.32.29.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Klockan 10 lyfter planet mot Österrike. :yoparty

Enda felet är att jag inte lyckas få min mobbe att koppla ihop sig med brorsans goprosom ja g lånat och att jag supit bort skidhandskarna..

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Måste få inflika lite i denna tråd.
Det är ofattbart att det är så många som åker med väldigt gamla brädor/bindningar, ni har ingen aning om hur mycket en ny, bra bräda kan göra. Så mitt tips till er som tycker att eran 8 år gamla bräda "funkar", tänk om!
De senaste åren har utrustningen tagit enorma steg framåt så börja med att hyra en bräda om ni inte vet vad ni ska ha, alla gillar olika och nu när det finns rocker, camber, hybrid och allt där emellan så är det svårt att hitta rätt.
Är ni fortfarande osäker på vad som passar till er så anordnar skistar testhelger i Tandådalen, Lindvallen och Åre på försäsongen där man får testa brädor från alla märken gratis för att hitta rätt.
Lita på mig, har åkt bräda i över 20 år, många av dom på toppnivå i Sverige, jobbar just nu för ett av de största brädmärkena i Sverige och det största bindningsmärket i världen så jag vet av egen erfarenhet vad jag pratar om.
Fråga gärna om ni undrar över något så ska jag hjälpa er att göra snowboardåkningen lite roligare! :banana

speedfreak no1

speedfreak no1
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
Tja!
Det finns belagstavar att köpa som man smälter ned i skadorna.
Överflödet sicklas bort. Finns att köpa på välsorterade sportbutiker.

Lycka till:tummenupp

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Måste få inflika lite i denna tråd.
Det är ofattbart att det är så många som åker med väldigt gamla brädor/bindningar, ni har ingen aning om hur mycket en ny, bra bräda kan göra. Så mitt tips till er som tycker att eran 8 år gamla bräda "funkar", tänk om!
De senaste åren har utrustningen tagit enorma steg framåt så börja med att hyra en bräda om ni inte vet vad ni ska ha, alla gillar olika och nu när det finns rocker, camber, hybrid och allt där emellan så är det svårt att hitta rätt.
Är ni fortfarande osäker på vad som passar till er så anordnar skistar testhelger i Tandådalen, Lindvallen och Åre på försäsongen där man får testa brädor från alla märken gratis för att hitta rätt.
Lita på mig, har åkt bräda i över 20 år, många av dom på toppnivå i Sverige, jobbar just nu för ett av de största brädmärkena i Sverige och det största bindningsmärket i världen så jag vet av egen erfarenhet vad jag pratar om.
Fråga gärna om ni undrar över något så ska jag hjälpa er att göra snowboardåkningen lite roligare! :banana

Hur viktigt är viktrekomendationen på brädor? Sitter och tittar på en burton clash där rek vikt är 66-88 om man väger 92kg funkar de tro?

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen