Måste fråga hur är det att ha små barn och åka på skidresa?
Det beror ju väldigt mycket på...
- Hur gamla och självgående är barnen?
- Är det bara din familj som skall åka?
- Hur ordnade var du och damen innan ni fick barn...?
- Vart man åker.
Min reflektion är att folk som aldrig lyckades preppa inför resor, utflykter och aktiviteter kommer få ännu mer problem när de får barn. De som däremot alltid har kunnat planera och förbereda och alltså gått upp i tid, packat matsäck, kläder och förberett sig även utan barn kommer ha det rätt enkelt. De som varit duktiga på planerandet innan behöver ju bara packa en extra matsäck.. De som varit vana att hugga snusdosa och en läsk innan utflykten kommer ju uppleva större omställningar eftersom de plötsligt behöver börja planera, köpa, tillreda matsäckar åt hela familjen...
När barnen lämnat blöjåldern och blivit lite mer självgående är allt lättare. Skidresor är givetvis påtagligt bökigare om barnen måste dras, släpas, puttas och hela tiden kläs på och av, matas, sövas och blöjbytas.
När de är runt 4 brukar de vara mer självgående och kan få ut en del av skidresan. Under fyra räcker valfri närliggande kulle med snö.
Åker du själv med dam och barn blir det inte särskilt mycket kul åkning eftersom det inte är särskilt kul att åka själv och att man dessutom har svårt att åka iväg särskilt långt på egen hand.
Åker ni däremot med en annan familj är det enklare att dela på sig. För egen del skall vi i år göra vår fjärde alpresa med en annan familj som även de har en sexåring.
Vi gjorde vår första alpresa med grabbarna när de var 1.5 år..
Vi har alltid delat upp det så att damerna drar iväg och kör förmiddagsskidåkning medan jag och den andra pappan tagit långfrukost med grabbarna. Efter lunch har vi bytt så jag och den andra pappan kunnat lämna familjelivet därhän och ägna oss åt offpiståkning därhelst det passat oss medan damerna varit i lägenheten med smågrabbarna.
I år blir första året som de skall gå i skidskola vilket kommer innebära 3 dagar med två timmar skidskola...
Min grabb började åka skidor "på riktigt" förra året, när han var fem och då var allesammans uppe på berget hela dagarna. Åren innan blev det mer en kombo av enstaka skidtimmar och pulkaåkning.
Vi skall f.ö. åka "charter" detta år och då ingår bl.a. tillgång till barnpassning vissa stunder på dagen.
Enkelt sammanfattat.
Har utflykter varit jobbigt innan man fick barn kommer skidresor vara rätt jobbigt.
Var man van att packa picknickkorg tidigare blir det bara ett extra sittunderlag och nån extra macka..
Skidresor görs bäst tillsammans med en annan familj så man kan dela upp barnpassandet och ändå ha vuxet sällskap. Dessutom är den bästa barnvakten för en 3,4,5 och 6- åring en annan 3,4,5 eller 6-åring.
Skidor kan de börja klara rätt bra vid 4-5 beroende på motorik och styrka i kroppen.
Skidskola kan nog få vänta ytterligare något år 5-6 för att de skall vara mogna att lämnas till "främlingar" och framförallt ta instruktioner som gör det värt att betala skidskola..