Den stora skid/bräd- och vintertråden!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vilken vecka?
Varit där en gång tidigare för två år sedan, finns riktigt sköna backar där! Saknar stället :)

Kan bli allt från v.2 till v.6. Jag har tänkt boka v.6, om det finns platser kvar.

Har själv aldrig varit där, men positivt att du har gott att säga om stället. Det är ju lite grisen i säcken varje gång man åker iväg dit man inte varit tidigare.

Har varit i St. Anton två gånger nu, men tycker det är lite småtråkigt där, förutom after-skin som är riktigt bra! Bästa åkningen jag haft hittills har varit i Val Thorens och Val d'Isère.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ska tjöta med en polare eller två, ska nog förhoppningsvis kunna sikta in oss på BG och v6 också :)

Sportgastein bjöd på helt orörda puder-områden så man åkte med orgasm ;) samt är ett berg som har pistar att följa men går fasen att åka hur man vill, inte begränsningar mer eller mindre
"vanliga" BG-området har en backe på 1,2 mil enligt en liten folder. Minns att vi var fem killar som sista dagen där stressade oss genom fyra liftar till den backen för att bomba ner på mellan åtta och tio minuter :D (så om 1,2 mil stämmer vettifan, men tidtagningen vet jag gjorde det)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ska tjöta med en polare eller två, ska nog förhoppningsvis kunna sikta in oss på BG och v6 också :)

Sportgastein bjöd på helt orörda puder-områden så man åkte med orgasm ;) samt är ett berg som har pistar att följa men går fasen att åka hur man vill, inte begränsningar mer eller mindre
"vanliga" BG-området har en backe på 1,2 mil enligt en liten folder. Minns att vi var fem killar som sista dagen där stressade oss genom fyra liftar till den backen för att bomba ner på mellan åtta och tio minuter :D (så om 1,2 mil stämmer vettifan, men tidtagningen vet jag gjorde det)

Hade inte så stora förväntningar innan, men nu har du sett till att de blivit hur stora som helst! :D

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Rekommenderar också definitivt Sportgastein.
Går bussar från huvudliften i BG.

Högsta punkten i det systemet så se till att det inte är några låga moln för då stänger dom liften.
Vet av erfarenhet att är man sist upp innan dom stänger så kan det vara körigt att ta sej ner :p

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tips på något gött i alperna över jul?

Tänkte slippa julandet i år. Flyga, inte buss. Behöver inte vara extremåkning och håller mig i pistat, har lite begränsningar. (skador).

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Rekommenderar också definitivt Sportgastein.
Går bussar från huvudliften i BG.

Högsta punkten i det systemet så se till att det inte är några låga moln för då stänger dom liften.
Vet av erfarenhet att är man sist upp innan dom stänger så kan det vara körigt att ta sej ner :p

Haha, gjort det med. Det är en sak att frivilligt gasa på med hoj och crosshjälm så regnet piskar mot ens kinder.
Men att vara sist upp i liften i Sportgastein och inte ha något annat val än att försöka ta sig ner (utan sikt) med snö och hagel som piskar mot ens kinder... :crash :näsblod

Kom på att jag har ett klipp därifrån, precis när GoPro var ganska nytt och vi hade fått med oss tre st. Tyvärr var vi alla väldigt ovana på dessa små mojänger då samt att vi inte visste att minneskorten var tvugna att formateras i kameran, inte i datorn, vilket gjorde att måååånga timmar material försvann/sparades aldrig :(

http://www.youtube.com/watch?v=NfWSr1mSOac

01:00 - där åkte vi offpist men hamnade på ett stort platt område, vi kämpa oss i cirka en timme i djupt puder för att ta oss tillbaka till pisten, TOTALT SLUT efter det hehe

01:10 - det som inte syns så bra med fisheye-objektiv är hur det är en ca 1 meter bred snöväg där det på vänster sida är fritt fall några hundra meter :näsblod och på höger sida helt orörd puder, letandes efter en sweetspot att börja ifrån :) (Sportgastein, toppen, gå av liften och sedan direkt till vänster ca 200 meter om man tittar neråt backen)

02:00 - Dragrace nerför den brantaste backen vi hittade :hihi

http://www.youtube.com/watch?v=BSKKfrgqDHc

Och en liten off-pist repa och kamera-test från första dagen :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Haha, gjort det med. Det är en sak att frivilligt gasa på med hoj och crosshjälm så regnet piskar mot ens kinder.
Men att vara sist upp i liften i Sportgastein och inte ha något annat val än att försöka ta sig ner (utan sikt) med snö och hagel som piskar mot ens kinder... :crash :näsblod

Kom på att jag har ett klipp därifrån, precis när GoPro var ganska nytt och vi hade fått med oss tre st. Tyvärr var vi alla väldigt ovana på dessa små mojänger då samt att vi inte visste att minneskorten var tvugna att formateras i kameran, inte i datorn, vilket gjorde att måååånga timmar material försvann/sparades aldrig :(

http://www.youtube.com/watch?v=NfWSr1mSOac

01:00 - där åkte vi offpist men hamnade på ett stort platt område, vi kämpa oss i cirka en timme i djupt puder för att ta oss tillbaka till pisten, TOTALT SLUT efter det hehe

01:10 - det som inte syns så bra med fisheye-objektiv är hur det är en ca 1 meter bred snöväg där det på vänster sida är fritt fall några hundra meter :näsblod och på höger sida helt orörd puder, letandes efter en sweetspot att börja ifrån :) (Sportgastein, toppen, gå av liften och sedan direkt till vänster ca 200 meter om man tittar neråt backen)

02:00 - Dragrace nerför den brantaste backen vi hittade :hihi

http://www.youtube.com/watch?v=BSKKfrgqDHc

Och en liten off-pist repa och kamera-test från första dagen :)

Ja vi körde aldrig offpist där men även pistat är det lite lurigt.
Speciellt vänstersidan så går ju pisten ibland uppför så man måste ta lite fart. Kan man inte se något så hände det ofta att man fastnade i "dalarna".
Det kunde närsomhelst dyka upp nån dåre uppifrån dessutom som körde i full fart :p

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Lyckades hitta en härlig video där min vän David mycket starkt illustrerar hur blåsigt och jävligt det var på toppen av Sportgastein.. :rofl

[video=facebook;308886011352]http://www.facebook.com/photo.php?v=308886011352&set=t.722799209&type=3&theater[/video]

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Håhå...det är dags för det här med...två senaste vintrarna har det slutat med gips, med rehab ända in i säsongsstarten för plastraketen. Tredje gången gillt? :crash

Har åkt bräda i snart 20 år...och aldrig gjort mig illa innan, vad är oddsen.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tips på något gött i alperna över jul?

Tänkte slippa julandet i år. Flyga, inte buss. Behöver inte vara extremåkning och håller mig i pistat, har lite begränsningar. (skador).

Vet inte hur där är över jul, men Dolomiterna i Italien har rätt fina backar för lite lugnare åkning.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Håhå...det är dags för det här med...två senaste vintrarna har det slutat med gips, med rehab ända in i säsongsstarten för plastraketen. Tredje gången gillt? :crash

Har åkt bräda i snart 20 år...och aldrig gjort mig illa innan, vad är oddsen.

De två senaste somrarna har jag råkat ut för olyckor på hojen, en gång vardera sommar. :gnissla

Har kört hoj i snart 20 år...och aldrig gjort mig illa innan, vad är oddsen? :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vet inte hur där är över jul, men Dolomiterna i Italien har rätt fina backar för lite lugnare åkning.

Dålig beskrivning jag kom med ser jag. Jag menade att det blir inte off pist, hoppar inte och så. Däremot vill jag inte ha fisiga backar och tyckte det var väl mycket snäll åkning när jag var i Dolomiterna -11. Höll på att reta ihjäl mig på bristerna i liftsystemen också. Alltså, de kan väl mata upp folk i rätt bra omfattning men sen har de nån skitlift mitt i systemet så det blir flaskhals. När den pajar så får man knalla upp för berget för att ta sig ner på andra sidan och komma med sin buss.:huvet : vattenmelonknä

Upplever liftsystemen som "bättre planerade" i Österrike, Franska alperna vet jag inget om men har bara hört fint, Chamonix har en lite magisk klang och jag vill nog dit nån gång inom kort.

Däremot vill jag köra mc i Dolomiterna tidigt eller kanske ännu hellre sent på mc-säsongen vid tillfälle!:tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Dålig beskrivning jag kom med ser jag. Jag menade att det blir inte off pist, hoppar inte och så. Däremot vill jag inte ha fisiga backar och tyckte det var väl mycket snäll åkning när jag var i Dolomiterna -11. Höll på att reta ihjäl mig på bristerna i liftsystemen också. Alltså, de kan väl mata upp folk i rätt bra omfattning men sen har de nån skitlift mitt i systemet så det blir flaskhals. När den pajar så får man knalla upp för berget för att ta sig ner på andra sidan och komma med sin buss.:huvet : vattenmelonknä

Upplever liftsystemen som "bättre planerade" i Österrike, Franska alperna vet jag inget om men har bara hört fint, Chamonix har en lite magisk klang och jag vill nog dit nån gång inom kort.

Däremot vill jag köra mc i Dolomiterna tidigt eller kanske ännu hellre sent på mc-säsongen vid tillfälle!:tummenupp

Jo, på beskrivningen lät det lite som att du ville undvika allt över blått. :)

Vill du ha bra åkning så rekommenderar jag Val Thorens eller Val d'Isère. Det är det två ställen jag gillar bäst. Även om man håller sig i pisten.

Chamonix var bra, men man behövde ta bussen ut i de olika systemen varje dag.

Jag själv upplevde det som att Dolomiterna mest bestod av transportsträckor och lite för perfekta backar.

Men jag har kört hoj där på sommaren och det rekommenderar jag. Det var trevligt! Men det finns det många vägar där nere som är, trevliga och kul alltså.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jo, på beskrivningen lät det lite som att du ville undvika allt över blått. :)

Vill du ha bra åkning så rekommenderar jag Val Thorens eller Val d'Isère. Det är det två ställen jag gillar bäst. Även om man håller sig i pisten.

Chamonix var bra, men man behövde ta bussen ut i de olika systemen varje dag.

Jag själv upplevde det som att Dolomiterna mest bestod av transportsträckor och lite för perfekta backar.

Men jag har kört hoj där på sommaren och det rekommenderar jag. Det var trevligt! Men det finns det många vägar där nere som är, trevliga och kul alltså.

Ska kolla. Skulle vilja skämma bort mig en smula. Åker så mycket jag pallar, sen är det återhämtning och lindra sviterna i möjligaste mån. Vill ha hyggligt bekvämt, bra mat och möjligen nån enstaka öl i baren. Riskerar ikkje skidåkning för krökande.

"Jag själv upplevde det som att Dolomiterna mest bestod av transportsträckor och lite för perfekta backar."

Håller med, grejen är att jag hade dottern med och då var området alldeles utmärkt. Hon stortrivdes och jag också för att vi kunde göra den trippen. Då är det lätt att avstå bättre backar. Nu skall jag bara tänka på mig...och så lite mer på mig.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ska kolla. Skulle vilja skämma bort mig en smula. Åker så mycket jag pallar, sen är det återhämtning och lindra sviterna i möjligaste mån. Vill ha hyggligt bekvämt, bra mat och möjligen nån enstaka öl i baren. Riskerar ikkje skidåkning för krökande.

"Jag själv upplevde det som att Dolomiterna mest bestod av transportsträckor och lite för perfekta backar."

Håller med, grejen är att jag hade dottern med och då var området alldeles utmärkt. Hon stortrivdes och jag också för att vi kunde göra den trippen. Då är det lätt att avstå bättre backar. Nu skall jag bara tänka på mig...och så lite mer på mig.

Utifrån beskrivningen, nu när du har chansen att bara tänka på dig själv, så skulle jag nog satsat på Val d'Isère. Det är ju en riktig by, lite mer gemytligt. Val Thorens är mer skidåkning och fest, även om det så klart blir vad man gör det till, vilket brukar bli skidåkning och :fyllisar för min del. :hihi Men är oftast i säng kring kl. 00-02, för som du säger, skidåkningen har prio ett.

Sedan finns det ju självklart hur många ställen som helst du skulle kunna åka till som är bra! :) Så återstår att se ifall du får fler tips av andra här... :tummenupp

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen