Den stora skid/bräd- och vintertråden!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Väldigt sant! Jag är oftast bekväm av mig och tycker det är najs att andra planerar allting.

Jag är oftast bekväm jag med när det gäller skidsemester så de senaste åren har vi alltid köpt paketresor. Det enda undantaget var Engelbergsresan i våras/vintras då vi plockade ihop resan själva eftersom vi skulle ha med oss två barn som hade fått betala i det närmaste fullt pris om vi köpt paketresa. Nu betalade vi bara deras flygstolar istället så vi sparade i storleksordningen 5000 per familj.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
De bästa med att åka själv tycker jag är att man kan planera vart man åker efter vädret. Vi hade bara Big Bear och Mammoth inbokat sen stod de antingen mellan Tahoe och Salt lake. Eftersom SLC fick en stor dump så var valet inte så svårt.

Lite priser: liftkort får man räkna mellan 60-80$ per dag. Boende ca 80-100$ per natt på motell med 2 queensize sängar. Hyrbil ca 12000:- för oss, vi hade en Cheva suburban i 3 veckor. behövdes en så stor bil med 4 pers plus packning.
Sen kan jag rekomendera att köpa utrustning där borta. Vi va där i februari och alla butiker reade ut årets grejor då med ca 30% rabatt. Iom att sakerna redan är billigare i USA och att dollarn står rätt lågt nu så kan man göra fynd!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Lyckligtvis så bor man i Umeå nu och har faktiskt inte så långt till bra backar och det är även ett mucho billigare alternativ... om nu snön kommer.

Har du varit uppe och firat midsommar vid riksgränsen någon gång? Eller vet du någon som har och vad tyckte då de?

MikkE

Guest
Har du varit uppe och firat midsommar vid riksgränsen någon gång? Eller vet du någon som har och vad tyckte då de?
Vid midsommar vet jag ingen men kompisar som vart där under sportlovsveckorna och de var mkt nöjda! Skulle vara kul att åka dit den här säsongen. Norge är ju också att alternativ.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vid midsommar vet jag ingen men kompisar som vart där under sportlovsveckorna och de var mkt nöjda! Skulle vara kul att åka dit den här säsongen. Norge är ju också att alternativ.

Ja, jag konverserade lite med en tjej här som berättade att hon tagit hojen till Stryn vid midsommar och åkt skidor där. Lät ju inte helt fel. :)

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Inte en aning. Du får fråga hur hon gjorde på lördag. Verkar som att hon ska vara med på bowlingen. :tummenupp Men hyrskidor kanske? Bara en liten tanke... :)

Ska jag fråga alla tänkte du!?
Hyrskidor är inte lika kul. :näsblod
Fast ska jag dit får jag nog locka med mig lite polare också. De kanske kan ta mina grejer i bilen. Var tänkt att jag/vi skulle gjort den trippen i våras precis när de öppnat.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Så här ser det ut med backar och sådant dit jag tänkte åka...
http://www.dolomitisuperski.com/it-IT/vacanze-sci-11IT.html

Vi har varit i Canezie 2007,svärförldrarna var där 2009,vi skall till Val gardena (samma område) i år.
Brukar vara ganska solsäkert och hyfsat med snö iaf dom sista åren.

Inget afterskiröj direkt men bra skidåkning,dock saknas den tyska ordningen på liftsystemet (även om det blivit bättre) Sist vi var där så fick man bära skidor till och från.

Någon som har erfarenhet av Ischgl? Tycker det verkar riktigt najs när man ser på bilder/pistkarta..

Vi var i Ischgil 2008.

Förr om åren "de rikas " ställe med grymt röj och feta isbarer,har dock tappat en hel del av det och är mer "vanlig" skidort.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vi har varit i Canezie 2007,svärförldrarna var där 2009,vi skall till Val gardena (samma område) i år.

Inget afterskiröj direkt men bra skidåkning,dock saknas den tyska ordningen på liftsystemet (även om det blivit bättre) Sist vi var där så fick man bära skidor till och från.

Vi var i Ischgil 2008.

Förr om åren "de rikas " ställe med grymt röj och feta isbarer,har dock tappat en hel del av det och är mer "vanlig" skidort.
Ok, jag struntar i röjjet på kvällarna.

Jag vill ha ett stort och gött system med lättilgänglig off-pist. Å kollar man liftkartan ser det ut som att det finns i Ischgl?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Ok, jag struntar i röjjet på kvällarna.

Jag vill ha ett stort och gött system med lättilgänglig off-pist. Å kollar man liftkartan ser det ut som att det finns i Ischgl?

Nja,lite off-pist finns det,sen är ju frågan om vad off-pist är ?
lite utanför pisten eller ren jävla safari med att gå upp för ett berg med skidorna på ryggen.

Men Österikarna är ju petiga med sitt Jung-walt (ung skog,på tillväxt) så det kan bli väldigt dyrt att kasta sig ut off-pist om det är på fel ställe.

Mer fransmännen har ju alltid varit mer för off-pist om det är det som lockar.

Ischgil har bra kapacitet i systemet kontra antalet sängar i byn,så det är bra flyt och lite kö i liften.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Har varit i Val Gardena och i Campitello. Tyckte också det var bra skidåkning. Liftsystemet tyckte jag var rätt ok, men allt är ju relativt. :)

Campitello var det inget röj i över huvud taget, knappt ens någon after-ski. Men Campitello är ju väldigt litet. Canazei är ju lite större, men det var ganska dåligt även där med ställen att festa till det lite på? Inte för att jag är en superfestprisse när jag är iväg och åker skidor. Åkningen har prio ett!

Var ska ni bo i Val Gardena? Själv bodde jag på Pension Edda. Trevligt ställe!

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Skicka upp lite sköna bilder!!!! Orkar inte läsa all text om alla ställen.
Det finns ju lika många sköna platser o åka skidor på som det finns hojar:D

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Har varit i Val Gardena och i Campitello. Tyckte också det var bra skidåkning. Liftsystemet tyckte jag var rätt ok, men allt är ju relativt. :)

Campitello var det inget röj i över huvud taget, knappt ens någon after-ski. Men Campitello är ju väldigt litet. Canazei är ju lite större, men det var ganska dåligt även där med ställen att festa till det lite på? Inte för att jag är en superfestprisse när jag är iväg och åker skidor. Åkningen har prio ett!

Var ska ni bo i Val Gardena? Själv bodde jag på Pension Edda. Trevligt ställe!

Fussel vid liftarna informerar frun om :)

Lite bilder ifrån Canezei
+20 nere i byn och lagom varmt på toppen !

Bifogat

• CIMG1001 [800x600].JPG
    CIMG1001 [800x600].JPG
    156.6 KB · Visningar: 61
  • CIMG1012 [800x600].JPG
    CIMG1012 [800x600].JPG
    160.7 KB · Visningar: 55
  • CIMG1042 [800x600].JPG
    CIMG1042 [800x600].JPG
    170.4 KB · Visningar: 53
  • CIMG1049 [800x600].JPG
    CIMG1049 [800x600].JPG
    105.6 KB · Visningar: 65
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Skicka upp lite sköna bilder!!!! Orkar inte läsa all text om alla ställen.
Det finns ju lika många sköna platser o åka skidor på som det finns hojar:D

Kaprun, -05. Bästa veckan jag åkt tror jag.. Snöade varje natt och var sol 4 av 6 dagar :yoparty

Bifogat

• lalalalaaaa.JPG
    lalalalaaaa.JPG
    110.9 KB · Visningar: 72
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kaprun, -05. Bästa veckan jag åkt tror jag.. Snöade varje natt och var sol 4 av 6 dagar :yoparty

I Kaprun har jag åkt på sommaren! :tummenupp Men det var ingen höjdare. :( Lite väl slaskig snö och självklart hade jag otur med vädret: Molnigt på gränsen till dimmigt.

Åkte där något år på vintern också. Det var bättre då. :)

Fotot såg härligt ut! :tummenupp

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
I Kaprun har jag åkt på sommaren! :tummenupp Men det var ingen höjdare. :( Lite väl slaskig snö och självklart hade jag otur med vädret: Molnigt på gränsen till dimmigt.

Åkte där något år på vintern också. Det var bättre då. :)

Fotot såg härligt ut! :tummenupp
Ja, där är riktigt gött!

Någon som varit i Bad Gastein senaste tiden? Var typ 8 år sedan jag var där sist så det har väl ändrats en del. Minns ju "isbaren", som man tyckte var skitcool när man var 12 år gammal :hihi

MikkE

Guest
Någon som varit i Bad Gastein senaste tiden? Var typ 8 år sedan jag var där sist så det har väl ändrats en del. Minns ju "isbaren", som man tyckte var skitcool när man var 12 år gammal :hihi
Jag: Bara på sommaren och byn är jävligt trevlig tycker jag. Polare: Han skibumma i tre månader där och hade ett extrajobb som betala mat och logi. Han var mycket nöjd med backarna!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag: Bara på sommaren och byn är jävligt trevlig tycker jag. Polare: Han skibumma i tre månader där och hade ett extrajobb som betala mat och logi. Han var mycket nöjd med backarna!
Låter gött. Jag minns det också som ett riktigt gött ställe. Mycket hyffsat fritt..

Jag hade så jäkla mycket velat skibumma en vinter, ångrar att jag inte gjorde det förra :mad:

Nu vettefan när man ska kunna klämma in det, vill inte ta uppehåll i skolan :huvet:

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag hade så jäkla mycket velat skibumma en vinter, ångrar att jag inte gjorde det förra :mad:

Nu vettefan när man ska kunna klämma in det, vill inte ta uppehåll i skolan :huvet:

Ge dig det själv i examenspresent, så har du något att se fram emot! :tummenupp

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...