Jonathan
Guest
IronMike skrev:2075362Har du hittat din analflik än ?
Nää, tänker inte leta heller
IronMike skrev:2075362Har du hittat din analflik än ?
Jonathan skrev:2075241
Att du ska kunna byta själva däcket behövs inte kunnas, det kan inte jag heller, men byta ett hjul bör man faktiskt klara av. Det står väl till och med i MC-teori boken hur man gör ?
Ett halvt + kan du få.
Kerplunk skrev:2076820Tack! Skönt att slippa ligga på minus iaf...
Hur är maten kopplad till ljudet?korvgubbe skrev:2076613Det beror delvis på vad du ätit och delvis på vad du haft för typ av umgänge! Du och din pojkvän kan experimentera med olika typer av föda på kvällen, typ ärtsoppa eller fiberrik mat och därefter ha en av era specialkvällar!
HanneZ skrev:2078946Hur är maten kopplad till ljudet?
Högre tryck -> smatterkorvgubbe skrev:2078951Det har med mängden gas de olika livsmedlen genererar i din tarm!
HanneZ skrev:2078959Högre tryck -> smatter
Lägre tryck -> pys
?
N.Blomqvist skrev:2078972En fråga som jag alltid undrat över:
-Vad är det för skillnad på procent och procentenheter?
När det ska diskuteras politik eller ekonomi så har alltid något parti tappat X antal procentenheter, eller räntan har gått upp X,X procentenheter.
Vad är skillnaden?
korvgubbe skrev:....så du förstår säkert att det är ganska praktiskt att välja det begrepp som gör nyheten mest intressant.
Jo, statistik är ju till för att förvrida sanningen...korvgubbe skrev:2078979Räntan gick upp en procentenhet kan innebära att räntan faktiskt stigit med 50%.
Om räntan stiger från 4% till 5% så har den stigit 1 procentenhet.
Men räntan har ju samtidigt stigit med 25%...
....så du förstår säkert att det är ganska praktiskt att välja det begrepp som gör nyheten mest intressant.
N.Blomqvist skrev:2079000Hur kan man med hjälp av att veta procentenheten tex. räkna ut procenten, som tex. vid en räntehöjning?
Aaaah! Ok.korvgubbe skrev:2079058Om räntan stiger med 2%-enheter TILL 10% så kan du ju räkna 2/10 = 0,2 = 20%:s höjning...
N.Blomqvist skrev:2079072Aaaah! Ok.
Så en procentenhet är helt baserat på resultatet efter höjning/sänkning?
korvgubbe skrev:2079081eller att höjningen var 50 procent om man vill få det att låta betydligt mer.
Halogen skrev:2079093Du menar 100%.
Nix. Inga smileys glömda. Jag är nog bara dum i huvudet.korvgubbe skrev:2079081Tror iofs du glömt några smileys men för de som faktiskt inte förstått...
N.Blomqvist skrev:2079127
Så om Aftonbladet vrålar ut på löpsedlarna att styrräntan stigit med 25% så behöver det inte betyda mer än att den stigit från 3% till 4%, dvs. en procentenhet?
Suveränt!korvgubbe skrev:2079167Precis! Nu har du fattat helt rätt.
Så om du hör Göran Person och Reinfeldt diskutera så är det inte alls omöjligt att den ena använder procentenheter medan den andra använder procent samtidigt som de båda beskriver exakt samma ökning.
Exempelvis:
- Arbetslösheten under förra året steg med 25%, det är katastrof!
- Nu tycker jag du ska ta det lungt. Arbetslösheten steg enbart med två procentenheter och det är en naturlig skiftning mellan åren som helt enkelt följer världskonjunkturen!
(påhittat exempel men skulle mycket väl kunna inträffa)
Jonathan skrev:2078935Som jag gör då eller ?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|