Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man hoppar ifrån en finlandsfärja (barbord/styrbord/för/akter), "sugs man in" och blir köttfärs av proppellrarna ? Vad har en sådan färja för djupgående? Hur djupt sitter proppellrarna?
Det är ganska liten risk att sugas in, har man flyväst är den ännu mindre. Du kan ju studera isflaken som tumlar förbi om du åker färja i isränna ngn gång. De har ungefär samma densitet som en levande människa med luft i lungorna.
Jag har deltagit i sjöprover med flytvästförsedda testdockor där vi manövrerade även vattenjetdrivna fartyg intill testdockorna. Vi provade även att provocera fram en nedsugning men misslyckades. Provet hade till syfte att utprova olika metoder att närma sig nödställda i vattnet med stora fartyg.
Skulle du dock hamna bakom aktern på en backande finlandsfärja är det ju inget bra läge. Ej heller att hoppa från tex babordsidan långt fram på båten när fartyget ligger i en styrbordsgir, ty fartyg girar ju med aktern. Som en gaffeltruck. Bogpropellrar (eg tunnelthrusters) är också lättare att att sugas in i.
Propellrar och vattenjetaggregat för framdrivning är dock mindre risk.
/Naval Architect
Last edited: