Den stora tråden om saker du aldrig har vågat fråga

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hur stor är marknaden egentligen för sökhjälp via telefon, sms och internet?

Mtp hur mycket deg företagen skeppar ut på reklam för sin söktjänst verkar vi inte göra annat än behöva hjälp att söka... :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kan lämna in några fina druvor till UPSC så mikropropagerar dom fram några druvplantor åt dej.

Dom kärnfria druvorna är förmodligen framavlade, sedan förökas dom genom ympning. Det gäller f.ö. nästan alla frukter.

Det kan också vara så att två olika kärnbildande druvraser korspollineras och då får kärnlösa druvor.

Dom var tydligen odlade i grekland, jag får väl åka dit och sno några plantor.

Dom man sådde med kärnor som barn växte ju som satan inomhus.

Fast vi lär ju inte ha sol nog att kunna odla ätbara druvor här uppe....

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Stämmer det där med att älgarna får en ny "tagg" på hornen för varje år? Är alltså en 20-taggare 20 år?:va Eller 21 då, dom får väl inte horn första året...?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stämmer det där med att älgarna får en ny "tagg" på hornen för varje år? Är alltså en 20-taggare 20 år?:va Eller 21 då, dom får väl inte horn första året...?

Nej.
Däremot stämmer det att hornen blir större och större för varje år, tills tjuren är "fullutvecklad".
Sedan krymper hornen när tjuren (eller bocken) går i retur.
Det är hormonstyrt.
Hur stora hornen blir beror på ärvda anlag och mineralhalten i betet.

Ser fel ut med "växer" och "Krymper" ety hjortdjuren tappar hornen varje år.
Men du förstår nog.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Nej.
Däremot stämmer det att hornen blir större och större för varje år, tills tjuren är "fullutvecklad".
Sedan krymper hornen när tjuren (eller bocken) går i retur.
Det är hormonstyrt.
Hur stora hornen blir beror på ärvda anlag och mineralhalten i betet.

Ser fel ut med "växer" och "Krymper" ety hjortdjuren tappar hornen varje år.
Men du förstår nog.

Nästa fråga då: Varför är inte skogen full av tappade älghorn? :va

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hur är det när ett jävla gäng kajor (Corvus Modenula) flyger runt och lever jävel?

* Finns det någon führer för alla as till fåglar, a'la Kajan (TM)?
* Är alla kompisar och känner igen varandra? Eller är det nya bekantskaper varje gång?
* Varför flyger de alltid i okontrollerade "formationer" och hur kan alla överhuvudtaget tjacka käk när de är så många?

2635677598.jpg

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hur är det när ett jävla gäng kajor (Corvus Modenula) flyger runt och lever jävel?

* Finns det någon führer för alla as till fåglar, a'la Kajan (TM)?
* Är alla kompisar och känner igen varandra? Eller är det nya bekantskaper varje gång?
* Varför flyger de alltid i okontrollerade "formationer" och hur kan alla överhuvudtaget tjacka käk när de är så många?

2635677598.jpg

*Hur faen kommer det sig att dom inte krockar??
(nollvisionens nästa forskningsobjekt??)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ett par gånger i mitt eländiga liv har jag haft lyckan att efter en vild ritt på porslinshästen i badrummet notera att en liten del av bajkorven brutit sig fri (satelitbaj) från moderkorven och vägrar låta sig spolas ner :mad:

Jag har då tålmodigt väntat på återfyllnad av spolvatten för att ge den en ordentlig returmatch men det har krävts ett par sådana för att få ner den då den skickligt undvikit att fastna i strömmen medelst imponerande undanmanöver.

Hur kommer detta sig. Är det nutronstjärnemateria i satelitbajen, har den krökt tid och rum, är det bakgrundsstrålningen? Kan strängteorin förklara detta eller måste man ta till M-teorin?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Ett par gånger i mitt eländiga liv har jag haft lyckan att efter en vild ritt på porslinshästen i badrummet notera att en liten del av bajkorven brutit sig fri (satelitbaj) från moderkorven och vägrar låta sig spolas ner :mad:

Jag har då tålmodigt väntat på återfyllnad av spolvatten för att ge den en ordentlig returmatch men det har krävts ett par sådana för att få ner den då den skickligt undvikit att fastna i strömmen medelst imponerande undanmanöver.

Hur kommer detta sig. Är det nutronstjärnemateria i satelitbajen, har den krökt tid och rum, är det bakgrundsstrålningen? Kan strängteorin förklara detta eller måste man ta till M-teorin?
:skrattaåt

Linjeförskjutning :fakta

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Organiskt material.
Ganska poröst.
Förmultnas, alternativt blir insektsmat väldigt fort.

Jag har ramlat över horn från både råbock och älg på den tiden min gistna lekamen fortfarande stod pall för en skogspromenad. Jag tror förklaringen ligger i att folk inte går i skogen när älgarna fäller hornen. :ärdetfortfarandeljustpåtoanärmanstängtdörrenutifrån?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har ramlat över horn från både råbock och älg på den tiden min gistna lekamen fortfarande stod pall för en skogspromenad. Jag tror förklaringen ligger i att folk inte går i skogen när älgarna fäller hornen. :ärdetfortfarandeljustpåtoanärmanstängtdörrenutifrån?

Dom uplöses inte i fisdoft innan de träffat marken, nej.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
* Hur mäter jag varvtalet på en elmotor?

* Hur förintar jag indiepop?

* Hur funkar det här med elavtal?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
* Hur mäter jag varvtalet på en elmotor?

* Hur förintar jag indiepop?

* Hur funkar det här med elavtal?

betalar du inte elen bryter du avtalet, ingen mer el kommer och då slipper du mäta varvtalet på elmotorn eftersom den ändå inte fungerar och dessutom lät den ändå som indiepop.

empirisk slutsats: bli elallergiker:tummenupp

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750

Sattelitbajen får mållåsning i sista svängen i virveln, klotar och blir liggande helt enkelt.

.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...