Den virriga rondelltråden

Bryggo

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2013
Ort
Örbyhus
Hoj
XVS Bobber & GG 300
Vad är det här för dumheter? Jag förstår att ett invant tankemönster är svårt att bryta, men jag har ju tidigare redan logiskt visat vad som är lämpligast beteende. Jag misstänker att det ligger gammal prestige i detta annars är det ju uppenbart att man inte signalerar mot enkelriktat. Att hålla på att tramsa för att man tidigare vunnit någon dispyt med polarna ger jag inte mycket för. Antingen har du inte läst mina inlägg, eller så har du inte förstått dem - jag har inte framfört någon åsikt du kan argumentera mot utan ett logiskt resonemang. Håller du inte med om resonemanget och slutsatsen så har jag all respekt för det men framför då ett eget logiskt resonemang istället för trams.
P.S. Förlåt ordet "trams" men ända sen KU med Anders Björk och Carl Lidbom så har jag en förkärlek för det allvarliga men ändå komiskt retsamma i detta uttryck.

Du ska lära dig att veta hut!:smasha
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Inte för att göra detta till någon alla-mot-en debatt, så skulle jag nog ställa mig på motsatt sida om Hadez. Som det är skrivet så kommer man mot en rondell och jag möts i synfältet av att en bil blinkar vänster, då är jag fullt medveten om att denna ska passera min infart och jag kan anpassa farten efter denna bil. Om denna INTE blinkar, alls, då vet jag inte vad denna ska göra. Ska den fortsätta, ska den ut innan min infart?
Jag har kört lastbil i 3 år, lyckats köra runt jorden ett antal ggr under den tiden och kan säga som föregående skribent, det är en stor skillnad på bilister och andra förare som visar tydligt varje är påväg i en rondell, eller inte visa alls. Ditt svar är att om man BARA blinka höger, så löser det sig, men det är ju där felet ligger. Det finns för många som tror att om man kör "rakt igenom" en rondell, alltså fortsätter i samma väderstreck, ja då behöver man inte blinka ut ur rondellen, alltså höger.

Sedan tycker jag du ska sluta nedvärdera alla du besvarar, fyller föga funktion.
 
Last edited:

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Hadez: jag läste en annan tråd och jag måste göra ett tillägg. Jag att du inte ser en rondell som en korsning, det behöver vi inte gå igenom men om vi säger att jag vill köra "åt vänster" ur mitt synfält, alltså passera den utfart som normalt finns på motsatt sida, då blinkar jag vänster men självklart(tillägget) blinkar jag höger när jag kör ur rondellen. Du missförstår nog oss i tron om att vi inte ändrar körriktningsvisare när vi blinkat vänster och påbörjar utfart.

Ironi gör sig sällan bra i text o framförallt inte när man ifrågasätter någons intellekt. :banana
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Anvisningspilarna som ofta finns innan dubbelfils rondell. Ska inte dom följas, kan inte tänka mig att det är "bör följas på dom"..

För ett par år sen gjorde jag en sån eco drive utbildning som hölls av trafikpoliser från Jönköping.. Har aldrig varit med om maken av rondell gening i så där lite onormalt hög hastighet när han skulle visa hur eco driving gick till..
Det har med avståndsbedömningen att göra sa han när han dök in framför en bil o sen snabbt ut ur rondellen och avslutade med kommentaren,, det var väl inte så vårdslöst :näsblod
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hadez: jag läste en annan tråd och jag måste göra ett tillägg. Jag att du inte ser en rondell som en korsning, det behöver vi inte gå igenom men om vi säger att jag vill köra "åt vänster" ur mitt synfält, alltså passera den utfart som normalt finns på motsatt sida, då blinkar jag vänster men självklart(tillägget) blinkar jag höger när jag kör ur rondellen. Du missförstår nog oss i tron om att vi inte ändrar körriktningsvisare när vi blinkat vänster och påbörjar utfart.

Ironi gör sig sällan bra i text o framförallt inte när man ifrågasätter någons intellekt. :banana

Jag förstår att du och de flesta andra som tycker man ska använda vänsterblink menar att ni blinkar vänster och sen höger. Det jag vänder mig emot är vänsterblinkningen som är ologisk, meningslös och förvirrande, av de skäl jag redan framfört.

Ledsen om jag sårat någon, det var inte min avsikt. Jag är född på 70-talet, du vet den ironiska generationen...
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Jag förstår att du och de flesta andra som tycker man ska använda vänsterblink menar att ni blinkar vänster och sen höger. Det jag vänder mig emot är vänsterblinkningen som är ologisk, meningslös och förvirrande, av de skäl jag redan framfört.

Ledsen om jag sårat någon, det var inte min avsikt. Jag är född på 70-talet, du vet den ironiska generationen...

Låt oss vara ense om att vara oense. :fyllisar
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Den virriga rondelltråden saknade en riktigt virrig rondell. Hur väljer ni fil och blinkar ni i den här?

images
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Den virriga rondelltråden saknade en riktigt virrig rondell. Hur väljer ni fil och blinkar ni i den här?

images
Man kör in i rondellen och sen ut igen åt det håll man tänkt sig. Ingen blinkers. The swedish way.




(... jo... om jag ska ta o förklara skämtet här då, så... säger ju vi då att vi liksom...)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Måste ändå hålla med Brallan gamla sättet tycker jag är betydligt mer tydligt oavsett om det är rätt eller inte. Finns två typer av rodellkörare som jag hatar. Först vänstersvängaren som inte blinkar in i rondellen. Detta beror naturligtvis på rondellens storlek. Är den liten där de flesta trafikanter kör rakt fram skapar det problem. Om jag kommer från andra hållet så ser jag tydligt om han blinkar vänster att han kommer korsa mitt körfält. Har han inte blinkat så förväntar jag mig att han ska rakt fram men nej det skulle han inte så får man stå på hejdarna.

Den andra typen är kärringar som inte planerar sin körning. De närmar sig rondellen och ingen trafik syns ändå ska de stanna innan de kör in i rondellen för att kolla fri väg. Har fått nita många gånger för dessa. :crash Ja jag ligger för nära och kör för fort men va fan planera din körning.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Så gör det enkelt för alla och blinka inte vänster. Det fyller ingen funktion.

Om det är tvåfilig rondell och jag ska till höger ut på tvåfilig väg kan jag svänga ut samtidigt som det kommer bil i innerfil om jag ser att han blinkar vänster då jag vet att han kommer hålla sig i vänster körfält. Det farliga är dock de som byter fil när de kör ut ur rondellerna. Det underlättar för andra när man blinkar vänster då de kan planera hastigheten in i rondellen tidigare. Man behöver inte gissa om personen ska fortsätta eller ska svänga ut i motsatt körriktning som du kom ifrån.
 

LupusRex

Hårdrocksköttbulle
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mean Streak 1500, XT600E
Har utsikt över infartsrondellen till södra Kista från mitt kontor, så brukar sitta och se på spektaklet under långsamma dagar. Mycket tutande och väjande och velande där.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Jag förstår att du och de flesta andra som tycker man ska använda vänsterblink menar att ni blinkar vänster och sen höger. Det jag vänder mig emot är vänsterblinkningen som är ologisk, meningslös och förvirrande, av de skäl jag redan framfört.

Ledsen om jag sårat någon, det var inte min avsikt. Jag är född på 70-talet, du vet den ironiska generationen...

Men jag fattar faktiskt inte hur det kan vara förvirrande?
I alla rondeller så kör man vänstersväng (pga vänstertrafiken i Sverige). Så, sålänge man har vänsterblink på så ska man fortsätta inuti rondellen. Så fort man har passerat den sista avfarten innan den avfart man själv vill svänga av på så byter man och blinkar höger.

Svårare än så är det väl inte?
 

esm

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2014
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki VN 800 (Bobber)
Lagen säger att man enbart behöver blinka ut ur en rondell. Så om alla skulle blinka höger när de skulle köra ut ur en rondell så vet man att alla som inte blinkar ska fortsätta i rondellen. Svårare än så är det inte :)
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag hade en lång diskussion på skräckforumet familjeliv.se där jag sa att man inte skall blinka vänster när man kör in i rondellen men harporna skrek i högan sky.

Jag försökte förklara att man bara kan köra åt ett håll. Om jag tar mina jättemuskler och rätar ut rondellen så blir den en raksträcka med en serie avfarter, alla åt höger. Varför skall jag blinka vänster när jag skall svänga höger i den tredje avfarten? Det förvirrar bara.

Jag fick också lära mig den gamla, höger körfält om du skall ut i första avfarten eller rakt fram, annars vänster men om jag förstått rätt så har det ändrats så att man om man vill får köra höger körfält även om man skall ut i tredje.

Jag brukar ofta köra höger precis som OPs fru, orsaken är att de flesta av våra rondeller är så förbannat små att om man kör i vänster så har man bara 4 sekunder och en chans på sig att hitta en lucka för att byta till höger.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Lagen säger att man enbart behöver blinka ut ur en rondell. Så om alla skulle blinka höger när de skulle köra ut ur en rondell så vet man att alla som inte blinkar ska fortsätta i rondellen. Svårare än så är det inte :)

Svårare än så är det inte. Problem uppstår dock vid följande scenario:
2 filer i rondellen. Bil A ligger innerst och ska svänga höger (eller rakt fram), bil B ligger ytterst och ska svänga vänster. Bilarna ligger hyfsat jämsides.
Om bil B hade blinkat vänster så hade bil A sett det och förstått att han måste se upp när han ska svänga av.
Men om nu bil B inte blinkar så kan det bero på 2 saker.
1 - Han ska vänster och därför inte använder blinkers.
2 - Bil A ser inte om han blinkar höger då hela bil B är i vägen för för sin egen högerblinkers.

Båda lösningarna (gamla och nya lagen) funkar väl men jag tycker att det är tydligare om man blinkar både vänster och höger.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top