Deprimerad! bänkade min 929 igår

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
gthyni skrev:
2338743 det beror helt enkelt på att det bara är vi gubbar som orkar stiga
upp på söndagmornar :hihi

Yep, jag var uppe 07:30 utan problem och tänkte, man kanske skulle försöka sig på att skriva någe klokt. :hihi
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Kungen skrev:
2338570 efter vi kört ca 3 mil börjar mitt tålamod ta slut.
långsaaaaamt. vid vårt första stop. säger jag till killen som legat först att jag kan gott ta täten här då det är vägar som jag känner till (o det gör de flesta i gruppen).

*Host host* nu ska du inte nedvärdera min körning... :)
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Roger_SWE skrev:
2338368 Honda verkar ha lyckats bättre med två cylindrar. Min SP-2:a med lite mera luft och öppnare system = 131hk på hjulet :tungan

Min SP-1:a gav 134.2 hk o 105.2 Nm på slangen.. Oxå orginal!:rolleyes:
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Victor skrev:
2338759 Varför skulle en hoj med 100hk gå snabbare än samma hoj fast med 150hk på bakhjulet?
Om det du skriver skulle 600 gå snabbare än NSB på svenska banor men det vet vi ju alla att dom inte gör. Och dra inte upp Gerlleråsen nu i helgen, där är inte förarna på samma nivå.

Tänk så här Victor.
Om vi sätter dig på "min" väl avvägda 100-hästars hoj och så kommer du att kunna köra den på t ex Knutstorp på en viss tid.
Sedan sätter du dig t ex på en R1:a och kör igen.
Vilken tror du att du får bäst varvtider med?

Vi tar ett exempel till ... istället för en R1:a så får du prova en MotoGP-hoj. Den är väl avvägd och fint inställd OCH har 250 hk.
Tror du att du får bättre varvtider på denna än med 100-hästarshojen?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
elwe skrev:
2338888 Tänk så här Victor.
Om vi sätter dig på "min" väl avvägda 100-hästars hoj och så kommer du att kunna köra den på t ex Knutstorp på en viss tid.
Sedan sätter du dig t ex på en R1:a och kör igen.
Vilken tror du att du får bäst varvtider med?

Vi tar ett exempel till ... istället för en R1:a så får du prova en MotoGP-hoj. Den är väl avvägd och fint inställd OCH har 250 hk.
Tror du att du får bättre varvtider på denna än med 100-hästarshojen?

Tja, jag tror att jag får bäst tid på din fint inställda och lättade hoj med 150hk.
Min tyngre och slappare R1 med 150hkgår såklart inte lika fort.
Jag förstår vad du är ute efter, jag körde snabbare på förra hojen (en orginal 600 med fin fjädring) än vad jag gör nu med en helt orginal R1. Det jag försöker säga är att om man inte måste släpa runt på flera kilo och gungigare fjädring så har nog inte mera effekt skadat några varvtider. Undantaget är väl kanske mediokra förare på tokigt trimmade hojar som då lider av smalt effektband, men det är ju knappast hojens fel.
Fast helst vill jag helst testa att köra en MotoGP-hoj, men det är kanske inte var du var ute efter?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Victor skrev:
2338925 Tja, jag tror att jag får bäst tid på din fint inställda och lättade hoj med 150hk.

Det närmar sig :)
Jag har aldrig sagt 150 hk, utan 100.
Varför då? Jo, 100 hk i ett rätt inställt chassi är jäkligt mycket. När man ska ha ut 50% fler hästar så blir antingen motorn mer svårkörd eller större/tyngre ...

Som någon sa tidigare "Rindar tyckte det räckte med 70 hk ..." så stämde det säkert när ha sa det, men med de däck, bromsar och fjädringskomponenter som finns idag så kan man tygla några fler.

Kamikaze kid skrev:
2338929 Jag tror R1an om det är Viktors R1a för den har framdäcket bakåfram...
Då går det jättefort. (hemligt trimtips)

Om pilen på Victors framdäck pekar mot rotationsriktningen så sitter det helt rätt! :tummenupp
 
Last edited:

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
mjukis skrev:
2337089 Nej öset räcker nog till....men det känns surt och ha försäkring på en hoj med 150 hk...föressten vad i he..... kan ta 30hk??? det är ju ett 20% effektförlust.

från veven till däcke kanske?
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Fred00 skrev:
2337074 Bänka den i en annan bänk innan du gråter. Det kan vara stor skillnad mellan olika bänkar.
den blir ju inte starkare i en annan bänk, visar kanske bara mer, rätt oviktigt vad bänken visar, de e bara skillnad från före och efter inställning som e intressant, alla visar ju ändå olika
en kompis fick 157 hk på slngen på sin K5....:huvet kan tyckas när en annan polare har 160 på slangen på en K3:va I SAMMA BÄNK:3freak men ändå e K5 snabbare på allt...med marginal
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
>Hanning< skrev:
2339187 från veven till däcke kanske?

den effekten kan inte bara försvinna
utan den måste avgå i form av värme.

jag har sagt det förr,
växellådan borde smälta ihop på många japanska sporthojar.
30 hk = 22 kW = mycket varmt!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Kamikaze kid skrev:
2338929 Jag tror R1an om det är Viktors R1a för den har framdäcket bakåfram...
Då går det jättefort. (hemligt trimtips)
:hihi
Nä, den hojen har aldrig gått jättefort men det är knappast däckets fel. Fast det är bättre bakåfram än utochin.
elwe skrev:
2339180 Det närmar sig :)
Jag har aldrig sagt 150 hk, utan 100.
Varför då? Jo, 100 hk i ett rätt inställt chassi är jäkligt mycket. När man ska ha ut 50% fler hästar så blir antingen motorn mer svårkörd eller större/tyngre ...

Som någon sa tidigare "Rindar tyckte det räckte med 70 hk ..." så stämde det säkert när ha sa det, men med de däck, bromsar och fjädringskomponenter som finns idag så kan man tygla några fler.

Jag förstår fortfarande inte varför ni tror att en hoj med 100hk skulle gå snabbare än en exakt likadan med 150hk?
NSB är fortfarande den snabbaste klassen i genomsnitt på Svenska banor trots att de som sagt är lite mindre än de största i Europa.
Eller en ännu bättre jämförelse är kanske superstock kontra supersport.
Det jag försöker säga är att effekt i sig inte är nått ont, det går att köra snabbt utan en massa hästar men det underlättar faktiskt.
 

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2338656 Den här tråden har spårat ur. Just nu spammas den av ett antal alldeles för gamla gubbstruttar som på något vis försöker tävla i allmän klokhet och med ålder som argument. Just nu känns det som att köra en hoj i bromsbänk samt försöka tolka resultatet är kriminellt. :lol


Nu är du lite orättvis... ;) Det är ju A/F vi är ute efter. Det är det viktiga att veta.
Samt: OM man trimmar: Före och efter.

07.30... å jag som kände mig tidig med 08.00...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Victor skrev:
2339277
Jag förstår fortfarande inte varför ni tror att en hoj med 100hk skulle gå snabbare än en exakt likadan med 150hk?

"A twist of the wrist, volume II" uttrycker det bra:

"Machine technology has moved ahead of most riders ability"

Det är lite det jag menar ... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
elwe skrev:
2340286 "A twist of the wrist, volume II" uttrycker det bra:

"Machine technology has moved ahead of most riders ability"

Det är lite det jag menar ... :)

Keith Code skriver också (i Twist...) att på 13 år ch 20 000 studenter på CSS så har den genomsnittsliga varvtiden sänkts med bara 1-2 sekunder???, dvs precis som elwe skrev så är det länge sedan som hojarna blev bättre än förarna...

Därför kör genomsnittsföraren fortare med 100 hästar än med 150...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
[EXAKT den upptäckten gjorde jag på Pepparoten! (svepande härlig liten gocartbana).[/QUOTE]

Det jag hade i baktanke, enligt säkra källor(Tinatjejen)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top