Deprimerad! bänkade min 929 igår

J.GbG

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Gbg
Hoj
Ktm 640-03
#kgc-folke# skrev:
2337102 rätta mig om jag har fel men tror inte dom går så mycket efter effekten, om jag inte har fel för mig så är dom klass indelade så det har mindre betydelse om du kör tex en 600 eller din honda för jag tror försäkringen blir nästan detsamma ändå

Försäkringsbolagen går bland annat efter effekten ja.
 
Last edited:

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
mjukis skrev:
2337089 Nej öset räcker nog till....men det känns surt och ha försäkring på en hoj med 150 hk...föressten vad i he..... kan ta 30hk??? det är ju ett 20% effektförlust.


Allvarligt...Vad trodde du? Att du skulle ha 150 hk på bakhjulet eller?

Dags att vakna kanske? :mattias
 

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Paradiset
Hoj
None for the moment
cYBeraX skrev:
2337388 Hej. Jag bänkade min GSR efter din hojj, innan jag bänkade den så sa killen att det skiljer ca 15% mot vad som står i papperen att den ska vara på efter som det är på utgående axel och inte på hjulet.
Jag ska ha 98häst i motorn och fick 86 på bakhjulet. Det blir 98,9 häst det om man räknar om det.

http://cyberax.mine.nu/digitalbilder/2006/Mcdagarna_vastervik-060728/images/Ixus 054.jpg

Blev samma för mig bänkade gammelninjan till 125bhp + 15% = 143hk allt som i papperena:tummenupp
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Som alltid är det helt meningslöst och bortkastade pengar att köra hojen i en bromsbänk då alla bromsbänkar visar så olika värden.

Kör några repor på strippen istället så märker du hur bra hojen går.
Där är det exakt tidtagning.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dr.Bike skrev:
2338412 Såklart - det är min devis: Alla dårar kan gasa rakt fram! Och visa mig den som kan hantera 170 häst på bana fullt ut!
(skulle innebära att kanske 150 pers max i detta land skulle få äga senaste litershojarna)

Tror du det är så många?? :)

Vad många glömmer är att fjädring, ram, bromsar, styrgeometrier, hjulbas, däck, vikt, osv måste vara i harmoni med varandra för att man ska kunna utnyttja alla fina egenskaper fullt ut.
Att veta vad som behöver justeras är en konst som är svår och det är väldigt få förunnat att ha den kunskapen.
Jag vill påstå att en hoj med 100 hk som är rätt inställd för sin förare, som har ett brett varvtalsregister och som är viktoptimerad slår i princip allting, iaf på svenska banor som numera ska ha chikaner så snart det börjar gå lite fort.

Men, det är klart ... det är ju lättare att berätta om hur många hk man har och man når en betydligt större skara med det än om man berättar om rake-vinklar, rebounce damping factors, halvlänkar för att justera hjulbasen, o likn :hihi
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Niklasinorr skrev:
2338400 F-n vad du gjort mycket i dina dagar Torstein, du måste vara lika gammal som jag är...:)

Jag var med på två bänkningar av samma hoj i samma bänk, samma dag dessutom, det skiljde fyra hästar och det enda som skiljde var att bakdäcket byttes från ett Metz Rennsport till ett Michelin Macadam...:rolleyes: :tungan

Gammal du o jag jaaaa...
Om du inte missat de tär är våra föräldrar dubbelt så gammla som fantomens mamma & Pappa.
du o jag är snart 400 år.

Det är sant att man kan hitta effekt precis var som helst. vi var uppe 172 på min gamla thunderace på bakhjulet. då var hästarna dyra kan jag säga. för att få 1 häst till kostade den typ 2000:-
vi stod med vattenkannor och öste in vatten i förgasarna (två sånna som man pumpar upp tryck med.) och jippiieee vi hittade 3 hästar. men sen när vi skulle bygga ett system till detta och tog fram hur lång tid och energi det skulle ta. lade vi ner det..

Det billigaste sättet att trimma är att gå o ski*ta innan race. eller banta sig själv.
(Jag skrev det billigaste INTE enklaste) :näsblod
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Rätt kul du tar upp detta.

jag måste berätta en liten historia.

jag hade inte kört med grebbarna grus på hela säsongen och tyckte nu är det dags att hänga med en sväng.

jag måtte upp och vi kom överens om att jag skulle lägga mig längst bak i ledet och se hur tempot var.

efter vi kört ca 3 mil börjar mitt tålamod ta slut.
långsaaaaamt. vid vårt första stop. säger jag till killen som legat först att jag kan gott ta täten här då det är vägar som jag känner till (o det gör de flesta i gruppen).

som sagt så gjort.
vi åker på riktigt krokiga vägar och jag njuter av livet med att köra hoj.
När vi kommer fram till rastplatsen så fattas det en hel del folk. o jag tänker. ojj.l. inte gick det så fort..
men de kommer med tiden och allt har gått bra..

Då tänker ni och kollar på min avatar och säger.
Ja men va fan det är ju inte ås konstigt. du kör ju R1 05 och kör som en vilding.

Well.. jag håller inte med..
det fanns andra R1. gixxer 1000,750 motard och andra sporthojjar.

Jag hade dessutom min dotter där bak.
och jag körde inte min R1:a.
jag körde en Suzuki GSX550 från tidigt 80 tal.
67 hästar orginal när den var ny och nu har den gått 17000 mil. det ramlar och skramlar i den. gissar det är 40 hästar kvar i den. fjädringen är som en studsematta. och däckena som sitter på de skall vi inte prata om *(jorå de är godkäna på alla sätt och vis).


Det är inte hojen som kör mjukt.


elwe skrev:
2338567 Tror du det är så många?? :)

Vad många glömmer är att fjädring, ram, bromsar, styrgeometrier, hjulbas, däck, vikt, osv måste vara i harmoni med varandra för att man ska kunna utnyttja alla fina egenskaper fullt ut.
Att veta vad som behöver justeras är en konst som är svår och det är väldigt få förunnat att ha den kunskapen.
Jag vill påstå att en hoj med 100 hk som är rätt inställd för sin förare, som har ett brett varvtalsregister och som är viktoptimerad slår i princip allting, iaf på svenska banor som numera ska ha chikaner så snart det börjar gå lite fort.

Men, det är klart ... det är ju lättare att berätta om hur många hk man har och man når en betydligt större skara med det än om man berättar om rake-vinklar, rebounce damping factors, halvlänkar för att justera hjulbasen, o likn :hihi
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kungen skrev:
2338570
Det är inte hojen som kör mjukt.

Helt rätt! Den som inte kan köra mjukt kan aldrig lära sig köra fort mellan "A" och "B".
Visst, det kan gå idiotfort på några ställen, men sedan tar det en j-a tid att reda ut den där snabba passagen och då har alla som körde mjukt och optimerat passerat den punkten.

Ett gott råd till den som vill lära sig: Kör utan att bromsa! Använd bromsen som "nödbroms" om planeringen falerar eller något oväntat dyker upp.
Att bromsa i varenda sväng på landsväg är inte ett dugg nödvändigt men ändå är det så många som gör det.
Hårda inbromsningar stör rytmen, man bromsar ner till för låg hastighet, hojens fjädring är väldigt aktiv när man ska lägga ner, men då vill man ju helst ha en lugn hoj att sitta på.
Ha tålamod ... lär er att köra med flyt och öka därifrån ... det tar år, inte några dagar, att lära sig köra fort.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
SMC SMC SMC ååååå SMC

lär ut just detta att köra utan broms.
SMC's kurser är KANONBRA.

Nu är vi dock mkt off topic.
men lite reklam kan vi väl klämma in

SMC Kurser är bra. trallallalaaa


elwe skrev:
2338580 Helt rätt! Den som inte kan köra mjukt kan aldrig lära sig köra fort mellan "A" och "B".
Visst, det kan gå idiotfort på några ställen, men sedan tar det en j-a tid att reda ut den där snabba passagen och då har alla som körde mjukt och optimerat passerat den punkten.

Ett gott råd till den som vill lära sig: Kör utan att bromsa! Använd bromsen som "nödbroms" om planeringen falerar eller något oväntat dyker upp.
Att bromsa i varenda sväng på landsväg är inte ett dugg nödvändigt men ändå är det så många som gör det.
Hårda inbromsningar stör rytmen, man bromsar ner till för låg hastighet, hojens fjädring är väldigt aktiv när man ska lägga ner, men då vill man ju helst ha en lugn hoj att sitta på.
Ha tålamod ... lär er att köra med flyt och öka därifrån ... det tar år, inte några dagar, att lära sig köra fort.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
ReDan skrev:
2337104 Fan det är inte mycket mera än vad jag har i vrid på min enstånka ju?!?
(okey 20 mera men det är inte så mycket ; )

Undrar hur kallibreringen av Bänken var?

När min fd RF 900 Bänkades av Motospeed i Västerås, så var den förutom att den var i ostrypt skick(135 hk), samt dynojettad och avstämt Yoshimura bolt-on, så bänkade den ut sig 126 bakhjulshästar.

:tummenupp :tummenupp
elwe skrev:
2338580 Helt rätt! Den som inte kan köra mjukt kan aldrig lära sig köra fort mellan "A" och "B".
Visst, det kan gå idiotfort på några ställen, men sedan tar det en j-a tid att reda ut den där snabba passagen och då har alla som körde mjukt och optimerat passerat den punkten.

Ett gott råd till den som vill lära sig: Kör utan att bromsa! Använd bromsen som "nödbroms" om planeringen falerar eller något oväntat dyker upp.
Att bromsa i varenda sväng på landsväg är inte ett dugg nödvändigt men ändå är det så många som gör det.
Hårda inbromsningar stör rytmen, man bromsar ner till för låg hastighet, hojens fjädring är väldigt aktiv när man ska lägga ner, men då vill man ju helst ha en lugn hoj att sitta på.
Ha tålamod ... lär er att köra med flyt och öka därifrån ... det tar år, inte några dagar, att lära sig köra fort.

:tummenupp :tummenupp

Huvudet på spiken!!! Jag vet t om att de testade o körde på en liten kringelkrok gokarsbana med mc, samma mc 2 olika körstilar samma förare, först hårt och brutalt med hårda inbromsningar i kurvor och häftig gas, sen att man hade mjukheten och undvek bromsen(2 ställen tror jag den behövdes lite grann) Det var ingen skillnad alls!! Och vilken körstil är skönast.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kungen skrev:
2338569 Gammal du o jag jaaaa...
Om du inte missat de tär är våra föräldrar dubbelt så gammla som fantomens mamma & Pappa.
du o jag är snart 400 år.
:näsblod

Ja, usch vad hemskt...!!!

Jag var på en bankörning på Mittsverige för några år sedan, arrangörer var Crossroad. En av instruktörerna körde en CB400 från -82 och det var ganska skoj att se den gamla häcken bland alla R1:eek:r och Gixxers, det var inte många som hängde med gammhondan kan jag ju säja...
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Niklasinorr skrev:
2338624 Ja, usch vad hemskt...!!!..

hemskt. det är ju kanonbra att vara så gamla vi är.. vi har mkt erfarenhet. och gott om tid att blir snygga på.

:pannkyss
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kungen skrev:
2338627 hemskt. det är ju kanonbra att vara så gamla vi är.. vi har mkt erfarenhet. och gott om tid att blir snygga på.

:pannkyss

Då får vi jobba vääääldigt läääääänge...
 

Dr.Bike

Guest
Jag kanske var lite snäll när jag sa 150, men jag räknade in dig där oxå! :hihi
149 dårå.
Skämt åsido: Kanske 150 är mycket det med, men de jag räknar in är just nya och gamla TÄVLINGS-förare.

Och visst har du rätt: 100 hk och ett VRID är troligen mer än de flestas inkompetensnivå tillåter om det finns i rätt chassie.
70 hästar sa Rindar på sin tid. Och han är ju ingen dununge precis!

Men korvkioskposörer vill precis som du säger ha PAPPER på något absolut tal, när de ska mäta kukar, något som ingen kan säga emot, och precis som när man själv som liten grabb sprang på parkeringsplatserna och kollade in hur långt hastighetsmätarna var graderade, så "visste" man ju att den som hade "högst" siffra var den BÄSTA bilen!! :lol


elwe skrev:
2338567 Tror du det är så många?? :)

Vad många glömmer är att fjädring, ram, bromsar, styrgeometrier, hjulbas, däck, vikt, osv måste vara i harmoni med varandra för att man ska kunna utnyttja alla fina egenskaper fullt ut.
Att veta vad som behöver justeras är en konst som är svår och det är väldigt få förunnat att ha den kunskapen.
Jag vill påstå att en hoj med 100 hk som är rätt inställd för sin förare, som har ett brett varvtalsregister och som är viktoptimerad slår i princip allting, iaf på svenska banor som numera ska ha chikaner så snart det börjar gå lite fort.

Men, det är klart ... det är ju lättare att berätta om hur många hk man har och man når en betydligt större skara med det än om man berättar om rake-vinklar, rebounce damping factors, halvlänkar för att justera hjulbasen, o likn :hihi

sporTlovEr skrev:
2338590 :tummenupp :tummenupp

Huvudet på spiken!!! Jag vet t om att de testade o körde på en liten kringelkrok gokarsbana med mc, samma mc 2 olika körstilar samma förare, först hårt och brutalt med hårda inbromsningar i kurvor och häftig gas, sen att man hade mjukheten och undvek bromsen(2 ställen tror jag den behövdes lite grann) Det var ingen skillnad alls!! Och vilken körstil är skönast.


EXAKT den upptäckten gjorde jag på Pepparoten! (svepande härlig liten gocartbana).
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Den här tråden har spårat ur. Just nu spammas den av ett antal alldeles för gamla gubbstruttar som på något vis försöker tävla i allmän klokhet och med ålder som argument. Just nu känns det som att köra en hoj i bromsbänk samt försöka tolka resultatet är kriminellt. :lol
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
mjukis skrev:
2337067 Ok...är ni beredda??

120.12hk och 90.60 i vrid.......:argpådato ....HELVETE

hmmm....vad hade mc-express för nr nu igen:näsblod

Hmm........jag vet inte varför du bänkade din hoj men jag gjorde det för att kunna se A/F för det är ju det som är intressant. Jag fick ut

105,93HK
90,67Nm
vilket är ungefär vad hojen ska ge (120HK) men det var ju ett hemskt fladdrigt A/F.
 

Bifogat

  • effekt.jpg
    effekt.jpg
    49.6 KB · Visningar: 55

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
#Olsson# skrev:
2338656 Den här tråden har spårat ur. Just nu spammas den av ett antal alldeles för gamla gubbstruttar som på något vis försöker tävla i allmän klokhet och med ålder som argument.

det beror helt enkelt på att det bara är vi gubbar som orkar stiga
upp på söndagmornar :hihi
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
elwe skrev:
2338567 Tror du det är så många?? :)

Vad många glömmer är att fjädring, ram, bromsar, styrgeometrier, hjulbas, däck, vikt, osv måste vara i harmoni med varandra för att man ska kunna utnyttja alla fina egenskaper fullt ut.
Att veta vad som behöver justeras är en konst som är svår och det är väldigt få förunnat att ha den kunskapen.
Jag vill påstå att en hoj med 100 hk som är rätt inställd för sin förare, som har ett brett varvtalsregister och som är viktoptimerad slår i princip allting, iaf på svenska banor som numera ska ha chikaner så snart det börjar gå lite fort.

Men, det är klart ... det är ju lättare att berätta om hur många hk man har och man når en betydligt större skara med det än om man berättar om rake-vinklar, rebounce damping factors, halvlänkar för att justera hjulbasen, o likn :hihi

Varför skulle en hoj med 100hk gå snabbare än samma hoj fast med 150hk på bakhjulet?
Om det du skriver skulle 600 gå snabbare än NSB på svenska banor men det vet vi ju alla att dom inte gör. Och dra inte upp Gerlleråsen nu i helgen, där är inte förarna på samma nivå.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Kungen skrev:
2338581 SMC SMC SMC ååååå SMC

lär ut just detta att köra utan broms.
SMC's kurser är KANONBRA.

Nu är vi dock mkt off topic.
men lite reklam kan vi väl klämma in

SMC Kurser är bra. trallallalaaa

Och har man inte en SMC-kurs att tillgå rekommenderas en veckas touring längs norges kustvägar. Gör garanterat att man lär sig köra utan att bromsa inför varje kurva.... man blir för trött i bromshanden!

Hörde ett par roliga citat i debatten mellan raktfram-racing och knäskraparna på Pite Dragway:

Person A (knäskrapare):
"att åka raktfram klarar ju vilken nisse som helst, det är ju bara att gasa. Det är ju när det börjar svänga som det knepiga kommer"

Person B (dragracer):
"nänä, du har fel. Om man fortfarande TROR att man ska kunna svänga har man bara för lite effekt!"

Tycker det ligger lite sanning i bägge uttalandena.

Mvh
Danne
(som njuter av både hög effekt och kurvor men som inte är snabbast varken rakt fram eller runt banan)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top