Derbi Senda 125 SM BILDER

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Nisse Järnet skrev:
Äh vafan porta upp han, i med lite roligare kammar och sen på med turbo och ic och ladda 1bar, då borde man hamna runt 20-24häst :) På med vatteninsprut och kräma på med 1.5bar så får du väl 25-30 påsar :tummenupp

Första leveransen till Sverige kommer i början av mars. Då skulle jag få mer uppgifter om motorn. När jag vet allt om motorn så kontaktar jag någon bra trimfirma runt Sthlm och kollar upp vad 25hk kostar.
 

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Finns det nån vettig förklaring till varför man utvecklar/använder motorer med 10-12 hästar när de (som ni säger) förut klarade ge ca.20? Det och att nya 2-takt förbjuds blir ju bara ett steg till mot 125:ernas domedag.
/Ludde
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Lurvas skrev:
Finns det nån vettig förklaring till varför man utvecklar/använder motorer med 10-12 hästar när de (som ni säger) förut klarade ge ca.20? Det och att nya 2-takt förbjuds blir ju bara ett steg till mot 125:ernas domedag.
/Ludde

låg bensin förbrukning, mindre trimmningsgrad ökar serviceintervallerna.... mm.... :banana posetivt i stan men kanske inte så kul på när vägarna blir lite längre....
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
marcus_136 skrev:
ungefär dom hästarna som en yz 250f har =) eller den har 32 om jag inte minns fel.
Men nisse du som kan bakhjuls åka, borde inte fyrtaktarna vara lättare att åka åp bakhjulet med än två taktarn?
Spelar inte så stor roll egentligen. Den man trivs bäst med funkar bäst :)

Syftar du på att 4taktare oftast har gämnare vridmomentskurva än 2taktarnas spretiga??? tror man behöver 2taktars "kick" för att få upp den när de handlar om så små volymer på sväängmassan....
Nej det behöver man inte, det bästa är ju att ta upp den på så lågt varv som möjligt :)
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Ett UFO-lyse och den skulle vara fin.
Sen att det blir finare ljud i fyrtaktare är ett faktum! :yoparty
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
jag var på ava och kollade på en xr125 l (samma motorn som derbi som topicen handlar om) dom är inte strypta utan dom är 11 kw rakt igenom.. dom skulle göra 110 enligt han på ava mc och skulle vara omöjligt att trimma enligt honom.. :kocko
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
spectre skrev:
jag var på ava och kollade på en xr125 l (samma motorn som derbi som topicen handlar om) dom är inte strypta utan dom är 11 kw rakt igenom.. dom skulle göra 110 enligt han på ava mc och skulle vara omöjligt att trimma enligt honom.. :kocko

Den är inte på 11kw...den är på 11 hästar, derbin är på 12 för den har ett annat avgasystem.
Att den skulle vara omöjligt att trimma är fel.
Men han kanske menade att det inte finns några strypningar så att vilken moppe pojke som helst ska kunna trimma den.
 

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Hyrde en xr125 till min uppkörning, det var ingen kul hoj kan jag säga.
/Ludde
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
spectre skrev:
jag var på ava och kollade på en xr125 l (samma motorn som derbi som topicen handlar om) dom är inte strypta utan dom är 11 kw rakt igenom.. dom skulle göra 110 enligt han på ava mc och skulle vara omöjligt att trimma enligt honom.. :kocko

AVAMC sa också att GasGas SM 125 inte finns för vägbruk utan bara kan köras på bana.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
EazyD skrev:
Dom flesta tillverkare börjar sätta in 4-Takts motorer i alla hojar, läste någonstans att nya 2-Taktare förbjuds i EU år 2005/2006.

I Sverige har vi miljlöregler som heter miljöklass1. Den är en kopia på EU:s 2006 års miljöregler!

Sveriges regering vill vara duktiga och har därför tagit beslutet att använda och försöka uppfylla EU:s regler tidigare än vad som kommer gälla i resterande länder i EU!

Hade 2-takt varit förbjudna i dom reglerna så hade vi inte fått köra nåra 2-taktare nu i Sverige!



EazyD skrev:
Här är en Yamaha TTR 125cc. Lyssna på ljudet.
4-Takt på 125cc Ljud.

hahaha.. Trodde d va en fiskebåt först!!
 

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Axxexs skrev:
I Sverige har vi miljlöregler som heter miljöklass1. Den är en kopia på EU:s 2006 års miljöregler!

Sveriges regering vill vara duktiga och har därför tagit beslutet att använda och försöka uppfylla EU:s regler tidigare än vad som kommer gälla i resterande länder i EU!

Hade 2-takt varit förbjudna i dom reglerna så hade vi inte fått köra nåra 2-taktare nu i Sverige!

Hahaha.. Trodde det var en fiskebåt först!

Så XR650,Husa600,KTM650 låter som en större fiskebåtar eller?

Ang lagen förbud på 2-Taktare så ska jag försöka få fram texten där jag fan min information.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Finns vassa fiskebåtar numera oxå!! ;)

Men jo.. Jag skrattade till när jag hörde ljudet av den hojen på tomgång!

Angående lagtexter mm så kolla upp från källor som går att lita på! Tex naturvårdsverket. Inte Bike eller nått annat moppefuckospekulationssida..

EU:s miljölag 2006 motsvarar den som redan finns i USA/Californien.

Dock har dom utöver det bestämt att man inte får köra med 2-taktare större än 125cc där. Men d är alltså lagligt att köra 2-taktare där!

Men d finns bla regler i Californien om att man inte får ha motorgräsklippare heller även om d e en 4-takts! Finns förbud mot att grilla med grillkol mm där för miljöns skull..
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dom kommer aldrig kunna förbjuda brukandet av ett fordon som redan finns och är typat. Därimot så kommer produktionen av 2-taktare att avta pga. för hårda avgaskrav.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top