Designen på nya motorcyklar

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ovanligt nyanserat när det gäller nya motorcyklar:) Oftast går ju gubbkollektivet ut och tävlar om att ogilla nytt mest av alla.
Ja, jag tänkte på det där. Jag gillar både gammalt och nytt om de lanserar något vettigt så att säga.

Men det är väl med automatik man gillar det som var hype när man var ung och gärna vill ha tillbaka det.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ovanligt nyanserat när det gäller nya motorcyklar:) Oftast går ju gubbkollektivet ut och tävlar om att ogilla nytt mest av alla.
Finns också folk som automatiskt tycker allt nytt är snyggt oavsett hur fult och jävligt det egentligen ser ut. Historiskt sett har jag stört mig mer på det kollektivet men jag föddes nog som gubbe

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tur att smaken är olika :)
Själv tycker jag t.ex. KTM 990 RC R är jäkligt snygg i den oranga färgen. Framifrån med vingarna får man känslan av en hammarhaj, inte positivt men i det stora hela tycker jag det är en frän hoj utseendemässigt, inte motor.

Massa annat gotti gott gott sporthojar.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tur att smaken är olika :)
Själv tycker jag t.ex. KTM 990 RC R är jäkligt snygg i den oranga färgen. Framifrån med vingarna får man känslan av en hammarhaj, inte positivt men i det stora hela tycker jag det är en frän hoj utseendemässigt, inte motor.

Massa annat gotti gott gott sporthojar.

1. Spoilers är verkligen bra på vad dom heter.

2. Aprilia Extreme visade upp en verkligt futuristisk TFT-skärm.
...och då menar jag det inte på ett positivt sätt, utan mer som en föraning kring hur skärmen kommer se ut redan innan en eventuell garantitid hunnit gå ut.
Och ingen kommer skicka dig någon ny reservdel.

3. När NCAP startade med att bedöma även fotgängarskydd på bilfronter fick somliga tillverkare initialt svårt att nå 5 stjärnor i totalbedömning.
Skulle man börja testa motorcyklar på samma vis misstänker man att NCAP behöver bredda stjärnskalan till att även omfatta svarta hål.

4. All denna kantighet, kvarglömda vinkelhakar och räta linjer förklaras enklast med: "Vars är brudarna?"
Total jävla korvfest, jue! Även bland publiken var det helt tomt.
Jag såg väl två uppsättningar torsolösa höfter och ben i klippet som eventuellt tillhörde kvinnor - men skall man behöva fundera kan det kvitta.

Nej, jag är inte ute efter den förnedrande epoken när halvnakna fruntimmer klättrade på hojarna, eller när det var så mycket inhyrda pit tootsies att man fick tecka åt dem att backa lite så man kunde få en bild av själva objektet.

Men, lite balans kanske...? I både det ena och andra.
Nu känns det som man vandrar runt i en kyrkogård av klonade AI-alster där data-in har haft en våldsam övervikt av anime och Mattels Transformers.

Balans matters! I alla avseenden.
Speciellt på hojar.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Design är ju ett svårt ämne. Jag har märkt på mig själv att jag ofta kan tycka att något ser konstigt eller till och med fult ut men med tiden växer utseendet. Var förbi en BMW-handlare häromdagen och fick se nya GS1300 och GSA 1300 i verkligheten och det slog mig att när man gör runt hojarna så är de rätt coola, till och med GSA:n som på de första bilderna såg ut som designad för att likna en likista (tanken sedd från sidan) men i verkligheten så var den ganska kurvig. Jag har med åren lärt mig att inte tycka så mycket först utan att vänta ett tag. MT-10 an var anskrämlig när den kom, nu tycker jag att den är lite frän. Samma med KTM:s nya framlysen :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Apropå design: Min sambo fick punka på sin Triumph och jag skulle åka och hämta henne. Fick låna min grannes feta JEEP pickup. Oerhört manlig bil med v8 diesel, feta offroadhjul, hög, kantig och ser väldigt funktionell ut.
Åker iväg och märker snabbt att den ger en tuffhetskänsla som är oslagbar och en väghållning som suger fett!

Nåväl, på vägen fram till där hojen står så passerar jag en by och möter ett gäng grabbar och tjejer i 14-15 års åldern. Den mullrande, tuffa pickupen får alla grabbarna att vrida på huvudet och munnarna formas till stora O och jag ser att det sägs en massa saker som WOW! och liknande... INGEN av tjejerna vrider på huvudet, de skiter fullständigt i den tuffa bilen.

När jag kom hem så sa jag till min granne att det är fantastisk bil om han vill ragga killar...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den mullrande, tuffa pickupen får alla grabbarna att vrida på huvudet och munnarna formas till stora O och jag ser att det sägs en massa saker som WOW! och liknande... INGEN av tjejerna vrider på huvudet, de skiter fullständigt i den tuffa bilen.

När jag kom hem så sa jag till min granne att det är fantastisk bil om han vill ragga killar...

Så är det ju definitivt med motorcyklar också, det är inte ens en promille av dom tjejer du tror som blir våta i geggvecket när du tomvarvar med ditt tomma Acra när du rullar förbi iförd skinnkondom...
Samma sak med bakhjulsåka, det imponerar på småpojkar.

Så, nu är det sagt. Kan folk bara sluta med det?
Okej om du ruppar på gasen när du passerar en kompis eller en annan motorcyklist som kanske uppskattar det

Att spela Epa-dunk på hög volym i bilen är också så där idiotiskt, vill du verkligen impa på tjejer som gillar den typen av barnslig musik med texter om pattar och fitta?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå design: Min sambo fick punka på sin Triumph och jag skulle åka och hämta henne. Fick låna min grannes feta JEEP pickup. Oerhört manlig bil med v8 diesel, feta offroadhjul, hög, kantig och ser väldigt funktionell ut.
Åker iväg och märker snabbt att den ger en tuffhetskänsla som är oslagbar och en väghållning som suger fett!

Nåväl, på vägen fram till där hojen står så passerar jag en by och möter ett gäng grabbar och tjejer i 14-15 års åldern. Den mullrande, tuffa pickupen får alla grabbarna att vrida på huvudet och munnarna formas till stora O och jag ser att det sägs en massa saker som WOW! och liknande... INGEN av tjejerna vrider på huvudet, de skiter fullständigt i den tuffa bilen.

Vi kallar den typen av bilar för ”flanell-åtel”…

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Men, när cheyerna fattar att man kan lasta storbal utan att koppla släp - och om man ändå kopplar släp så får man dra 3,5 ton om det är en riktig pickup samt att man låta kadaverrullande hundar åka på flaket tills man kommer till en tvätthall, så brukar det låta lite annorlunda.

Riktiga tjejer alltså. Sådana som hellre lägger pengarna på tuppkam till lederna på sin heSst än fånfiller i läpparna på sig själva.

Vänta, vad var ämnet...?

Motorcyklar, design - just det.
Jag tilltalas inte av dagens design.
Tycker det är för likriktat, ängsligt sneglande på grannen utan att ha egna tankar och idéer.

Sedan känns det ibland som man designar för en målgrupp som ändå aldrig ens kommer köra hoj, än mindre ta körkort. Det känns som dom sitter nöjda i spelrummet med racingstolen som har sidostöd för g-krafterna.
Ja, med litet g.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Grejen med design att det är precis som med demokrati, ingen har rätt... :)

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Jag såg en skönhet för ett tag sedan Bonneville Elvis edition! Skulle inte sitta fel det.
Förstår inte heller den här nya insektsdesignen som många verkar ha. Måste ju gå att göra LED som ser bra ut.

20240930_171331.jpg
20240930_171407.jpg

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
1. Spoilers är verkligen bra på vad dom heter.

2. Aprilia Extreme visade upp en verkligt futuristisk TFT-skärm.
...och då menar jag det inte på ett positivt sätt, utan mer som en föraning kring hur skärmen kommer se ut redan innan en eventuell garantitid hunnit gå ut.
Och ingen kommer skicka dig någon ny reservdel.

3. När NCAP startade med att bedöma även fotgängarskydd på bilfronter fick somliga tillverkare initialt svårt att nå 5 stjärnor i totalbedömning.
Skulle man börja testa motorcyklar på samma vis misstänker man att NCAP behöver bredda stjärnskalan till att även omfatta svarta hål.

4. All denna kantighet, kvarglömda vinkelhakar och räta linjer förklaras enklast med: "Vars är brudarna?"
Total jävla korvfest, jue! Även bland publiken var det helt tomt.
Jag såg väl två uppsättningar torsolösa höfter och ben i klippet som eventuellt tillhörde kvinnor - men skall man behöva fundera kan det kvitta.

Nej, jag är inte ute efter den förnedrande epoken när halvnakna fruntimmer klättrade på hojarna, eller när det var så mycket inhyrda pit tootsies att man fick tecka åt dem att backa lite så man kunde få en bild av själva objektet.

Men, lite balans kanske...? I både det ena och andra.
Nu känns det som man vandrar runt i en kyrkogård av klonade AI-alster där data-in har haft en våldsam övervikt av anime och Mattels Transformers.

Balans matters! I alla avseenden.
Speciellt på hojar.
Precis alla sporthojar i EICMA videon jag länkade tycker jag är skitsnygga. Skulle inte grina om jag öppnade min garagedörr och dom alla stod där uppradade. Märkligt hur vi kan uppfatta design på så olika sätt.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men, när cheyerna fattar att man kan lasta storbal utan att koppla släp - och om man ändå kopplar släp så får man dra 3,5 ton om det är en riktig pickup samt att man låta kadaverrullande hundar åka på flaket tills man kommer till en tvätthall, så brukar det låta lite annorlunda.

Riktiga tjejer alltså. Sådana som hellre lägger pengarna på tuppkam till lederna på sin heSst än fånfiller i läpparna på sig själva.

Vänta, vad var ämnet...?

Motorcyklar, design - just det.
Jag tilltalas inte av dagens design.
Tycker det är för likriktat, ängsligt sneglande på grannen utan att ha egna tankar och idéer.

Sedan känns det ibland som man designar för en målgrupp som ändå aldrig ens kommer köra hoj, än mindre ta körkort. Det känns som dom sitter nöjda i spelrummet med racingstolen som har sidostöd för g-krafterna.
Ja, med litet g.
De amrekanska stora pickisar som får lasta mer än 400 kg på flaket är lätt räknade… i alla fall om de skall kunna dra släp utan att vara C-reggade.

Design då: Ja det är förstås trender som säljavdelningarna ängsligt vidarebefordrar till designgruppen. Så får vi MT07 osv. Exakt ingen har efterfrågat den designen eller tycker att det är snygga hojar. Det är de som finns.

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Precis alla sporthojar i EICMA videon jag länkade tycker jag är skitsnygga. Skulle inte grina om jag öppnade min garagedörr och dom alla stod där uppradade. Märkligt hur vi kan uppfatta design på så olika sätt.
Honda och BMW var väl ganska OK enligt min åsikt. 😁
MV:n hade ju en underbar kulör. Candy red som ju var populärt på 80-talet. 😁😁
Ja, jag ser ett tema här. Blev bara så förbluffad över att jag kunde känna mig så grymt gubbigt "Det var bättre förr". Jag är vanligtvis ganska stolt över att inte vara just sådan men när jag såg alla dessa KTM:er så var det bara till att ge efter för känslan och jag kände att jag var tvungen att skriva av mig frustrationen. Lite kul att läsa diskussionerna är det ju.
Men det ju lite frustrerande att de nya hojarna försöker se ut som Moto GP-hojar när alla vet att Superbike-hojarna är mycket snyggare. 😎

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION