Designen på nya motorcyklar

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag brukar se ganska många sådana hojar ute i obygden med tält också. Och ute på vägarna i Europa - och i Sverige. Men nästan aldrig andra sorters hojar… undrar vad det beror på?
Håller med dig om vilka motorcyklar man ser på resor.

Något som är ganska kul att många tycker om att prata skit om HD och dess ägare. Men tror att jag nästan alltid när åkt färja mellan Sverige/Tyskland/Danmark så är det några HD också så många använder sina också

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag brukar se ganska många sådana hojar ute i obygden med tält också. Och ute på vägarna i Europa - och i Sverige. Men nästan aldrig andra sorters hojar… undrar vad det beror på?
Såg 1(!) sporthoj norr om Sverige.
En finne såklart. 😅
Lite glidare och några touringhojar, resten var Adventure.
Så dom flesta milen på hojar körs nog utan tvekan på adventures.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Dom fastnar nog i hur många godkända lås man ska ta med sig, och om försäkringspremien verkligen är rimlig.
Intervallet för att smörja kedjan kan också påverka i samklang med om avgassystemet är godkänt i Tyskland.
Men rätt vad det är så lättar en och annan ankar….

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du har såklart en poäng, men jag kan ändå tycka att den där BMW'n ser bättre ut än de gjort tidigare.

Utseendet är såklart en viktig del för vissa, men jag hade en KTM 1290 SAS i några år och det var inte för utseendet jag köpte den.
(Det var för den oslagbara driftsäkerheten och kundservicen. :rofl)
Jag vill nog inte veta hur din fru ser ut!! :7peta:hihi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
En person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.
Bascampare alltsåledes.

Jag kör mestadels på småkrokiga vägar och möter sällan motorcyklister, oavsett motorcykeltyp, där. :(
Men på vägen mellan Köngas och Pokka har jag bara sett bättre lämpade motorcyklar för grusväg. :hej

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Något som är ganska kul att många tycker om att prata skit om HD och dess ägare. Men tror att jag nästan alltid när åkt färja mellan Sverige/Tyskland/Danmark så är det några HD också så många använder sina också

Både äventyrare och Davidssonanhängare ska ha cred för att de faktiskt använder sina hojar till både det ena och det andra. Betydligt mindre snack och mer verkstad jämfört med de flesta sporthojsägare…

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är faktiskt högst oklart om jag ska betraktas som sPorrt-Håjjs åkare längre. De flesta mil som körs blir ju numera på något som definieras som caferäser. Till och med caferäser från fabrik, inte den där Blocket-varianten med ”endast elsystem och förgasarrengöring återstår”…

Jag vill ju dock hävda att man fortfarande har ena foten i spÅrt-hojss träsket i och med clip-on styret. Det känns i alla fall sportigt vid betydligt lägre hastighet om man har låga clip-on, höga fotpinnar och twindämpare…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med dig om vilka motorcyklar man ser på resor.

Jag är mer imponerad av de som åker långgaffel mellan München och Nordkapp än de som gör det på en stor äventyshoj.

Om nu det spelar någon roll ifall någon blir imponerad. Alla orsaker att ha hoj är bra, även om man bara kör fem mil om året.

Sedan finns det ju de som har flera olika motorcyklar… :)

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Man får ta inspiration av Hells Angels Alaska 😁
Såg två såna däringa i Norrland förra vintern fast med klassiska stödhjul (1litet på varje sida om bakdäcket).
Lite besviken på att deras anti-hjälm-övertygelse inte håller för lite vinterväder. :)

Tycker ändå att MC designen peakade runt 2006 med denna fantastiska skapelse, där de kombinerat delar från alla genrer och skapat MC världens motsvarighet till... Äh, kan inte komma något liknande..
View attachment 506498
VAD!? är det där! :banana

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De moderna sporthojarna ser väl ändå ut någorlunda om än inte snygga men de nakna varianterna som ser ut som några transformers insekter gud vet vad kan jag inte med. Ärcdet så att de som lekte med transformers nu hunnit bli designers?

På äventyrssidan tycker jag att Tenere 700 är direkt snygg för att vara ny, att man sen ser GS hojar till höger och vänster har säkert sin orsak och det är inte designen då.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Såg två såna däringa i Norrland förra vintern fast med klassiska stödhjul (1litet på varje sida om bakdäcket).
Lite besviken på att deras anti-hjälm-övertygelse inte håller för lite vinterväder. :)

VAD!? är det där! :banana
CfMoto CT250 V3 - En kinesisk skapelse med scooterdrivlina (250cc) 18" framhjul, 15" bakhjul. Ska vara en produkt framtagen för att överbrygga gapet mellan just scooter och riktigt MC :)
Ett plus är att den har inbyggda högtalare 👍

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ska vara en produkt framtagen för att överbrygga gapet mellan just scooter och riktigt MC :)

Dömt att misslyckas när båda sidor: både scooterfolket och MC-kunderna verkligen ville ha tydlig rågång mellan inriktningarna.

Den enda lyckade cross-overmodellen bland tvåhjulingar torde väl vara on-/offroad som sedermera utvecklades till det gigantiska äventyrsegmentet?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dömt att misslyckas när båda sidor: både scooterfolket och MC-kunderna verkligen ville ha tydlig rågång mellan inriktningarna.
I Norden, ja.
Men X-ADV lär ska vara den bäst säljande Hondan i Europa. (Säkerligen över en viss kubik)
Så helt så enkelt kanske det inte är?

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...