Jag visste att jag hade sett den innan, men var inte lika lyckosamt i mitt sökandeDen andas drag från min gamle trotjänare på det gasglada 80-talet.
Fast...min hoj var mycket snyggare.
View attachment 506393
View attachment 506392
Kikar man in nuförtiden hos en handlare så ser man att utbudet av pendlingsfordon som mindre scootrar osv börjar bli eldrivet. Massor av modeller, de flesta givetvis kinesiska. Låga priser och självklart då nästan obefintliga driftskostnader.Säkert klen toppfart för att det är enväxlat. Sedan blir det för varmt i batterier och krafs när man tar ut max under längre tid, så säkert strypt av den anledningen. Men den var ful och kul!
Den andas drag från min gamle trotjänare på det gasglada 80-talet.
Fast...min hoj var mycket snyggare.
View attachment 506392
Rex Comet Cross, var man riktigt tuff hade man cigg och en plunta i vertygslådan på tanken
...å vem var det som tillverkade just Rex Comet Cross?
- Snudd på. "Rex Sprint" heter just den varianten/modellen.Rex Comet Cross, var man riktigt tuff hade man cigg och en plunta i vertygslådan på tanken
Rex fabriken låg i Halmstad...å vem var det som tillverkade just Rex Comet Cross?
Rex fabriken låg i Halmstad
Under en 10-års period förlorade vi både Monarks och Husqvarnas motorcykeltillverkning i Sverige.
Och där fick jag lära mig något nytt samt googla Penton.Yes, men dom balla mopparna var KTMer som fick annat märke. Vill minnas att även Norska DBS - certifierat befriade från häftighet gjorde likadant: lät KTM producera toppmodellerna i sitt egna namn.
Här någonstans möttes f.ö. KTM och MCB. Båda verkade i samma segment och köpte komponenter i från samma europeiska tillverkare för sammansättning i egen "fabrik".
KTM unga, hungriga, på väg uppåt och redo att hora ut sig till vem som helst som ville sätta sitt namn på deras produkter.
Monark...? Tja, den historian kan vi.
Under en 10-års period förlorade vi både Monarks och Husqvarnas motorcykeltillverkning i Sverige.
KTM och Monark gjorde samma sak.
egentligen var det nog mest lönekostnad som var den stora skillnaden.
Kul grej: John Penton gick först till Husqvarna med en förfrågan om att börja producera hojar under hans namn och med hans specifikationer.
Svenskarna lyssnade, men drog öronen åt sig när dom kom in på dimensioneringsfrågor.
Next stop Mattighofen, där Penton togs emot med öppna armar och fick motfrågan: "hur lätt vill du ha hojen?"
Resten där är även det historia.
Moderna sporthojar är ju ändå fantastiskt vakra jämfört med stora "äventyrshojar". Där snackar vi missfoster på riktigt.
Du har såklart en poäng, men jag kan ändå tycka att den där BMW'n ser bättre ut än de gjort tidigare.Moderna sporthojar är ju ändå fantastiskt vakra jämfört med stora "äventyrshojar". Där snackar vi missfoster på riktigt.
En person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.Du har ju missat hela grejen med den mest ultimata touring-featuren någonsin - örnnäsan…!
Nej, inte örnnästet och inte heller Örnäset, utan örnnäsan längst fram på hojen. Med tanke på storleken och utsticket så inser man snabbt att denna fyller en funktion, nämligen som regnskydd för tältet.
Blir som att tälta under Trolltunga, ungefär.
#äventyrEn person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.
Bascampare alltsåledes.
Skulle tro att en majoritet inte ens åker tillräckligt långt hemifrån för att ett hotell ska vara aktuellt.En person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.
Bascampare alltsåledes.
Jag brukar se ganska många sådana hojar ute i obygden med tält också. Och ute på vägarna i Europa - och i Sverige. Men nästan aldrig andra sorters hojar… undrar vad det beror på?En person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.
Bascampare alltsåledes.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |