Designen på nya motorcyklar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Säkert klen toppfart för att det är enväxlat. Sedan blir det för varmt i batterier och krafs när man tar ut max under längre tid, så säkert strypt av den anledningen. Men den var ful och kul!
Kikar man in nuförtiden hos en handlare så ser man att utbudet av pendlingsfordon som mindre scootrar osv börjar bli eldrivet. Massor av modeller, de flesta givetvis kinesiska. Låga priser och självklart då nästan obefintliga driftskostnader.

Det segmentet är förstås en lågt hängande frukt men vi skall ju komma ihåg att den stora potentiella kundgruppen inte är befintliga MC-förare utan de som tidigare inte alls haft hoj, kanske pga bristande motorintresse.

Sedan vore det förstås trevligt om de kunde göra kåpor över batteriet som kanske ser ut som motorn på en Norton Commando, ungefär som att tex Honda Goldwing, KTM690 BMW F800 hade en ”bensintank” trots att den egentligen låg under sadeln. Mest estetiska skäl till det förstås även om luftfiltret ju måste vara någonstans…

Det kommer sannolikt att komma en helhoj som ser ut som en riktig hoj, tänk Kawa Z900RS (snygg) i jämförelse med Z900 (ful). Då skulle nog till och med vi gubbar börja snegla…
 

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rex fabriken låg i Halmstad


Yes, men dom balla mopparna var KTMer som fick annat märke. Vill minnas att även Norska DBS - certifierat befriade från häftighet gjorde likadant: lät KTM producera toppmodellerna i sitt egna namn.

Här någonstans möttes f.ö. KTM och MCB. Båda verkade i samma segment och köpte komponenter i från samma europeiska tillverkare för sammansättning i egen "fabrik".

KTM unga, hungriga, på väg uppåt och redo att hora ut sig till vem som helst som ville sätta sitt namn på deras produkter.

Monark...? Tja, den historian kan vi.
Under en 10-års period förlorade vi både Monarks och Husqvarnas motorcykeltillverkning i Sverige.

KTM och Monark gjorde samma sak.
egentligen var det nog mest lönekostnad som var den stora skillnaden.


Kul grej: John Penton gick först till Husqvarna med en förfrågan om att börja producera hojar under hans namn och med hans specifikationer.
Svenskarna lyssnade, men drog öronen åt sig när dom kom in på dimensioneringsfrågor.

Next stop Mattighofen, där Penton togs emot med öppna armar och fick motfrågan: "hur lätt vill du ha hojen?"

Resten där är även det historia.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Under en 10-års period förlorade vi både Monarks och Husqvarnas motorcykeltillverkning i Sverige.

Det där är en intressant betraktelse värdig en helt egen tråd och jag kan bara konstatera att den svenska präktigheten lever kvar och snarare har spridit sig till många av våra erkänt stora underleverantörer inom fordonsindustrin.

Jag sitter just nu och svär över en "världsledande" svensk underleverantör som blir fullständigt utklassad av en taiwanesisk dito, både vad gäller svarstid, kunskaper och leveranstider.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Yes, men dom balla mopparna var KTMer som fick annat märke. Vill minnas att även Norska DBS - certifierat befriade från häftighet gjorde likadant: lät KTM producera toppmodellerna i sitt egna namn.

Här någonstans möttes f.ö. KTM och MCB. Båda verkade i samma segment och köpte komponenter i från samma europeiska tillverkare för sammansättning i egen "fabrik".

KTM unga, hungriga, på väg uppåt och redo att hora ut sig till vem som helst som ville sätta sitt namn på deras produkter.

Monark...? Tja, den historian kan vi.
Under en 10-års period förlorade vi både Monarks och Husqvarnas motorcykeltillverkning i Sverige.

KTM och Monark gjorde samma sak.
egentligen var det nog mest lönekostnad som var den stora skillnaden.


Kul grej: John Penton gick först till Husqvarna med en förfrågan om att börja producera hojar under hans namn och med hans specifikationer.
Svenskarna lyssnade, men drog öronen åt sig när dom kom in på dimensioneringsfrågor.

Next stop Mattighofen, där Penton togs emot med öppna armar och fick motfrågan: "hur lätt vill du ha hojen?"

Resten där är även det historia.
Och där fick jag lära mig något nytt samt googla Penton. 😁
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Moderna sporthojar är ju ändå fantastiskt vakra jämfört med stora "äventyrshojar". Där snackar vi missfoster på riktigt.

Du har ju missat hela grejen med den mest ultimata touring-featuren någonsin - örnnäsan…!

Nej, inte örnnästet och inte heller Örnäset, utan örnnäsan längst fram på hojen. Med tanke på storleken och utsticket så inser man snabbt att denna fyller en funktion, nämligen som regnskydd för tältet.

Blir som att tälta under Trolltunga, ungefär.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Moderna sporthojar är ju ändå fantastiskt vakra jämfört med stora "äventyrshojar". Där snackar vi missfoster på riktigt.
Du har såklart en poäng, men jag kan ändå tycka att den där BMW'n ser bättre ut än de gjort tidigare.


Utseendet är såklart en viktig del för vissa, men jag hade en KTM 1290 SAS i några år och det var inte för utseendet jag köpte den.
(Det var för den oslagbara driftsäkerheten och kundservicen. :rofl)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du har ju missat hela grejen med den mest ultimata touring-featuren någonsin - örnnäsan…!

Nej, inte örnnästet och inte heller Örnäset, utan örnnäsan längst fram på hojen. Med tanke på storleken och utsticket så inser man snabbt att denna fyller en funktion, nämligen som regnskydd för tältet.

Blir som att tälta under Trolltunga, ungefär.
En person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.
Bascampare alltsåledes.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
En person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.
Bascampare alltsåledes.
Skulle tro att en majoritet inte ens åker tillräckligt långt hemifrån för att ett hotell ska vara aktuellt.
Vill minnas att det var någon här på forumet för några år sedan som beklagade sig över att de skulle behöva åka hela vägen till andra sidan av stan för att lämna in sin nya BMW på service.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En person som har råd att köpa senaste gsa eller multistrada tar förmodligen in på hotell när dagen närmar sig sitt slut.
Bascampare alltsåledes.
Jag brukar se ganska många sådana hojar ute i obygden med tält också. Och ute på vägarna i Europa - och i Sverige. Men nästan aldrig andra sorters hojar… undrar vad det beror på?
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top