Det är sällan farten som dödar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte så att staten jagar fortkörare bara som ett sätt att få mera pengar till stadskassan att slösa bort! Och sedan ger man ursäkten som ingen vågar debatera emot! "Vi vill spara liv!"



1996 dog 89259 människor i Sverige! Av dessa dödades 489 personer i trafiken.

Det brukar sägas att en tredjedel av alla olyckor sker pga berusade förare!
Och enligt denna forskning http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=652936 så är trötta förare lika farliga!

Nu är vi alltså nere på 163 personer som MÖJLIGEN dödades pga farten!


Detta är så långt jag hittintills känner statistiken från www.scb.se


Jag vill att ni som har fakta och kanske ideer kan bidra till att ytterligare se vart statistiken kan leda oss!

Några exempel: av dessa 163 finns kanske några självmordsoffer? Folk som tävlat på allmän väg? Förvisso dödade av farten! Men då har också farten troligen knappast varit 121 på 90-väg?! Skall sådana absurditeter räknas med när man legitimerar stadsavlönad personal att dra körkortet av den som kört 121km/h istället för att jaga tjuvar mm? Cykliser som bli överkörda av tåget? osv listan kan nog göras lång!
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jojo, men riskerna ökar i samma takt som farten.

Dessutom är det väl typ över tusen personer om året som tar livet av sig. Många fler än vad som dör i trafiken.
Man får väl göra vad man kan!
 

Morphed & Milla

eat my dust!
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Sala
Hoj
KTM 450 SX-F/505 SX-F -07 Honda cr 500 kart
Joo du har så rätt!! Det är inte farten som dödar utan när de tar tvärstopp nå stans :D man kan dö när man åker 50km/h oxå om de tar illa..:huvet
 

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Sthlms Skärgård
Hoj
GSX-R750 Streetfighter

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant??? Du menar att om dom hållt hastigheten så skulle dom förolyckas ändå:va Farten gör så när en situation uppstår så hinner du inte agera, tror nog farten har mycket stor betydelse...

Läser du INTE innan du svarar? En traktor har knappast kört över gällande hastighetsbestämmelse!

Självklart har farten betydelse! Om vi alla låser in oss hemma i en skrubb blir vi ju inte trafikdödade! Däremot dör vi alla av törst efter ca 3 dygn!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det dör ca 50 pers/år i MC-olyckor. Hälften av dessa kör antingen utan hjälm, utan ryggskydd eller under alkohol- eller drogpåverkan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med en 250 så går det inte så fort. :arsele

Bara en vecka sedan jag sålde en hoj med 3ggr mer effekt än din! Men det spelar ingen roll för utanför asfalten skulle du ändå bara se min :arsele

Det dör ca 50 pers/år i MC-olyckor. Hälften av dessa kör antingen utan hjälm, utan ryggskydd eller under alkohol- eller drogpåverkan.

Det är sån info jag vill ha! Var kan jag få dessa siffror bekräftade? Alkoholrelaterat har jag redan dragit bort men 25 dödade pga inga skydd är ju inte försumbart!
 
Last edited:

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Menar ni att det bara är döden som räknas? Vad hände med alla svårt skadade? Lägg till denna statistik och gör en kostnadskalkyl på vad det kostar samhället. I den statistiken kommer de pengar polisen drar in i form av böter att vara löjligt liten. De flesta som är med om en olycka dör ju faktiskt inte.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top